Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetider

Startet av ze, tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

ze

Min 2014 Q210 har nå over lengre tid oppgitt 163 km som maksimal rekkevidde med fulladet batteri etter reset.

Jeg er usikker på om det er noen faktisk redusert rekkevidde. Jeg tror ikke det, men det er sjeldent jeg kjører den langt, og som regel lader jeg den opp når jeg parkerer.

Noen andre som opplever noe lignende?

O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

zbk

En del av oss har fått oppdatert  noe av batteristyringsprogramvaren fordi bilen rapporterte "state of health" langt ned mot 80%. Dette virket også til å påvirke beregningene av gjettometeret + lade% vist ved lading.

Kjenner du noen med CanZE-appen og en ODBII-dongle som can lese av status for din bil? Jeg kan hjelpe om du er i Stavanger.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

refreol

Sitat fra: ze på tirsdag 24. januar 2017, klokken 12:59
Min 2014 Q210 har nå over lengre tid oppgitt 163 km som maksimal rekkevidde med fulladet batteri etter reset.

Jeg er usikker på om det er noen faktisk redusert rekkevidde. Jeg tror ikke det, men det er sjeldent jeg kjører den langt, og som regel lader jeg den opp når jeg parkerer.

Noen andre som opplever noe lignende?



Hei, har 210 fra januar 2015 og opplevde det samme.
Etter total omprogrammering hos MF viser den nå 200+ etter full reset.

Ligger på igjen på det samme som den var ny, nemlig 110 til 130 km (100%) med mitt kjøremønster - der var vi i høst nedi 80 før reset (rundt 0 til -5 grader)

Det som er nytt og litt "irriterende" er at den stopper lading før 100%.
Nå betyr ikke det så mye fordi jeg setter på forvarming av bilen og da fyller den opp resten før og under oppvarming av kupèen.
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

ladov

Det jeg *egentlig* trenger er en kamerat  som kan dra meg i gang etter at jeg har kjørt batteriet skvær tomt, så jeg får konstatert en gang for alle hvor mye energi det er på batteriet. :D

Satt en slags rekord i høst, kjørte 14 mil fordelt på to dager, med 25% igjen på batteriet. Forholdene var bortimot ideelle, 15 grader, overskyet, tørre veier og tett trafikk så jeg ble tvunget til å kjøre under 90. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjaolsen

Samme erfaring som de andre her. Hadde 82℅ soh og redusert rekkevidde. CanZE rapporterte også ca. 18kWh som maks tilgjengelig.

Etter oppdateringen av BMS har jeg 98℅ soh og 22kWh . I tillegg er ølskumeffekten stort sett borte.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ze

Jeg har Canze og det hele. Har registrert noen og 80 prosent SOH. Får vel bare be MF om å ordne det.

Har dere opplevd noen endring i rekkevidde etter softwareoppdatering?
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

THE

Har ikke registrert endring i rekkevidde, men gjettometer og batterivisningen er mye mer nøyaktig både ved kjøring og lading.

Nå er det mye enklere å planlegge ledestopp på langkjøring siden bilen viser riktig SOC og rekkevidde.

En annen endring er også veldig merkbar. Før SW oppgradering kunne det ta 2 - 2,5 timer å lade fra 99-100% på 11 kW hjemmelader. Nå tar det ca 20-25 minutter.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ze

Jeg skjønner.

Sjekket CanZE i dag tidlig. Ved 98% oppladet batteri på indikatoren, sier CanZE reelt 93,34%. SOH er 82%.
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

zbk

Høres ut for at du trenger en oppdatering av SW, ja.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ze

Sukk og stønn.
Samboeren leverte inn bilen på service, og hun ga dem beskjed om at det er helt normalt at bilen viser 165 km etter nullstilling i vinterkulden.
Sjekket da jeg fikk bilen tilbake, og de har ikke oppdatert softwaren.

Skulle tro det var standard prosedyre å oppdatere software på service, men det er det altså tydeligvis ikke.
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

morten69

Hei!

Du må be om denne for det tar ca 2-3 timer. Flere computere som må omprogrammeres.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ze

Da var det gjort. Mekanikeren la igjen en utførlig forklaring av hva som var oppdatert i bilen. De hadde også tatt utskrift som viste SOH på 77% før oppdatering, og 98% etter. Gjettometeret er mye mer pålitelig nå.
Det er mulig det bare er placebo, men jeg tror også at rekkevidden har økt litt? (det har også blitt varmere i det siste, så det er ikke godt å si noe sikkert om).
O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

bjaolsen

Velkommen til en ny verden ! Rekkeviddeberegningen er nesten nifst nøyaktig og skum-effekten har vært fraværende siden oppdatering av BMS :+1:
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

cbjornerud

Jeg tror jeg aldri har vært så fornøyd når jeg har har hentet en bil på verksted før! Leverte vår Zoe R240 hos Motorforum Bergen i går med tre oppdrag til verkstedet. Det første, rette opp etter et selvforskyldt møte med en fortauskant, en sånn som er nærmere bilen når du skal kjøre ut enn da du parkerte... Det andre reklamasjon på støy fra hjulopphenget og dårlig rekkevidde. Til sistlegge om tilsommerdekk (inkl koding av sensorer).

Hentet bilen i dag og ble presentert en regning på ca kr 1300,-. Av det er 300 hjulskift. Det er første gang jeg opplever en regning med kun 0,5 t arbeid, det var alt de trengte for å fikse en skadet kanal og tektylbehandle denne! Jeg hadde ventet mellom 3000 og 5000.

I bilen fant jeg i tillegg en oversiktlig beskrivelse av hva som var utført, signert (med leselig skrift!) mekanikerens navn. Der kan jeg se ta de har byttet link på våbegge sider fremme, en del som så langt jeg har forstått er tilkoblet stabilisatorstaget. Videre har de byttet styreenhet for ventilasjon/varme, uten at vi har hatt problemer med dette. Og sist installert ny programvare på alle enheter, EVC, PEB, BMS og BMS sikkerhet. To utskrifter fra BMS viser en endring i "Drivbatteriskikk" fra 84% før oppgradering til 100% etter. Rekkevidde på gjettometeret økte fra 115 km ved siste lading hjemme til 138 km da jeg hentet (sto til lading utendørs hos forhandlet, med 100% i displayet.

Det eneste minuset er at ingen viste om delene som ble satt inn var av bedre kvalitet enn de gamle. Bilen er snart 2 år og har gått 28000km, det burde ikke være behov for å bytte slike deler før etter mange flere år og minst 100.000 km.

Totalt sett var dette en meget positiv opplevelse av Motorforum Bergen, den ønsket jeg å dele med flere!
2015 Zoe R240

refreol

Super oppdatering!
Tusen takk for dette - jeg er også veldig fornøyd med rekkevidde etter BMS+ oppdatering og hyggelig service hos Motorforum Asker og Bærum.
Ny bil mht rekkevidde....akkurat som før!
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA