Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Caspar, fredag 24. mars 2017, klokken 15:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på mandag 23. januar 2017, klokken 14:54
Men begrepene varierer mye fra land til land eller firma til firma. Den eneste som synes noenlunde fast definert er elektrobransjens over/under 1 000 V. Det er også den vanligste definisjonen i Norge og det vil nok derfor være naturlig å bruke denne.

Og siden vi snakker om batterier og derfor DC er definisjonen av høyspenning faktisk over 1500V ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlafGTE

Sitat fra: Griffel på mandag 23. januar 2017, klokken 12:19
Klart elektrisitet er et drivstoff på samme måte som bensin, hva skulle ellers drive en elbil?

Drivstoff er stoff (materie). Altså har det masse og utstrekning, i motsetning til elektrisitet som i denne konteksten "bare" er en energibærer.

Griffel

#32
Sitat fra: OlafGTE på mandag 23. januar 2017, klokken 16:37
Drivstoff er stoff (materie). Altså har det masse og utstrekning, i motsetning til elektrisitet som i denne konteksten "bare" er en energibærer.
Det var da snevert. Atomer og elektroner er da materie.
Hydrogen er også "bare" er en energibærer, i likhet med andre syntetiskle drivstoff. Bensin er energibærer for vellagret sollys.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. januar 2017, klokken 16:20
Og siden vi snakker om batterier og derfor DC er definisjonen av høyspenning faktisk over 1500V ;)
Her er det jo ulike standarder og definisjoner avhengig av bransje. I bilverden er vel alt over 48V høyspenning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Caspar på fredag 20. januar 2017, klokken 12:41
Jeg jobber med en elektronisk lærebok for bilfagene. Den heter bilfag og ligger gratis for nedlasting på Appstore eller Google play.(kun på lesebrett, ikke telefon)  Det er nå kommet en ny læreplan for bilfaget hvor det er tatt høyde for alternative drivlinjer. I den forbindelse så holder vi på å skrive et kapittel om el.drift. Jeg tenkte å starte avsnittet med en liten ordliste og lurte på om noen her hadde neon innspill?


Hei,

Her er et dokument jeg skrev tidligere, og en variant av dette ble publisert på elbil.no sine sider. Det forklarer mange av begrepene rundt elbil.

Du kan fritt bruk hele eller deler av dette dokumentet dersom du synes det er nyttig. Det er et godt initiativ med en bilfag-app!  :)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Det er bra at kunnskap blir gjort tilgjengelig for de som skal vedlikeholde fremtidens kjøretøy. Og det er bra at det jobbes med gode og klare definisjoner (og at det blir spurt her, der det er mye kunnskap å hente, og mye engasjement)

Jeg ville foretrekke fremdriftsbatteri om fremdriftsbatteriet;
fordi det er ett godt norsk ord
fordi det beskriver funksjonen til batteriet
fordi det unngår å underbygge (unødvendige) misforståelser
fordi det ikke binder begrepet for fast til nåværende løsning.

Hvis du ønsker å gi en pekepinn om dagens spenningsnivå, kan du for eksempel si at spenningsområdet i 2017 tilsvarer det som er i sikringsskapet i ett bolighus. Evt. at det ikke er offentliggjort planer om ladere eller batterier over 1500V DC.

(Jeg vet om brannmenn som tror at batteriet er høyspent slik som det er definert av kraftbransjen, og som konkluderer med at man ikke kan kjøle/"slokke" batteriet med vann. Det synes jeg er ganske tullerusk.)

OlafGTE

#36
Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:04Det var da snevert. Atomer og elektroner er da materie.
Hydrogen er også "bare" er en energibærer, i likhet med andre syntetiskle drivstoff. Bensin er energibærer for vellagret sollys.

Det er riktig at hydrogen er et stoff, og når det brukes til fremdrift så kan man kalle det et drivstoff. Betegnelsen drivstoff er reservert for brennstoff som brukes til fremdrift, altså energibærere hvor energien forløses ved oksidasjon, og brukes til å flytte på noe.

Elektroner er også stoff, men man fyller ikke elektroner på batteriet, elektronene flyttes rundt inni batteriet. Et tomt batteri har akkurat like mange elektroner som et fullt et. Og man brenner ikke elektrisiteten for å drive bilen fram, selv om det antakelig foregår både oksidasjon og reduksjon inni batteriet.

Og ja, forskjellige typer drivstoff er alle energibærere. Poenget mitt er bare at ikke alle energibærere er drivstoff. Når det er sagt, er elektrisitet en av de få energibærerne for kjøretøy som ikke er drivstoff. Tror ellers det finnes biler som går på trykkluft. Strikkmotor-strikker og springfjærer er også drivstoffløse energibærere, men de brukes vel mest i mindre dingser som bl.a. lekebiler.

Griffel

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:25
selv om det antakelig foregår både oksidasjon og reduksjon inni batteriet.
I likhet med bensin bare at utslippet er til luft og ikke regenereres. Nå er vi sikkelig på avveie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OlafGTE

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:03I likhet med bensin bare at utslippet er til luft og ikke regenereres. Nå er vi sikkelig på avveie.

Er bare å slutte å tulle med at elektrisitet er stoff, så er vi nok kjapt inne på rett spor igjen. ;)

Griffel

#39
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:21
Er bare å slutte å tulle med at elektrisitet er stoff, så er vi nok kjapt inne på rett spor igjen. ;)
Jeg hadde egentlig sluttet med innlegget før dette.
En læreboken som jeg benyttet dengang jeg var fysikklærer:
Øgrim-Ormestad-Lunde 1968, Rom-Stoff-Tid bind 3 :
8 av 12 kapitler er om elektrisitet.
Men nå har jeg sluttet :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA