Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.1

Startet av RamGuy, onsdag 29. mars 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

RamGuy

Hei,

Jeg skal gå til anskaffelse av min første El-bil, eller rettere sagt min første bil sånn generelt. Jeg og samboer har levd fint i 7-8 år uten at noen av oss har hatt verken bil eller sertifikat. Men nå på grunn av ny jobb så har behovet for sertifikat og egen bil meldt seg, noe som åpner en litt ny hverdag for oss.

Vi er ikke spesielt bilinteresserte noen av oss (det kommer vel godt frem av det faktum at jeg nå fyller 27 og hun 24) og ingen av oss har vist større interesse for verken sertifikat eller bil. Men vi ønsker oss en trygg, driftsikker og komfortabel bil. Vi har forsøkt å lese oss litt opp og vi har vel kommet frem til at El-bil er veien å gå. Mest på grunn av tanke på miljø, kostnader iform av vedlikehold, avgifter osv og mest for egen samvittighet. Vi noterer oss at ved kjøp av ny bil så vil en Plug-in Hybrid legge seg på omlag 100'000 kr+ på innkjøpsprisen når vi sammenligner "samme" modell og batteriet er vesentlig mindre så det er temmelig håpløst å eventuelt planlegge og forsøke å kjøre på mer eller mindre utelukkende strøm og bruke drivstoff for langturer. Det virker også som vi kan forvente høyere servicepriser og dyrere forsikring på Plug-in Hybrid.

Valget av bil finner vi fryktelig vanskelig. Utvalget av "fullverdige" El-biler er temmelig begrenset, så det er jo ikke så alt for mye å velge i mellom, men det er jo noe. Bilen vil bli brukt minimum fem dager i uken for å frakte meg til og fra jobb. Selv bor på Hagan i Nittedal, og jeg jobber på Billingstad i Asker. Med andre ord så er det jo et stykke og pendle hver dag.

Ifølge Google Maps så er distansen på 36,7 km en vei, altså 73,4 km totalt. Dette er om jeg kjører via Trondheimsveien og Ring 3 fra Sinsen og ut på E18. Alternativt så kan kjøre via Hellerudsletta og Olav's Gaard og ta E6 og deretter E18. Denne strekningen vil være på 45,7 km en vei ifølge Google Maps, altså totalt 91,4 km.

Hva som vil være mest fordelaktig med tanke på strømforbruk har jeg ikke noe grunnlag for å vurdere eller uttale meg noe særlig om. Men det er de to aktuelle rutene jeg har og denne skal jo da kjøres fem dager i uka, hele året. Og faren for kø er jo temmelig stor. Til jobb så er det nok neppe noe særlig kø å snakke om. På vei hjem i 16:00-tida derimot så står det jo temmelig stille på E18 fra Billingstad og innover et godt stykke.

Utover kjøringen til og fra jobb så er det ikke så aktuelt med "langturer" for vår del. Det blir jo endel kjøring til og fra butikken og i lokalområdet men dette er distanser på toppen 8 km. Kanskje det blir noen turer til og fra Strømmen Storsenter som vil ligge på ca 10,8 km en vei, altså 21,6 km totalt. Også har samboer familie på Konnerud, Drammen så det blir jo fort noen helgeturer i den retningen og der ligger distansen på 62,9 km en vei, altså 125,8 km begge veier. Det er jo også alltids aktuelt med en tur til Sverige eller to iløpet av året og distansen til Charlottenberg ligger på 108 km eller 123 km en vei avhengig av hvilken rute vi tar. Altså 216 til 246 km begge veier.

Det er vel "kort fortalt" hvordan kjørebehovet/mønstret vårt vil se ut. Ideelt sett så ønsker vi jo en løsning hvor vi trenger å tenke på det å lade utenfor eget hjem minst mulig. En litt lengre tur som til og fra Sverige regner vi ikke med at vi skal klare på en lading. Etter det jeg forstår så er det endel ladestasjoner ved Charlottenberg så det er jo da bare å lade bilen mens man handler, spesielt om vi finner en hurtiglader så burde vi jo ha fult batteri innen vi er ferdig. Selv med vanlig lading fra ladestasjon så burde vi vel få en god del strøm da det fort går litt tid når vi handler.

Hva gjelder jobb så er det per nå ingen løsning for lading i garasjen, men det er nok fult mulig å i det minste klare å få til en vanlig 230V løsning og siden en arbeidsdag gjerne varer i 8-timer og bilen neppe vil være i nærheten av 0% i det jeg ankommer jobb så burde jo det i seg selv klare å få meg til tilnærmet 100%. Men sånn i utgangspunktet så kan vi jo gå utifra at jeg ikke kan lade på jobb.

Vi har sett for oss et budsjett på rundt 300'000 til type 450'000 kr. Det er i utgangspunktet ikke noe behov fra vår side at bilen må være ny. Vi kan godt kjøpe brukt, men vi ser jo at utfordringen for vår del er at vi er avhengig av grei rekkevidde, selv på vinteren og det er potensiale for endel kø og vi er da litt skeptisk til hvorvidt brukte El-biler som er 2-3 år gamle innehar det vi trenger når det kommer til batteri/rekkevidde.

Registrerer jo at på batteri/rekkevidde så er det jo en positiv utvikling nærmest årlig, så en brukt El-bil vil jo ikke bare ha mindre batteri/rekkevidde i utgangspunktet men de vil jo gjerne ha noe redusert kapasitet da man vel ofte regner en reduksjon på 2-7% på batteriet per år om jeg ikke tar helt feil? Da må vi vel fort opp på Tesla Model S nivå som sikkert vil være en en bedre bil, og med bedre batteri og rekkevidde enn hva vi klarer å få nytt innenfor vårt budsjett men det er jo noe med det å bruke hele budsjettet på noe som er brukt kontra noe som er nytt. Jeg vet ikke helt hva man skal forvente om man kjøper 2-4 år gamle Tesla Model S modeller?

Av det vi har sett på så langt er BMW i3 94Ah, Volkswagen E-Golf 2017, Mercedes Benz B Klasse Electrical Drive, Opel Ampera-E, Tesla Model 3 og Tesla Model S (brukt, per i dag så ser det ut som man må ut med 460-500'000 kr for en oppgradert Tesla Model S 85).

Av disse så er det flere som er litt vriene å få tak i. Ifølge Møller så må vi bestille E-Golf 2017 de nærmeste ukene om de skal kunne garantere levering innen 5-6 mnd. Mercedes Benz B Klasse Electrical Drive har en akilleshæl iform av mangelen på hurtiglading. Hvor relevant dette faktisk er kan jo diskuteres, men det gjør det jo umulig å ta den med på lengre turer da vi ikke kommer til å planlegge turer rundt en ladetid på 4-timer+. Men den er fremdeles aktuell da vi kan få noen gode rabatter via Bertelsen og Sten via noe venner/familierabattløsning igjennom min søster. Opel Ampera-E og Tesla Model 3 kan vi glemme da førstnevnte blir levert tidligst Q1 2018 om vi bestiller nå, mens Tesla Model 3 trolig ikke vil være tilgjengelig før midten, eller siste halvdel av 2018.

BMW i3 94Ah ser det ut som det er grei levering på, vi har hvertfall ikke fått noen indikasjon at det skal være noe særlig ventetid på den. Og brukte Tesla Model S ligger det jo masse av på Finn og det er vel kanskje lov å håpe på lavere priser mot sommeren?

Vi er positive til BMW i3. Den ser jo noe "funky" ut, men det plager oss ikke nevneverdig. Det eneste vi er litt skeptiske til er dekkene og dekkbredden. Det er veldig mye blandede tilbakemeldinger på hvilken betydning dette har for kjørekomforten. Noen virker strålende fornøyde, den lave vekten på bilen og smale dekk gjør visstnok at den manøvrerer veldig bra og blir veldig fin å kjøre i byer. For vår del så blir det jo mest kjøring utenfor bykjernen  på Trondheimsveien og E18 og da er vel kanskje ikke akkurat det så fryktelig relevant. Jeg ser også at mange klager på at den er såpass lett, og at dekkbredden gjør den lite komfortabel å kjøre i høy hastighet på motorveien noe som gjør oss litt skeptisk. Andre sier også at den, selv med vinterdekk kan være relativt ukontrollerbar på vinterføre.

Volkswagen E-Golf 2017 er en langt mer tradisjonell bil, med tradisjonelle hjul og folk ser ut til å mene at denne oppfører seg mer eller mindre som en tradisjonell bil. Men mange virker å være negative til prisen, og det at den fullspekket E-Golf 2017 ligger på nesten 350'000 kr er visstnok stivt sammenlignet med blant annet en "Fully Charged" BMW i3 94Ah som koster det samme. Virker som mange mener at BMW er mer "premium" og i så måte gir mer for pengene. Her kommer jo vår manglende bilerfaring og entusiasme inn så vi har ikke peiling på akkurat disse detaljene.

Også har man jo dette med brukt Telsa Model S. Mer eller mindre alle ser ut til å mene at det vil være en bedre bil på mer eller mindre samtlige områder. Men så er jo spørsmålet om det virkelig er verdt det å betale 100-150'000 kr ekstra for en 2-3 år gammel og brukt bil.

Dette ble fryktelig langt, men håper noen har tålmodighet til å pløye seg igjennom og komme med noen gode erfaringer og tilbakemeldinger. Hvilken bil tror dere vil passe oss best?

Crown

Dere har glemt årets bil 2017 :) Ta en titt på Hyundai Ioniq. Den vil nok oppfylle alle kravene dere har og dere får den med "alt" utstyr til under 300k. Bestillingstiden er akkurat passe til tidshorisonten du antyder også.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

jkirkebo

Av disse du nevner ville jeg personlig valgt i3. Det er ihvertfall den som har gitt meg best inntrykk.

Når det er sagt hadde jeg personlig ikke orket å pendle med bil gjennom Oslo i rushtiden når det går tog mellom Nittedal og Billingstad som bruker en drøy time inkl. ett bytte. Tror fort det tar lengre tid å kjøre i rushtiden og da får du heller ikke slappet av underveis...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RamGuy

Kollektiv er ikke aktuelt. Toget er jo et stykke unna der jeg bor, så det er jo 12-15 min med bil i feil retning. Eventuelt enda lenger med kollektiv til stasjonen. Og toget stopper jo et stykke unna jobb også så det er jo fort en gangavstand på 10-15 min det også.

I dag så reiser jeg kollektivt og det er ikke spesielt effektivt. 15 min gangavstand til buss, også er det 27 min på første buss og deretter 31 min på buss nummer to. Også er det litt bingo om første buss timer med buss nr1 eller nr2 ifra Oslo. I snitt så tar det 1,5 time til jobb når vi regner inn gangavstanden til busstoppet hjemme. Hjemover så er det enda verre. På grunn av kø på E18 så er det helt bingo om jeg rekker bussen hjem fra Oslo som går 16:45, på de verste dagene så rekker jeg ikke den som går 17:00 heller og da er det ingen ny buss før 17:30. Så fra jeg løper ifra jobb 16:00 for å rekke bussen som går 16:04 så er jeg normalt hjemme fra 17:35 til 18:15. Altså fra 1,5 time til over 2-timer.

Det er uansett ikke der behovet for bil ligger. Behovet for bil ligger der i den forstand at diverse oppdrag på jobb kan kreve bil og det derfor stilles krav til at alle skal ha sertifikat og tilgang på privat bil.

jkirkebo

Sitat fra: RamGuy på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:06
Kollektiv er ikke aktuelt. Toget er jo et stykke unna der jeg bor, så det er jo 12-15 min med bil i feil retning. Eventuelt enda lenger med kollektiv til stasjonen. Og toget stopper jo et stykke unna jobb også så det er jo fort en gangavstand på 10-15 min det også.

I dag så reiser jeg kollektivt og det er ikke spesielt effektivt. 15 min gangavstand til buss, også er det 27 min på første buss og deretter 31 min på buss nummer to. Også er det litt bingo om første buss timer med buss nr1 eller nr2 ifra Oslo. I snitt så tar det 1,5 time til jobb når vi regner inn gangavstanden til busstoppet hjemme. Hjemover så er det enda verre. På grunn av kø på E18 så er det helt bingo om jeg rekker bussen hjem fra Oslo som går 16:45, på de verste dagene så rekker jeg ikke den som går 17:00 heller og da er det ingen ny buss før 17:30. Så fra jeg løper ifra jobb 16:00 for å rekke bussen som går 16:04 så er jeg normalt hjemme fra 17:35 til 18:15. Altså fra 1,5 time til over 2-timer.

Det er uansett ikke der behovet for bil ligger. Behovet for bil ligger der i den forstand at diverse oppdrag på jobb kan kreve bil og det derfor stilles krav til at alle skal ha sertifikat og tilgang på privat bil.

Ok, da skjønner jeg. Har du behov for bilen i jobb stiller det seg selvsagt annerledes (dog merkelig at ikke arbeidsgiver vil stille biler til disposisjon). Da antar jeg de legger opp gode lademuligheter også for de som velger elbil? Pass i så fall på å kjøpe en elbil som lader noenlunde raskt, det ekskluderer egentlig bare eGolf og Leaf med 3.3kW laderen. De andre klarer stort sett å lade på enten 7.4kW eller 11kW.

Kunne selv spart i snitt mellom 60 og 90 minutter hver dag på å kjøre bil til jobb fremfor å ta toget men jeg orker bare ikke tanken på å kjøre Fredrikstad-Oslo-Fredrikstad hver dag når jeg heller kan sove. Hadde bilen hatt full selvkjøring så kanskje ;)

goggo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. januar 2017, klokken 09:53
Av disse du nevner ville jeg personlig valgt i3. Det er ihvertfall den som har gitt meg best inntrykk.

Når det er sagt hadde jeg personlig ikke orket å pendle med bil gjennom Oslo i rushtiden når det går tog mellom Nittedal og Billingstad som bruker en drøy time inkl. ett bytte. Tror fort det tar lengre tid å kjøre i rushtiden og da får du heller ikke slappet av underveis...
Går dessverre ikke tog fra Hagan i Nittedal, da må man først "gærne veien" med en lokalbuss oppover til Nittedal Stasjon, og håpe at denne lokalbussen korresponderer med toget til byen, som igjen skal korrespondere med toget til Billingstad.  Har selv pendlet Hagan - Asker i flere år (riktignok på nittitallet), og det er dessverre ikke så lett å finne alternativer som kan konkurrere med bil på denne strekningen.

Da vil det antagelig være raskere med en liten pendler-elbil til Strømmen stasjon, og ta toget direkte derfra til Billingstad. Men vet ikke hvordan dette kommer ut kostnadsmessig, mht takstsoner etc på toget.

@RamGuy; I din situasjon ville jeg nok ha kjøpt en I-3, Leaf eller Soul eller E-Golf, el, gjerne en pent brukt bil i første omgang. Da ville dere fint dekke pendlerbehovet uten å lade underveis, og dere kommer dere lett til Drammen og til Sverige innimellom med saktelading på endepunktet eller hurtiglading underveis.

Lykke til uansett, og det er jo flott synes jeg at dere går for en ren elbil og ikke en hybrid.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: goggo på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. januar 2017, klokken 09:53

Går dessverre ikke tog fra Hagan i Nittedal, da må man først "gærne veien" med en lokalbuss oppover til Nittedal Stasjon, og håpe at denne lokalbussen korresponderer med toget til byen, som igjen skal korrespondere med toget til Billingstad.  Har selv pendlet Hagan - Asker i flere år (riktignok på nittitallet), og det er dessverre ikke så lett å finne alternativer som kan konkurrere med bil på denne strekningen.

Da vil det antagelig være raskere med en liten pendler-elbil til Strømmen stasjon, og ta toget direkte derfra til Billingstad. Men vet ikke hvordan dette kommer ut kostnadsmessig, mht takstsoner etc på toget.

Etter å ha sjekket kartet skjønner jeg problemstillingen. Det kan se ut som f.eks (el)sykkel til Vestli T-banestasjon også kan være et alternativ?

Men trengs det bil på jobb spiller det jo uansett ingen rolle.

DagfinnN

Vurder Hyundai IONIQ.
Mer enn nok rekkevidde. Rimelig, rundt 300 k ny og ganske romslig.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

tutti

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:15
Pass i så fall på å kjøpe en elbil som lader noenlunde raskt, det ekskluderer egentlig bare eGolf og Leaf med 3.3kW laderen. De andre klarer stort sett å lade på enten 7.4kW eller 11kW.
Både leaf og egolf leveres med 32A lader. Så kraftig 1-fase lading er samtidig mange steder meningsløst da de lokale elverkene nekter folk å installere 32A.

På denne strekningen blir det bompenger i rush for elbiler fra 2018. Avgiften starter lavt og vil prosentvis øke dramatisk de neste årene. Enn så lenge blir det billigere å kjøre elbil i Oslobommene, men langt fra gratis.

De neste årene vil man samtidig få 10 min frekvens på lokaltoget. Med 1 sone overgang så bør det vel bli mer attraktivt å parkere på en stasjon i Oslo nord og kjøre toget gjennom alle køene i rush. Hvis en arbeidsgiver krever privat bil i jobben så regner jeg med at han også bør legge til rette for lading på arbeidsplassen.

Magster

Hvis kjørkomfort er det som bekymrer deg angående Bmw i3 anbefaler jeg deg å prøvekjøre en. Skal du kjøre laaaange distanser i 130+ km/t finnes det nok bedre alternativer, men til kjøringen du beskriver vil i3 gi deg en komfort og kjøreglede få kan matche i samme prisklasse. 

Er du bekymret for rekkevidden kan du jo vurdere en Ampera-E, den vil muligens også holde seg godt i pris grunnet det store batteriet som ikke blir utdatert med det første. Om kvaliteten og kjøregleden er like god som i Bmw i3 tviler jeg litt på, men hvem vet :)

RamGuy

Sitat fra: tutti på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:05
Pass i så fall på å kjøpe en elbil som lader noenlunde raskt, det ekskluderer egentlig bare eGolf og Leaf med 3.3kW laderen. De andre klarer stort sett å lade på enten 7.4kW eller 11kW.
Både leaf og egolf leveres med 32A lader. Så kraftig 1-fase lading er samtidig mange steder meningsløst da de lokale elverkene nekter folk å installere 32A.

På denne strekningen blir det bompenger i rush for elbiler fra 2018. Avgiften starter lavt og vil prosentvis øke dramatisk de neste årene. Enn så lenge blir det billigere å kjøre elbil i Oslobommene, men langt fra gratis.

De neste årene vil man samtidig få 10 min frekvens på lokaltoget. Med 1 sone overgang så bør det vel bli mer attraktivt å parkere på en stasjon i Oslo nord og kjøre toget gjennom alle køene i rush. Hvis en arbeidsgiver krever privat bil i jobben så regner jeg med at han også bør legge til rette for lading på arbeidsplassen.

Bompenger betales naturligvis av arbeidsgiver, så det er ingen relevant problemstilling for meg. Hva gjelder lademuligheter så er det begrenset der vi er nå, beste jeg kan få til er å strekke en vanlig kabel fra normalt strømuttak til bilen så det blir jo av typen veldig treg lading. Vi skal bytte lokaler ved årsskifte så da er parkering med lademuligheter noe som vi ser på som et "must".

jkirkebo

Sitat fra: tutti på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:05

Ja, glemte at ny eGolf endelig kommer med raskere lading.

På bedriftsadresser er det neppe noe problem å installere 32A lading. Hjemme går det sikkert fint med 16A, men heller ingen ulempe å kunne legge opp og utnytte f.eks 20A eller 25A. En ladestasjon på 20A kurs gir jo dobbelt så rask lading som med medfølgende schuko-kabel.

jkirkebo

Sitat fra: RamGuy på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:34
Bompenger betales naturligvis av arbeidsgiver, så det er ingen relevant problemstilling for meg. Hva gjelder lademuligheter så er det begrenset der vi er nå, beste jeg kan få til er å strekke en vanlig kabel fra normalt strømuttak til bilen så det blir jo av typen veldig treg lading. Vi skal bytte lokaler ved årsskifte så da er parkering med lademuligheter noe som vi ser på som et "must".

Betaler arbeidsgiver bompenger du bruker for å pendle til jobb? Er det i det hele tatt lovlig?

Vollis47

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. januar 2017, klokken 14:27
Betaler arbeidsgiver bompenger du bruker for å pendle til jobb? Er det i det hele tatt lovlig?

Er vel ikke ulovlig det. Men en må vel skatte for fordelen. Per i dag er det jo ikke bompenger for elbil, så da blir det ingen fordel å skatte av.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Rottert

Prøvekjør de ulike bilene. Men du prøve ioniq før du bestemmer deg. Den kan nok leveres innen 5-6 mnd vil jeg tru.
2014 Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA