Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Av ren nysgjerrighet; høyre fremdekk?

Startet av egolfer, lørdag 25. mars 2017, klokken 14:20

« forrige - neste »

egolfer

Hei!

I det siste har jeg opplevd et problem med bremsekraftforsterkeren (om det heter sånn).

Når jeg bremser for første gangen etter at jeg har started bilen, så bremsekraftforsterkeren fungerer ikke. Bremsepedalen er kjempe hardt og bilen bare fortsetter å kjøre (skremmende).
Når jeg trykker på pedalen andre gangen så fungerer det fint, pedalen er myk og bilen blir stoppet.

Detter skjer nesten alltid når jeg starter bilen, men bare første gangen jeg bremser. Jeg har til og med begyint å bremse en gang når jeg starter bilen sånn at det skla fungerer fra andre gang av.

Noen som har opplevd det samme?
VW eGolf 2016 med VP

krister461

Det er ikke bare rust på bremsene da? Ikke uvanlig på elbiler der bremsene brukes lite.

dabis

Jeg opplever det samme og har forstått det til at det er rust på bremsene. Albjerk bil ville ikke gjøre noe med det så vi får se hvem jeg skal legge skylden på om det går galt.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

krister461

Legge skylden på? Pass på å bruk bremsene og test de når du skal ut å kjøre. Spesielt om det er vått ute/eller du har vasket bilen.

elektrolux

Bremsekraftforsterkeren på VW elbiler er en meget avansert sak som prioriterer regen før mekanisk bremsing og bruker ikke vakum. Oppsøk verksted og les av feilkoder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vronn

Hadde samme symptomer som du og jeg har begynt å bremse mens jeg gir gass med hastigheten under 10 km/t. Da er d bremsene som tar og man får slipt av rusta på skivene. Hører d godt at klossene sliper mot skiva.
Burde vært lagt inn en auto sak som at bila hadde brukt bremsene hver f.eks 5 gang man bremset.

ReneM

Jeg pleier å bremse en par ganger etter at bilen er 100% ladet. Da er det ingenting å rekupurere og bruker bilen skivebremser.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Chivas

Er det når man har giret i B man må passe på alt dette? I D virker kanskje bremsene normalt? (mind you, jeg har ikke e-golf enda ;) )

SteinarSun

Bilen regenererer når du bremser uansett om den står i d(1,2,3)eller b.
Når batteriet er fullt regenererer den ikke, så litt kraftig bermsing etter lading funker godt.
Ellers kan du trille baklengs og bremse, funker også greitt.
Jeg pleier å ha et par skikkelige oppbremsinger etter start om morgenen og en hard oppbremsing om ettermiddagen like før jeg er hjemme, og bremseskivene er helt greie etter 30.000km
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

tutti

Lurt å ta en hard bremsing av og til pga. rust. Jeg bruker også parkbremseknappen i fart for å løsne rust bak.

egolfer

Men om problemet hadde vært rust, så hadde det ikke skjedd hver eneste gang jeg starter bilen.
F.eks jeg starter bilen og får problemet. Kjører til butikken (og bremsene fungerer bra langs turen), handler litt og når jeg starter bilen igjen etter kanskje en halv time så skjer problemet igjen.
VW eGolf 2016 med VP

urabus

Hadde E golf før og opplevde akkurat det samme med bremser.  Ikke noe rust....  Ingenting gale sa møller.......

tiger``n

Man ser ofte E-Golfer som kjører rundt med skrikende bremser. Mange bilkjørere tenker nok ikke over at bremsene må brukes skikkelig av og til, og med sterk regen blir det ikke mye jobb for bremsene å gjøre. Potensielt en utgiftsbombe over tid dette når bremsene begynner å bli rustet og kanskje kalippere også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA