Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Kåre_S, fredag 24. mars 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Kåre_S

Har dere noen gang klart å komme over 20 mil med bilen deres? Prøvde i sommer men klarte ikke å komme særlig over 20 mil...  Et stykke igjen til 25 mil altså
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Burnaren

20 mil virker som max ved normal kjøring 50-70 km timen.
Med ekstrem øko kjøring har jeg kjørt 9 mil 35 % 30-40kmt.
Helt flatt ,nylagt fin asfalt,50 pund i dekka.
Der fins  triks for å få bilen til å gå lenger, men da ryker garantien.
(skifte motorstyring,osv. ta mer effekt av batteriet.
Det er 28.2kw disponibelt, har selv hurtigladet til 97% og fått inn 27.2kw.
Leaf er ikke optimalisert for økokjøring , men normal kjøring.
Er meget fornøyd med bilen da den dekker all våres behov.
Har kjørt over 20000km siden april 2016 , selv om vi har elendig tilgang på ladestajoner her i Finnmark.
Ex think 2002 mod
Nissan leaf Nordic apr 2016

Øyst1

Kjører mye mellom Stavanger og Kristiansand.
Lengste strekket jeg da hr kjørt er til Mandal. Kjørte da temmelig normalt og det var 17 grader og tørt vær. Det er rundt 20 mil.

Men kjørte også i sommer da det var 27 grader ute. Kjørte da rundt på flate Jæren. Stort sett i 60-70 km/t. Da klarte jeg 23,8 mil. Og var vel rett før den gikk i skilpaddemodus da jeg kom hjem.

Så ja, er mulig å komme lengre enn 20 mil, men 19-20 er greit å forholde seg til ved normal kjøring.
Normalt lader jeg hver 15-17 mil ved langkjøring. Avhengig av ladestasjoner. Ikke vits å strekke strikken lengst mulig.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Har klart 19,5 mil ved å bruke 77% av batterikapasiteten. Da var det ikke flatt. Virker på meg som det gunstigste er bratte bakker opp som gir veldig lange og slake nedforbakker. Bratte nedoverbakker syns jeg er lite gunstige selv om de lader batteriet.

Olee

Det er nok på grunn av kjøremønsteret ditt: Bruker du 30kW/h så kjører du enten for fort eller for bratt!  :o

Vollis47

Sitat fra: Olee på fredag 20. januar 2017, klokken 12:16
Det er nok på grunn av kjøremønsteret ditt: Bruker du 30kW/h så kjører du enten for fort eller for bratt!  :o
Det er nok bare en begrepsforvirring i tittelfeltet for denne tråden. Dessverre er der mange elbil-eiere som ikke forstår og dermed også sprer kunskapsbristen. Jeg mener ikke å kritisere og mange ganger er det vanskelig å avgjøre om det er på sin plass å komme med en korreks eller bare la det stå uten kommentar og derved bidra til at mange andre oppfatter tingene som riktig.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Olee

Ja jeg pleier som regel ikke kommentere på sånt, men av og til må man  :P ::)

nr1rayner

Husker ikke nøyaktig data for min antagelig beste tur, 24kwh Leaf, brukte 70-80%, og da oversatt til fullt batteri skulle turen tilsvare ca 160 km. Da med stort sett 55-60 km/t, uten varme men noe kupert terreng og ca 200 kg "ballast" i bilen.
Det nok ikke så utrolig mye forbedringer til fra den turen for å oppnå de oppgitte 199km på 24-Leaf.

Tatt i betraktning at den har ca 20kwh tilgjengelig, altså omtrent 40% mer på 30-Leafen, burde det være grei skuring å få til 20 mil, og 25 mil absolutt innen rekkevidde med riktig forhold.
Den verste fienden er nok tålmodighet og annen trafikk..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bjoris

#8
Håpløst å diskutere rekkevidde. Vi kjører jevnlig til fjells, det er 155 km. Opp har jeg aldri tatt sjansen på å prøve uten å lade, det kan gå på sommeren, men vi er 4 og alltid fullasta for helgen. Hjem derimot går det fint, beste jeg har hatt igjen er 24%, tørr asfalt, men vinter (til nå alltid mellom 15-24% igjen) Første 20 km er rett ned, men ingen lading pga 100% batteri i starten. Ca 97-96% etter første 20 km...

Poenget, forrige uke gikk det skeis, takbøyler og -15 grader i starten krevde for mye energi, vi har en hurtiglader 10 km før vi er hjemme og når jeg plugget i startet den på 2%, puh...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

Enig i det bjoris, rekkevidde kommer an på dekk, vær og vind (og ikke minst temperatur både inne og ute), last, topografi, kjørestil, asfalttype osv osv osv.

Men, nå spurte vel trådstarter om maks rekkevidde, og den får man ikke i -15 med takstativ  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bjoris

#10
Hehe, men klarte altså 146 km da i minus 15 og med takbøyler med to par langrennski og ett par slalomski. Startet 600 moh, stoppet på 20 moh, men som sagt det var ikke ideelt for rekkevidden at alle høydemetrene ned kom når bilen ikke regenerere pga fult batteri...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sylwester

Sitat fra: Kåre_S på torsdag 19. januar 2017, klokken 23:35
Har dere noen gang klart å komme over 20 mil med bilen deres? Prøvde i sommer men klarte ikke å komme særlig over 20 mil...  Et stykke igjen til 25 mil altså

Høres ut som om du kjørte for fort. Hastigheten til NEDC er 33,6km/t så 25 mil skal unnagjøres på litt under 7 timer og 26 minutter. I tillegg er det uten hverken varmeanlegget eller bilradio på så det må være sommer og varmt nok i lufta til å ikke trenge varmeanlegg og radion må av slik at skal du ha musikk må du synge. Syngingen må du stå for selv siden du hverken har andre passasjerer eller gods. Prøv å ikke gå fra vettet!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA