Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Berri, torsdag 30. mars 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

Berri

Hei!

Håper på noen råd her. Jeg planlegger å bytte ut diesel-bilen med en elbil ila det neste året, og er fryktelig usikker på hva jeg skal velge. Har lenge tenkt på Ampera-e pga rekkevidde, men jeg synes den er litt i dyreste laget mtp at jeg veldig sjelden trenger rekkevidden. Noen facts:

- Elbil blir eneste bil, og planlegger å beholde den i mange år
- Budsjettet tillater ampera e, men hodet synes det er for dyrt
- Kjører bare ca 8000 km i året, under 1 mil tur-retur jobb (jada, jeg burde sykle)
- Bilen må ha plass til barnevogn og ett barn i barnesete
- Kjører Oslo-Vestlandet 1-2 ganger i året, og har derfor behov for hurtiglading
- Viktig å kunne kjøre tur-retur Oslo sentrum-Gardermoen uten å måtte lade, også på vinteren.
- Kan lade på jobb og på kommunal lading der jeg bor (alltid ledig plass), men ikke i garasjen
- Har liten interesse for bil, men vil gjerne ha en litt velutstyrt utgave nå siden det er hovedbilen

Vurderer Leaf, Ampera e og Hyundai, men skulle gjerne hatt noen pros og cons fra folk med peiling, samt anbefaling til utstyrsnivå.

Crown

Vi har både Leaf 30kWh og Ioniq. Fordeler Leaf: Har app, de kjører kampanjepriser nå så du kan sikkert få den ned mot 210k, ytterst velprøvd bil helt uten barnesykdommer og problemer, kort leveringstid. Fordel Ioniq: Alt annet du kan tenke deg :-D Prøv og se selv :)

Har du ikke bruk for den ekstra rekkevidden til Ampera-E, er Ioniq bedre på det meste annet ser det ut til, mye billigere pluss at du får den første halvdel 2017 og må ikke vente til 2018. Ikke får du prøvekjørt Ampera-e på noen måneder heller.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Håkon77

Jeg sitter å veier de samme opp mot hverandre ::) Men jeg kjører minst 25000km i året hvis jeg blir mye flinkere til å ta toget. Ellers drar det seg fort opp mot 45K med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager, da flere har kjøpt Tesla og Leaf og det blir manko på ladepunkter. Jeg var på nippet til å bestille Ioniq da jeg likte bilen godt, men det var før jeg fikk vite at det ikke blir flere ladepunkter på jobben og før selger oppga pris på 290K. Trodde den lå litt lavere enn det. Ampera E blir da ikke så mye dyrere med 340K, men for dyr for mitt budsjett. Leaf har litt for dårlig kapasitet på motorvei så da får jeg behov for hurtiglading hver dag selv på sommeren. Jeg forsøker nå å regne på om det vil lønne seg med en elbil til 340K kr kontra diesel til 150K med 25000KM, 0,5L/mil og 12000kr i bomring.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

arthur

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 25. januar 2017, klokken 22:00
Jeg forsøker nå å regne på om det vil lønne seg med en elbil til 340K kr kontra diesel til 150K med 25000KM, 0,5L/mil og 12000kr i bomring.

Du må vel da også legge inn drifts/serviceutgifter, forsikring, årsavgift, verditap og renteutgifter. Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.
Og så har det vel en viss verdi å ha en helt ny bil med garanti og reklamasjon som gir et sikkert og forutsigbart liv med bilen?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

dolsen

Jeg sitter å veier de samme opp mot hverandre ::) Men jeg kjører minst 25000km i året hvis jeg blir mye flinkere til å ta toget. Ellers drar det seg fort opp mot 45K med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager, da flere har kjøpt Tesla og Leaf og det blir manko på ladepunkter. Jeg var på nippet til å bestille Ioniq da jeg likte bilen godt, men det var før jeg fikk vite at det ikke blir flere ladepunkter på jobben og før selger oppga pris på 290K. Trodde den lå litt lavere enn det. Ampera E blir da ikke så mye dyrere med 340K, men for dyr for mitt budsjett. Leaf har litt for dårlig kapasitet på motorvei så da får jeg behov for hurtiglading hver dag selv på sommeren. Jeg forsøker nå å regne på om det vil lønne seg med en elbil til 340K kr kontra diesel til 150K med 25000KM, 0,5L/mil og 12000kr i bomring.

Når du kjører så mye som du gjør, og har et årlig forbruk på 12 000kr på bom vil jeg si det lønner seg med en ampera-e til 340 000kr. Dette utelukkende basert på det økonomiske. Jeg tror ikke du vil ha dramatiske innsparinger, men har vanskelig for å tro at du går i minus.

Andre faktorer som spiller inn er kjørekomfort, plass, utseende, utstyr osv.

elektrolux

Ioniq grunnet mulighet for Autoseiling.

En funksjon som forhindrer unødvendig tap av energi, og som gir mer behagelig og avslappet kjøring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jejl

[/quote]

Et rentetap må også regnes inn selv om bilen betales kontant da forskjellen i pris er penger du kunne ha fått renter på.

[/quote]
Det trenger du ikke regne på. Realrenten i 2016 var -0,21% og forventes å være +0,01 de neste 10 år.

zbk

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:00
Ioniq grunnet mulighet for Autoseiling.

En funksjon som forhindrer unødvendig tap av energi, og som gir mer behagelig og avslappet kjøring.

Skikkelig autoseilings-fetisj du har, electrolux :-) ...

Leaf - traust, men kan leveres raskt
Ioniq - sannsynligvis den mest komfortable, men ubrukelig baksete og null appstyring
Ampera-e - rekkeviddekongen blant de "rimelige" elbilene, men den minste bilen av de tre

Har selv landa på en Ampera-e. Baksetet på Ioniq var så ille at jeg eksluderer bilen pga det, selv om jeg aldri vil bruke det selv. Leaf blir for traust nå til dags om man ikke har det travelt med å få bilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elbilgeithus

Sitat fra: dolsen på torsdag 26. januar 2017, klokken 08:50

Når du kjører så mye som du gjør, og har et årlig forbruk på 12 000kr på bom vil jeg si det lønner seg med en ampera-e til 340 000kr. Dette utelukkende basert på det økonomiske. Jeg tror ikke du vil ha dramatiske innsparinger, men har vanskelig for å tro at du går i minus.

Andre faktorer som spiller inn er kjørekomfort, plass, utseende, utstyr osv.

Hva skyldes at du anbefaler AmperaE og ikke Ioniq? Billigere bil vil vel gi lavere kostnad? 
I tillegg er det en mye penere bil og større.

Crown

Sitat fra: zbk på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:50

Leaf - traust, men kan leveres raskt
Ioniq - sannsynligvis den mest komfortable, men ubrukelig baksete og null appstyring
Ampera-e - rekkeviddekongen blant de "rimelige" elbilene, men den minste bilen av de tre

Har selv landa på en Ampera-e. Baksetet på Ioniq var så ille at jeg eksluderer bilen pga det, selv om jeg aldri vil bruke det selv. Leaf blir for traust nå til dags om man ikke har det travelt med å få bilen.

Ubrukelig baksete var da å ta hardt i, det er kun hvis man på jevnlig basis har planer om å frakte personer over 180cm det blir for lavt under taket. Ellers er baksetet et fint sted å være, egen ventilasjonskanal, grei beinplass, armlene, koppholdere, oppbevaringsplasser og greie seter.

Og husk at du mest sannsynlig ikke har fått prøvesitte Ampera-e ennå, er flere av de som har fått gjort det som har avbestilt pga ukomfortabelt førersete med få innstillingsmuligheter. Ioniq har 12-veis med el-justering og minne.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

dolsen

@elbilgeithus

Håkon77 skriver:

"...med 22mil daglig reisevei.. Jeg kan lade hjemme og på jobb foreløpig, men på relativt kort sikt forsvinner lademuligheten på jobb, i hvert fall på hverdager"

Jeg har selv Ioniq, den kjører ikke 22mil uansett føre. Mulig den gjør det regelmessig på sommeren, men det har jeg ikke fått testet enda. ~18 mil på landeveg med temperatur rundt null. Da vil Håkon77 bli avhengig av hurtiglading, og kan like godt kjøpe en brukt elbil og spare enda mer i verditap / rentekost.

OlafGTE

Sitat fra: zbk på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. januar 2017, klokken 09:00En funksjon som forhindrer unødvendig tap av energi, og som gir mer behagelig og avslappet kjøring.
Skikkelig autoseilings-fetisj du har, electrolux :-) ...

Fetisher skal jeg ikke ta stilling til, men begge disse påstandene om autoseiling er jo faktisk korrekte. Det er utrolig behagelig med autoseiling på svingete og bølgende landeveier. Energisparende er det også.

zbk

Sitat fra: Crown på torsdag 26. januar 2017, klokken 10:43
Ubrukelig baksete var da å ta hardt i, det er kun hvis man på jevnlig basis har planer om å frakte personer over 180cm det blir for lavt under taket. Ellers er baksetet et fint sted å være, egen ventilasjonskanal, grei beinplass, armlene, koppholdere, oppbevaringsplasser og greie seter.

Forsetet til Ioniq er bra, ingen klager der, men jeg som er 180cm er i alle fall ikke i stand til å finne en komfortabel sittestilling i baksetet på den bilen, selv om det er aldri så bra for kortere personer. Den er til og med verre en Model S på det punktet.

Forsetene på Ampera-e er jeg bra spent på ja. I verste fall er det noen andre som blir glade for å få en bil tidligere.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tutti

Sitat fra: Berri på onsdag 25. januar 2017, klokken 18:15

- Bilen må ha plass til barnevogn og ett barn i barnesete
- Kjører Oslo-Vestlandet 1-2 ganger i året, og har derfor behov for hurtiglading
- Viktig å kunne kjøre tur-retur Oslo sentrum-Gardermoen uten å måtte lade, også på vinteren.
- Kan lade på jobb og på kommunal lading der jeg bor (alltid ledig plass), men ikke i garasjen
- Har liten interesse for bil, men vil gjerne ha en litt velutstyrt utgave nå siden det er hovedbilen

Vurderer Leaf, Ampera e og Hyundai, men skulle gjerne hatt noen pros og cons fra folk med peiling, samt anbefaling til utstyrsnivå.
Hva med egolf?
- plass til barnevogn og barnestol (vi har det selv).
- med 36 kWh og VP mulighet for å kjøre over 200 km, nesten hele året.
- radarstyrt ACC med laneassisten som kan gjøre mye av kjøring for deg og øke komfort.
- app styring
- brukbare seter og plass.
- elbilmarkedets beste standard lys (LED). I den nye også "aktive".
- brukbar leveringstid.

hexachordia

Her blir det synsekonkurranse. Vedr Ioniq har jeg akkurat prøvekjørt den. Jeg er 180 med normalt forhold over og underkropp og satt helt fint i baksetet. Min venn på 186 fikk problemer. Jeg har selv Leaf og den er grei og litt kjedelig, men komfortabel. Har sett mye på Chevy Bolt/Ampera E og den er mindre enn Leaf innvendig og har dårlige seter for langkjøring. Jeg ville i ditt tilfelle ha ventet til 2018 (bestilt i 2017) og gått for Ionig med større batteri eller oppgradert E-golf hvis du klarer 340-360k. Tesla model 3 blir vel fort 2019 før man får fatt i hvis man ikke allerede har bestilt. Dessuten er jeg usikker på Teslas kvalitet i motsetning til Leaf, Ioniq og E-golf.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA