Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Berri, torsdag 30. mars 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

moby666

99.9% av alle golfer er solgt med fossil motor og kun det. 100% av alle ioniq har en elektrisk motor. Det er forskjellen.
EGolf er en "compliance car" utviklet for callifornia og modifisert for norge.

Hyundai og Nissan kommer med nye modeller i slutten av dette året.

Håper VW kommer med en skikkelig elbil som kan ta opp kampen med de andre som virkelig satser på elbil.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Dnn .

Er påstanden at idag/iår/siden hybrid og egolf kom så selges det 99.9% ren forbrenningsmotor? Kan ikke ta med golf fra 80 tallet i statistikken, det blir helt feil. Men vil gjerne de bevis hvis du mener 99.9% av alle golf siste 2åra er ren forbrenningsmotor, det tror jeg veldig lite på.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kaiat

Det ble solgt totalt 991 000 Golf'er i verden i fjor. Av disse var rundt 10 000 e-Golf. Litt over 11 000 biler var Golf GTE. Det skulle vel bli noe sånt som litt over 2% av totalsalget. Altså er nesten 98% av antall Golf solgt i fjor levert med ren forbrenningsmotor.

Det kan også nevnes at Norge stod alene for nesten halvparten av e-Golf-salget og litt over en tredel av GTE-salget...

S4e

Sitat fra: gr på lørdag 04. februar 2017, klokken 10:19
Mange rare påstander som dukker opp her inne..

70-80km rekkevidde på Golf, mens Soul plutselig skal være bedre? Vil man tømme Golfen på 80km så klarer man det, men det klarer man med de andre i samme sjanger også.

Og å påstå at Ioniq er designet mer for elektrisk ell e-Golf blir bare vissvass. Begge er designet for også fossilmotorer, og dermed ender de opp med kompromiss begge to. Feks fremhjulstrekk. Se ellers vedlagte bilder, så ser man greit hvilken bil som har fått vekten lavest ned, og hvilken som IKKE har batteripakken i bagasjerommet som det ble påstått.

Ellers hadde det vært kjekt med varme på batteripakken på Golfen.
Ser nå Golf ikke har batteriet "i bagasjerommet" slik de hadde i tidligere generasjoner av eGolf. Ny eGolf har nesten like stort bagasjerom som vanlig Golf.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zyp

Sitat fra: S4e på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:35
Ser nå Golf ikke har batteriet "i bagasjerommet" slik de hadde i tidligere generasjoner av eGolf. Ny eGolf har nesten like stort bagasjerom som vanlig Golf.

Hva mener du med tidligere generasjoner? Batteriet har aldri vært i/under bagasjerommet.

Oddaa

Sitat fra: zyp på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:47

Hva mener du med tidligere generasjoner? Batteriet har aldri vært i/under bagasjerommet.
Fakta er en uting, ødelegger bare diskusjonen ;-)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

eivhelle

Sitat fra: Crown på lørdag 04. februar 2017, klokken 11:15
Sitat fra: eivhelle på lørdag 04. februar 2017, klokken 11:06
Vi får se hva som skjer når ny e-golf kommer på markedet. Den har enda nyere drivlinje enn Ioniq og må dermed være komplisert å få igang. De har tross alt nytt batteri, ny motor, ny internlader, nytt instrumentpanel, nye seter. Enda godt at de har et gammelt understell de kan bruke. ::)

Men i all verden da, en stor del av saken her i tråden (og andre) er jo at Ioniq har lang leveringstid for tiden, og e-Golf er så mye bedre der, men så vet man ikke leveringstiden på e-Golf? Da går det jo ikke an å sammenligne da, det er bare synsing og udokumenterte påstander. EOD til noen faktisk kan komme med flere fakta i diskusjonen vedr faktisk leveringstid på e-Golf.

EDIT: Snakker selvsagt om "nye" e-Golf.
Jeg kan godt dokumentere leveringstiden sist gang jeg kjøpte e-golf. Men å dokumentere leveringstid på en bil som ennå ikke er i produksjon er noe vanskeligere. Men det er lite sannsynlig at den blir lenger for ny modell enn for den gamle. Det er alltid lenger leveringstid på de første bilene enn når bilen har vært i produksjon en stund.

For de som har forhåndsreservert bil vil leveringstiden ligge i området 4-6 måneder etter at man har skrevet kontrakt. Altså fra slutten av desember og starten av januar til tidsrommet  slutten av april til slutten av juni. Det er det som er kjent i dag. Og ut i fra dette kan vi beregne at VW må levere minst 150 biler i uka den første tiden. Det gir 600 biler i måneden som ikke er ulikt snittet for den gamle modellen, når vi utelukkende ser på det norske markedet.

Hyundai har kun klart å levere 800 Ioniq til de norske markedet på 3 måneder. BMW på sin side klarer å levere 600 I3 i måneden. Så de tyske produsentene er i en litt annen liga når det gjelder leveringspresisjon.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: zyp på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:47
Sitat fra: S4e på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:35
Ser nå Golf ikke har batteriet "i bagasjerommet" slik de hadde i tidligere generasjoner av eGolf. Ny eGolf har nesten like stort bagasjerom som vanlig Golf.

Hva mener du med tidligere generasjoner? Batteriet har aldri vært i/under bagasjerommet.

Første generasjon elektrisk Golf, Citystromer fra 90-tallet, hadde vel batteriet i/under bagasjerommet? Den ble dog aldri kalt eGolf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: eivhelle på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:33

Jeg kan godt dokumentere leveringstiden sist gang jeg kjøpte e-golf. Men å dokumentere leveringstid på en bil som ennå ikke er i produksjon er noe vanskeligere. Men det er lite sannsynlig at den blir lenger for ny modell enn for den gamle. Det er alltid lenger leveringstid på de første bilene enn når bilen har vært i produksjon en stund.

Men det gjelder bare tyske biler, for Hyundai så beviser dette at de ikke klarer å lage biler? :-?

Du unnlot å svare på det isted, så får minne på at e-Golf hadde STORE leveringsproblemer og holdt absolutt ikke det de lovet da den var ny på markedet.
http://www.dinside.no/motor/tredje-kapittel-om-vw-e-golf/61188556
"Levering av bilene er blitt utsatt, utsatt igjen, og kundene har rast over lite eller ingen informasjon om når de kan forvente å få bilene sine.

På Elbilforumet har det tendert til raseri over manglende informasjon fra den norske importøren, og dermed også forhandlerne, og tråden om emnet har i skrivende stund blitt vist over 77.000 ganger"

Sitat
Hyundai har kun klart å levere 800 Ioniq til de norske markedet på 3 måneder. BMW på sin side klarer å levere 600 I3 i måneden. Så de tyske produsentene er i en litt annen liga når det gjelder leveringspresisjon.

Jeg tror nå heller at for de tyske bilene så går flesteparten av bilene til Norge, mens for Hyundai så selger de flere biler i resten av verden, og spesielt på hjemmemarkedet. Ioniq satte nettopp ny salgsrekord på hjemmebane, 1085 electric ble f.eks. levert i november, på tross av at bilen er ganske så dyr der. For de tyske merkene er Norge hovedmarkedet når det gjelder den elektriske varianten.

https://cleantechnica.com/2016/12/06/new-hyundai-ioniq-sales-record-set-south-korea-1425-units-sold-november-1085-evs-345-hybrids/
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Sitat fra: S4e på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:35
Sitat fra: gr på lørdag 04. februar 2017, klokken 10:19
Mange rare påstander som dukker opp her inne..

70-80km rekkevidde på Golf, mens Soul plutselig skal være bedre? Vil man tømme Golfen på 80km så klarer man det, men det klarer man med de andre i samme sjanger også.

Og å påstå at Ioniq er designet mer for elektrisk ell e-Golf blir bare vissvass. Begge er designet for også fossilmotorer, og dermed ender de opp med kompromiss begge to. Feks fremhjulstrekk. Se ellers vedlagte bilder, så ser man greit hvilken bil som har fått vekten lavest ned, og hvilken som IKKE har batteripakken i bagasjerommet som det ble påstått.

Ellers hadde det vært kjekt med varme på batteripakken på Golfen.
Ser nå Golf ikke har batteriet "i bagasjerommet" slik de hadde i tidligere generasjoner av eGolf. Ny eGolf har nesten like stort bagasjerom som vanlig Golf.
Alt man skal høre her inne.. hvorfor ikke la være å skrive når man ikke har peiling på hva man snakker om? Bildet er av den eneste e-Golfen på markedet og batteripakken ligger i gulvet. Det er nesten helt sikkert at det også er likt på den som snart leveres, da den kun er en facelift, ingen ny modell.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: moby666 på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:10
99.9% av alle golfer er solgt med fossil motor og kun det. 100% av alle ioniq har en elektrisk motor. Det er forskjellen.
EGolf er en "compliance car" utviklet for callifornia og modifisert for norge.
Skjønner ikke hva du vil frem til, av bildene jeg la ut så er ikke jeg i tvil om hvilken som ser ut for å ha det laveste tyngdepunktet. Sier ikke at e-Golf ikke er en multimodell, men Ioniq er jo helt tydelig enda mer miks enn Golf, og at batteripakken sitter der den gjør forklarer jo også hvorfor den har ca like stort bagasjerom som Golf tross at det er en større bil.

Blir spennende når du bytter bil igjen og begynner å rakke ned på Ioniq.  ::)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: Crown på lørdag 04. februar 2017, klokken 17:36

Du unnlot å svare på det isted, så får minne på at e-Golf hadde STORE leveringsproblemer og holdt absolutt ikke det de lovet da den var ny på markedet.

Det var tekniske problemer med varmepumpe. Biler uten varmepumpe ble levert som normalt. At VW holdt tilbake leveranse av biler med en variant av tilleggsutstyr, betyr ikke at de ikke klarer å produsere volum.

Feilen VW gjorde her var å lansere en opsjon som ikke var tilstrekkelig testet på forhånd. Klagene fra kundene er et resultat av at man ikke klarte å formidle informasjon tydelig nok. Og selv om informasjonen hadde vært godt nok formidlet ville kundene uansett vært misfornøyde fordi bilene ble holdt igjen i 3 måneder.

Det vil alltid være noen innkjøringsproblemer når man har utviklet noe nytt. Sånn sett er det enklere for Hyundai som kan plukke løsninger som allerede har vært uttestet i flere år på Kia Soul.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TonyJ

Min plan slik jeg tenker nå er å gå til innkjøp av en brukt Leaf til 110-130K og bruke den frem til det er mulig å bestille den nye versjonen av Ioniq med større batteri, evt. om Tesla Model 3 er noe jeg kan ha mulighet for

doldis1

Sitat fra: moby666 på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:10
99.9% av alle golfer er solgt med fossil motor og kun det. 100% av alle ioniq har en elektrisk motor. Det er forskjellen.
EGolf er en "compliance car" utviklet for callifornia og modifisert for norge.

Hyundai og Nissan kommer med nye modeller i slutten av dette året.

Håper VW kommer med en skikkelig elbil som kan ta opp kampen med de andre som virkelig satser på elbil.

Kan du (bortsett fra siste linjen som jeg er helt enig i) dokumentere noe av dette ?

eivhelle

Sitat fra: moby666 på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:10
99.9% av alle golfer er solgt med fossil motor og kun det. 100% av alle ioniq har en elektrisk motor. Det er forskjellen.
EGolf er en "compliance car" utviklet for callifornia og modifisert for norge.

Hvis VW kun har utviklet e-golf som en "compliance car", hvorfor leverer de da så mange biler til Norge? De trenger ikke selge 8000 elbiler i året for å få selge fossilbiler i Norge.

Hyundai sitt søsterselskap Kia derimot, begrenser antall biler som blir levert til Norge. I stedet blir mange nye biler parallell importert fra Tyskland fordi bilene først skal selges der. Ikke fordi det er kunder i Tyskland som vil ha bilen, men fordi den skal komme inn i regskapet over nullutslippsbiler solgt der. Det er et eksempel på "compliance car". Og jeg blir ikke overrasket om det blir litt av det samme for Ioniq. Man selger så mange man kan til andre markeder først, og leverer overskuddet til Norge.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA