Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Caspar, fredag 24. mars 2017, klokken 15:35

« forrige - neste »

aurba

Temaet var vel ønske om innspill

Foreslår å starte med Ladbar hybrid siden det er det norske ordet, Plug in hybrid er vel en avart av engelsk.
Ladbar hybrid, eller Plug in hybrid

Høyspenning har jo som tidligere nevnt en annen betydning i fagområdet elektro, og skaper ofte diskusjon.
Man kan kanskje utlede noe bedre ut i fra at det er spenningen til fremdriftsbatteriet - fremdriftsspenning?

Regenerering er vel nærmere Norsk tale enn Rekuperasjon som vel er mye brukt av tyske produsenter.

Ellers så er det j alltid vanskelig med lærebøker, spesielt i et område der det er stadige endringer. Men med digitale medier så er det vel relativt enkelt å oppdatere når teksten blir utdatert. Men dette blir bra, Caspar er så dyktig at han ber om innspill  ;)
Think City 2010, Lithium

doldis1

 "Rekuperasjon" tror jeg finner lite forståelse i forhold til regenerering. "Høyspent " virker vel også en
smule misvisende, kunne " drivspenning" passet bedre ?

Lynet

Problemet med ordbruk i teknikk er at det ofte er markedsføringsfolk som kommer med de første "nye" norske ordene, og da kommer gjerne sånne rare som rekuperasjon som ikke hører hjemme her på berget.

I en lærebok må det være ord som hører hjemme i den norske språkfauna.

Så regenerering, ladbar hybrid, høyvoltannlegg er gode ord i mine ører.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

KjellG

Enig med siste taler.

Rekuperering kommer fra latin og betyr gjenvinning - og det langt ut over bare i elbilsammenheng.

Fremdriftspenning eller høyvoltanlegg er også bedre enn høyspenning. Det ordet er allerede brukt med annen definisjon.

Ferry

Høyvolt blir feil i mine ører. Da syns jeg traksjonsbatteri eller kanskje heller framdriftsbatteri er bedre. Å måle "volten" på et batteri får magen min til å krølle seg. Du måler heller ikke ohmen, amperen, celsiusen, literen eller meteren.
Regenerering høres greit ut. Rekuperasjon er rart, kupert hale?
Ladbar hybrid fungerer. Elbil er innarbeidet, men noen hevder at hydrogenbilen også er en elbil. Batterielektrisk bil eller bare batteribil er mer presist, men tungvint.
Ladbar hydrogenbil er rett rundt hjørnet, Mercedes GLC. "Ladbar hydrogenhybrid"?

jlan

Det er vel bare å begynne å innarbeide forkortelsene. BEV, PHEV, FCEV osv.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Amoss

Sitat fra: Ferry på lørdag 21. januar 2017, klokken 20:11
Elbil er innarbeidet, men noen hevder at hydrogenbilen også er en elbil. Batterielektrisk bil eller bare batteribil er mer presist, men tungvint.

Man lader en elbil med elektrisitet, man fyller en dieselbil med diesel og en bensinbil med bensin og en hydrogenbil med hydrogen. Om selve fremdriftsmotoren er elektrisk burde egentlig være irrelevant, men har bilen i tillegg til energilageret som fylles også ett fremdriftsbatteri (enten det er ladbart fra strømnettet eller bare for å ta vare på regenerert energi) blir det vel egentlig en hybrid?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

#22
Sitat fra: Amoss på søndag 22. januar 2017, klokken 12:39
Man lader en elbil med elektrisitet, man fyller en dieselbil med diesel og en bensinbil med bensin og en hydrogenbil med hydrogen.
en elbil har elektromotor, en dieselbil har dieselmotor, en bensinbil har bensinmotor, mens en hydrogenbil har elektromotor. så det siste blir da ulogisk.
Sitat fra: Amoss på søndag 22. januar 2017, klokken 12:39men har bilen i tillegg til energilageret som fylles også ett fremdriftsbatteri (enten det er ladbart fra strømnettet eller bare for å ta vare på regenerert energi) blir det vel egentlig en hybrid?
Hybrider har to typer motorer f.eks Elektrisk og Bensin. Altså går betegnelsen på motor.

Batteri og hydrogen kunne kanskje kalles multidrivstoff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på søndag 22. januar 2017, klokken 12:47
Sitat fra: Amoss på søndag 22. januar 2017, klokken 12:39
Man lader en elbil med elektrisitet, man fyller en dieselbil med diesel og en bensinbil med bensin og en hydrogenbil med hydrogen.
en elbil har elektromotor, en dieselbil har dieselmotor, en bensinbil har bensinmotor, mens en hydrogenbil har elektromotor. så det siste blir da ulogisk.

Her viser du bare at det er flere måter å definere ting etter. Ja, man kan putte bilene i kategorier etter hvilken type motor som utfører fremdriften av bilen, eller etter hvordan man forsyner bilen med mer energi eller etter hvilken energibærer som lagrer energien ombord i bilen.

For ingeniører og andre teknisk interesserte er så klart fremdriftsmotoren av interesse. For en vanlige forbruker er det strengt talt kun interessant hvordan energien overføres til bilen - skal den plugges i en ledning eller kan man bruke en fylletut? - og prisen på denne energien og hvor lang tid det tar å forsyne bilen med tilstrekkelig ny energi av denne typen. Ja, også hvor effektivt den utnytter denne energien så klart.

Den jevne forbruker hadde nok i utgangspunktet ikke hengt seg stort opp i det om man f.eks. fylte diesel på tanken som ble kjørt via en generator som genererte strøm som så hadde brukt strømmen til å generere hydrogen som ble lagret en ny tank som så igjen ble kjørt via en brennselscelle som så hadde generert strømmen til fremdriftsmotoren. For dem hadde det fortsatt vært en dieselbil som man fyller diesel på.

Interessant nok var det en gang i bilens barndom i starten på forrige århundre en (eller var det flere?) bil(er) som hadde såkalt "elektrisk giroverføring" eller hva de nå kalte det. Bensinmotoren drev en generator som leverte strøm til en (eller var det to?) hub-elmotor(er), men så vidt jeg vet uten noe fremdriftsbatteri. Teknisk sett - og etter slik du definerte over - var det nok kanskje en hybrid, men for den jevne forbruker både den gang og idag så var det en bensinbil med en litt artig overføring fra bensinmotoren til hjulene. Uten en gang noen mulighet til å mellomlagre regenerert energi så har jeg vanskelig for å se på dette som en hybrid.

... dessuten er jo begrepet "hydrogenbil" alt innarbeidet, på tross av at den altså kan drives frem av en elektrisk motor. :) Å skulle redefinere hydrogenbiler som "elbil" eller ladbare hydrogenbiler som "multidrivstoff" overfor forbrukerne vil forvirre mer enn det klargjør.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på søndag 22. januar 2017, klokken 13:43
dessuten er jo begrepet "hydrogenbil" alt innarbeidet, på tross av at den altså kan drives frem av en elektrisk motor. :) Å skulle redefinere hydrogenbiler som "elbil" eller ladbare hydrogenbiler som "multidrivstoff" overfor forbrukerne vil forvirre mer enn det klargjør.
Jeg tro nok også at en bør holde på hydrogenbil og ladbar hydrogenbil, men å kalle en ladbar hydrogenbil for hybrid blir feil.
Forøvrig bruke vel EU dokumentene betegnelsen multidrivstoff for biler som kan benytte mer enn en type drivstofft. f.eks bensin og hydrogen. En hydrogenbil behøver jo ikke være en FC bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

turfsurf

Sitat fra: Griffel på søndag 22. januar 2017, klokken 12:47
Hybrider har to typer motorer f.eks Elektrisk og Bensin. Altså går betegnelsen på motor.

Batteri og hydrogen kunne kanskje kalles multidrivstoff.
Så seriehybrider som i3 Rex bør ikke kalles hybrider da, siden de bruker kun elmotor til fremdrift, og får energi enten fra batteri eller generator som går på bensin / diesel?

Da er vel de etter samme definisjon multidrivstoff. Ellers er vel ikke elektrisitet drivstoff heller (stoff indikerer), så en multidrivstoff bil må da være en kombinasjon av drivstoff (f.eks gass / diesel).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

Klart elektrisitet er et drivstoff på samme måte som bensin, hva skulle ellers drive en elbil?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på mandag 23. januar 2017, klokken 09:58
Jeg tro nok også at en bør holde på hydrogenbil og ladbar hydrogenbil, men å kalle en ladbar hydrogenbil for hybrid blir feil.
Forøvrig bruke vel EU dokumentene betegnelsen multidrivstoff for biler som kan benytte mer enn en type drivstofft. f.eks bensin og hydrogen. En hydrogenbil behøver jo ikke være en FC bil.

Da er vi altså i det minste enige om hva man skal kalle hydrogenbilene. :)  Men da mener i alle fall jeg at vi strengt talt har flyttet definisjonen bort i fra "fremdriftsmotor" og over på enten hva man fyller eller hva man lagrer energien som ombord i kjøretøyet. Jeg holder da en knapp på at det går på hva man fyller. Skulle man fylt bilen med rent vann som så blir omgjort til hydrogen og oksygen ombord i bilen for så å bli brukt til fremdrift via stempelmotor eller FC og elmotor ville jeg kalt det en "vannbil" ;)  (Jada jada - jeg vet dette ikke ville fungert i praksis, det var kun for å komme med ett eksempel)

Når det går på om en ladbar hydrogenbil er eller ikke er en hybrid er jeg nok ikke så sikker. I den engelske wiki-siden for "hybridbiler" står det:
"A hybrid vehicle uses two or more distinct types of power ...", og hydrogen er listet opp som ett "power" alternativ. Men de mener da muligens kun dersom hydrogenet bruker en forbrenningsmotor?

Uansett er det irrelevant for en jevne forbruker om hydrogenet blir til elektrisk strøm via en generator koblet til en hydrogendrevet forbrenningmotor eller via FC. Hadde stusset selv jeg, dersom jeg fikk presentert 2 biler som begge kunne både lades og fylles med hydrogen og så hadde fått beskjed om at den ene er en hybridbil og den andre er det ikke basert på hvordan hydrogenet ble omformet til elektrisitet :p 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

Jeg vet ikke om dette skaper mer eller mindre forvirring om begrepet høyspenning, men jeg forsøker likevel. Hvor høyt "høy" er relativt, det kommer an på hva man sammenligner med. I Norge bruker man høyspenning mest om spenninger over 1000 Volt, men det er i alle fall 3 forskjellige definisjoner av ordet høyspenning:

Husmor (eller i vår likestilte verden husfar):
Brukes mot forbrukere og fagpersoner uten elektro-kompetanse. Høyspenning er spenning som kan være farlig. Bilprodusenter bruker dette (high voltage) om fremdriftsbatteriet da spenningen er høy nok til å drepe, og det samme gjør en del produsenter av andre produkter som TV, PC ol. Datarack eller styreskap for maskiner kan gjerne ha skilt med "Danger! High Voltage" på klemmene der 230V tilkobles.

Elektriker:
Under 1 000 V = Low Voltage, lavspenning
Over 1 000 V = High Voltage, høyspenning.

Kraftbransen:
Under 1 000 V = Low Voltage, lavspenning
1 000 V - 50 000 V = Medium Voltage, mellomspenning
Over 50 000 V = High Voltage, høyspenning.

Men begrepene varierer mye fra land til land eller firma til firma. Den eneste som synes noenlunde fast definert er elektrobransjens over/under 1 000 V. Det er også den vanligste definisjonen i Norge og det vil nok derfor være naturlig å bruke denne.

Om du bruker begrepet høyspenning om batteriet må du være konsekvent og også omtale stikkontaktene i verkstedet som høyspenning.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA