Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.1

Startet av Bjoris, onsdag 29. mars 2017, klokken 10:12

« forrige - neste »

Bjoris

Ja, det hadde vært artig å se da om vi kan vente oss showroom rabatter på X90 med AP2.0 om noen mnd. Jeg skulle gjerne hatt en 90, men syns det var altfor dyrt med 160.000 ekstra fra X60 til X90 med 22 kwh mer tilgjengelig kapasitet (jo raskere og hurtigere lading også, I know)

MEN, alt under 100.000 i differanse begynner å bli aktuelt, men jeg ser sjansene som små og jeg tror nok at jeg er litt tidlig ute med min x60 også som nok kommer i slutten av mars, men, men. Noe skal vi jo tenke på mens vi venter:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Tror du blir fornøyd med x60 også! Var på Beito i helgen og så det var mange x60 der!

Fin farge!

Rico

#2
Jeg har X75, gått 3500 km nå. Hadde klart meg med X60 så langt. Det vi _må_ klare er til hytta på fjellet, 17 mil 1000 høydemeter. Har ladet 100% med fullpakket bil (2 voksne, 3 barn, 2 hunder + bagasje) og har kommet frem med minimum 20% igjen. Har kjøpt med Chademo-adapter, aldri hatt bruk for det ennå.

Men på småkjøring bruker den enormt.

Bjoris

#3
Ja, jeg er ikke så bekymret for det, men det er jo selvsagt interessant om en skulle komme der at 90ene blir rabatt på pga 100, det er jo typisk med Tesla at mange må ha det siste hele tiden:)

Planlegger tur til Gardasjøen nå så vi kommer nok til å tenke tanken da om at 90/100 hadde vært bra, men så er det ferie så går nok helt fint, rimelig tett med SC hele veien
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kim Kim

Sitat fra: bjoris på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:41
Ja, jeg er ikke så bekymret for det, men det er jo selvsagt interessant om en skulle komme der at 90ene blir rabatt på pga 100, det er jo typisk med Tesla at mange må ha det siste hele tiden:)

Planlegger tur til Gardasjøen nå så vi kommer nok til å tenke tanken da om at 90/100 hadde vært bra, men så er det ferie så går nok helt fint

Om denne turen er det eneste behovet ditt for større batteri blir det en dyr ferie :)

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Arnie

Dette spørsmålet er da ganske utførlig diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31810.0.html

Personlig må jeg si at jeg er litt forundret over at dette skal bli et så brennhett spørsmål og forårsake så mye grubling og reversering av beslutninger. Det var da vel ganske klart at 100D ville dukke opp i nærmeste fremtid, og da burde vel de som er helt avhengige av en 100-bil hatt tålmodighet til å sitte på gjerdet en liten stund? I det minste drøyet såpass lenge at de kunne gjøre om bestillingen uten å tape depositum.

Du bjoris har jo bestilt 60D og har vel vurdert det slik at det er nok for deg. Hadde du hatt bruk for mer rekkevidde kunne du jo bestilt 90D. Men når 100D kommer føler du at det er ditt behov. Er behovet egentlig at du må ha det nyeste nye?

I den nevnte tråden er det flere som har litt merkelige begrunnelser for å gå for 100D:

Øggen:
SitatOg for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW.

Hvis det er primært i nærområdet du skal kjøre, spiller det vel mindre rolle om du går for 90 eller 100. Det er jo hovedsaklig på langtur det er nyttig med lang rekkevidde (og gratis superlading). Kjøp heller en Ioniq - mye billigere.

turfsurf:
SitatF.eks skal vi i år kjøre fra Zell Am See til Caprino Veronese, ett strekke på 370km. Det er over ett par fjellpass pluss ca 15 mil med motorvei. Med en X90D vil det si at man må enten slå av på farten, stoppe og lade underveis (ikke SuC), eller kjøre en annen vei. Med 100D vil det strekket gå greit. Kort sagt gir større batteri større frihet, og mindre tid på SuC.

Temmelig søkt begrunnelse etter min mening. Er du ikke på ferietur? Er tid penger da også? Slapp litt av, er mitt råd.

For min egen del er årsaken til at jeg tidlig i november bestilte en X90D - en mye større og dyrere bil enn jeg hadde planer om - at jeg ville være med på den utrolige superdealen at alt drivstoff for bilen er betalt i hele dens levetid (!), samt at fremtidig autopilot er utrolig spennende.

Det å veksle inn 5-6 mil ekstra rekkevidde i tap av gratis superlading er helt utenkelig for min del.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

KrW

Blir overrasket om Tesla gir gode rabatter på fri superlading bilene med AP2. Nesten så de kunne gjort motsatt, satt prisen opp. Klart mange heller tar 100D uten fri superlading, men så langt har 8 av 12 krysset av for å beholde bestilling av 90, så tydelig at mange setter pris på fri superlading også.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bjoris

Sitat fra: Arnie på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18
Dette spørsmålet er da ganske utførlig diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31810.0.html

Personlig må jeg si at jeg er litt forundret over at dette skal bli et så brennhett spørsmål og forårsake så mye grubling og reversering av beslutninger. Det var da vel ganske klart at 100D ville dukke opp i nærmeste fremtid, og da burde vel de som er helt avhengige av en 100-bil hatt tålmodighet til å sitte på gjerdet en liten stund? I det minste drøyet såpass lenge at de kunne gjøre om bestillingen uten å tape depositum.

Du bjoris har jo bestilt 60D og har vel vurdert det slik at det er nok for deg. Hadde du hatt bruk for mer rekkevidde kunne du jo bestilt 90D. Men når 100D kommer føler du at det er ditt behov. Er behovet egentlig at du må ha det nyeste nye?

I den nevnte tråden er det flere som har litt merkelige begrunnelser for å gå for 100D:

Øggen:
SitatOg for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW.

Hvis det er primært i nærområdet du skal kjøre, spiller det vel mindre rolle om du går for 90 eller 100. Det er jo hovedsaklig på langtur det er nyttig med lang rekkevidde (og gratis superlading). Kjøp heller en Ioniq - mye billigere.

turfsurf:
SitatF.eks skal vi i år kjøre fra Zell Am See til Caprino Veronese, ett strekke på 370km. Det er over ett par fjellpass pluss ca 15 mil med motorvei. Med en X90D vil det si at man må enten slå av på farten, stoppe og lade underveis (ikke SuC), eller kjøre en annen vei. Med 100D vil det strekket gå greit. Kort sagt gir større batteri større frihet, og mindre tid på SuC.

Temmelig søkt begrunnelse etter min mening. Er du ikke på ferietur? Er tid penger da også? Slapp litt av, er mitt råd.

For min egen del er årsaken til at jeg tidlig i november bestilte en X90D - en mye større og dyrere bil enn jeg hadde planer om - at jeg ville være med på den utrolige superdealen at alt drivstoff for bilen er betalt i hele dens levetid (!), samt at fremtidig autopilot er utrolig spennende.

Det å veksle inn 5-6 mil ekstra rekkevidde i tap av gratis superlading er helt utenkelig for min del.

Les innledningen til tråden en gang til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#8
Sitat fra: KrW på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:19
Blir overrasket om Tesla gir gode rabatter på fri superlading bilene med AP2. Nesten så de kunne gjort motsatt, satt prisen opp. Klart mange heller tar 100D uten fri superlading, men så langt har 8 av 12 krysset av for å beholde bestilling av 90, så tydelig at mange setter pris på fri superlading også.

Ja, det var dette bildet jeg ville ha frem:) Ser ikke det som sannsynlig at det blir noe X90 AP2.0 på billigsalg, men om det hadde blitt det så er det selvsagt en viss betalingsvilje for lengre rekkevidde, men min vilje er ikke 160.000, kanskje halvparten. Betalingsviljen opp til 75 er svært liten da jeg vet at jeg ikke kommer til å lade bilen til 100% nesten uansett så i praksis blir 60 og 75 for meg omtrendt det samme
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

KrW

#9
Jeg regnet litt på det nå. Om vi har bilen i 10 år og ser for oss å superlade for 5000-6000kr i året utenom de gratis 400 pr år. Så legger vi til 25700kr ekstra for 100D. Kanskje kan vi legge på 3% i lån også, omtrent 800kr i året (trolig har man ikke lån så lenge da, vi håper å ha betalt ned på 1 år). Da blir det rundt 8000kr ekstra i året eller nesten 700kr pr måned.

700kr pr måned ekstra i 10 år for 100D istedet for 90D blir for mye for vår del. (At vi bytter ut nesten ny bil fra AP1 til AP2 blir et annet tema  ;) )Sjansen for at ladeprisene går opp vil jeg tro er større enn at de går ned. Hvilken man får mest for om 10 år er vanskelig å si. Begge blir med gammel teknologi og batteri, den ene har fri superlading. Tror nesten den med fri superlading vil bli minst like attraktiv på bruktmarkedet om 10 år  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Ellemelle

Sitat fra: KrW på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:52
Tror nesten den med fri superlading vil bli minst like attraktiv på bruktmarkedet om 10 år  :)
Husk at Tesla ikke har lovet å utvide nettverket og drifte Superchargerne for evig og alltid. De har lovet at du kan bruke de gratis så lenge de finnes. Den dagen Europa er fullt dekket med generiske superladere som alle bilmerker kan bruke, tror jeg Tesla sakte men sikkert bygger ned sitt eget nettverk. Det er ikke noe poeng for Tesla å tviholde på Superchargerne, det som betyr noe for salget, er at man raskt skal kunne lade bilen hvor enn du er i Europa.

Arnie

Bjoris: Jeg har lest innlegget ditt en gang til, og jeg har også lest andre innlegg du har på forumet. Mitt inntrykk er at du er litt på tuppa når det gjelder å optimalisere ditt Teslakjøp.

Jeg har også lest mitt eget innlegg en gang til, og jeg synes det gir et greit svar på spørsmålet du har som overskrift på denne tråden.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18
Det å veksle inn 5-6 mil ekstra rekkevidde i tap av gratis superlading er helt utenkelig for min del.

Folk har vel forskjellig kjøremønster. Selv hadde jeg helt klart valgt en 100 uten SC over en 90 med, men så er jeg nok heller ikke i nærheten av å lade 400kWh i året på SC selv om vi kjører mye langturer. Det er rett og slett ikke SC der jeg vanligvis kjører. Og om jeg så skulle ladet 1400kWh i året på SC ville jeg ikke brydd meg om de 1400 kronene det ville kostet ekstra, jeg er uansett vant til å betale for hurtiglading. Betaler normalt rundt 3,50 pr. kWh så 1,40 er jo et røverkjøp uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#13
Sitat fra: Arnie på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18
Øggen:
SitatOg for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW.

Hvis det er primært i nærområdet du skal kjøre, spiller det vel mindre rolle om du går for 90 eller 100.

Dette er tydeligvis en ganske vanlig misforståelse.
At man ikke bruker 400kWh av supercharger-kvoten har ingenting med kjøring i nærområdet å gjøre.
Det handler om lengden på langturene og tilgang til strøm på destinasjoner.

I en annen tråd summerer jeg opp fort 10-15 langturer jeg tar hvert eneste år i spennet 15-50 mil, ispedd en tur på 60-70 mil. Selv med alle disse langturene årlig er jeg ikke i nærheten av å bruke opp 400kWh på supercharger.
Ja bilen ruller og går mest i Oslo og på østlandet, men jeg tar mange langturer hvert år. Og på de fleste kjører jeg rett forbi supercharger på vei til og fra.

Med 100D blir behovet for supercharger blir behovet enda mindre, så jeg vil gå fra å bruke 250-300kWh til å bruke 200-250kWh kanskje :)

Ekstrembrukere som ikke bryr seg om destinasjonslading, som kjører 40-50-60.000km i året eller som farter på kryss og tvers i Europa vil fort bruke opp kvoten. Men dem er det ikke så mange av :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Arnie på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:18

I den nevnte tråden er det flere som har litt merkelige begrunnelser for å gå for 100D:

Øggen:
SitatOg for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW.

Hvis det er primært i nærområdet du skal kjøre, spiller det vel mindre rolle om du går for 90 eller 100. Det er jo hovedsaklig på langtur det er nyttig med lang rekkevidde (og gratis superlading). Kjøp heller en Ioniq - mye billigere.

Du veit ikkje en tøddel om mitt kjøremønster, og da skal du være forsiktig med å gi råd ;)
Om du greie alt fra 40 - 350 km pr dag uten lading med denna hunday'n din så? Sommer som vinter. Kjøre en del i jobb pr dag, og ingen lading underveis. Her e ingen SC i området, og bruka dei sjelden. Ladda heime som intensjonen e.
Tilbake til bilen. Personlig, den e direkte stygg og kjem aldri på gården her :blank:
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA