Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla batteri under 100kwh fact

Startet av Bjørn Baris Coban, lørdag 25. mars 2017, klokken 17:50

« forrige - neste »

Bjørn Baris Coban

Hei,

jeg har nå funnet ut at Tesla Model S vil være det fornuftige familiebil valget i nær framtid, jeg kan ikke vente på i-Pace (Jaguar). Jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

  • Jeg har kanskje behov for å kjøre Oslo - Bergen én (max 2) ganger i året. Hvis jeg kun ønsker ett lade stopp på denne strekningen, hvilken modell må jeg kjøpe? 70? 85? Eller 90? Eller må man beregne to stopp uansett bil?
  • Ref ovenfor, hvis jeg skulle foreta denne reisen om vinteren -- eller hvis jeg skal på hyttetur, hvor stort behov for "dual-drive" vil jeg ha?
  • Ang. utstyr: Jeg ikke kjempebehov for lyd, trives med standard anlegget i min A3 e-Tron, vil det være behov for lydpakke? Er det nødvendig med varmepakken hvis bilen står i garasje? Luftfjæring og premium oppgradering virker som det mest må-ha -- eller er det noe annet jeg burde tenke på? 



Espen Hugaas Andersen

1. Alle utgavene med 70+ kWh vil klare det med ett stopp hele året. Men det er ofte mer komfortabelt å ta to stopp for da slipper man å lade fullt (de siste prosentene tar mye tid), og så slipper man å presse ut de siste prosentene av batteriet, altså ingen rekkevideangst. Hvis du tenker nybil ville jeg helst kjøpt 100D. Oppgraderingen fra 90 til 100 kWh er ganske rimelig priset, og da vil du komfortabelt kunne kjøre Oslo - Bergen med en lading hele året. (Om man ønsker, så kan man da også kjøre uten superlading store deler av året.)
2. Elektrisk drift har veldig god styring av effekten, så man kan klare seg uten AWD. Men AWD er så klart bedre.
3. Opplevelse av lyd er veldig subjektivt. Du må nesten prøve det ut i praksis. Og man klarer seg uten varmepakke hvis man ikke skal forsøke å spare strøm, her ville jeg heller valgt større batteri slik at jeg ikke måtte spare på varmen.

For litt erfaringsdata på hvordan Model S er i praktisk bruk vil jeg anbefale videoene til Bjørn Nyland: https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos?flow=grid&sort=da&view=0 (Begynn på "Bjørn's Tesla Model S #1: Oslo - Trondheim Norwegian winter driving" og fortsett å se #2 og utover, helt til du ikke gidder mer.)

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA