Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremser som lugger - SW issue?

Startet av ReDeR, fredag 24. mars 2017, klokken 14:08

« forrige - neste »

ReDeR

Hei, BMW leverer en Wallbox som kan levere en ladeeffekt inntil 22kW. Betyr det at dersom jeg legger tilrette med 400V, 3fas, og nok Amp ++. Så vil denne boxen i teorien kunne lade BMW I3 94aH på under 2 timer? i Følge elektriker (som jeg aldri får svar av :-) sier at jeg kan ta ut max 11kW på den boxen de skal levere). Har BMW oppgradert box'ene i det siste? Noen med erfaring og/eller som kan forklare meg dette? takker! :-)

https://acscat.bmw.com/internet_bmw/servlet/navigateDetails.do?language=no&nscId=1113&localePath=/NO/no&ts=1484905902034&from=2&fromList=true&nav=4&absoluteNav=1


Reder
ReDeR

elektrolux

Ved lading vil det alltid være svakeste ledd som begrenser ladekapasiteten. Det kan være ladekabelen, ladestasjonen, eller bilens lader.

i3 sin innebygde lader er på 11 kW, og kan ikke trekke mer en dette.

Husk at en ladestasjon kun er et mer eller mindre intelligent rele som leverer kursens strøm videre til bilen lader. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ReDeR

Takker så mye for svar. Forstår nå at I3en ikke trekker mer enn 11kW i nåværende versjon :-) Uansett boxen blir bra å ha hjemme.

Reder
ReDeR

SveinJ

litt annen sak, har Wallbox på veggen med 230V 22A 1-fas koblet opp. Vil ha 3-fas men elektriker tviler på at det går?
Noen som har 230V 3-fas koblet på Wallbox'en?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Orbit

Du må desverre ha 400V TN-nett for at 3-fas skal gi noen mening. 230V 3-fas er en sær norsk ting som ikke ble med i standarden for elbillading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: SveinJ på torsdag 26. januar 2017, klokken 12:26
litt annen sak, har Wallbox på veggen med 230V 22A 1-fas koblet opp. Vil ha 3-fas men elektriker tviler på at det går?
Noen som har 230V 3-fas koblet på Wallbox'en?

Det er kun Tesla som kan utnytte 230V 3-fase så det gir ingen mening med en BMW. Når det er sagt tror jeg alle 3-fase ladestasjoner vil fungere sammen mer 230V 3-fase og en Tesla. Det er altså bilen som bestemmer dette og ikke ladestasjonen.

Vil du lade en ny i3 med 3-fase 230V må du kjøpe en trafo. En slik 12,5kVA lavtapstrafo koster 20.000,- og veier 158kg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Sitat fra: Orbit på torsdag 26. januar 2017, klokken 13:18
Du må desverre ha 400V TN-nett for at 3-fas skal gi noen mening. 230V 3-fas er en sær norsk ting som ikke ble med i standarden for elbillading.
Jeg er totalt grønn på slikt, men har et spørsmål relevant til det du skrev.

Her er det 230V annlegg. Alle sikringer står det 230V på UNNTATT sikringene for garasje, dem står det 400V på. Og vi har 3-fas i garasjen. Har vi da 400V 3-fas i garasje?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Jeronan

#7
The new BMW i3 Gen2 wallbox is 7,4 kW with 1-phase and up to 11 kW with 3-phase.

So if you have a 400V TN network, like we have now with our new house we bought, you can ask for a 3-phase fusebox to be installed by the electrician when installing the Wallbox, instead of the standard 1-phase, like we have done. So we can charge up to 11kW when our BMW i3 arrives.

With 3-phase fuse you can charge up to 11 kW and charge Your i3's battery to 80% within 3 hours and 100% within 5 hours.
That is twice as fast as with the standard 1-phase 7,4 kW.

It's all explained in the BMW i3 brochure and on the official site:
http://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i3/2016/rekkevidde-lading.html

PS. Also, as far as I know, 11kW is the max. for AC charging. Faster charging can only be done at Public supercharge stations that support DC charging.
The BMW i3 supports up to 50 kW DC charging.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Orbit

Sitat fra: JorgenM på torsdag 26. januar 2017, klokken 14:08
Her er det 230V annlegg. Alle sikringer står det 230V på UNNTATT sikringene for garasje, dem står det 400V på. Og vi har 3-fas i garasjen. Har vi da 400V 3-fas i garasje?

Det som står på sikringen er bare hva den tåler. For 3-fase, er installasjonsmateriell oftest laget for å takle 400V (siden det er mest av dette ellers i Europa). Derfor brukes ofte 400V-sikringer også på 230V-anlegg. Dersom du faktisk har 400V TN, skal garasjesikringen (så langt jeg vet) ha fire poler, da også den ene av jordlederne (TN har to) går gjennom sikringen (og er merket med N, se bilde under).


Dersom det bare er tre poler på sikringen, har du nok 230V 3-fase. Det siste kan også benyttes med passende utstyr, men er langt fra billig.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. januar 2017, klokken 14:52
Faster charging can only be done at Public supercharge stations that support DC charging.

Det er mulig å kjøpe sin egen DC-lader også, men de koster flesk og er nok uaktuell for privat bruk. Eksempel på 22kW og 24kW
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Takk. Det er tre poler her, så 230V da ja.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

SveinJ

takk for info over. Da har jeg "bare" 230V og 20A 1-fas kurs, dvs 4,6kW å lade med hjemme. Kunne jo kjøpe en svindyr trafo, men får vel klare meg med 4,6kW.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

nofuelno

KEBA AG er valgt som ny samarbeidspartner for BMW og har startet serieproduksjon av den nye generasjon ladebokser for i3 og de hybride elbiler fra BMW som selges i Norge.
Les mer om ladeløsninger fra KEBA her: http://www.nofuel.no/keba-veggboks-for-elbil
Se hele pressemeldingen her: http://www.keba.com/web/downloads/e-mobility/PM_KEBA_BMW_20170124_EN.pdf
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Jeronan

We got the new BMWi Wallbox installed in December with 3-phase.

Will be exciting to see how it works when we get our car next week.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

SveinJ

Leser på BMW Irland sine sider at man kan lade med 203V og 3-FAS med 11kW.
Har sendt e-post til BMW og spør om vi kan få det til i Norge  ::)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. januar 2017, klokken 13:54
Sitat fra: SveinJ på torsdag 26. januar 2017, klokken 12:26
litt annen sak, har Wallbox på veggen med 230V 22A 1-fas koblet opp. Vil ha 3-fas men elektriker tviler på at det går?
Noen som har 230V 3-fas koblet på Wallbox'en?

Det er kun Tesla som kan utnytte 230V 3-fase så det gir ingen mening med en BMW. Når det er sagt tror jeg alle 3-fase ladestasjoner vil fungere sammen mer 230V 3-fase og en Tesla. Det er altså bilen som bestemmer dette og ikke ladestasjonen.

Vil du lade en ny i3 med 3-fase 230V må du kjøpe en trafo. En slik 12,5kVA lavtapstrafo koster 20.000,- og veier 158kg...
UPDATE: Du slipper trafo om du går for en veggboks fra KEBA ( P30-serien )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA