Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017-modell C-Zero og iOn har fått fjernbetjening av varme

Startet av Troald, fredag 24. mars 2017, klokken 18:02

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Ser man f.eks på Bugatti Veyron ved topphastigheten, så har den rundt 4 MW med spillvarme å kvitte seg med.

Utfordringen med elmotorer av typen man finner i en Tesla er at rotoren genererer mye varme. Og her er det ikke så lett å overføre varmen ut fra rotoren. Kunne man benytte superledere i rotoren ville man nok kvitte seg med mye varme-problematikk. (Det samme gjør man om man benytter seg av permanentmagneter.)

Batteripakken kan også være en utfordring. Her er det mindre spillvarme enn i motoren, men temperaturkravet er også lavere. Batteripakken bør holdes under ca 50C, noe som kan være en utfordring om det f.eks er 30C ute. Da er temperaturdifferansen bare 20C. En fossilmotor kan operere på 250C, da har man mer enn ti ganger større temperaturdifferanse å jobbe med. Radiatorer fungerer bedre jo større temperaturdifferanse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Men hva er worst case for en elbil? En Tesla model X med campingvogn og 80 km/t i snitt vil forbruke 400W/km som igjen tilsvarer en jevn effekt på  32KW.

En Tesla model S i 110km/t på motorveien vil trekke jevnt 0.23x110 =25KW

En e-golf på landevei med 70km/t i snitt, vil trekke 0.13x70 = 9KW

Så når man snakker om biler som forbruker 4 MW er det svært langt unna real life. Og med tanke på at Tesla P100D er konstruert for topphastighet på 250km/t, og at maks lovlig hastighet på motorvei stort sett er begrenset til 110-150 km/t i de fleste land i verden, tror jeg marginene allerede er svært gode.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry


automat

Sitat fra: Rio på fredag 03. februar 2017, klokken 00:22
Joda, selvsagt forsvinner mye varme andre steder, men det er uansett ikke der problemet ligger. Jeg brukte også en liten motor (75 kW) som eksempel.
Det ble uansett litt feil når du påsto at den motoren måtte kvitte seg med 150kW varme gjennom radiatoren.

Utfordringen ligger i å bli kvitt varmen fra kritiske komponenter, ikke nødvendigvis det totale kjølebehovet.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Knut Røe

Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 22:33
Dvs. at selv en bil med en meget moderat 75 kW motor har en radiator som kvitter seg med 150 kW varme (!).
Tror du selv på det du skriver her? Det er jo totalt meningsløst og uten sammenheng til virkeligheten i hele tatt.

jlan

Sitat fra: Wikipedia - Engine Efficiency
..
Modern gasoline engines have a maximum thermal efficiency of about 25% to 30% when used to power a car. In other words, even when the engine is operating at its point of maximum thermal efficiency, of the total heat energy released by the gasoline consumed, about 70-75% is rejected as heat without being turned into useful work, i.e. turning the crankshaft. Approximately half of this rejected heat is carried away by the exhaust gases, and half passes through the cylinder walls or cylinder head into the engine cooling system, and is passed to the atmosphere via the cooling system radiator.
..

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Rio

Sitat fra: jlan på fredag 03. februar 2017, klokken 13:31
Sitat fra: Wikipedia - Engine Efficiency
..
Modern gasoline engines have a maximum thermal efficiency of about 25% to 30% when used to power a car. In other words, even when the engine is operating at its point of maximum thermal efficiency, of the total heat energy released by the gasoline consumed, about 70-75% is rejected as heat without being turned into useful work, i.e. turning the crankshaft. Approximately half of this rejected heat is carried away by the exhaust gases, and half passes through the cylinder walls or cylinder head into the engine cooling system, and is passed to the atmosphere via the cooling system radiator.
..



Takk!

Så for en 75 kW motor, så produseres minst 150 kW varme, trolig nærmere 225 kW.

Halvdelen av de 150 kW går ut eksosen, og halvparten går til radiatoren. La oss ta runde tall, og si 75 kW til radiatoren.

Det er fremdeles 3 ganger mer enn 25 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. februar 2017, klokken 07:16

Utfordringen med elmotorer av typen man finner i en Tesla er at rotoren genererer mye varme. Og her er det ikke så lett å overføre varmen ut fra rotoren. Kunne man benytte superledere i rotoren ville man nok kvitte seg med mye varme-problematikk. (Det samme gjør man om man benytter seg av permanentmagneter.)

Enig i at det selvsagt finnes steder hvor superledere er smart! :) Godt poeng.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA