Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Berri, torsdag 30. mars 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2017, klokken 08:29
Mye raskere å spare og kjøpe når en faktisk har råd. ;)

Å ikke kunne betale kontant er ikke ensbetydende med ikke å ha råd. Jeg har råd til hus, men jeg er veldig langt unna å ha pengene på konto. Jeg er derimot litt usikker på om jeg "har råd" til å sitte med et hus til x millioner den dagen jeg kryper i penalet.

elektrolux

Ikke helt sammenlignbart, da hus som regel kan omgjøres til kontanter med minst like stor verdi som gjelden.

Dette er sjeldent tilfelle med billån.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Ferry på mandag 30. januar 2017, klokken 08:56
Mye raskere å spare og kjøpe når en faktisk har råd. ;)

Å ikke kunne betale kontant er ikke ensbetydende med ikke å ha råd. Jeg har råd til hus, men jeg er veldig langt unna å ha pengene på konto. Jeg er derimot litt usikker på om jeg "har råd" til å sitte med et hus til x millioner den dagen jeg kryper i penalet.

Den dagen du kryper ned i penalet så er alle dine bekymringer tatt vare på. Om du etterlater deg bekymringer til dine etterlatte, arvinger, så er de i sin fulle rett til å ikke ta imot boet og fraskrive seg "problemet" hvis man har etterlatt seg noe slikt.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Jejl

Sitat fra: arthur på søndag 29. januar 2017, klokken 07:54
Hvis man kjøper noe for 300.000 i stedet for 150.000 så går man glipp av en inntekt på de 150.000. Setter man 150.000 i rentemarkedet får man 2% som man ellers ikke vil få da pengene er bundet opp i en bil. Tapet er 2% og det helt uavhengig av hva realrenten er. Hadde pengene vært satt i askjer kunne man kanskje gått glipp av 10% eller 30%. Hadde man satt pengene i boligmarkedet i Oslo så var avkastningnen (verdiøkningen) bare i 2016 på hele 22% og hadde man gearet pengene så kunne avkastningen (verdiøkningen) vært 100%.

Og ikke regne bortfall av en inntekt på pengene man binder opp blir helt feil.
Føler jeg gjentar meg selv, men prøver igjen:
La oss si at en låner 100kr og kjøper en gullklump. Etter et år selger en gullklumpen for 102kr. Renten på lånet var 2%.
Da har en kanskje gjort en bra handel. Fordi en kan trekke ifra skattefradraget på 27% av lånerenten på lånet. Men det kommer også an på hvor mye inflasjon det er det året du lånte penger. Hvis den var på 3% blir det en dårlig handel fordi en da f.eks kunne kjøpt 100 kr i dasspapir som neste året koster 103kr.

Realrenten = hele den reele kostnaden med å ha et lån

arthur

Ja, du gjentar deg selv, helt klart, og en feil blir ikke riktigere av å gjentas til det kjedsommelige. Når du fullstendig ignorerer hva som skjer med den underliggende verdi, bilen som taper seg i verdi, så blir det hele litt underlig etter mitt syn. ELler muligens mener du at bilen stiger i verdi som i ditt tilfelle med gullklumpen?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

geear

Sitat fra: Ebe på søndag 29. januar 2017, klokken 17:40
De fleste må låne til bil, så de 150.000 ville man aldri hatt i første omgang.

Feil!

Enig i at de fleste muligens låner til bil, men i dagens marked er det ingen som MÅ låne til bil.

Uansett behov finnes det en bil der ute fra vrakpant pris og opp til en månedslønn. Dermed er det ingen som MÅ låne.

Lånte til bil 1 gang, og aldri mer. Tok evighet å nedbetale. Rene luksusfellen! Mye raskere å spare og kjøpe når en faktisk har råd. ;)
Du har med andre ord ingen former for gjeld? Eller snakker du kun om et direkte billån med pant i bilen?

Har du fortsatt annen gjeld så handler du jo allikevel bil med lånte penger. Og det gjør de aller fleste nordmenn, siden de fleste har gjeld.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Pondus

Vi endte opp med Ioniq etter å ha testet I3 og E-Golf.
I3 er artig å kjøre men meget upraktisk. Dørene til baksetet er et eget kapittel. Skal man ha en bra utstyrt bil synes jeg denne ble utrolig dyr.
E-Golf: Grei bil, men vi har hatt "vanlig" Golf tidligere og en bil med dårligere kvalitet skal man lete lenge etter.
Syntes energiforbruket på E-Golfen var i overkant høyt uten at det ga noe ekstra. Prisen blir også høy på en godt utstyrt bil. Ioniq'en koster, med full pakke, det samme som en ribba Golf.
Vi har skinn-interiør, seter med ventilasjon, soltak, ACC, Lane assist osv. til 285 000,-
Ioniq har også det laveste energiforbruket av samtlige biler på markedet. Hurtigladingen er også meget kjapp så langturer er null stress.
Hyundai Ioniq, hvit m. skinn og soltak

moby666

Gratulerer med ny bil. Du valgte den desidert beste elbilen til under 300.000. Ingen tvil om det :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

arthur

Sitat fra: gr på mandag 30. januar 2017, klokken 21:18
Sitat fra: Ebe på søndag 29. januar 2017, klokken 17:40
De fleste må låne til bil, så de 150.000 ville man aldri hatt i første omgang.

Feil!

Enig i at de fleste muligens låner til bil, men i dagens marked er det ingen som MÅ låne til bil.

Uansett behov finnes det en bil der ute fra vrakpant pris og opp til en månedslønn. Dermed er det ingen som MÅ låne.

Lånte til bil 1 gang, og aldri mer. Tok evighet å nedbetale. Rene luksusfellen! Mye raskere å spare og kjøpe når en faktisk har råd. ;)
Du har med andre ord ingen former for gjeld? Eller snakker du kun om et direkte billån med pant i bilen?

Har du fortsatt annen gjeld så handler du jo allikevel bil med lånte penger. Og det gjør de aller fleste nordmenn, siden de fleste har gjeld.

Husholdningenes samlede innskudd i bank er på mer enn 1.000 milliarder. I tillegg har husholdningene "litt" i aksjer, fond og kontanter så litt penger finnes det blant folk, ikke bare gjeld. Er jo greit at noen har penger som andre kan låne.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Olemann

Gratulerer med ny bil!

Helt enig i kommentar om dørene på i3, de er et eget kapittel. I dag på IKEA når jeg sto der med en sammenrullet overmadrass på over 2 meters lengde og tykk som en rull stueteppe fikk jeg mange blikk når jeg åpnet begge dørene på siden, la ned bakseteryggen, fram med forsetet, og fikk lirket hele rullen inn sideveggen.   Så ja, dette er spesielt og en bil for de som trenger stor aksess til sideveggen  :D

Sitat fra: Pondus på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:34
I3 er artig å kjøre men meget upraktisk. Dørene til baksetet er et eget kapittel. Skal man ha en bra utstyrt bil synes jeg denne ble utrolig dyr.

cra

Sitat fra: Olemann på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:59
Helt enig i kommentar om dørene på i3, de er et eget kapittel.

Det er viktiog å se på disse dørene på riktig måte. Det er ikke en idiotisk løsning på en 5-dørs, men en genial løsning på en 3-dørs!  Satt mye i en 3-dørs  Honda Civic på 90-tallet. Det var virkelig et eget kapittel å skulle komme seg ut og inn av bilen på trange parkeringsplasser med de vanvittig lange dørene!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann

Idiotisk nei, tvert imot, derfor jeg var enig i at de er et eget kapittel, hadde aldri fått inn denn madrassrullen på Ikea som jeg beskrev med en vanlig/tradisjonell 5 dørs bil (kanskje bakfra, men da måtte bilen vært flyttet først)

Så for meg er dette egne kapittelet verdifult, også for å få inn gammel mor i baksetet.  Dog et minus når jeg i garasjen står ved førerdøren og skal ha ut noe i baksetet, da blir det dørsurr.

Konklusjon; Helt topp for noen behov, ikke bra for andre behov. Men dårlig nei, er som med sydenferie dette, ræva for noen, andre kan ikke leve uten det.

Sitat fra: cra på fredag 03. februar 2017, klokken 12:53
Sitat fra: Olemann på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:59
Helt enig i kommentar om dørene på i3, de er et eget kapittel.

Det er viktiog å se på disse dørene på riktig måte. Det er ikke en idiotisk løsning på en 5-dørs, men en genial løsning på en 3-dørs!  Satt mye i en 3-dørs  Honda Civic på 90-tallet. Det var virkelig et eget kapittel å skulle komme seg ut og inn av bilen på trange parkeringsplasser med de vanvittig lange dørene!  :o

Lible

Sitat fra: Pondus på torsdag 02. februar 2017, klokken 11:34
E-Golf: Grei bil, men vi har hatt "vanlig" Golf tidligere og en bil med dårligere kvalitet skal man lete lenge etter.
Gratulerer med valget, sikkert en fin bil ut ifra hva jeg leser her inne. Lurer på en ting, hva var det med den Golfen du hadde som var så galt?
Jeg vurderer nettopp Golf av motsatt grunn, har hatt 3 stk. opp gjennom , siste er en Golf IV 1998 modell, passert 200000 km., fremdeles moderne i formen, nyvasket ser den omtrent ny ut bortsett fra litt rust nederst i front kanal, ingen katastrofale utgifter annet enn normale slitedeler, utrolig fornøyd enda den er 18 år gammel. Er de senere modellene blitt dårligere, har jeg vært kjempeheldig, eller har du vært uheldig med din?

Knut Røe

Hvis man ser på siste video fra TB på tuben ser man hvor dårlig E-golf egentlig er.
Praktisk rekkevidde på rundt 70-80 km mellom hver lading, og ladefart på 30-35 kw.
Han hadde mye heller tatt Soul eller Ioniq som han så en plass på turen.
Men den er stille når man kjører da, og har fine materialer i interiøret som man kan føle på mens man sitter og venter under lading. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

doldis1

Sitathar fine materialer i interiøret som man kan føle på mens man sitter og venter under lading

;D ;D :+1: Javisst, heia Volkswagen !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA