Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp, lading i garasjerekke - kabal

Startet av krister461, onsdag 29. mars 2017, klokken 15:00

« forrige - neste »

krister461

Når Tesla lanserte Autopilot for over to år siden, så ble det snakket mye om at bilen skulle kunne kjøre ut av garasjen og frem til huset ditt. I bloggen står følgende:
"The Autopilot hardware opens up some exciting long term possibilities. Imagine having your car check your calendar in the morning (a feature introduced in Software v6.0), calculate travel time to your first appointment based on real time traffic data, automatically open the garage door with Homelink, carefully back out of a tight garage, and pull up to your door ready for your commute. Of course, it could also warm or cool your car to your preferences and select your favorite morning news stream."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/dual-motor-model-s-and-autopilot

På nettsidene var vel følgende bilde lenge til stede, uten at jeg husker teksten:


Det er masse artikler som nevnte dette også:
http://time.com/3490179/tesla-new-model-s-car/

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg byttet til en bil med Autopilot. Nå er jeg uansett fornøyd med byttet, men har dette blitt nevnt av Tesla i nyere tid? Er det noe som vil komme i fremtiden med HW1 eller er det droppet?

madsskon

Hvis du ikke har vinkel i avstanden mellom garasje og husdør så kan du gjøre dette i dag.. men da må avstand mellom garasje og husdør også være under 12 meter...
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Bjoris

#2
Dette kommer med AP2.0, det står der at Summon er mer avansert og kan gjøre slike ting. Tviler på at det kommer med AP1.0. Om det er tekniske utfordringer siden det aldri ble lansert vet jeg ikke, men det er klart at Tesla er nødt til å tilby nye ting med AP2.0 til 70.000 vs AP1.0 til 20.000 så de har fint lite insentiv til å utvikle AP1.0 videre utover at den blir sikrere så jeg har ingen tro på at nye funksjoner på AP1.0 biler fra nå av...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

krister461

Sitat fra: madsskon på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:00
Hvis du ikke har vinkel i avstanden mellom garasje og husdør så kan du gjøre dette i dag.. men da må avstand mellom garasje og husdør også være under 12 meter...
I know. Men jeg har både vinkel og 40 meter. Bildet viser jo også tydelig en vinkel. :)

krister461

Sitat fra: bjoris på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:02
Dette kommer med AP2.0, det står der at Summon er mer avansert og kan gjøre slike ting. Tviler på at det kommer med AP1.0. Om det er tekniske utfordringer siden det aldri ble lansert vet jeg ikke, men det er klart at Tesla er nødt til å tilby nye ting med AP2.0 til 70.000 vs AP1.0 til 20.000 så de har fint lite insentiv til å utvikle AP1.0 videre utover at den blir sikrere så jeg har ingen tro på at nye funksjoner på AP1.0 biler fra nå av...
Tja. Jeg vil tippe Tesla ønsker å utvikle både AP1 og AP2 til sitt fulleste potensiale og det er jo opplagt at det vil bli forskjeller etthvert. Om dette blir en av forskjellene så er det jo litt skuffende all den tid Tesla reklamerte for dette med AP1.

lunitiks

Tenk sensorer. Hva må til for f.eks. en ryggemanøver med sving inn i garasje? Holder det med sonarer? Aldri i livet, jeg tror det må optisk input til for å lese veibanen (innkjørselen). Som kjent er ikke ryggekameraet koblet mot MobilEye-HW, så dette blir nok ønsketenkning. Eneste grunnen til at Summon inn-og-ut av garasje funker, er sonarene, som fullt ut baserer seg på ekko. GPS er også bare å glemme.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Ap1 eller 2. Har ingen betydning. Bilene klarer akkurat det samme. Men ap2 kan gjøre det trygt pga flere kameraer. Det er nok pga lover og regler dette ikke går enda.
Å gi oss mulighet til å "lære" bilen hvor den skulle svingt på gårdsplassen etc hadde sikkert fungert fint. Men den dagen noen misbruker dette så blir det rabalder i media.

boppus

OK, de sa det skulle komme med AP1. Det gjorde det ikke.
Nå sier de at det kommer med AP2. Hvorfor skal vi tro på det denne gangen?
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

lunitiks

Sitat fra: KristofferH på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18
Ap1 eller 2. Har ingen betydning. Bilene klarer akkurat det samme. Men ap2 kan gjøre det trygt pga flere kameraer. Det er nok pga lover og regler dette ikke går enda.

Eh... Jeg tipper det ligger en forutsetning i problemstillingen her at dette må kunne skje trygt. Så å hevde at AP1 "klarer" dette, men ikke på en trygg måte, blir litt intetsigende. Lover og regler? Straffe- og erstatningslovgivningen ja?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jlan

#9
Jeg tror det skal mye til å få dette helt trygt, også med AP2, hvis bilen skal rygge ut av garasjen uten tilsyn. Hva om et barn kommer på sykkel, runder hjørnet på garasjen og treffer bilen fra siden akkurat i det den stikker såvidt ut ?  Det kan selvsagt skje hvis bilen kjøres manuelt også, men det vil bli mye mer fokus på det hvis den er ubemannet.

§ 11.Rygging og vending
1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

petersv

Sitat fra: lunitiks på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:09
Tenk sensorer. Hva må til for f.eks. en ryggemanøver med sving inn i garasje? Holder det med sonarer? Aldri i livet, jeg tror det må optisk input til for å lese veibanen (innkjørselen). Som kjent er ikke ryggekameraet koblet mot MobilEye-HW, så dette blir nok ønsketenkning. Eneste grunnen til at Summon inn-og-ut av garasje funker, er sonarene, som fullt ut baserer seg på ekko. GPS er også bare å glemme.

Joda, i lav hastighet er ultralydsensorene mer enn bra nok, og faktisk de beste til formålet. Det sa Elon også når AP1 kom ut.

lunitiks

Joda, sonarene er ikke der uten grunn!

Men det er den frontmonterte radaren (Bosch MRR), muligvis i kombinasjon med optisk verifisering fra MobilEye-kameraet, som Tesla nå har klart å hente ut data fra, for å identifisere mennesker i kjørebanen, på en mer eller mindre pålitelig måte.

Sonarene - som er de eneste sensorene bilen har i bakkant (ryggekameraet anser jeg ikke som en "sensor" i denne forbindelse) - kan jeg ikke helt se at ville vært i stand til å avverge denne type faresituasjon under noen omstendigheter. Sonarene fra Valeo er "dumme" i den forstand at det ikke skjer noen fortolkning av hvilken type objekt som nærmer seg: Alt sonaren gjør er å sende ut ultralyd og måler tiden det tar før ekkoet returnerer, hvis det returnerer. De har problemer med objekter som ikke står vinkelrett (perpendikulært) mot sensoren - derav det høye antallet sådanne - og de er selvsagt følsomme for de akustiske egenskapene til den "reflekterende" overflaten. Således vil sonaren ha større problemer med å lese ekko fra et lydabsorberende materiale enn andre materialer.


Hovedproblemet med "valgløftet" med Summon, er at AP1 ikke evner å prosessere kamerainput fra ryggekameraet. Følgelig er fullautomatisk rygging der svinging er påkrevd, umulig eller ekstremt vanskelig å få til med akseptabel trygghet for bilen og omgivelsene.


"Lære" bilen din egen innkjørsel? Mja, kanskje, i så fall ved hjelp av en kombinasjon av IMU og GPS. Vi støter fortsatt på sikkerhetsutfordringen som nevnt av @jlan. Kunne vært interessant å høre fra noen med teknisk innsikt på dette.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

#12
Sitat fra: krister461 på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:05
Tja. Jeg vil tippe Tesla ønsker å utvikle både AP1 og AP2 til sitt fulleste potensiale og det er jo opplagt at det vil bli forskjeller etthvert. Om dette blir en av forskjellene så er det jo litt skuffende all den tid Tesla reklamerte for dette med AP1.

AP1 er veldig langt unna sitt fulle potensial per i dag. Og ikke minst – AP1 bilene kan overgå sine egne begrensninger ved å låne data fra AP2 bilene. 
Oppdateringen som kommer nå skal inneholde en del forbedringer av AP1.

At alt som ble lovet for AP1 blir realisert tror jeg ikke. Et eksempel er kjøring rundt på egenhånd på gårdsplassen, noe jeg synes blir for risky med bare sonarer og frontkamera. Kanskje OK hvis man lærer bilen nøyaktig hvor den skal kjøre via et opplæringsprogram først, som lagrer kartet rundt seg og avbryter summon ved uønskede avvik fra kart. Men at AP1 på veien blir bedre enn hva den er i dag er jeg helt sikker på. Første forbedring kommer nok  nå ila noen uker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krister461

Dette er hva Tesla lenge skrev om autopilot for to år siden, men siden fjernet fra nettsidene. De to første setningene stemmer, men resten er mangelvare.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA