Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

bjheggset

Jeg har 8 Nov - 2 Jan nå. Bestilt 22.06. Okt-Des ved bestilling. Hvit/Sort

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucaria

Idag fikk jeg hjemlevering av min YP bestillt i Mai.
Jeg er veldig nøyaktig av meg så hade litt jitters igårkveld....hva om det er riper eller annet?

Jeg har gått over hele bilen og kan ikke finne en eneste ting som ikke ser bra ut.
Bilen virker i perfekt stand.  :D

Nå har jeg bare kjørt en liten tur men syns komfort-pratet er litt overdrevent. Jeg kommer fra en XC60 R-design, dvs sportsutgaven som er noe avstivet, og jeg syns YP er mer behagelig over humper og kanter. Det som jeg mener er mere ukomfortabelt er at man "gynger" litt i den, men det hade jo ikke blitt noe bedre med mykere fjør. Uansett, at kumlock, kanter, dårlig asfalt osv "kjennes i ryggraden" ja da lurer jeg på hva man hatt for bil fra før.

Med forbeholdt om hvordan den er i høy hastighet.

Veistøy er også noe bedre, men det er en annen type lyd så jeg tenker på den mer, tror det er en vanesak.

Lydsystemet er helt feil innstillt, alltfor mye bass hvertfall på kanaler som NRJ, dette skal jeg kalibrere med audiofil utstyr.

Det jeg virkelig misliker er hvordan man lukker frunken. Jeg måtte lese en god del på nett innen jeg kunde kjøre fordi jeg fikk ikke lukket frunken. Det viser seg jo at man må holde den nede og så trykke till litt mer en iaf jeg hade trott man trengte. Jeg liker ikke å måtte legge denne typen press på panseret. dessuten mener jeg bildet som viser hvor man legger hendene er feil da dette skaper en in/ut "bulking" av panseret. Jeg mener trykket må legges mye lenger ned.

JBH1983

Sitat fra: Lucaria på torsdag 22. september 2022, klokken 20:07
Jeg er veldig nøyaktig av meg så hade litt jitters igårkveld....hva om det er riper eller annet?

Jeg har gått over hele bilen og kan ikke finne en eneste ting som ikke ser bra ut.

Nå har jeg bare kjørt en liten tur men syns komfort-pratet er litt overdrevent. Jeg kommer fra en XC60 R-design, dvs sportsutgaven som er noe avstivet, og jeg syns YP er mer behagelig over humper og kanter. Det som jeg mener er mere ukomfortabelt er at man "gynger" litt i den, men det hade jo ikke blitt noe bedre med mykere fjør. Uansett, at kumlock, kanter, dårlig asfalt osv "kjennes i ryggraden" ja da lurer jeg på hva man hatt for bil fra før.

Veistøy er også noe bedre, men det er en annen type lyd så jeg tenker på den mer, tror det er en vanesak.

Lydsystemet er helt feil innstillt, alltfor mye bass hvertfall på kanaler som NRJ, dette skal jeg kalibrere med audiofil utstyr.

Det jeg virkelig misliker er hvordan man lukker frunken. Jeg måtte lese en god del på nett innen jeg kunde kjøre fordi jeg fikk ikke lukket frunken. Det viser seg jo at man må holde den nede og så trykke till litt mer en iaf jeg hade trott man trengte. Jeg liker ikke å måtte legge denne typen press på panseret. dessuten mener jeg bildet som viser hvor man legger hendene er feil da dette skaper en in/ut "bulking" av panseret. Jeg mener trykket må legges mye lenger ned.

Jeg skal hente min i morgen. Virker jo lovende dette. Hva begynner serienummeret ditt på? Mitt er 22XXX, så lov til å håpe at de klarer å skru sammen bilene ordentlig etter å ha bygget over 20000 av de.

Vi har en modell Y LR fra 2021. Og ja, jeg vegrer meg for å åpne frunken. Livredd for å lage bulker i panseret. Heller ikke så glad i å måtte ta på lakken på en bil som er skitten. Blir moro å sammenligne bilene. Har jo skjønt at det har kommet en del forbedringer. Har en lang liste over ting med vår nåværende Y jeg ikke er så fornøyd med. Men likevel så er totalpakken Tesla leverer uslåelig etter min mening. Hvertfall i denne prisklassen.

Lucaria

Jeg hade også VIN med 22xxx.

Men husk nå at min XC60 var 2013 modell, så det kan godt vare at komfort har blitt super mye bedre siden den tid. For meg er YP iaf ikke noe problem i det hele tatt, føler heller det er et snepp opp, men med forbehold at jeg er i honeymoon-modus nå da  :P

Styringen føles også fin, det var en annen ting jeg var litt redd for pga kommentarer at den var for direkte, men min R-design var også litt mer aktiv så kansje det gjorde byttet lettere.

Deremot er jeg litt usikker på det å ikke se fronten eller ha noen referanser når jeg kjør ved fortau, jeg vet man kan dra ned speil men det er litt tungvindt. Jeg er redd for å curbe felgene og prøver finne ut beste referanse for hvor nerme jeg er. Nå spiller det kanske ikke så stor roll om man ser panser eller ikke, men jeg har iaf hevet setet noe for å komme litt mer opp. Jeg er bare 1,80cm så føler jeg har ganske mye å gå på oppover.

JBH1983

Jeg hadde en Volvo V90 R-design. Så vant til bil med stive dempere. Den var vel omtrent som Y LR vil jeg tro. Den direkte styringen liker jeg. Det jeg ikke liker er svingradiusen. Den i kombinasjon med manglende 360-kamera, gjør parkering vrient. Kan jo være at det er fordi jeg er vant til å ha 360-kamera selvfølgelig. Jeg må stadig sette meg tilbake i bilen for å justere parkeringen på butikken i vår LR.

Lengden på panseret blir du nok vant til etterhvert. Men enig i at det er litt rart å ikke ha noe referansepunkt ja.

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på torsdag 22. september 2022, klokken 21:56
Jeg hade også VIN med 22xxx.

Men husk nå at min XC60 var 2013 modell, så det kan godt vare at komfort har blitt super mye bedre siden den tid. For meg er YP iaf ikke noe problem i det hele tatt, føler heller det er et snepp opp, men med forbehold at jeg er i honeymoon-modus nå da  :P

Styringen føles også fin, det var en annen ting jeg var litt redd for pga kommentarer at den var for direkte, men min R-design var også litt mer aktiv så kansje det gjorde byttet lettere.

Deremot er jeg litt usikker på det å ikke se fronten eller ha noen referanser når jeg kjør ved fortau, jeg vet man kan dra ned speil men det er litt tungvindt. Jeg er redd for å curbe felgene og prøver finne ut beste referanse for hvor nerme jeg er. Nå spiller det kanske ikke så stor roll om man ser panser eller ikke, men jeg har iaf hevet setet noe for å komme litt mer opp. Jeg er bare 1,80cm så føler jeg har ganske mye å gå på oppover.

Kjenner meg litt igjen i det du sier her. Jeg var og prøvekjørte en slik tesla model y performance i sommer, rett etter at jeg hadde lagt inn en bestilling. Merket med en gang at det var litt ekkelt å kjøre ut fra parkeringsplassen, det var relativt høye kantstein her og jeg kunne liksom ikke helt få følelsen av hvor jeg var plassert i forhold til kanten. Jeg tenkte at det kan fort gå en felgkant eller 3 her hvis jeg ikke får teken på det etterhvert  ;) Forhåpentligvis så er en vanesak som mye annet, fordi etter at jeg hadde hatt en times prøvekjøring så var jeg solgt til tusen, rett og slett en helt nydelig bil å kjøre, behagelig, stille på tross av 21" felger og ikke minst en skikkelig friskas når du trykker inn wattpedalen. Så jeg gleder meg til levering (forhåpentligvis så er min også perfekt, levering 5nov-30des foreløpig)

Kan legge til at jeg synes det var noe dårlig sikt i bakspeilet, man ser det man trenger men det kunne vært bedre, dog så har den kamera man kan bruke som jeg forøvrig synes hadde meget bra kvalitet på bilde, faktisk en av de bedre bilene jeg har manøvrert i revers på parkeringsplassen.

Lucaria

Ja både backspeil og sidospeil er dåligre en XC60 som har enorme sidespeil. Men jeg har kjent til den dårlige sikten bak en stund og prøvd å tenkte hvor ofte jeg faktisk trenger å se annet om noen ligger nerme og det er ikke ofte, så tror det skal gå bra.

Jeg skal "øve" litt imorgen og se om jeg kan lage en referanse bilde over hvor nerme fortau jeg kan kjøre.

Håper dere får like fin opplevelse med nybil, fordi dette var gøy!

geear

Gratulerer!

Slå på visning av sidekameraer.

Virker på meg som at frunken er hardere på tyskerne enn kineserne. Frunken på min LR kunne klemmes igjen med en finger, mens på Performance er det mer som det var på X, må helst legge begge hendene på og klemme litt kontant.

Lucaria

Men sidekamrena viser vel bare bakover, dvs da kan du allerede ha kjørt på fortau. Det virker nok for å finne seg en referanse ja men ikke for å se en ny kant som kommer og du er usikker hvor du er.

Eller?

geear

Ikke optimalt nei, men alltid rygge inn når en parkerer, og så vet en jo hvor bilen står når en kjører ut fra et sted - om en må holde rett ut eller legge rett til siden.

RJK

Sitat fra: Lucaria på fredag 23. september 2022, klokken 13:01
Men sidekamrena viser vel bare bakover, dvs da kan du allerede ha kjørt på fortau. Det virker nok for å finne seg en referanse ja men ikke for å se en ny kant som kommer og du er usikker hvor du er.

Eller?
Lærte på MC-kurs at man skal se langt frem og langt inn i svingen, da vil kropp og sykkel legge inn rett kurvatur og svinging. Om man begynner å stirre på en kant, et hull i veien eller i grøfta der svingen starter, så kan du ta deg f..n på at det er der du treffer.

Når jeg kjører bil, så føler jeg at det trikset hjelper like godt der, selv om du ikke blir straffet like hardt for feil som når man sitter på sykkelen.

Så, om man skal titte i bilde for sidekamera når man kjører fremover, så vil jeg si at sjansen for nettopp å gjøre det du ville gjøre, nemlig å unngå kanten, fort blir det minst sannsynlige utfallet. Sagt på en annen måte, ja da treffer du kanten der.

At det kan være greit å kontrollsjekke når man skal rygge, er jeg helt med på. Men da kan det være greit å stoppe eller ihvertfall redusere farta når du skal sjekke. Skikkelig 360-visning er til god hjelp, om bilen har dette.

Bedre å ta en ekstra titt, men som sagt ikke gjøre det mens man er i fart, for da glemmer man kanskje å se de andre stedene også. Mange ulykker og uhell skjer fordi man enten mister fokus, eller låser fokus til bare ett sted. Man skal ha oversikt over alle retninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lucaria

Det jeg først og fremst snakker om er smale veier inne bland boligstrøk, der det er høy fortauskant på begge sider og man må ligge ganske nerme kant for å komme forbi hverandre.

Å kjøre, parkere osv er null problemer.

Panda4u

Pass på å klem ned frunk med hendene på hver sin sine av frunken. Trykker du ned på midten (logo området,) så kan jeg garantere at du over tid vil oppleve en bulk. Som du ikke får på noe garanti

førategangtesla

Sitat fra: Panda4u på fredag 23. september 2022, klokken 18:45

Pass på å klem ned frunk med hendene på hver sin sine av frunken. Trykker du ned på midten (logo området,) så kan jeg garantere at du over tid vil oppleve en bulk. Som du ikke får på noe garanti

Tenker du på hver sin side av tesla logoen? Det er slik det står i instruksjonsboken iallefall.

Panda4u

Sitat fra: førategangtesla på fredag 23. september 2022, klokken 19:10
Sitat fra: Panda4u på fredag 23. september 2022, klokken 18:45

Tenker du på hver sin side av tesla logoen? Det er slik det står i instruksjonsboken iallefall.
Ytterst i "kantene" på panseret ja

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA