Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

k1

Sitat fra: krister461 på torsdag 10. februar 2022, klokken 10:03
Hmm. Det ser jo ut som om det allerede står kundebiler klare som bare venter på godkjenning før de kan sendes ut. Kjedelig å få en bil til sommeren som har stått på pynt i X antall måneder...

Dette er nok testproduksjonsbiler. De fikk godkjenning for inntil 2000 slike. De kan IKKE selges til kunder.

krister461


Rocklobster

Ja altså Tesla har ikke tilatelse til å produsere biler til kunder enda, man håper vel på mars(pun intended). Man håpet også på 2021..

serenejet

Ga opp og kjøpte en iX jeg, blir for mange usikkerhetsfaktorer med Y Performance i denne omgangen.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Tesla P85D

#94
Da var levering for svart og hvit endret til April, de andre fargene til Juni. Hvitt interiør har nå levering August uansett lakk farge. Bare å smøre seg med tålmodighet🙈
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

k1

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 12. februar 2022, klokken 08:14
Da var levering for svart og hvit endret til April, de andre fargene til Juni. Hvitt interiør har nå levering August uansett lakk farge. Bare å smøre seg med tålmodighet🙈

Spørsmålet er jo da om de som allerede har bestilt får i mai, og at det de forventer å produsere til mai er solgt ut, og alle nye bestillinger blir juni. ELLER om også de første bilene først kommer i juni pga forsinkelser med godkjenninger for produksjon..?
De har jo også økt pris på de ulike fargene nå, og skyldes det et forsøk på å endre hva folk bestiller, eller er det en reell kostnadsøkning de må dekke inn?

Ja, som du sier; det er bare å smøre seg godt inn med tålmodighet her. Fordelen med å få i mai/juni er man slipper å stresse med innkjøp av vinterdekk  :laugh:

Jal

...Og der ble estimert leveransen av MYP forskjøvet fra mars til april...

turfsurf

Sitat fra: Jal på søndag 13. februar 2022, klokken 08:07
...Og der ble estimert leveransen av MYP forskjøvet fra mars til april...
Kan de ikke bare skrive leveringstid = godkjenning av fabrikken + 2mnd?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. februar 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Jal på søndag 13. februar 2022, klokken 08:07
...Og der ble estimert leveransen av MYP forskjøvet fra mars til april...
Kan de ikke bare skrive leveringstid = godkjenning av fabrikken + 2mnd?
Mulig dette er et dumt spørsmål fordi det er besvart tidligere, men hvordan vet vi at MYP kun skal komme fra Berlin og ikke kommer en interimsperiode fra Kina slik MY gjør?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 13. februar 2022, klokken 10:28
Mulig dette er et dumt spørsmål fordi det er besvart tidligere, men hvordan vet vi at MYP kun skal komme fra Berlin og ikke kommer en interimsperiode fra Kina slik MY gjør?
Vet gjør vi vel ikke. Kjenner ikke til noen offisiell uttalelse ihvertfall. Men det er ting som tyder på det:
- Produksjon av P er i gang i Shanghai, men ingen med P bestilling har blitt kontaktet i Norge.
- Testbilene i Berlin er vel hovedsakelig (om ikke alle) P.
- Tesla har en viss tradisjon for å starte med levering av P biler med ny teknologi.
- Leveringstid for ny P ved bestilling harmonerer ikke med shipping fra Shanghai.

Men går det helt i stå i Berlin så vil nok Tesla før eller siden starte og levere P fra Shanghai også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Litt merkelig at Tesla ikke har litt bedre kontroll opp mot myndigheter og godkjenning når man tenker på hvor mye penger det koster å ha en slik fabrikk stående uten produksjon. Det må vel være en del ting ved selve fabrikken som ikke er ferdig enda som gjør at denne godkjenningen uteblir... eller klarer enkelte organisasjoner å dra dette ut i tid...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Contango

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. februar 2022, klokken 14:00
Sitat fra: Contango på søndag 13. februar 2022, klokken 10:28
Mulig dette er et dumt spørsmål fordi det er besvart tidligere, men hvordan vet vi at MYP kun skal komme fra Berlin og ikke kommer en interimsperiode fra Kina slik MY gjør?
Vet gjør vi vel ikke. Kjenner ikke til noen offisiell uttalelse ihvertfall. Men det er ting som tyder på det:
- Produksjon av P er i gang i Shanghai, men ingen med P bestilling har blitt kontaktet i Norge.
- Testbilene i Berlin er vel hovedsakelig (om ikke alle) P.
- Tesla har en viss tradisjon for å starte med levering av P biler med ny teknologi.
- Leveringstid for ny P ved bestilling harmonerer ikke med shipping fra Shanghai.

Men går det helt i stå i Berlin så vil nok Tesla før eller siden starte og levere P fra Shanghai også.
OK, takk. Jeg har en bestilling av MYP men kjenner at jeg ikke orker de ukomfortable hjulene og sklir over mot Kina LR isteden. Så langt jeg klarer å tolke det så vil forskjellene (utover P/LR spec forskjellene) være minimale. Antagelig vil Berlin bilene sikkert snart kunne bestilles i andre farger og de kommer sikkert med hengerfeste og hattehylle (og festekroker?) ferdig montert. Det er ikke store greiene for meg. Kina bilenes kvalitet er litt mer forutsigbar for meg også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Panda4u

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 13. februar 2022, klokken 14:32
Litt merkelig at Tesla ikke har litt bedre kontroll opp mot myndigheter og godkjenning når man tenker på hvor mye penger det koster å ha en slik fabrikk stående uten produksjon. Det må vel være en del ting ved selve fabrikken som ikke er ferdig enda som gjør at denne godkjenningen uteblir... eller klarer enkelte organisasjoner å dra dette ut i tid...
De har kontroll de. Men tyske myndigheter har en grei lobbyvirksomhet med VAG, Mercedes og BMW 🙂

Tesla P85D

Sitat fra: Panda4u på søndag 13. februar 2022, klokken 15:05
Sitat fra: Tesla P85D på søndag 13. februar 2022, klokken 14:32
Litt merkelig at Tesla ikke har litt bedre kontroll opp mot myndigheter og godkjenning når man tenker på hvor mye penger det koster å ha en slik fabrikk stående uten produksjon. Det må vel være en del ting ved selve fabrikken som ikke er ferdig enda som gjør at denne godkjenningen uteblir... eller klarer enkelte organisasjoner å dra dette ut i tid...
De har kontroll de. Men tyske myndigheter har en grei lobbyvirksomhet med VAG, Mercedes og BMW 🙂
Ja noe må det være siden det drar ut i tid...
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

serenejet

Sitat fra: Panda4u på søndag 13. februar 2022, klokken 15:05
Sitat fra: Tesla P85D på søndag 13. februar 2022, klokken 14:32
Litt merkelig at Tesla ikke har litt bedre kontroll opp mot myndigheter og godkjenning når man tenker på hvor mye penger det koster å ha en slik fabrikk stående uten produksjon. Det må vel være en del ting ved selve fabrikken som ikke er ferdig enda som gjør at denne godkjenningen uteblir... eller klarer enkelte organisasjoner å dra dette ut i tid...
De har kontroll de. Men tyske myndigheter har en grei lobbyvirksomhet med VAG, Mercedes og BMW 🙂

Den typen konspirasjonsteorier bør man kunne underbygge.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA