Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Omlegging av hjul

Startet av Mippen, torsdag 23. mars 2017, klokken 18:36

« forrige - neste »

doldis1

 Selg model s'en. Kjør fossilen på huggeriet og kjøp deg en model X med krok. Skulle du henfalle tilbake til
barbariet, for guds skyld ikke kjøp A8 eller stor Merce med Aut ! ..  ;)

Mippen

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 18:29
Hva med en litt eldre Toyota Avensis stv?

Til ditt bruk ville jeg bare byttet ut fossilen med en ny rimelig fossil. I alle frem til det kommer en elbil som samlet dekker ditt bruk.
Men hvordan orker man gå tilbake til fossilbil etter elbil, selv for å spare noen kr?
Den stinker ved oppstart, bråker og hoster, bruker lang tid på å bli varm inne i bilen,
og fremfor alt, fyller ikke opp tanken hverken ved bremsing eller nedoverbakke...

Helt enig med deg, men av flere grunner. Det koster en del hundre tusen for å oppgradere til en TMX. Jeg er svært fornøyd med min TMS, og ser ikke verdien av å bruke de pengene på å kjøpe TMX bare fordi jeg vil ha hengerfeste. Jeg har jobbet for å få bilen min godkjent med krok, men det ser ikke ut til å gå. Derfor vil jeg ikke krype til korset med en gang slik Tesla vil og kjøpe meg en dyrere bil bare for å få kroken jeg trenger. I stedet for å bruke 200 ish på en oppgradert Tesla, eller kjøpe en ribbet TMX med mindre batteri og kortere rekkevidde, kan jeg i stedet bruke pengene på en billig fossil til de få gangene jeg trenger krok. Med litt erfaring er det fullt mulig å finne en pent brukt bil med krok til godt under 50 store. Da har jeg et relativt problemfritt bilhold ved siden av Teslaen, og den dagen jeg skal selge bilen får jeg igjen mye av det jeg betalte. Likevel har jeg brukt langt mindre penger enn TMX koster, og i mellomtiden har jeg fått TM3 og kan selge/vrake fossilen og selge min Model S.

Vi trenger to biler uansett nå som samboeren snart har fått lappen i boks. Helst skulle vi hatt to elbiler, men en bil bør ha krok og da er det ikke så mange alternativer. En liten elbil og TMX er jo et, eller kan jeg beholde min TMS og fikse bilen vi har nå med krok, eller kjøpe en "ny" billig bil med krok. Eventuelt selge Tesla, vrake Peugeot. Kjøpe en liten elbil og kjøpe en vanlig bil med krok. Eventuelt en PHEV og en liten elbil.

Vanskelig dette her...

Sitat fra: doldis1 på lørdag 21. januar 2017, klokken 22:19
Selg model s'en. Kjør fossilen på huggeriet og kjøp deg en model X med krok. Skulle du henfalle tilbake til
barbariet, for guds skyld ikke kjøp A8 eller stor Merce med Aut ! ..  ;)
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 18:29
Hva med en litt eldre Toyota Avensis stv?

Til ditt bruk ville jeg bare byttet ut fossilen med en ny rimelig fossil. I alle frem til det kommer en elbil som samlet dekker ditt bruk.
Men hvordan orker man gå tilbake til fossilbil etter elbil, selv for å spare noen kr?
Den stinker ved oppstart, bråker og hoster, bruker lang tid på å bli varm inne i bilen,
og fremfor alt, fyller ikke opp tanken hverken ved bremsing eller nedoverbakke...

Er jo ikke snakk om å gå tilbake. Han beholder jo TMS, bytter bare ut arbeidsfossilen med en ny arbeidsfossil. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Så dere trenger to biler, og minst en med krok? Da hadde jeg valgt å beholde TMS, og funnet en fossil med krok som dere kan leve med inntil dere kan bytte den med TM3.

Alternativene er vel en TMX + f.eks en e-UP. Siste alternativet er tre biler, dvs TMS + e-UP + billigfossil med krok.

Jeg hadde nok ikke  bytta ut TMS med en vanlig god tilsvarende fossil med krok +en liten elbil. I alle fall ikke om dere kjører litt langturer. TMS fungerer jo til småturer også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

turfsurf

Gjør som oss, TMX 100D (i bestilling), og i3. Perfekt trekkbil / langtursbil og perfekt bybil  :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Etter å ha lånt fossilbil noen ganger i det siste, har jeg endret holdning. Tidligere har det vært uaktuelt å kjøpe fossilbil. Nå har det gått så langt at jeg ikke ville tatt i mot en fossilbil om jeg fikk den gratis. En vanlig dag i fossilbil koster gjerne kr 150 i bensin og bompenger, mot kr 15 i elbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 22. januar 2017, klokken 09:53
Etter å ha lånt fossilbil noen ganger i det siste, har jeg endret holdning. Tidligere har det vært uaktuelt å kjøpe fossilbil. Nå har det gått så langt at jeg ikke ville tatt i mot en fossilbil om jeg fikk den gratis. En vanlig dag i fossilbil koster gjerne kr 150 i bensin og bompenger, mot kr 15 i elbil.
Veldig enig,
for hver dag i elbil, blir fossilbil konseptet for transport mer og mer absurd og som å vandre blant dinosaurer.
Minnet og nostalgien fra bensinbiltiden finnes fortsatt, men enhver bruk av fossilbil nå er som å finne frem en gammel Nokia 3360, få ladet den og raskt oppdage at den hverken kan sjekke nett, navigere med GPS, eller betale Ruterbilett, men kun knottetrykke nr for å ringe og WAP'e; en i dagens samfunn nærmest ubrukelig museumsgjenstand!

Ville som turfsurf nevner gått langt i å prioritere elbil, selv om det dessverre kan svi finansielt med en TMX. ( de holder seg vel rimelig bra for salg om 2-3 år for overgang til TM3?)

Luftventil

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 22. januar 2017, klokken 09:53
Etter å ha lånt fossilbil noen ganger i det siste, har jeg endret holdning. Tidligere har det vært uaktuelt å kjøpe fossilbil. Nå har det gått så langt at jeg ikke ville tatt i mot en fossilbil om jeg fikk den gratis. En vanlig dag i fossilbil koster gjerne kr 150 i bensin og bompenger, mot kr 15 i elbil.

Enig, etter å ha kjørt elbil noen år skal det veldig mye til for at jeg går tilbake til fossilbil. Kjørte en ny BMW 1-Serie for noen år siden, og selv om bilen var veldig bra opplevde savnet jeg den elekriske drivlinjen fra første meter. Spesielt gassresponsen!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA