Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Caspar, fredag 24. mars 2017, klokken 15:35

« forrige - neste »

Caspar

Jeg jobber med en elektronisk lærebok for bilfagene. Den heter bilfag og ligger gratis for nedlasting på Appstore eller Google play.(kun på lesebrett, ikke telefon)  Det er nå kommet en ny læreplan for bilfaget hvor det er tatt høyde for alternative drivlinjer. I den forbindelse så holder vi på å skrive et kapittel om el.drift. Jeg tenkte å starte avsnittet med en liten ordliste og lurte på om noen her hadde neon innspill?

Forord til kapittel om el og hybridbiler.
I dette avsnittet vil du møte mange nye begreper som ofte brukes litt om hverandre. Her har vi forsøkt å lage en ordliste som skal gjøre det litt lettere for deg å forstå innholdet
Elbil
Med elbil så mener vi biler som kun har en elektrisk drivlinje og som lades med ledning fra strømnettet enten med AC, eller hurtiglades med DC. Veldig mange av de temaene som er forklart i dette avsnittet er aktuelle for alle typer bil med en eller annen elektrisk drivkilde, uansett om det er en ren elbil, hybrid eller annen form for alternativ drivlinje til bensin og diesel, Eksempler på dette kan være tema som «batteriets oppbygging» Da vil vi bruke begrepet elbil. Som for eksempel «batteriet i en elbil..........»

Hybridbil
Begrepet hybridbil brukes om biler som har en vanlig diesel, eller bensinmotor og i tillegg en liten batteripakke som lades ved den energien som bilen selv genererer ved oppbremsing eller av bilens forbrenningsmotor. Disse bilen kan da under gitte omstendigheter kjøre korte distanser på eldrift
Plug in hybrid, eller ladbar hybrid
Dette er en bil tilsvarende som en hybridbil, men her er batterikapasiteten større og batteriet kan også lades ved at bilen kobles til strømnettet på tilsvarende som for en elbil. Denne kan da normalt kjøre en lengre distanse på eldrift, men dette forutsetter at brukeren aktivt lader bilen med kabel fra strømnettet.

Hydrogenbil
I en hydrogenbil så produseres strømmen via en brenselcelle og batteriet i bilen lades opp ved hjelp av denne. Det betyr at selve fremdriften i en Hydrogenbil er elektrisk på samme måte som en ren elbil. Men strømmen i bilen produseres ved hjelp av Hydrogen.

Høyspenning 
I en elbil er det også et vanlig 12 Volt anlegg som bilen bruker til lys, radio, el.vinduer etc. Det batteriet som brukes til fremdrift av bilen har gjerne en spenning på mellom 300 og 600 Volt og omtales ofte som høyspentbatteri.
Ifølge International Electrotechnical Commission (IEC) så defineres spenning først som høyspenning når den overstiger 1000V AC eller 1500V DC. Dette er normer som Norge følger ref: Norsk elektroteknisk komite og alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen. Følger man normen så er det derfor ikke riktig å kalle bilens fremdriftsbatteri for høyspent. Men vi har ikke funnet noe godt alternativ og begrepet «Høyspent» er godt innarbeidet. Vi har derfor besluttet å bruke begrepet «høyspent» om den spenningen som er på bilens fremdriftsbatteri.

Rekuperasjon
Gjenvinning av energi ved bremsing er vanlig på alle elbiler i dag. Dette er omtales ofte som regenerering. Fabrikkene bruker begrepet Rekuperasjon og vi har derfor valgt å bruke det her. 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Vollis47

Avsnittet om høyspenning starter du med å skrive om 12 V batteri. Det synes jeg blir forvirrende. Den setningen bør komme mot slutten eller fjernes, eventuelt som eget avsnitt.

Ladbar hybrid bør også komme som et separat avsnitt.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

JorgenM

Fant noen skrivefeil der, men de er kanskje ikke så interessante? :)

Sitat fra: Caspar på fredag 20. januar 2017, klokken 12:41
Elbil
(....) ...annen form for alternativ drivlinje til bensin og diesel, Eksempler (Liten e bak komma) på dette kan være tema...

Hybridbil
(....) Disse bilen (+e) kan da under gitte omstendigheter kjøre korte distanser på eldrift

Plug in hybrid, eller ladbar hybrid
(....) ...bilen kobles til strømnettet på tilsvarende (+måte?) som for en elbil.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Lars C. Krogenæs

Som Vollis47 påpeker, ville jeg delt opp med et avsnitt for 12v:

12v lavspenning:
I en elbil er det et vanlig 12 Volt anlegg som bilen bruker til lys, radio, el.vinduer etc

Høy spenning: Det batteriet som brukes til fremdrift av bilen har gjerne en spenning på mellom 300 og 600 Volt og omtales ofte som høyspentbatteri.

Jeg ville unngått ordet høyspenning, som vi kan se på som et egenord, og heller skrive det som høy spenning.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jorgensen

Du har skrevet at hybridbiler har liten batteripakke, og det stemmer ikke for alle, som feks BMWi3 Rex, som har en like stor batteripakke som den rene elbilen. Denne hybriden (seriehybrid) bruker fossilmotoren kun til å lade batteriet, som igjen driver elmotoren. Seriehybrider er elbiler med et hjelpeaggregat, og Parallellhydrider er de vanligste hybridene som du gjerne kan kjøre uten eldrift.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bosonic

Enig med Lars, du må for all del unngå begrepet høyspenningsbatteri, dette blir helt misvisende.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Øystein16

#6
Punktet om ladbare hybridar er upresist. Vår ladbare har primært eldrift.

Ketill Jacobsen

Regenerering er et utmerket ord. Rekuperasjon er bare en elendig fornorsking av et engelsk ord (recoup). Regenerere er genialt, det inneholder både generere (som i generator) og re som i om igjen (og gjenvinne).

Utrolig at lærebokfolk som forventes å ha et minimum av akademisk innsikt, kan velge rekuperasjon framfor regenerering (men det er min mening!)! Dessuten, har bare sett ordet regenerering i kommentarfelt (og takk for det).

Høyspent betyr spenninger over 1000 volt, så en kan ikke redefinere dette ordet. Er en kreativ så kan en finne på et nytt ord!

jlan


Lavvolt anlegg (engelsk extra low voltage, ELV): 0-50V
Lavspenningsanlegg: 50-1000V (1500V for likestrøm)
Høyspenningsanlegg over det

Så et hovedanlegg i en elbil er et lavspenningsanlegg, men det kan sikkert kalles for et høyeffekt eller høyenergi anlegg.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Ketill Jacobsen

Håper, tror og forventer at alle som skrive lærebøker har i stor grad på teoretisk og praktisk innsikt i det de skriver om!

Dersom "læreboken" er rettet mot for eksempel bilmekanikere, så ville jeg ha gått mer i detalj på definisjonene. En hydrogenbil kan også ha stempelmotor (tilpasset bensinmotor) i stedet for brenselcelle. I hovedsak leverer brenselcellene strøm direkte til elmotoren(e). Batteriet lades ved regenerering og er ganske lite (1,5 kWh for Honda Clarity). Bilene kan gå på batteri alene (oppstart og lav fart) og batteriet kan bidra ved kortvarige høye effektbehov.

BMW i3 Rex er en elbil med rekkeviddeforlenger (liten bensinmotor og generator). Chevrolet Volt (og Opel Ampera) er det samme, men denne bilen har også en modus der bensinmotoren også kan drive hjulene (eventuelt sammen med elmotor).

En typisk hybridbil har en elmotor/generator mellom motor (bensin eller diesel) og girkasse. Den har et lite batteri for regenerering og et større batteri dersom bilen er ladbar.

Nissan har nylig kommet med en bil som har elmotor, et lite batteri og et aggregat bestående av bensinmotor og generator. Bilen er ikke ladbar!

Så det er mange former for hybrider! Masse informasjon på Wikipedia!

Det er positivt at "lærebok"forfatteren søker råd på elbilforum!

stefse

Det vel nevnt allerede, men på hybrid er det viktig å skille mellom hybrider hvor forbrenningsmotoren er koblet til hjulene med et gear (Paralellhybrid - slik er de aller fleste hybrider i dag) eller om forbrenningsmotoren bare driver en generator som produserer strøm til fremdrift og batterilading (seriehybrid - f.eks. BMW i3 m/rex)

Om batteriet er ladbart fra strømnettet eller ikke, er vel òg et poeng å ta med seg.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:02
Håper, tror og forventer at alle som skrive lærebøker har i stor grad på teoretisk og praktisk innsikt i det de skriver om!

Ville unngått slik slakt av Caspar. En kjapp titt på hans CV så ville du nok vist litt mer respekt.

Ellers er jeg helt enig at vi skal unngå å bruke Høyspenning der det ikke hører hjemme. ( Under 1000 V ) Vi har allerede et perfekt ord nemlig framdriftsbatteri og traksjonsbatteri. Det er nøytralt og like ufarlig som batteriet i seg selv.

Det er alt for mye hysteri rundt disse batteriene som det er. Har demontert en hel del framdriftsbatteri, og når en åpner et fra seriøse leverandører som PSA og Nissan, og helt sikkert de andre som vi gjerne karakteriserer som seriøse leverandører ser en at alt er godt isolert og delt opp i "trygge" moduler. Så snart en kobler vekk ledningene blir stikkene på disse batteriene spenningsløse. Unntaket er Vectrix sitt framdriftsbatteri som i eksponert tilstand har uisolerte koblinger en bør unngå å komme borti.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 20. januar 2017, klokken 21:12
Regenerering er et utmerket ord. Rekuperasjon er bare en elendig fornorsking av et engelsk ord (recoup). Regenerere er genialt, det inneholder både generere (som i generator) og re som i om igjen (og gjenvinne).

Utrolig at lærebokfolk som forventes å ha et minimum av akademisk innsikt, kan velge rekuperasjon framfor regenerering (men det er min mening!)! Dessuten, har bare sett ordet regenerering i kommentarfelt (og takk for det).

Høyspent betyr spenninger over 1000 volt, så en kan ikke redefinere dette ordet. Er en kreativ så kan en finne på et nytt ord!

Helt enig med Ketill.
Det er vel bare VAG som bruker det merkelige ordet rekuperasjon? Vi må sørge for at vi bruker ord vi kan skjønne.

Er også enig i at høyspentanlegg er uheldig, men begynner dessverre å bli vel godt innarbeidet i bilbransjen. Det er vel nå eller aldri vi kan få endret på dette.
Hva med høyvoltsanlegg?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2017, klokken 07:46
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:02
Håper, tror og forventer at alle som skrive lærebøker har i stor grad på teoretisk og praktisk innsikt i det de skriver om!

Ville unngått slik slakt av Caspar. En kjapp titt på hans CV så ville du nok vist litt mer respekt.


Mener du virkelig at min setning her må oppfattes som en slakt av Caspar? For å beskylde meg for noe slikt, så må du i det minste underbygge det.

Jeg forholder meg til hva Caspar og co skriver og jeg synes nok det ser svakt ut både faglig og språklig. Håper endelig lærebok/nettbok viser et mye høyere nivå. Skal Norge hevde seg i verden så må vi være på høyeste kvalitetsnivå, ikke minst når det gjelder opplæring/undervisning.

elektrolux

Det letteste i verden er å klage.

En titt på denne viser noe så ikke er like enkelt; nemlig å bygge, få det godkjent og så lage en proff video.

Et besøk hos Caspar viser at også andre prosjekter holder samme høye standard.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA