Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av sølv-pilen, tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:22

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:53
Krever trening og tilvenning, men med en pedal kan man da styre alt fra å øke fart, seile og regen.  Uten mas med å endre girspak, dytte hendler etc.
Det regenereres aldri uten at man selv aktivt velger det, nemlig ved å slippe "gassen".
Problemet er jo at folk som ikke liker det ikke kan velge det bort, i bla. BMW (og PSA classic fra 1990 tallet :-\

Endre girspak sliksom. 
På bla. VW kan den som ønsker VELGE å sette den rett i B når man starter og få den (idiotiske) en-pedals-funksjonen. 
Mens de som ikke vil, kan settebilen rett i D og få autoseiling og slippe å bli helt "av" i høyrefoten etter en stund.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#16
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:49
At jeg kan autoseile hvis jeg treffer dette punktet med foten?

Akkurat. HVIS du treffer punktet med foten.
Og jeg vet at det ikke er vanskelig med litt trening, etter å han kjørt PSA classic 1999 mod (som BMW har lånt funksjonen av) i 10 år. Blir en (u)vane når man er tvunget til det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

S4e

Skjønner ikke at dette er et så stort problem?

Ae tilbyr flere varianter. De som liker "autoseiling" kan sette den i D hvor den har en svak regenerering. Dette må vel bli omtrent som en normal bil med automatgir der motor bremser svakt når en slipper gassen?

Og med det store batteriet så vil jeg tro rekkevidde-forskjellen er marginal?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pilt

Sitat fra: S4e på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:39
Skjønner ikke at dette er et så stort problem?

Ae tilbyr flere varianter. De som liker "autoseiling" kan sette den i D hvor den har en svak regenerering. Dette må vel bli omtrent som en normal bil med automatgir der motor bremser svakt når en slipper gassen?

Og med det store batteriet så vil jeg tro rekkevidde-forskjellen er marginal?
Det skjønner ikke jeg heller. Ikke kan jeg huske å ha blitt "av" i høyrefoten etter kjøring med PSA'en min heller. (Den går jo ikke sååå mange milene før den er tom.) Det som irriterer mest med den bilen er at bremselyset kommer på om "gassen" slippes, så bilene bak tror jeg bremser hele veien fra Holmenkollen til Smestad. :-[  Dette skjer heldigvis ikke med Leaf'en, og det ser ut som det er det samme om bilen står i D eller B. Håper Ae blir som Leaf på det punktet.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

Sitat fra: pilt på onsdag 25. januar 2017, klokken 00:09
Ikke kan jeg huske å ha blitt "av" i høyrefoten etter kjøring med PSA'en min heller. (Den går jo ikke sååå mange milene før den er tom.)
Kanskje nettopp fordi den har så kort rekkevidde ? ;) 
Man blir jo vant til det - ja. Det er først etter at jeg fikk meg eUp at det irriterer meg en smule når jeg kjører PSA igjen.
Sitat fra: pilt på onsdag 25. januar 2017, klokken 00:09
Det som irriterer mest med den bilen er at bremselyset kommer på om "gassen" slippes, så bilene bak tror jeg bremser hele veien fra Holmenkollen til Smestad. :-[ 
Tror du er en av de få som har en PSA med den funksjonen. Igjen av de 6 jeg har hatt har det sånn.
På eUp og eGolf er det bare på de to kraftigste regen (D3 og B) at bremselyset kommer på. Hva gjør BMW tro.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: S4e på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:39
Skjønner ikke at dette er et så stort problem?

Ae tilbyr flere varianter. De som liker "autoseiling" kan sette den i D hvor den har en svak regenerering.

De som liker ( Les forstår ) Autoseiling vil nok sette den i D, og i tillegg bruke N for full seiling.

Med det sagt tror jeg utvalget av biler begynner å bli såpass bra at nevnte gruppe rett og slett heller kjøper en bil som tilbyr ekte Autoseiling.

Den dagen produsentene forstår at de potensielt mister salg forde de ikke programmerer motorstyringen optimalt kommer kanskje autoseiling som standard opsjon på alle elbilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. januar 2017, klokken 12:15
Den dagen produsentene forstår at de potensielt mister salg forde de ikke programmerer motorstyringen optimalt kommer kanskje autoseiling som standard opsjon på alle elbilene.

Ettersom bilene snart i stor grad kommer til å kjøre selv kommer neppe folk til å bry seg mye om den slags teknikaliteter. Jeg kjører selv >90% på cruise control på landevei/motorvei, og i bykjøringen er det lite bruk for seiling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bestorp

Vil ikke denne funksjonen føre til at bremsene vil ruste opp fortere, hvis man kun bruker "selvbremsings" funksjonen?
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Elmo

Sitat fra: bestorp på onsdag 25. januar 2017, klokken 14:38
Vil ikke denne funksjonen føre til at bremsene vil ruste opp fortere, hvis man kun bruker "selvbremsings" funksjonen?
You bet !   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kammiz

Jeg kjører alltid vår Soul i B og har ikke en gang tenkt på at det kan være vanskelig å finne "sweet spot" for å coaste.... jeg synes ikke det er vanskelig ihvertfall.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

trykkertor

Sitat fra: kammiz på torsdag 26. januar 2017, klokken 10:57
Jeg kjører alltid vår Soul i B og har ikke en gang tenkt på at det kan være vanskelig å finne "sweet spot" for å coaste.... jeg synes ikke det er vanskelig ihvertfall.
Respekt til en fellow driver.
Selv liker jeg også å kjøre bilen mest mulig selv, og tviler på at det trenger å være vanskelig å tilegne seg teknikken Sweet spot coasting.

Men ser samtidig at mange på forumet er opptatt av at deres bil, (ikke nødvendigvis Soul), skal bremse, gasse, holde farten, svinge, holde feltet, nødbremse, viske automatisk, parkere selv osv osv osv.
Da er du ikke ute etter en bil. Da er du på jakt etter privatsjåfør  :)
Jeg liker å kjøre bil!

model3citizen

#26
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:53
Kraftig regen. er et must og veldig bra å ha.  Mange glemmer at det er kun en mulighet, ingen nødvendighet.

Krever trening og tilvenning, men med en pedal kan man da styre alt fra å øke fart, seile og regen.  Uten mas med å endre girspak, dytte hendler etc.
Det regenereres aldri uten at man selv aktivt velger det, nemlig ved å slippe "gassen".

Dette!

Vi som kjører litt aktivt på bane, lærer ganske fort å ikke gå for brått av gassen ... for DET er en uting. Hvis noe, så lærer man god "gass"-disiplin med i3 og etter alt å dømme, Ampera-E.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

S4e

Tenker dette blir bra jeg!

"I still won't say the Bolt is really built for driving enthusiasts, but I did find deep satisfaction in the mastery of the "one-pedal" technique. In almost 50 miles of San Francisco driving, I hit the brake exactly twice. Once to test it, and once to keep from rolling backward down a hill road that was steep enough to use as an Olympic ski jump.

As I got comfortable one-pedaling it the drive started feeling like a yoga flow. Up, down, up again. It made city traffic feel like taking deep breaths. That gridlock lap around San Francisco in the Bolt was honestly one of the most relaxing driving experiences I can remember.

Stripping the screen down to the minimal amount of gauges, piping music through the Premier trim's solid stereo and gliding around the Bay Area wasn't exciting in the slightest. Honestly, I think that's going to be one of the Bolt's strongest selling points."
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA