Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Betalt pr kw.

Startet av goggo, mandag 27. mars 2017, klokken 08:12

« forrige - neste »

goggo

Hei alle.

Etter noen måneder med Kewet og deretter ca 70000 km i 2 forskjellige trillinger så vurderer jeg nå å oppgradere til en "vinter luksus elbil" ;), og da sannsynligvis en Soul EV.

Jeg er en aktiv pensjonist, ikke i fast jobb. Mine behov:

• Div lokalkjøring med rekkevidder der trillingene holder akkurat, men da ofte med votter og topplue på  vinteren :-\
  • Kjører Kristiansand - Oslo en del ganger i året. Går fint med trilling på sommeren, men blir j...la kaldt på vinteren.
  • Noen mellomlange og lange turer på sommeren. Kanskje det endelig blir en Lindesnes-Nordkapp tur i sommer?  ;D. Ble ikke noe av den turen med C-Zero i 2016,  men kanskje 2017 er året og Soul EV er bilen?  ;D
Jeg har et budsjett på rundt 200000 kroner. Vurderte først å kjøpe en ny 30 KWh Leaf Visio (uten varmepumpe) til ca 215000 kroner, men har etter hvert kommet til at en brukt Soul Exclusive til omtrent samme pris er et bedre kjøp for meg.  Har ikke så mye bruk for app styring (selv om det er "nice to have"), og jeg liker sittestillingen i KIAen bedre enn i Leafen.

Skal i morgen se på en Soul EV Exclusive. 2016 modell med låsbar ladekabel, reg. første gang okt. 2015. Km 18000, 2 sett originale hjul, gjenværende 2 gratis service på 3 års serviceavtale. Bilen skal være strøken.
Det blir i såfall et privatkjøp (bilen ligger ikke på Finn), men jeg har blitt henvist til selger av en KIA forhandler - som også solgte bilen originalt til nåværende eier. KIA forhandleren tilbyr også å ta inn bilen og videreselge den til meg, da vil de ha ca 3 tusen ekstra for bilen.

Ser ut som jeg kan få den for 209000 pluss omregistrering hvis jeg kjøper privat.
Høres prisen riktig ut, er det noe jeg skal være obs på?

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goev

Jeg synes det høres ut som en grei deal. Hva kan gå galt? Du har ennå nok av år med garanti igjen, 2 år med gratis service og bilen har gått lite. Prisene på Finn ligger jo i det området.

Det er vel bare å kjøpe? :)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

model3citizen

Godt kjøp, ingen tvil. Eneste jeg kan tenke meg er er verdt å sjekke, er om den er understellbehandlet, og selv om ikke, og den ser bra ut under også, så er det bare å slå til om du kjøper den direkte eller via forhandler.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

goggo

Takk for klare tilbakemeldinger. Ble dessverre ikke noe kjøp på meg denne gangen, men det var bare fordi jeg var idiotisk og skulle "tenke på det" over natta. I mellomtiden ble bilen solgt...

Jaja, jeg har ikke mindre lyst på Soul EV for det, og nå vet jeg hva prisene ligger på så vi får se hva fremtiden vil bringe  ;D

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

moby666

Ikke tenk, bare kjøp :)

I prisklassen rundt 200 er Soul det desidert beste alternativet. 5-6 år med garanti er ikke å forakte heller.
Hvis du ikke kjører mye på motorvei så har Soul like lang rekkevidde som Leaf 30kwh og nesten som i3 94ah.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

goggo

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:51

Ja @moby666 nå har jeg fulgt ditt fantastiske råd. Kjøpte meg en 2016 modell sølvgrå Soul i går, gått 26000, litt skrukkete skinnseter bak (pga. barnesete antar jeg) men ellers ser den strøken ut. Pris under 200.000,- på veien. er veldig fornøyd.

Nå må jeg bare bli kvitt de forferdelige piggdekkene på bilen så blir det bra. Ingen behov for "elbil støy generator" med de dekkene på.... Tror ikke jeg har kjørt på piggdekk siden jeg solgte min Ascona B midt på 80 tallet en gang...  Lurer på om det går å røske ut piggene jeg, eller kanskje bedre å kjøpe et sett nye piggfrie dekk med en gang og se om jeg får solgt 4 brukte piggdekk uten felg på Finn?

Men først skal helga nytes ved å kjøre lang tur - med rattvarme på, setevarme på trinn to, og DAB radio kanskje på "vinyl" stasjonen. Tror til og med at pensjonisten Hugo kommer til å skru opp volumet noen ekstra hakk, så det blinker fint i de fancy dørhøytalergreiene :) :)

Life is good
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goev

Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

nr1rayner

Grattis med et klokt valg.

Gode piggdekk får du solgt, ingen problem  ;)
Ikke rot med å nappe ut piggene, tar lang tid og du sitter igjen med dårlige dekk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Gratulerer :) et godt valg :)

Hvis setetrekket er krøllete er det kanskje garantisak? Jeg fikk byttet setetrekk pga den blå "sømen" ble slitt. Det er en kjent feil.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

model3citizen

Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:51

Ja @moby666 nå har jeg fulgt ditt fantastiske råd. Kjøpte meg en 2016 modell sølvgrå Soul i går, gått 26000, litt skrukkete skinnseter bak (pga. barnesete antar jeg) men ellers ser den strøken ut. Pris under 200.000,- på veien. er veldig fornøyd.

Nå må jeg bare bli kvitt de forferdelige piggdekkene på bilen så blir det bra. Ingen behov for "elbil støy generator" med de dekkene på.... Tror ikke jeg har kjørt på piggdekk siden jeg solgte min Ascona B midt på 80 tallet en gang...  Lurer på om det går å røske ut piggene jeg, eller kanskje bedre å kjøpe et sett nye piggfrie dekk med en gang og se om jeg får solgt 4 brukte piggdekk uten felg på Finn?

Men først skal helga nytes ved å kjøre lang tur - med rattvarme på, setevarme på trinn to, og DAB radio kanskje på "vinyl" stasjonen. Tror til og med at pensjonisten Hugo kommer til å skru opp volumet noen ekstra hakk, så det blinker fint i de fancy dørhøytalergreiene :) :)

Life is good
Hugo

Gratulerer med et godt valg!

Ikke trekk ut piggene, kjøp skikkelige piggfrie dekk istedet.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Initium

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:51Hvis du ikke kjører mye på motorvei så har Soul like lang rekkevidde som Leaf 30kwh og nesten som i3 94ah.

Okei ? Meget interessant, da Soul er absolutt favoritt både design, plass, og pris / garantimessig...

goggo

Nå har jeg hatt bilen siden januar, og her er mine foreløpige erfaringer, sett i forhold til Trillingene:

• Soulen er veldig behagelig og stabil å kjøre, både på småveier og på motorveien.
  • Det er forholdsvis mye hjulstøy, så det kan lønne seg å investere i gode lavstøy dekk hvis man er glad i "elbil stillhet" :)
  • Varmeapparatet tar veldig lite strøm/rekkevidde, i alle fall i forhold til Trillingene.
  • Største vinterproblemet er den forb... ladeluka (for de av oss som parkerer/lader ute) som blåser full av snø når bilen lades og som fryser fast hele j... tida hvis man kjører i slaps/nullføre. JA - jeg har sprayet med silikon, men det hjelper ikke stort. Det er hele plastikk leamikken og utformingen av ladeluka som er dårlig. Dette er MYE bedre/solid på trillingene.
  • Rekkevidden på Soulen ser ut til å variere veldig med 2 ting; kjørehastighet og temperatur. På Trillingene kunne man jo få nesten samme rekkevidde på vinteren hvis det var tørre veier og uten varme på. Men det er nok batteritemperatur og ikke utetemperatur som teller på Soulen. Så langkjøring gir mye bedre rekkevidde enn småkjøring på kalde dager. Igår satte jeg personlig distanserekord med Soulen - kjørte først "langtur" på drøyt 100 km midt på dagen og deretter en del småkjøring på kvelden. Totalt 170 km, og hadde 10% igjen. Ute temperatur varierte mellom 13-15 (og sol) midt på dagen og 4-5 (og regn) på småkjøringen på kvelden.  For et par dager siden var det mere jevn temp hele dagen på ca 12 grader, og da klarte jeg bare ca 130 km med kun småkjøring.
    Jeg har kjørt Lillesand - Mandal t/r en del ganger.  Akkurat 12 mil tilsammen, varierer mellom motorvei og 60-70 soner.  Ved ca null grader ute har jeg 10% igjen når jeg kommer hjem igjen. Siste gang hadde jeg 30% igjen, da mener jeg å huske at det var ca 10 grader ute. Jeg har stort sett alltid varmen på 19 grader inne i bilen
  • Jeg har allerede rukket å ha 3 forskjellige hjulsett på bilen. Piggdekk, piggfrie vinterdekk, og nå sommerdekk. Bruker konsekvent 40 PSI i dekkene. Merkelig nok ser det ikke ut til å utgjøre store forskjellen i rekkevidde med de forskjellige hjulene på, jeg ser heller ingen store forskjeller mellom tørr og våt asfalt.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Kårepåsporet

Må være fantastisk å gå fra trilling til Soul.
Har bare prøvekjørt trilling en liten tur, var helt ok, men mtp rekkevidde og varmpumpe i Soul så må det bli en himmelvid forskjell.
Vi kjørte Soul (reg. oktober 2014) i drøyt to år, byttet den inn i Ioniq, fikk 188.000 i innbytte, når du fikk din for under 200.000 ferdig registrert så tror jeg du har gjort et godt kjøp.
Lykke til :-)

Initium

Sitat fra: tiger``n på lørdag 15. april 2017, klokken 10:31
Sitat fra: Initium på lørdag 15. april 2017, klokken 09:01
Soul er absolutt favoritt både design
Skulle gått til Specsavers

Nei, Kia Seul har et distinkt, kantete kjekkasytre, og framstår litt sån " her er jeg, jeg er ikke hverken flottest, dyrest, mest innovativ eller teknisk mest avansert, men jeg er likevel meg selv jeg "- aktig.

Ikke som Ioniq og Leaf, som det ser ut skammer seg så mye over være elbil, at de forsøker forsvinne neddi et høl i asfalten...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA