Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopassbrikke i frunken?

Startet av Martin Milling, søndag 26. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Martin Milling

Er der nogen der har overblik over de forskellige ydre forholds indvirkning på energiforbuget (læs: rækkevidden)? Hvis man kører på samme måde (samme "indre" forhold, fx. D-mode, normal eco, VP, 16" sommerdæk).
Forudsætning: man kører med 100 km/t på en jævn (flad) motorvej. Ydre temperatur er 10 grader. Ingen vind. Tør landevej. Energiforbruget er vel omkring 16kW/h? Hvor meget stiger/falder energiforbruget (%) hvis man antager at det i stedet er....
A. Det regner/vådt føre
B. Man sænker hastigheden til 80 km/t
C. Man øger gastigheden til 120 km/t
D. Man sænker hastigheden til 80 km/t
E. Modvind/medvind, se spsm. 3+4: Let vind = 3 m/s = 10 km/t.
F. Temperaturen falder til 0 grader
G. Temperaturen stiger til 20 grader
Kom endeligt med jeres idéer, tanker & erfaringer. På dansk har vi et udtryk det hedder "alt andet lige"....håbet i forstår hvad jeg mener.... ???

eivhelle

Har prøvd å simulere dette i excel. Se vedlegg
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Martin Milling

#2
Tak - Det var lige det jeg tænkte på!
Man kan med dit Excel-ark simulere sin køretur og beregne hvor lang rækkevidde man har. Det eneste jeg mangler forklaring på i skemaet er:

  • Hvor stor er rullemodstand (Crr) på våd vej (0.015?) hhv. tør asfalt (0.01?)?
  • Hvor meget skal man forvente at "AUX Forbruk" er ved forskellige ydretemperatur (med 22°C inde i bilen); Står i skemaet til 0,20 kW. Jeg tænker det nok er nærmere 4-5 kW hvis det er koldt (under 5°C), 6-8 hvis det er meget koldt (-10°C) og måske 2-3 kW hvis det er varmt (30°C)?
  • Jeg mener at have læst at "Egenvekt bil (1510 kg)" altid er incl. føreren (75kg?) - ved du om det er rigtigt?
Fantastisk ark :-)


Øystein16

Sitat fra: eivhelle på søndag 22. januar 2017, klokken 23:08
Har prøvd å simulere dette i excel. Se vedlegg

Du kunne kanskje hatt med ein variabel for kjønn, der M=1 og K=2 :-)

eivhelle

#4
    Sitat fra: Martin Milling på mandag 23. januar 2017, klokken 09:30
    Tak - Det var lige det jeg tænkte på!
    Man kan med dit Excel-ark simulere sin køretur og beregne hvor lang rækkevidde man har. Det eneste jeg mangler forklaring på i skemaet er:

    • Hvor stor er rullemodstand (Crr) på våd vej (0.015?) hhv. tør asfalt (0.01?)?
    • Hvor meget skal man forvente at "AUX Forbruk" er ved forskellige ydretemperatur (med 22°C inde i bilen); Står i skemaet til 0,20 kW. Jeg tænker det nok er nærmere 4-5 kW hvis det er koldt (under 5°C), 6-8 hvis det er meget koldt (-10°C) og måske 2-3 kW hvis det er varmt (30°C)?
    • Jeg mener at have læst at "Egenvekt bil (1510 kg)" altid er incl. føreren (75kg?) - ved du om det er rigtigt?
    Fantastisk ark :-)
    [/list]
    Erfaringsmessig stemmer Crr på 0.0105 bra på tørr asfalt. Med mindre optimale forhold 0.0125 eller mer.

    AUX forbruk i eco+ ligger rundt 200W. Med varme/klima kan dette variere helt opp mot 3-5KW for bil uten varmepumpe når temperaturen er lav. I eco modus, hvor man begrenser effekten til oppvarming, er det sjelden mer enn maks 1.5KW. Du ser dette enkelt hvis du har effektforbruk enablet i displayet og står i ro. Da endres enhetene fra KWh/100km til KWh/h, som gir direkte forbruk i KW.

    Egenvekt på bilen er 1510kg. Vogkortet oppgir gjerne vekt inklusive sjåfør (+75kg) (som i mitt tilfelle ville gitt en feil på 20 kg  ;)). I mitt vognkort står det 1585kg. Tekniske data hos VW sier 1510. Ny e-golf får en egenvekt på 1540kg.

    Gjennomsnitthastighet gir ofte litt for lavt estimat fordi korte sekvenser med høy hastighet bidrar mer på forbruket enn det man sparer på sekvensene med lav hastighet. Så enten må man simulere hver delstrekning, eller sette en gjennomsnittshastighet for turen som ligger noe over den virkelige.
    2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
    2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
    2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

    e-curious

    Hvordan er verdiene i regnearket i forhold til de som er på GreenRace?

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA