Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe med 43kw lader (q90?) Hva er forskjellen?

Startet av Dnn ., mandag 23. januar 2017, klokken 11:11

« forrige - neste »

Dnn .

Hva er forskjellen mellom bilene? Motor-forum sier at R90 har vinterpakke, mens Q90 mangler det, ergo grunnen de tar inn bare R90.

Om man klarer seg uten vinterpakke (hva er det i dem) så importerer jeg gjerne en zoe, evt kjøpe av noen som importerer dem.

zbk

Motoren er også forskjellig. Q-motoren har bla. større ladetap ved lave lade-effekter og er litt mindre effektiv.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Dnn .

gir den mindre effektive motoren en stor rekkeviddetap? Hvis det er minimalt så er det enda vel verdt det.

Vil høre mange positive og negative sider om å kjøpe Q90 kontra R90 (40kw såklart)

zbk

For den gamle utgaven har vil Q210 og R240, men forskjellen her er også at Q210 bruker 22kWh av batteriet og R240 23.3kWh. Korrigert for dette bruker Q-motoren ~7.9% mer strøm enn R-motoren. Evt. om du vil snu på det så kommer Q-utgaven ~92.7km med samme energimengde som R-utgaven kommer 100km.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på mandag 23. januar 2017, klokken 12:24
For den gamle utgaven har vil Q210 og R240, men forskjellen her er også at Q210 bruker 22kWh av batteriet og R240 23.3kWh. Korrigert for dette bruker Q-motoren ~7.9% mer strøm enn R-motoren. Evt. om du vil snu på det så kommer Q-utgaven ~92.7km med samme energimengde som R-utgaven kommer 100km.

Og hvis man har 17" hjul på R90 og 15" på Q90 vil man sannsynligvis komme lenger med Q90 enn med R90. Kjørestil, hjulstørrelse, dekktype, dekktrykk osv. har mye å si for forbruk og rekkevidde.

Når det gjelder "vinterpakke" er jeg også spent på hva som ligger i den. Kan tenke meg oppvarmede seter kanskje er del av vinterpakke. Ellers har vel Q90 veskekjølt batteri slik som gamle Q210, og dermed bedre temperaturkontroll på batteriet enn R90 med luftkjølt batteripakke.

Den store ulempen med Q90 er nok at lading på lave ladestrømmer tar lang tid. Det tar nok en god del lengre tid å lade en Q90 enn en R90 på 3,6 kW, og ikke minst på 10A (2,3kW) som ladebøtte eller Zapharger portable gir.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dnn .

Hvorfor skulle det ta lengre tid å lade en q90 kontra r90 når de får like mye strøm inn (2.3kw) ?
Eneste forskjellen er vel når du skal lade ute enten på semihurtiglader eller hurtiglader?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


zbk

Sitat fra: Dnn . på mandag 23. januar 2017, klokken 12:54
Hvorfor skulle det ta lengre tid å lade en q90 kontra r90 når de får like mye strøm inn (2.3kw) ?
Eneste forskjellen er vel når du skal lade ute enten på semihurtiglader eller hurtiglader?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det tar lengre tid fordi ladetapet er større i Q-versjonen enn i R-versjonen. Spesielt ved lave effekter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på mandag 23. januar 2017, klokken 13:12
Sitat fra: Dnn . på mandag 23. januar 2017, klokken 12:54
Hvorfor skulle det ta lengre tid å lade en q90 kontra r90 når de får like mye strøm inn (2.3kw) ?
Eneste forskjellen er vel når du skal lade ute enten på semihurtiglader eller hurtiglader?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det tar lengre tid fordi ladetapet er større i Q-versjonen enn i R-versjonen. Spesielt ved lave effekter.

Ladetapet er vel ca likt, men det er høyere reaktiv effekt på Q90 ved lave ladestrømmer. I praksis vil det oppleves som at Q90 er mindre effektiv enn R90 ved lading, men man betaler ikke for den reaktive effekten på strømregningen. Når jeg lader min Q210 på Zapcharger portable får jeg ca 1,2-1,3 kW inn på batteriet. Jeg har sett at flere som har R240 rapporterer at de får ca 1,6kW inn på batteriet fra Zapcharger protable. For å lade 20kWh trenger jeg ca 17 timer lading, men på R240 går det på 12-13 timer. Det vil si at lading fra nesten tom til full med Zapcharger på Q90 tar ca 34 timer, mens det går på ca 25 timer med R90.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Denne artikkelen har en tabell som sammenligner effektiviteten ved lading av Q90 og R90.
http://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

AppleKnocker

Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 12:44
Sitat fra: zbk på mandag 23. januar 2017, klokken 12:24
For den gamle utgaven har vil Q210 og R240, men forskjellen her er også at Q210 bruker 22kWh av batteriet og R240 23.3kWh. Korrigert for dette bruker Q-motoren ~7.9% mer strøm enn R-motoren. Evt. om du vil snu på det så kommer Q-utgaven ~92.7km med samme energimengde som R-utgaven kommer 100km.

Og hvis man har 17" hjul på R90 og 15" på Q90 vil man sannsynligvis komme lenger med Q90 enn med R90. Kjørestil, hjulstørrelse, dekktype, dekktrykk osv. har mye å si for forbruk og rekkevidde.

Når det gjelder "vinterpakke" er jeg også spent på hva som ligger i den. Kan tenke meg oppvarmede seter kanskje er del av vinterpakke. Ellers har vel Q90 veskekjølt batteri slik som gamle Q210, og dermed bedre temperaturkontroll på batteriet enn R90 med luftkjølt batteripakke.

Den store ulempen med Q90 er nok at lading på lave ladestrømmer tar lang tid. Det tar nok en god del lengre tid å lade en Q90 enn en R90 på 3,6 kW, og ikke minst på 10A (2,3kW) som ladebøtte eller Zapharger portable gir.

Har ikke hørt noe om at batteriet på Q90 og R90 er forskjellig. Renault sier imidlertid at BMS er oppgradert slik at batteriet skal kunne holder konstant 15-18 grader uavhengig av utetemperatur. Dette vil jo ha enormt mye å si for rekkevidde på vinterstid. Men dette skal være likt mellom Q og R.

Renault i både Norge og Sverige har sagt ting som at "Motorn R90 är den som bjuder på den bästa prestandan i kalla länder (ex: i Norden), därför är det den motorn Renault säljer i Sverige, för att garantera optimala prestanda och komfort till våra kunder."

Så det kan være noe med selve motoren som er mindre effektiv om vinteren. Uten at jeg helt forstår hva.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Samme motor i den gamle Q210 som i Q90, og jeg kan ikke se hva som er problemet på vinteren med den.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dnn .

ifølge den linken, så er det bedre å ha R90'n. Ser ikke ut som det er så mye å tjene (oftest noe å tape) på å ha Q90'n... Taper bare på det på lange road-trips

THE

På Q210 har jeg over 22kW inn på batteriet til SOC passerer 75% ved lading på 43kW lader. På 22kW lader ligger jeg mellom 18 og 20 kW inn på batteriet avhengig av pilotsignalet på den aktuelle ladestolpen. Uansett hva Renault prøver å overbevise meg om, så er min mening at Zoe med 43kW lader er en mye bedre bil enn Zoe med 22 kW lader.

Jeg har ikke lagret data fra alle ladingene mine, men mener jeg har prøvd mange nok forskjellige ladestasjoner til å se et mønster når det gjelder ladehastighet på langtur. Totalt har jeg ladet min Zoe på mange 43kW ladestasjoner spredt utover Vestlandet og Østlandet. Jeg har også ladet på mange forskjellige 22kW ladere, både integrert i hurtigladestasjoner av forskjellig fabrikat, samt forskjellige frittstående stolper.

Tabellen i linken over viser jo også at det er kun ved lading på 2,3 og 3,6 kW at R90 er raskere enn på Q90. For de som kun lader hjemme/på jobb med 3,6 kW, og aldri kjører lengre turer vil R90 være et bedre valg enn Q90. I Norge med dårlig utbygd nettverk av 43 kW ladere er nok også R90 bedre enn Q90 for mange.

Personlig mener jeg at det er mye bedre med et litt mindre batteri og rask hurtiglading enn et stort batteri og treg lading. Derfor ville jeg aldri vurdert Zoe hvis jeg skulle kjøpt elbil i dag. På den siste lengre turen min med Q210 på ca 41 mil ladet jeg totalt 70 min fordelt på 4 ladinger på 43 kW. Med R90 ville jeg basert på forbruk klart meg med 1 lading på ca 80 minutter. Da ville det også gått med mindre tid til å koble til/fra lader, kjøre av fra hovedveg osv, så total tid på turen hadde nok blitt omtrent den samme med nye Zoe med 41kWh batteri som med min gamle ineffektive Q210 med lite batteri. På enda lengre turer ville derimot 43kW lading på Q210 gjort at jeg får mye høyere gjennomsnittlig hastighet inkl. lading med Q210 enn med R90.

Hvis jeg sammenligner samme tur med Q90 og R90, så ville jeg fremdeles ladet en gang på 80 minutter med R90, og en gang på 40 minutter med Q90....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

ZOE er ikke den bilen man bør velge hvis formålet primært er langtur. Det gjelder både R og Q.

Våre behov er turer på inntil 18 mil med bil nr 2, og da er ZOE perfekt. Den gjør også at vi kan droppe sparekjøring ved pendling 8-10 mil under de verste forholdene.

22 kw ladere veldig vanlige og ofte gratis i området rundt Oslo. 43 kw ladere finnes ikke der hvor vi kjører, så en Q versjon ville være meningsløs for oss. 8% ekstra rekkevidde på R er også en fordel, og jeg mistenker at det er mer om vinteren.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Sitat fra: THE på tirsdag 24. januar 2017, klokken 08:43
så er min mening at Zoe med 43kW lader er en mye bedre bil enn Zoe med 22 kW lader.

Nå er vel lade-leverandørene på vei bort fra 43kw ladere, alle nye jeg kjenner til er 22kw.
Med høyere effektivitet på sakte lading har jeg da vurdert at R er den beste, all den tid man uansett ikke får ladet bilen raskere enn 22kw.
Synes å ha lest at kun R kommer til Norge, hvis så er tilfellet er jo saken grei uansett..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA