Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Berri, torsdag 30. mars 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

moby666

Hvis du liker eksospotter så er ny egolf tingen :+1:
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

S4e

Sitat fra: Lible på fredag 03. februar 2017, klokken 16:14
Sitat fra: Pondus på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:34
Vi endte opp med Ioniq etter å ha testet I3 og E-Golf.
E-Golf: Grei bil, men vi har hatt "vanlig" Golf tidligere og en bil med dårligere kvalitet skal man lete lenge etter.
Gratulerer med valget, sikkert en fin bil ut ifra hva jeg leser her inne. Lurer på en ting, hva var det med den Golfen du hadde som var så galt?
Jeg vurderer nettopp Golf av motsatt grunn, har hatt 3 stk. opp gjennom , siste er en Golf IV 1998 modell, passert 200000 km., fremdeles moderne i formen, nyvasket ser den omtrent ny ut bortsett fra litt rust nederst i front kanal, ingen katastrofale utgifter annet enn normale slitedeler, utrolig fornøyd enda den er 18 år gammel. Er de senere modellene blitt dårligere, har jeg vært kjempeheldig, eller har du vært uheldig med din?

Golf er sikkert en veldig fin bil, som det virker mange er fornøyd med.

Men jeg hadde aldri valgt en tradisjonell bil med batteri i bagasjerommet når en kjøper elbil. Velg en som er designet fra grunnen som elbil, med batteriet unna veien i gulvet, som også gir et lavt tyngdepunkt, stivere bil, plass til mye større batteri, større kupe, større bagasjerom. Mange andre valg også hvor en kan tenke nytt og som gir en bedre bil. Moderne elbiler kan designes på en helt annen måte.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eivhelle

Sitat fra: S4e på fredag 03. februar 2017, klokken 19:00
Sitat fra: Lible på fredag 03. februar 2017, klokken 16:14
Sitat fra: Pondus på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:34
Vi endte opp med Ioniq etter å ha testet I3 og E-Golf.
E-Golf: Grei bil, men vi har hatt "vanlig" Golf tidligere og en bil med dårligere kvalitet skal man lete lenge etter.
Gratulerer med valget, sikkert en fin bil ut ifra hva jeg leser her inne. Lurer på en ting, hva var det med den Golfen du hadde som var så galt?
Jeg vurderer nettopp Golf av motsatt grunn, har hatt 3 stk. opp gjennom , siste er en Golf IV 1998 modell, passert 200000 km., fremdeles moderne i formen, nyvasket ser den omtrent ny ut bortsett fra litt rust nederst i front kanal, ingen katastrofale utgifter annet enn normale slitedeler, utrolig fornøyd enda den er 18 år gammel. Er de senere modellene blitt dårligere, har jeg vært kjempeheldig, eller har du vært uheldig med din?

Golf er sikkert en veldig fin bil, som det virker mange er fornøyd med.

Men jeg hadde aldri valgt en tradisjonell bil med batteri i bagasjerommet når en kjøper elbil. Velg en som er designet fra grunnen som elbil, med batteriet unna veien i gulvet, som også gir et lavt tyngdepunkt, stivere bil, plass til mye større batteri, større kupe, større bagasjerom. Mange andre valg også hvor en kan tenke nytt og som gir en bedre bil. Moderne elbiler kan designes på en helt annen måte.
E-golf er designet på en plattform som er utviklet for el, hybrid eller fossil. Det er altså ikke en ombygd fossil slik mange liker å påstå. Det ligger heller ikke noe batteri i bagasjerommet, men det ligger under setene og tunnelen der man ellers har girkasse eksos eller drivaksel for en fossil bil.

E-golfen har derfor akkurat like lavt tyngdepunkt og vektfordeling som andre elbiler. Bagasjerommet er også identisk i størrelse som på en fossil utgave av samme bil.

Å bygge på denne måten gir også fordeler, siden bilen ikke vokser i høyden slik som Ampera-e. En beholder derfor lavt frontareal og får lavere luftmotstand. Måten bilen er bygget på er for øvrig ganske lik som for Ioniq, som også har en plattform som dekker elbil og fossil utgaver i samme karosseri.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

#63
Golf er designet for 20-30 forskjellige fossile motorer. Ikke sammenlign den plattformen med IONIQ som er designet for elektriske motorer.

Så lenge man dropper kjøling/varme av batteriet så tar batteriet mindre plass. Det man mister på dette er treg lading og større slitasje på batteriet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på fredag 03. februar 2017, klokken 20:18
Golf er designet for 20-30 forskjellige fossile motorer. Ikke sammenlign den plattformen med IONIQ som er designet for elektriske motorer.
Hvorfor ikke? Hva er forskjellen på om du har 1 eller 10 alternativer, så lenge bilen er designet for fossil drift?

Ioniq trenger plass til fossil motor, girkasse og eksosanlegg akkurat som for Golf. Og det er en parallell hybrid som har fossil motoren koblet til drivhjula.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: moby666 på fredag 03. februar 2017, klokken 20:18

Så lenge man dropper kjøling/varme av batteriet så tar batteriet mindre plass. Det man mister på dette er treg lading og større slitasje på batteriet.
Det stemmer ikke nødvendigvis. E-golf har battericeller med høy effekttetthet og mindre energitetthet. Det innebære lavere indre motstand i cellene som gjør at batteriet blir mindre varmt under lading og som gjør kjøling overflødig.

Ladehastigheten er gitt av batterispenningen og maks strøm. Ioniq har 96 celler i serie mot 88 for e-golf. Derfor får du tilsvarende mindre ladeeffekt selv om strømmen er den samme. Hyundai har i tillegg tatt sjansen på å lade med høyere strøm, på ladere som støtter dette, noe som kan slite mer på batteriet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

S4e

Mener du oppriktig at Golf er blant de ledende teknologisk når det gjelder elbiler? At Tesla, Ampera-e og i3 f.eks. ikke har skjønt det? Og at Golf har den batteritypen fordi det er aller best og ikke fordi det er eneste type som får plass?

Jeg mener helt motsatt. Forstår veldig godt de økonomiske fordelene å bygge på samme plattform for alle varianter, der en får store volumer og de alle fleste deler er felles. Men at det er fremtiden?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Knut Røe

Blir feil å si at E-golf har batteri i bagasjerommet, det stemmer jo bare ikke.
Ford Focus derimot.
Jeg tror nok den elektriske versjonen hadde en finger med i spillet når Golf mk7 ble utviklet, helt ombygd fra fossil er den nok ikke. Men likevel er det mye som henger igjen fra den, som store hastighet og turteller klokker, samt nøkkel som må settes inn og vris for eksempel. Veldig mye er felles for alle Golf uansett motor den har. Det er klart dette gir store besparelser for VAG som heller kan putte disse pengene i lomma si. At man egentlig bruker battericeller utviklet for hybrid også gjør det jo bare enda mer rart. Høyest mulig energitetthet burde vært fokuset her, ikke et batteri på bare litt over 20 kwh netto. Jeg tipper VAG har tjent gode penger på denne bilen, og samtidig fått seg litt lærdom på veien videre. Det de foreløpig har levert har vært under pari mtp størrelsen deres.
Det er jo bare å se på E-golf salg globalt, det er ikke spesielt stort.

eivhelle

Sitat fra: S4e på fredag 03. februar 2017, klokken 20:51
Mener du oppriktig at Golf er blant de ledende teknologisk når det gjelder elbiler? At Tesla, Ampera-e og i3 f.eks. ikke har skjønt det? Og at Golf har den batteritypen fordi det er aller best og ikke fordi det er eneste type som får plass?

Jeg mener helt motsatt. Forstår veldig godt de økonomiske fordelene å bygge på samme plattform for alle varianter, der en får store volumer og de alle fleste deler er felles. Men at det er fremtiden?
Alle bilprodusenter gjør sine egne vurderinger av hva som er lurt. Det betyr ikke nødvendigvis at noen gjør alt riktig mens andre gjør alt feil.

VW har valgt en strategi som gjør at de i motsetning til en del andre faktisk kan levere det antallet biler kundene vil ha og ikke må sitte å vente i månedsvis på å få levering. For de av oss som ikke gidder å vente til fremtiden kommer er det greit å kunne velge noe som finnes i dag.

Argumentet om at VW har valgt den eneste batteritypen som får plass faller på si egen urimelighet. Hvorfor skal man velge en batteriteknologi med lavere energitetthet hvis man ikke har plass?

Jeg tror VW har valgt sin løsning ut i fra hva de mener gir best levetid og minst risiko i forhold til garantiansvar. I tillegg har de en stor fordel logistikkmessig ved å velge samme battericeller både for elbil og ladehybrider.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på fredag 03. februar 2017, klokken 21:18

VW har valgt en strategi som gjør at de i motsetning til en del andre faktisk kan levere det antallet biler kundene vil ha og ikke må sitte å vente i månedsvis på å få levering. For de av oss som ikke gidder å vente til fremtiden kommer er det greit å kunne velge noe som finnes i dag.


Hva er leveringstiden på nye e-Golf dersom man bestiller i dag?
Og leveringstid er nå ganske vanlig på VAG også? Har en kollega som bestilte nye Tiguan og ventet 6mnd på den. Hvordan ble leveringstiden for de første som bestilte e-Golf med varmepumpe igjen, holdt de det de lovet, eller ble de forsinket i månedsvis? :-)

Eksterne forhold som påvirker kan skje alle produsenter. Hyundai har hatt streik og i tillegg har flere måneders produksjon blitt kjøpt opp av den Koreanske staten, pluss at bilen har slått til de grader an. Så er det mange som tror at Hyundai er en bakgårdsprodusent, men det er bare i Norge salget ikke har vært på topp de siste årene, pga feile drivlinjer i hovedsak. Hyundai Motors er faktisk verdens 4. største bilprodusent, så det er ikke tilfeldig det som kommer derfra.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

#70
Det er forhåndsreservert i overkant av 1000 nye e-golfer som er satt opp til å produseres i uke 12 til 20.

Hyundai leverte 166 Ioniq i januar og totalt antall registrerte biler er 811 siden bilen ble lansert. Av Ampera-e kommer det vel maks 2000 biler i år. Det ble registrert 254 eksemplarer av gammel e-golf i januar, totalt er det registrert 16575 på 2,5 år.

Statistikken sier sitt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på fredag 03. februar 2017, klokken 23:01
Det er forhåndsreservert i overkant av 1000 nye e-golfer som er satt opp til å produseres i uke 12 til 20.

Hyundai leverte 166 Ioniq i januar og totalt antall registrerte biler er 811 siden bilen ble lansert. Av Ampera-e kommer det vel maks 2000 biler i år. Det ble registrert 254 eksemplarer av gammel e-golf i januar, totalt er det registrert 16575 på 2,5 år.

Statistikken sier sitt.

Men hvilken leveringsdato får man hvis man bestiller e-Golf nå var spørsmålet? Har vel litt leveringstid også? En god del kortere bør det dog være enn de som kommer fra Korea som bruker en måneds tid på båt.

1000 biler på 9 uker er jo også småtteri da, og ikke så voldsomt mer ennn ca 800 biler på 3 mnd. Tross alt er det en helt ny bilmodell, i tre drivlinjer, mens e-Golf bare bygger på et gammelt understell og det er vel stort sett nordmenn som kjøper den og ikke hele stater ;)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Mange rare påstander som dukker opp her inne..

70-80km rekkevidde på Golf, mens Soul plutselig skal være bedre? Vil man tømme Golfen på 80km så klarer man det, men det klarer man med de andre i samme sjanger også.

Og å påstå at Ioniq er designet mer for elektrisk ell e-Golf blir bare vissvass. Begge er designet for også fossilmotorer, og dermed ender de opp med kompromiss begge to. Feks fremhjulstrekk. Se ellers vedlagte bilder, så ser man greit hvilken bil som har fått vekten lavest ned, og hvilken som IKKE har batteripakken i bagasjerommet som det ble påstått.

Ellers hadde det vært kjekt med varme på batteripakken på Golfen.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: Crown på fredag 03. februar 2017, klokken 23:25

Men hvilken leveringsdato får man hvis man bestiller e-Golf nå var spørsmålet? Har vel litt leveringstid også? En god del kortere bør det dog være enn de som kommer fra Korea som bruker en måneds tid på båt.

1000 biler på 9 uker er jo også småtteri da, og ikke så voldsomt mer ennn ca 800 biler på 3 mnd. Tross alt er det en helt ny bilmodell, i tre drivlinjer, mens e-Golf bare bygger på et gammelt understell og det er vel stort sett nordmenn som kjøper den og ikke hele stater ;)
Hvorfor tror du at jeg kan svare deg på leveringstiden på e-golf? Hvis du vil ha et konkret svar får du ringe fabrikken. Jeg fikk levert bilen på litt under 4 måneder sist jeg bestilte. Og i snitt har VW levert 550 e-golf i måneden siden de første bilene ble levert for 2,5 år siden.

Mener du at det er mer komplisert å produsere understellet på Ioniq siden det tydeligvis er enklere å lage e-golf?

Vi får se hva som skjer når ny e-golf kommer på markedet. Den har enda nyere drivlinje enn Ioniq og må dermed være komplisert å få igang. De har tross alt nytt batteri, ny motor, ny internlader, nytt instrumentpanel, nye seter. Enda godt at de har et gammelt understell de kan bruke. ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

#74
Sitat fra: eivhelle på lørdag 04. februar 2017, klokken 11:06
Vi får se hva som skjer når ny e-golf kommer på markedet. Den har enda nyere drivlinje enn Ioniq og må dermed være komplisert å få igang. De har tross alt nytt batteri, ny motor, ny internlader, nytt instrumentpanel, nye seter. Enda godt at de har et gammelt understell de kan bruke. ::)

Men i all verden da, en stor del av saken her i tråden (og andre) er jo at Ioniq har lang leveringstid for tiden, og e-Golf er så mye bedre der, men så vet man ikke leveringstiden på e-Golf? Da går det jo ikke an å sammenligne da, det er bare synsing og udokumenterte påstander. EOD til noen faktisk kan komme med flere fakta i diskusjonen vedr faktisk leveringstid på e-Golf.

EDIT: Snakker selvsagt om "nye" e-Golf.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA