Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Berri, torsdag 30. mars 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

Ebe

Enig at man bør ta med nye eGolf og evt BMW i sammenligningen.

Ettersom du sier "i løpet av året", så vil ansynligvis nye Leaf også være presentert (og muligens lansert).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tutti

En grei utstyr egolf 36 kWh ferdig levert m/vinterhjul koster fortsatt bare i underkant 330 k (uten skinn).

Crown

For deg som kommer fra dieselbil så blir det uansett en annen verden. Elbilen ( i hvert fall Ioniq og Leaf som jeg er vant til) blir varm på et blunk (vi snakker under ett minutt til det kommer god varme fra varmeapparat), og med varme i rattet i tillegg så er ikke savnet etter forvarmet bil så veldig stort. Likevel bruker vi appen titt og ofte på Leafen, mest fordi vi kan :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tutti

Sitat fra: Berri på torsdag 26. januar 2017, klokken 20:20
En siste ting; hvor viktig vil dere si det er med app?
Det betyr at du kan styre og sjekke endel ting fra mobilen din, som f.eks. forvarming.

Luftventil

Sitat fra: Berri på torsdag 26. januar 2017, klokken 20:20
Takk for innspill! Hadde hørt en del negativt om rekkevidden til dagens e-golf. Den nye ser jo bra ut, men 330' er like dyrt som Ampera men med betydelig lavere rekkevidde. Føler litt på at det er høy pris i det sjiktet. BMW er litt snål, og så vil jeg helst ha femseter.

Ønsker å prøvesitte og prøvekjøre bil før jeg velger, så blir nok ikke noe beslutning før Amperaen er levert forhandlere, men skal i alle fall starte med prøvekjøring av ioniq og leaf i første omgang.

En siste ting; hvor viktig vil dere si det er med app?

Hvis jeg var deg, ville jeg valgt en elbil som kan leveres ganske fort. Hvis du går fra diesel til elbil kommer du til å spare masse penger hver måned, men om du velger en elbil med lang leveringstid må du vente lenge før du kan begynne sparingen. Både Tesla Model 3 og Opel Ampera-E kommer til å bli strålende biler, men de er så sinnsykt populære at ventetiden er kjempelang. Da ville jeg heller valgt en bil du kan få levert før sommeren.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

elektrolux

Eller lei en elbil og teste.

Leier akkurat nå e-Up for en måned for 5500 kr ut til en som tester ut forskjellige biler. Fra før hadde han leid i3 for å teste den og kunne fortelle at bilen var fantastisk, men dørløsningen fungerte dårlig med unger i baksetet. Dette ville han vanskelig funnet ut av på en rask prøvetur, men med bilen i normal bruk over tid ser en begrensningene.

Vi leier forøvrig ut et rikt utvalg biler fra kr 125 / dag via 5000 kr kvartalet, til den dyreste som er en fullt utstyrt skolebil for oppkjøring til 600 kr dagen. ( ca 1/5 av det kjøreskolene tar )

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sarepta

Sitat fra: Jejl på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:34


Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.

[/quote]
Det trenger du ikke regne på. Realrenten i 2016 var -0,21% og forventes å være +0,01 de neste 10 år.
[/quote]

Du kan ikke regne med realrente på lånekostnader uten samtidig å inflasjonsjustere grunnlaget for verditap. Sorry.

geear

Sitat fra: Berri på torsdag 26. januar 2017, klokken 20:20
Takk for innspill! Hadde hørt en del negativt om rekkevidden til dagens e-golf. Den nye ser jo bra ut, men 330' er like dyrt som Ampera men med betydelig lavere rekkevidde.
Selv om jeg overhodet ikke er noen VW-fan, tvert i mot satt det ganske langt inne å kjøpe VW, så er jeg temmelig sikker på at Golfen kjører fletta av Ampera-e. Opel har vel ikke levert en spennende bil siden Omega 3000 kom på markedet. Det jeg har sett av bilder av den nye Amperaen var også veldig skuffende, syns den er utrolig kjip designmessig, kunne rett og slett vært definisjonen på bil for veldig lite bilinteresserte kvinner mellom 50 og 80 år. Går rett hjem der. For ikke å glemme at de har kopiert LED-stripen/formen i hovedlyktene og bakre del fra bakvinduene og bak fra BMW i3. Burde ikke vært nødvendig...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

doldis1

 
Sitatdefinisjonen på bil for veldig lite bilinteresserte kvinner mellom 50 og 80 år

  ;D ;D Heia Opel !! Amperaen burde kanske ha som option en god gammeldags chokeknapp som kunne
trekkes helt ut for å henge veska på ?

arthur

Sitat fra: Jejl på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:34


Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.

[/quote]
Det trenger du ikke regne på. Realrenten i 2016 var -0,21% og forventes å være +0,01 de neste 10 år.
[/quote]

Her blander du hummer og kanari og misforstår begrepene!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Jejl

Re
Sitat fra: arthur på fredag 27. januar 2017, klokken 09:34
Sitat fra: Jejl på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:34


Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.

Det trenger du ikke regne på. Realrenten i 2016 var -0,21% og forventes å være +0,01 de neste 10 år.
[/quote]

Her blander du hummer og kanari og misforstår begrepene!
[/quote]
Realrente = den reele renten du betaler. Inflasjon og skattefradrag trekkes fra. I 2016 lønnet det seg derfor å ha lån. Du får forklare hva jeg har misforstått.

arthur

Når man har to alternativer; 1. kjøpe bil til 300.000 eller 2. kjøpe bil til 150.000 sier det vel seg selv at forskjellen i pris betyr noe når man skal regne renteutgifter? Eller prøver du å hevde at jo dyrere bil man kjøper jo gunstigere blir det med hensyn til renteutgifter siden realrenten er negativ? Prøv igjen!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Jejl

Jeg sier at du ikke trenger å regne på renteutgifter fordi realrenten er forventet å være 0,01% de neste 10 år i Norge. Det er mao gratis å låne penger når realrenten er 0%. Er den på minussiden slik den f.eks var i 2016 så er det lønnsomt å ha masse lån.

arthur

Sitat fra: Jejl på fredag 27. januar 2017, klokken 12:02
Jeg sier at du ikke trenger å regne på renteutgifter fordi realrenten er forventet å være 0,01% de neste 10 år i Norge. Det er mao gratis å låne penger når realrenten er 0%. Er den på minussiden slik den f.eks var i 2016 så er det lønnsomt å ha masse lån.

Kan du forklare meg hvordan det er lønnsomt å ha masse lån på noe som taper seg i verdi med forklaring i realrente? Det du hevder er at det er bedre å låne 300.000 enn å låne 150.000, og trolig vil de fleste skjønne at det er en merutgift å ha et høyere lån enn et mindre lån, men åpenbart ikke alle.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Jejl

Verdifall på det du låner til blir et annet regnestykke, og er ikke en utgift som har med lånet å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA