Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har oversikt over alle fargene på Think Classic ?

Startet av El rayo, torsdag 13. januar 2011, klokken 19:37

« forrige - neste »

El rayo

Idéen har jeg lånt fra Citroën/Peugeot tråden.
Sitat fra: moso på lørdag 20. november 2010, klokken 08:03
Oppgradert til Mobil/SMS styring  8)

Kjøpte en gsm releboks til 179 dollar fra et engelsk (!) firma på nett, og koblet inn parallelt med smartstart'en. Er uavhengig av radiorekkevidden til smartstart nå.

http://www.gsm-auto.com/

Sitat fra: moso på fredag 10. desember 2010, klokken 20:38
Monteringsprinsippene er de samme som beskrevet tidligere i tråden for Smartstart. Oppsummert: Boksen monteres i motorrommet. Du trenger +12V og jord fra batteripolene til boksen for drift. Boksen inneholder 2 releer. Du tar +12V fra batteriet (jeg brukte samme kabel som til drift og koblet internt i boksen) inn på inngangen til det ene releet og kobler utgangen inn på styreledningen på webastoen. På min bil er det den gule ledningen. Dette vil gi spenning til webastoen.

Uheldigvis er det slik at om tenningen på bilen er av så ligger den originale styreledningen til webastoen til jord. Det gjør at det ryker en sikring om du ikke setter inn en diode på den originale styreledningen.

Du kan bruke samme utgang fra boksen som styrer webastoen til også å gi strøm til viften. Da må du dra en ledning inn i bilen og koble inn på viftemotoren. Ledningene til denne er tilgjengelig under dashbordet på passasjersiden. For sikkerhets skyld er det smart å koble inn en diode på den originale ledningen fra viftebryteren. Du kan også bruke det andre releet i boksen og eksempelvis starte viften i bilen noen minutter etter at webastoen er startet og vannet er blitt varmt. Tid mellom tilslag av rele 2 og rele 1 kan programmeres.

Håper dette hjalp litt.

Jeg har benyttet denne løsningen en stund nå og er veldig fornøyd med å være uavhengig av rekkevidde. Og boksen er slik at om den ringes opp så legger den bare på - ingen kostnader der. Du trenger ikke knote inn en komplisert SMS for å starte den. Derimot sender boksen en SMS når den slår seg av og det koster noenogfemtiøre hver gang. Og så koster det noen kroner i SMS å programmere den.

SIM-kort kom i postkassa i dag og GSM bryteren ligger på tollboden.

Temperaturområde: -20 - + 55 o C
Luftfuktighet: max 80%
Beskyttelse: IP65 (kalles vel sprutevann-sikker) Gjennomføringene for ledningene er som på DC/DC omformeren og motorstyringen.

Jeg velger å starte det elektriske varmeapparatet fordi bilen står i garasje. Som andre funksjon velger jeg å sette på varmetrådene i front- og bak-rute de gangene bilen parkeres ute.

Tror det er lettest å koble seg til på reléene som sitter innenfor luka i dashbordet på førersiden, der sikringene også er.

Relé 6 styrer pre heat, dvs start av kupevifta og det elektriske varmeapparatet via det innebygde koblingsuret. Pinne 1 på relé 6 legges til jord for å starte varmeapparatet, MERK at viftebryteren må stå på og varmeinnstillingen bør være helt mot høyre. Det er viktig å finne rett jordpunkt, for Th!nk opererer med "clean" og "dirty" jord. "Dirty" jord brukes til reléer, motorer og lignende. Det er to jordingsskruer rett ved reléene.

Rutevarmen styres av relé 2. Pinne 7 er batteripluss/alltid 12V og pinne 6 er styrestrømmen til reléet.

Drivspenning til GSM bryteren kobles til "clean" jord og en 12V som jeg antar er "clean" og går til annen elektronikk, dvs. radioen. GSM bryteren bruker 0,05 A i hvilestilling og 0,5 A når begge funksjoner er aktivert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

God research og informasjon her.

Skal bruke det til å montere smartstarten på min nye Think Classic

Infoen burde også ligge på Wikiet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Hentet GSM bryteren i dag. $179 tilsvarer ca NOK 1000. Toll, gebyr og moms kom på 601,- hvorav posten tok 75,- for å ta imot betaling.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. desember 2010, klokken 11:58
Clas selger vel noe tilsvarende som kan brukes:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146116543

Litt dyrere (2298), men da kan man få den med en gang, og har norske garantier etc. Kan evt. kjøpes på hos Clas på Svinesund for samme beløp, men i SEK.

Lars
Har ikke sjekket data på denne så jeg vet ikke hvor egnet den er til bruk i bil.

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. desember 2010, klokken 09:12
Infoen burde også ligge på Wikiet.
Tenkte å legge det der når monteringen er ferdig og fungerer. Må finne en plass til boksen på 16 (med fester) x 10 x 5 cm også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Telefonabonnement: Jeg valgte Tele2 Sheriff. Litt høy startpris, minuttpris og SMS pris, men det er ingen månedsavgift og de trekker fra inntil 170,- på fakturaen hver måned.

Da kan ikke jeg forstå annet enn at det blir gratis å ha og bruke (inntil 435 SMS pr måned). Det koster 199,- å tegne abonnementet med nytt nummer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på mandag 20. desember 2010, klokken 13:35
Telefonabonnement: Jeg valgte Tele2 Sheriff.
Nå skal vel ikke dette være noen reklame for mobilabonnement, men "Onecall Faktura" tror jeg vil bli helt gratis med denne bruken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på mandag 20. desember 2010, klokken 13:46
Sitat fra: El rayo på mandag 20. desember 2010, klokken 13:35
Telefonabonnement: Jeg valgte Tele2 Sheriff.
Nå skal vel ikke dette være noen reklame for mobilabonnement, men "Onecall Faktura" tror jeg vil bli helt gratis med denne bruken.

Mener ikke å drive reklame jeg heller, men jeg har hatt Tele2 Sheriff på mobilen til alle ungene i et par-tre år, og til nå har det i praksis vært gratis mobil. Fikk en faktura på 30 kr en gang på en av dem da hun "kom ut av tellinga" med hvor mye hun hadde ring den måneden, men de kan vanligvis sende en del SMS'er/ringe hjem før de 170 kronene er oppbrukt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 20. desember 2010, klokken 13:46
Sitat fra: El rayo på mandag 20. desember 2010, klokken 13:35
Telefonabonnement: Jeg valgte Tele2 Sheriff.
Nå skal vel ikke dette være noen reklame for mobilabonnement, men "Onecall Faktura" tror jeg vil bli helt gratis med denne bruken.
Tar de ikke betalt for SIM-kort og nytt nummer engang? 90 gratis SMS er sikkert nok. 2 timer gratis ringetid trenger man ikke, da GSM bryteren kun sender SMS.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Festet 4 elektrolyttkondensatorer med kontaktlim for at de skal tåle vibrasjoner som oppstår i bil.

Kretskortene er ikke beskytet mot fuktighet med lakk. Det er nok det som er grunnen til at den bare klarer 80% luftfuktighet. Mikroprosessoren er montert i sokkel så jeg lar være å lakkere kretskortet fordi jeg er redd for at lakken kan trenge inn og isolere kontaktene. Legger inn en pose silica som trekker til seg fuktighet. Det har fungert bra i speedometer og energimeter.

Nå begynner moroa med å endre innstillingene på SIM-kortet. Man må bla.a sperre alle nummer unntatt sitt eget, slik at innpåslitne telefonselgere ikke starter opp varmeren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Programmeringen gikk helt etter boka. Det som tok meg lengst tid var å finne ut hvordan man kobler ut mobilsvar.

Venter til i morgen med å montere GSM bryteren i bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. januar 2011, klokken 10:12
Her er en artikkel om brannfaren ved bruk av GSM bryter
Sitat fra: El rayo på fredag 14. januar 2011, klokken 19:56
Ser ikke av artikkelen hvilken type det gjelder.

Det står "Den var produsert av Marelco" i artikkelen.
Det står også "Bryteren som tok fyr – en plug in receiver". Det er jo noe helt annet enn den du har kjøpt El Rayo
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Fikk ikke noe svar på linken din, men artikkelnummer 36-3750 ser ut til å være samme produkt.

PS. Denne må da også kunne benyttes som en "fjernstyrt bilstopper" ved å koble den litt anderledes. ;)

I bremselyskretsen:Varme på=redusert pådrag. ???
I gearlåskretsen:  -"-Gearlåsen går på ved første stopp/lar seg ikke løse. >:(
I nødblinkkretsen: -"- Nødblinker på uansett. :o
I signalhornkretsen: -"- Jævla hornet har hengt seg opp! ;D

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Nå har jeg endelig fått "fremkalt" bildene så her kommer en sluttrapport:

Valgte å demontere toppen av dashbordet for å komme lettere til på undersiden av sikringsholderen og releholderen. De to enhetene ble skrudd løs og snudd. Fant en 5-leder med sort strømpe i vrak-kassa som jeg brukte. Den er stripset til releledningsnettet. De originale ledningene ble kappet, avisolert, krypmestrømper tredd på og ledningene fra GSM bryteren loddet sammen med de originale.

Drivspenning til GSM boksen hentet jeg fra sikring nr. 30, som er konstant pluss/batteripluss (DIN +30) til instrumenter og radio. Litt hastverksarbeid med jording, hadde planlagt å bruke en eksisterende "clean" jordskrue, men valgte festeskruen til OBD-kontakten. Her brukte jeg en rød 1,5 kvadrat 2 leder og stripset den til hovedledningsnettet ved et feste.

GSM antenna er innebygget i boksen og boksen ble derfor plassert så høyt som mulig opptil dashbordet og festet med borrelås (idé stjålet fra feste av Defa-alarmen) til panelet foran førerdøra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Noen selvklebende borrelås tåler ikke sterk varme som finnes i biler satt ut i sola. Biltema sin er slik.

Limet flyter etter Newtons lov :'(
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA