Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

loiphin

A nice VIN Decoder if anyone needs it :)

Tesla VIN decoder matrix
The individual digits of the 17-digit number have the following meaning (Last update of values: Mar 3, 2022)

Digit 1 – 3: Manufacturer code
5YJ = Tesla Inc. Fremont, USA (Since Nov 1. 2021 only for Model S and Model 3 in use)
7SA = Tesla Inc. Fremont, USA (Since Nov 1. 2021 for Model X and Model Y)
SFZ = UK (Tesla Roadster from 2008 to 2012. It was built at Lotus)
LRW = Tesla Inc. Shanghai, China
XP7 = Tesla Inc. Berlin, Germany
Digit 4: Modell
R = Roadster
S = Tesla Model S
X = Tesla Model X
3 = Tesla Model 3
Y = Tesla Model Y
Digit 5: Chassis Type and "Gross Vehicle Weight Rating" (GVWR)
Roadster : E = Convertible
Model S : A = 5 Doors (Left-hand drive)
Model S : B = 5 Doors (Right-hand drive)
Model X : C = Class E (6001-7000 lbs) GVWR / MPV /5 Doors (Left-hand drive)
Model X : D = Class E (6001-7000 lbs) GVWR / MPV /5 Doors (Right-hand drive)
Model 3 : A = 5 Doors (Left-hand drive)
Model 3 : B = 5 Doors (Right-hand drive)
Model 3 : E = 4 Doors (Left-hand drive) Sedan
Model 3 : F = Sedan 4 Door (Model 3, Right-Hand Drive)
Model Y : G = Class D MPV / 5 Doors (Left-hand drive)
Model Y : H = Class D MPV / 5 Doors (Right-hand drive)
Digit 6: Belt System
1= Manual Type 2 Seat Belts (Front, Rear*3) With Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints, Knee Airbags (Front)
3 = Manual Type 2 Seat Belts (Front, Rear*2) With Front Airbags, Side Inflatable Restraints, Knee Airbags (FR)
4 = Manual Type 2 Seat Belts (Front, Rear*2) With Front Airbags, Side Inflatable Restraints, Knee Airbags (Front)
5 = Manual Type 2 Seat Belts (Front, Rear*2) With Front Airbags, Side Inflatable Restraints
6 = Manual Type 2 Seat Belts (Front, Rear*3) With Front Airbags, Side Inflatable Restraints
7 = Type 2 manual seatbelts (Front, Rear*3) with Front Airbags, Side Inflatable Restraints & Active Hood
8 = Type 2 manual seatbelts (Front, Rear*2) with Front Airbags, Side Inflatable Restraints & Active Hood
A = Manual Type 2 Seat Belts (Front Row, Center Row*3, Third Row*2) With Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints, Knee Airbags (Front)
B = Manual Type 2 Seat Belts (Front Row, Center Row*2, Third Row*2) With Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints
C = Manual Type 2 Seat Belts (Front Row, Center Row*2, Third Row*2) With Front Airbags, PODS, Side Inflatable Restraints
D = Manual Type 2 Seat Belts (Front Row, Second Row*3) with front airbags. PODS, side inflatable restraints, knee airbags (Front Row)
Digit 7: Type of drive train
E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC)
F = Lithium Iron Phosphate Battery (LFP)
H = Lithium Ion Battery- High Capacity (NMC)
S = Lithium Ion Battery – Standard (NMC)
V = Lithium Ion Battery – Ultra High Capacity (NMC)
Digit 8: Motor Type
1 = One Motor – 3Phase Alternating current induction (Model S)
2 = Two Motors – 3Phase Alternating current induction (Models S and Model X)
3 = One Motor Performance – 3Phase Alternating current induction (Model S)
4 = Two Motors Performance – 3Phase Alternating current induction (Models S and Model X)
5 = P2 Two Motors ((Models S und Model X 2021 Refresh Models)
6 = P2 Three Motors ((Models S und Model X 2021 Plaid)
A = One Motor – Standard / Performance – (Model 3)
B = Two Motors – Standard – Motortype: "Wire Windings" – (Model 3)
C = Two Motors – Performance, Tier 2 Battery (82 kWh) – Motortyp: "Wire Windings" – (Model 3)
D = One Motor – Standard/Performance – Motortype: "Wire Windings" – (Model Y)
E = Two Motors – Standard – Motortype: "Wire Windings" – (Model Y)
F = Two Motors – Performance – Motortyp: "Wire Windings" – (Model Y)
G =  Unknown Motor count – Standard, Tier 4 Battery (51-60 kWh) – (Unknown Model)
J = One Motor – Standard / Performance – Motortype: "Hairpin Windings" – (Model 3/Y)
K = Two Motors – Standard – Motortype: "Hairpin Windings" – (Model 3/Y)
L = Two Motors – Performance – Motortype: "Hairpin Windings" – (Model 3/Y)
N = Unknown Motor count – Standard, Tier 7 Battery (81-90 kWh) – (Unknown Model)
P = Unknown Motor count – Performance, Tier 7 Battery (81-90 kWh) – (Unknown Model)
R = One Motor – Standard – Motortype: "Wire Windings" – (Model 3/Y)
S = One Motor – Standard – Motortype: "Hairpin Windings" – (Model 3/Y)
Digit 9: Check digit
1 to 9
Digit 10: Model year
6 = 2006
7 = 2007
8 = 2008
9 = 2009
A = 2010
B = 2011
C = 2012
D = 2013
E = 2014
F = 2015
G = 2016
H = 2017
J = 2018
K = 2019
L = 2020
M = 2021
N = 2022
P = 2023
Digit 11: place of manufacturing
1 = Menlo Park, CA, USA
3 = Hethel, UK
A = Austin, TX, USA
B = Berlin, Germany
C = Shanghai, China
F = Fremont, CA, USA
P = Palo Alto, CA, USA
R = Research and Development
Digit 12: First digit of the unique serial number of the vehicle
1
2
3
4
5
6
7
8
9
A = Alpha Prototype
B = Beta Prototype
E = Prototyp for Evaluation, Roadster
F = Founder Series Vehicle (the first 1000 roadsters produced in 2008)
M = Mule, early prototype (Roadster 2008 only)
P = Production Vehicle
R = Release Candidate
S = Signature Series (the first 1000 vehicles produced for Model S and X)
V = Validation Prototype, (Roadster 2008 only)
Digit 13-17: Remaining digits of the unique serial number of the vehicle
Numbers between 1 to 9
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: loiphin på fredag 18. november 2022, klokken 19:31
A nice VIN Decoder if anyone needs it :)

Ser ikke ut som den stemmer helt. Jeg har C i posisjon 6 men det er en 5-seter, så har neppe setebelter til de to bakerste setene som ikke eksisterer. Og rad 2 skal ha 3 belter, men den i midten er vel en del av setet så usikker på om det er relevant.

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

matta85

Jeg har fått en sms om at det er høy etterspørsel etter 19" vinterdekk og at jeg kan få muligheten til å bytte for avslag i prisen på 5000,-. Ikke fått noe sms eller info om at de ikke klarer å levere 21" vinterdekk. Har heller ikke mottatt noe info om at bilen ikke blir levert med USS.

Vi skal levere vår andre bil 28 nov, ganske håpløst å ikke ha noen bil pga leveringsvansker på vinterdekk. Håper inderlig at de klarer å lever iht avtalen, ellers blir det vanskelig å få hverdagen til å gå opp med barn på treninger osv.

HOFFERN342

Sitat fra: matta85 på lørdag 19. november 2022, klokken 14:41
Jeg har fått en sms om at det er høy etterspørsel etter 19" vinterdekk og at jeg kan få muligheten til å bytte for avslag i prisen på 5000,-. Ikke fått noe sms eller info om at de ikke klarer å levere 21" vinterdekk. Har heller ikke mottatt noe info om at bilen ikke blir levert med USS.

Vi skal levere vår andre bil 28 nov, ganske håpløst å ikke ha noen bil pga leveringsvansker på vinterdekk. Håper inderlig at de klarer å lever iht avtalen, ellers blir det vanskelig å få hverdagen til å gå opp med barn på treninger osv.
De burde jo bare tilby andre vinterdekk enn R3 og R5 på 21 tommerne.. om det er dekk de sliter med. Vil tro de fint får tak i dekk fra andre produsenter... men de har vel kanskje en avtale med Nokian?

Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

Haggish

Sitat fra: k1 på lørdag 19. november 2022, klokken 14:53
Nå ble jo vinterdekkmangel på generelt nivå varslet tidlig i sommer:
https://www.tv2.no/nyheter/prisene-fyker-i-vaeret-og-lagrene-tommes-ser-skummelt-ut/14832063/

eller
https://www.tv2.no/broom/frykter-det-kan-bli-mangel-pa-vinterdekk-i-norge/14962808/

Så veldig overrasket over situasjonen nå bør man vel ikke være...

Har et sett nye 19" org. til overs, om det er interesse (Oslo område)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

tornaldo

Sitat fra: Haggish på lørdag 19. november 2022, klokken 15:31

Har et sett nye 19" org. til overs, om det er interesse (Oslo område)

Det er egen tråd for kjøp/salg, og egen tråd for hjul. Greit å forholde seg til.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

k1

Kjøp og salg i egen tråd er jeg enig i.
Men når dekk helt åpenbart påvirker utleveringer direkte er det helt innafor å snakke om det i denne tråden.
At Tesla ikke har klart å planlegge godt nok for å kunne holde leveringer i rute, etter at det har vært kjent i 6 mnd+ at det vil bli utfordrende å få tak i vinterdekk, er jo bare merkverdig.

Haggish

Sitat fra: k1 på lørdag 19. november 2022, klokken 18:25
Kjøp og salg i egen tråd er jeg enig i.
Men når dekk helt åpenbart påvirker utleveringer direkte er det helt innafor å snakke om det i denne tråden.
At Tesla ikke har klart å planlegge godt nok for å kunne holde leveringer i rute, etter at det har vært kjent i 6 mnd+ at det vil bli utfordrende å få tak i vinterdekk, er jo bare merkverdig.

Takk, det var slik jeg også tenkte. 😉🙏Hadde jeg ment det som en annonse hadde jeg skrevet mer.🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

tornaldo

Det konkret opp kjøp/salg jeg også mente, og i den forbindelse er det der man må ta det, om man har hjul til salgs. Alternativt i tråden om hjul.

Jeg er enig i at man selvfølgelig kan snakke omkring utfordringene med levering av vinterhjul her.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

A.Mario

Noen som har tips til hvor man kan få mer innsyn i hvordan produksjonen og leveransen går for Tesla? Vet om electrec, Teslarati, Drone karen fra Youtube og Teslanews. Noen flere?
Model Y Svart - Bes. 1.9 - EDD 4.12-31.12

podd123

Hei, fått VIN til MYP. Noen måte å finne ut om den er på en båt eller kommet frem til Norge?

Har edd 5-20 Desember. Bestilte slutten av juni, hvit/sort.

Haggish

Jeg får bil ca 12 dager  etter vin dukket opp😉🙏 ( Drammen)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Myp23

Hei, har bestilt MYP hvit/sort EDD 01-31 des i appen. Driver å sjekker opp i neste båtene som skal til Norge med biler. Er det slik at MYP kommer hovedsaklig fra Bremerhaven og LR  fra Zeebrugge? Eller kommer det MYP fra begge steder?😁

Krysser fingrene for utlevering ila desember! Snakket med Tesla tidlig i uka og de var positive til levering i år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA