Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017-modell C-Zero og iOn har fått fjernbetjening av varme

Startet av Troald, fredag 24. mars 2017, klokken 18:02

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 01. februar 2017, klokken 20:28Du forutsetter 1000% virkningsgrad. Det er nok litt i overkant å forvente!
Ja, det er nok litt urealistisk. Skjønner ikke hvordan knut.aulie kom frem til disse tallene.
Var sikker på at jeg skrev "ta alle tall med en stor klype salt" [emoji12]

Sannheten er at hverken jeg eller omtrent noen andre vet hva en superleder vil bety i praksis hvis den fungerer i normaltemperatur. Eksempelet mitt var dårlig, helt enig.

Jeg har sett nitrogen avkjølt superleder og den flyter uten friksjon. Det burde gi noen muligheter......  Derfor tenkte jeg motor. Men stryk gjerne det.

turfsurf

Poenget var vel at superledere ikke kan gjøre annet enn å redusere tap i motoren. Selv enn motor med 100% virkningsgrad ville ikke redusert forbruk noe vesentlig, siden det er andre ting som står for hovedforbruket.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 06:33
Poenget var vel at superledere ikke kan gjøre annet enn å redusere tap i motoren. Selv enn motor med 100% virkningsgrad ville ikke redusert forbruk noe vesentlig, siden det er andre ting som står for hovedforbruket.

Derimot kunne man skalert opp ytelsen noe enormt med så høy virkningsgrad ;)
En tiendedel av tapene (fra 5% til 0,5%) betyr mulighet for å tidoble ytelsen uten med varmeutvikling. Så lenge det mekaniske holder, og batteriet kan levere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Men når varmeutviklingen bare er på 5%, så er det neppe der begrensningene ligger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. februar 2017, klokken 23:39
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 01. februar 2017, klokken 20:28Du forutsetter 1000% virkningsgrad. Det er nok litt i overkant å forvente!
Ja, det er nok litt urealistisk. Skjønner ikke hvordan knut.aulie kom frem til disse tallene.
Var sikker på at jeg skrev "ta alle tall med en stor klype salt" [emoji12]

Sannheten er at hverken jeg eller omtrent noen andre vet hva en superleder vil bety i praksis hvis den fungerer i normaltemperatur. Eksempelet mitt var dårlig, helt enig.

Jeg har sett nitrogen avkjølt superleder og den flyter uten friksjon. Det burde gi noen muligheter......  Derfor tenkte jeg motor. Men stryk gjerne det.

En superleder er ganske grei å forstå og også hva superleding gir av muligheter. At du ikke forstår det er din sak. Jeg vil foreslå at du setter deg inn i grunnleggende naturlover og fysikk.

Bruk av superledere vil kunne redusere 4% tap på en 700 MW på en 100 mils likestrømskabel til null. Altså 672 MW når frem, men du synes å tro at 700 MW går inn og 7000 MW kommer ut i andre enden!

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:24
Men når varmeutviklingen bare er på 5%, så er det neppe der begrensningene ligger.

5% av f.eks 500kW er ganske mye varme ;) Det er mye lettere å lede bort 2,5kW med varme enn 25kW...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:15
Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:24
Men når varmeutviklingen bare er på 5%, så er det neppe der begrensningene ligger.

5% av f.eks 500kW er ganske mye varme ;) Det er mye lettere å lede bort 2,5kW med varme enn 25kW...

Joda, men med mindre de skal i bane rundt jorden, er det jo ingen som bruker 500 kW i mer enn noen sekunder i en bil. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Fint på bane hvor man går fra full gass til brems til full gass til brems. Osv :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:24
Men når varmeutviklingen bare er på 5%, så er det neppe der begrensningene ligger.
Varmgang er faktisk en ganske stor begrensing på Tesla ved litt aktiv kjøring. Superledere hadde løst mye av problemet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ladov

Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:54
...
Joda, men med mindre de skal i bane rundt jorden, er det jo ingen som bruker 500 kW i mer enn noen sekunder i en bil. ;)
Ikke ennå.

Det er 3 'feil' med Tesla Model S, pris, produksjonsvolum og ladehastighet..

Pris og produksjonsvolum ser ut til å bli løst med nye Zoe, Bolt/Ampera-e og snart TM3.

Da gjenstår bare ladehastigheten, den siste biten i puslespillet. Det som skal til for å få elbilskeptikerne til endelig å godta elbilen. Vi snakker om ladeeffekt fra 350kW og oppover. 5% tap i de effektene *er* problematisk. Superledere kunne vært svært nyttig. Nå tror jeg *egentlig* ikke at det er der det butter, å lage batterier som tåler å lades med 6C er nok vesentlig vanskeligere enn å lage superlader+ledningsnett i bilen som tåler det samme..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:51
Varmgang er faktisk en ganske stor begrensing på Tesla ved litt aktiv kjøring. Superledere hadde løst mye av problemet.

Aktiv kjøring med Tesla er ikke langt unna! Klarer ikke å finne noe spesifikt om hvordan de løser varmgang, men vil tro det er mer konvensjonelle løsninger enn superleder.
http://www.teslarati.com/watch-electric-gt-tesla-model-s-race-track-slot-car/
http://www.electricgt.co

turfsurf

Der handler jo bare å få ledet varme raskt nok unna, så bare å dimensjonere opp radiatorer :) Men imponerende at de har blitt kvitt 500+ kilo.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:59
Fint på bane hvor man går fra full gass til brems til full gass til brems. Osv :)

En fossilbil produserer minst 2/3 varme. Dvs. at selv en bil med en meget moderat 75 kW motor har en radiator som kvitter seg med 150 kW varme (!).

25 kW er derfor "ingenting" på en bil med en 500 kW motor. Det er 1/6 av radiatoren på en liten personbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Sitat fra: Rio på torsdag 02. februar 2017, klokken 22:33


En fossilbil produserer minst 2/3 varme. Dvs. at selv en bil med en meget moderat 75 kW motor har en radiator som kvitter seg med 150 kW varme (!).

25 kW er derfor "ingenting" på en bil med en 500 kW motor. Det er 1/6 av radiatoren på en liten personbil.

Radiatoren tar ikke all varme i en fossilbil. Ganske mye forsvinner ut eksosen. Grenrør og turbo kan jo være rødglødende ved maks belastning. Og det er endel direkte utstråling fra motorblokka.

Så tror du må revurdere radiatorstørrelsen din.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rio

Joda, selvsagt forsvinner mye varme andre steder, men det er uansett ikke der problemet ligger. Jeg brukte også en liten motor (75 kW) som eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA