Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekstrautstyr!

Startet av TomTom, torsdag 13. januar 2011, klokken 17:33

« forrige - neste »

TomTom

Vet det finnes mange saker som går på lade problemer, men klarte ikke å finne noe som samsvarer det jeg opplever.

Det hele startet da jeg var så dum å lot bilen stå uten spesiellt mye strøm på pakka. Før det virket alt ok.
Bilen sto noen dager og da jeg skulle lade den opp før jeg skulle bruke den, så startet den aldri ladinga. ladelystet blinker, men sirkulasjonspumpa starter ikke. 12v batteriet ble ikke flatt og hovedpakken holder 117v.

Fikk en feilmld i dashbordet så låner nå diagnoseapparatet. Får feilmld: precharge fault - timeout
Får også alltid communication error da jeg prøver å gå inn på bms. har prøvd med tenning på og ladekabelen i, men klarer ikke å komme inn på bms med diagnoseapparatet.

En ting til som er verd å nevne er at strøm viseren går opp og ned mellom 0% og 100%. Virker som han har problemer med å bestemme seg.

Alle blokkene ligger på 6.2V utenom en som er på 5V. Så tenker en celle er gåen på den, men det skal vel ikke stoppe ladinga eller meg i å komme meg inn på bms.

Noen som kan hjelpe?

El rayo

#1
Sitat fra: TomTom på lørdag 18. desember 2010, klokken 16:01
Det hele startet da jeg var så dum å lot bilen stå uten spesiellt mye strøm på pakka. Før det virket alt ok.
Det er nok ikke årsaken, bilen skal helst stå med minst mulig strøm på pakka, men ikke så lite at spenningen kommer under 90V for da starter ikke DC/DC og 12V batteriet blir flatt. For sikkerhets skyld kan en liten, elektronisk 12V lader kobles til sigarettenneruttaket.

Sitat fra: TomTom på lørdag 18. desember 2010, klokken 16:01
Får også alltid communication error da jeg prøver å gå inn på bms.
Det er mulig at BMS ikke får konstant 12V drivspenning på pin 10 på den store, runde pluggen på kontaktorboksen. Sjekk sikring nr 28 og om det er dårlig kontakt i de to runde pluggene under serviceluka.

Sitat fra: TomTom på lørdag 18. desember 2010, klokken 16:01
En ting til som er verd å nevne er at strøm viseren går opp og ned mellom 0% og 100%. Virker som han har problemer med å bestemme seg.
Det kan skje av og til uten at jeg har funnet én spesiell årsak. Mulig at det kan skyldes at BMS registrerer en uoverenstemmelse mellom energinivå og batterispenning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Noen svært tidlige biler hadde BMS/Lader som hadde precharge grense på 120 volt.
Da starter ikke ordinærladingen etter precharge er avsluttet. En ny ladestart kan være alt som trengs hvis du har en slik tidlig sak.

Denne grensen ligger på produksjonsmodellene på 110 volt, og skal oppnås i løpet av de første 10 minutter. Hvis ikke oppfatter laderen batterifeil, og avbryter ladingen.
Når batteriet er svært tomt, kan det hende at denne spenningen ikke oppnås på 10 minutter.
Prøv på nytt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

TomTom

Hmm. det var snodig. Gikk ut igjen for å se på bilen. Prøvde å sette den på lading og hører sirkulasjonspumpa startet, men tok ikke noe strøm. Kom på inspeksjonsluka var åpen så lukket denne og nå trekker bilen strøm.

Testet så om jeg fikk kontakt med bms og det gjorde jeg. så det var en feilmld som sier lading av 12V feilet.

føler meg litt forvirret og skjønner igrunnen ikke hva som har skjedd. Kan jeg ha dårlig kontakt noen steder? eller 12v batteri med for lav spenning? så det lå på 11.1V i går

El rayo

#4
Sitat fra: TomTom på søndag 19. desember 2010, klokken 15:54
12v batteri med for lav spenning? så det lå på 11.1V i går
Da er batteriet flatt;12,0V er flatt! 12,2V er ca 10% ladet og 12,8V og over er fulladet. Oppgitte spenninger er uten belstning på batteriet og etter at det har hvilt 1 time etter lading eller utlading.

Ikke rart at BMS ikke svarte i går.

Lad opp 12V batteriet, slett feilmelding og prøv igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lanber


hens

Hvis 12 v batteriet er 12,7 volt med DCDC i gang, er det tomt.
Tomroy sikter til hvilespenning.
Dessuten kan det være at 12voltbatteriet er gammelt og i ferd med å tørke. Syrekonsentrasjonen er da blitt så høy at spenningen stiger brått for så å falle når DC stopper. 11.1 i hvile er definitivt tomt.
Da trenger batteriet tid for å ta lading, og motspenningen gir dårlig indikasjon på tilstand.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Se kurvediagrammet på side 9 i dette dokumentet http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_om_blybatterier.pdf for hvilespenning som funksjon av ladetilstand.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg liker Forsvarets batteriguide. Skal skriv ut en kopi til jobbens verksted. Kan spare noen batteripakker i mobilitetsscootere i kommunen.

Saken her viser tydelig at den alle første tiltak mot biler som ikke ta imot lading er å sette 12volten til lading. Aldri antyde at 12volten er bra.

Heldig dere som har kyndige og snille folk som Hens og El Rayo til å hjelpe til hver eneste gang.

Kjøp 12 volts vedlikeholdslader og sigarett plugg nå!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

TomTom

Da er alt tilbake til normalen. Ladet batteriet via sigarettenneren, men tydligvis ikke lenge nok så spenningen har blitt høy nok. Skulle ha målt spenningen her.
Får ta en tur til jula og handle en ctek lader og montere den så gir den god lading resten av vinteren.

Tusen takk for all hjelp. veldig god support her :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA