Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levering model Y performance

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 19. januar 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

Tidahl

Bestilt MYP Juni 2021 - Konfig: Hvit-Hvit - Beskjed fra DeliveryNO ->  "We are hoping for a Q2 delivery from the period may to june" - for de som var litt sen i avtrekkeren på bestilling....

hemi

beskjed fordi de faktisk gadd si i fra? eller kun når du spurte?

Thalgar

Sitat fra: geear på onsdag 30. mars 2022, klokken 09:50
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. mars 2022, klokken 22:39
Så du har aldri fått oppgradert HW i løpet av disse årene?
Selv om man har det, så har det svææært liten praktisk betydning. For de om har gått fra 2.0 til 3.0/FSD, så har det betydd at man har fått sentry mode med opptak, men for alle som har hatt 2.5 (som kun ble levert i noen måneder), så ga oppgraderingen til 3.0/FSD omtrent ingen praktisk betydning. Ingen merkbar endring på AP, var vel kun trafikklysvisualisering en fikk, hadde man MCU2 i tillegg så fikk man også visning av kjegler langs veien. Teslaene som leveres i dag har samme AP/FSD hardware som for nesten tre år siden.

Er det berre visualisering? Brukar ikkje bilen fartsgrensene han får auge på?
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToreT

Sitat fra: Tidahl på onsdag 30. mars 2022, klokken 12:28
Bestilt MYP Juni 2021 - Konfig: Hvit-Hvit - Beskjed fra DeliveryNO ->  "We are hoping for a Q2 delivery from the period may to june" - for de som var litt sen i avtrekkeren på bestilling....

Har fått samme beskjed, bestilt sort/sort august 2020. Kan jo se ut som det ikke var spesielt viktig å bestille tidlig :P

k1

Det som ikke rimer (ikke noe nytt  rundt Tesla for så vidt) er at 10. mars fikk jeg, med mange andre, mail fra Tesla om "å fullføre detaljer om utleveringssted og ferdigstille oppgavene dine". Mao også å fylle ut masse papirer og bilder om innbyttebil osv.
Hvorfor få mail om å fullføre alt dette så tidlig når utlevering ikke skjer før i mai-juni evt?
Og kan jeg forvente å måtte fylle ut alt om innbyttebil nok en gang, da det som er levert inn er blitt "gammelt" - de har jo ikke kommet tilbake med noen innbytteverdsettelse ennå?

RJK

Selv om man har det, så har det svææært liten praktisk betydning. For de om har gått fra 2.0 til 3.0/FSD, så har det betydd at man har fått sentry mode med opptak, men for alle som har hatt 2.5 (som kun ble levert i noen måneder), så ga oppgraderingen til 3.0/FSD omtrent ingen praktisk betydning. Ingen merkbar endring på AP, var vel kun trafikklysvisualisering en fikk, hadde man MCU2 i tillegg så fikk man også visning av kjegler langs veien. Teslaene som leveres i dag har samme AP/FSD hardware som for nesten tre år siden.
Poenget mitt var at FSD var langt billigere før enn nå, og mange/flere har fått oppgradert bl.a. til MCU2, noe som fort koster det samme om ikke mere, enn enkelte har betalt for ("klargjøring for") FSD. De, ihvertfall de som har beholdt bilen såpass lenge, har egentlig ikke gjort en direkte dårlig deal. Kanskje ikke en god deal, men reelt tap er minimalt.

Ifølge Tesla gjelder følgende for oppgradering:

"Eiere av kompatible biler kan planlegge en avtale via Tesla-appen for kjøp og installasjon. Denne oppgraderingen er tilgjengelig for kr 21.000, inkludert installasjon, for kjøretøy utstyrt med Autopilot Computer 2.0 eller 2.5 og for kr 17.000, inkludert installasjon, for alle andre kjøretøyer. Eiere kan bekrefte Autopilot ved å velge 'Kontroller'> 'Programvare'> 'Mer kjøretøysinformasjon' på berøringsskjermen."

https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment

Sitat fra: hemi på onsdag 30. mars 2022, klokken 10:16
Nei, tipper han som kjøpte bilen har fått, men mtp på at han var 0 opptatt av FSD vet jeg ikke helt.

På S'en fikk jeg heller ikke noe
Takk for svar. Ja, da beholdt du tydeligvis ikke bilen lenge nok til at du fikk glede av det. Men kjøperen av din bil gjorde nok en god deal der.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du normalt sett holder på bilen din, men for folk som bytter bil ofte, så er FSD-klargjøring penger ut vindu, og det gjelder antageligvis for de fleste andre med dagens priser, da FSD i stor grad blir som hydrogen, fremtidens store ting... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

Takk for svar. Ja, da beholdt du tydeligvis ikke bilen lenge nok til at du fikk glede av det. Men kjøperen av din bil gjorde nok en god deal der.

Har sjelden biler over 1-2 år, da er det jo gammel bil og ikke nybil ;)

hemi

kompis spotta en lastebil med y performance i dag, men klarte ikke ta bilde

Tesla P85D

Sitat fra: hemi på onsdag 30. mars 2022, klokken 15:17
kompis spotta en lastebil med y performance i dag, men klarte ikke ta bilde

Hvor da? Blir spennende å se om dem leverer ut noen i Norge før Mai kommer... stoler ikke helt beskjed fra delivery om at det ble mai/juni....
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

geear

Sitat fra: RJK på onsdag 30. mars 2022, klokken 14:40
Poenget mitt var at FSD var langt billigere før enn nå, og mange/flere har fått oppgradert bl.a. til MCU2, noe som fort koster det samme om ikke mere, enn enkelte har betalt for ("klargjøring for") FSD. De, ihvertfall de som har beholdt bilen såpass lenge, har egentlig ikke gjort en direkte dårlig deal. Kanskje ikke en god deal, men reelt tap er minimalt.

Ifølge Tesla gjelder følgende for oppgradering:

"Eiere av kompatible biler kan planlegge en avtale via Tesla-appen for kjøp og installasjon. Denne oppgraderingen er tilgjengelig for kr 21.000, inkludert installasjon, for kjøretøy utstyrt med Autopilot Computer 2.0 eller 2.5 og for kr 17.000, inkludert installasjon, for alle andre kjøretøyer. Eiere kan bekrefte Autopilot ved å velge 'Kontroller'> 'Programvare'> 'Mer kjøretøysinformasjon' på berøringsskjermen."

https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment

Sitat fra: hemi på onsdag 30. mars 2022, klokken 10:16
Nei, tipper han som kjøpte bilen har fått, men mtp på at han var 0 opptatt av FSD vet jeg ikke helt.

På S'en fikk jeg heller ikke noe

Nå vet jeg ikke hvor lenge du normalt sett holder på bilen din, men for folk som bytter bil ofte, så er FSD-klargjøring penger ut vindu, og det gjelder antageligvis for de fleste andre med dagens priser, da FSD i stor grad blir som hydrogen, fremtidens store ting... ;)
MCU2 er ikke del av FSD-oppgraderingen, kun AP/FSD-computeren og evt utskiftning av kameraer for AP2.0. MCU2 er en kostnad man må ta utenom.

FSD + EAP (som man måtte ha for å få FSD) kostet rett under 70k også for 3-4 år siden, så det var ikke akkurat billih da heller.

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

Jaronsen

Nå haster det med mars-levering ;) Blir gøy å se de første MYP på veiene. Har selv ikke fått noen forventet levering i Q2-henvendelse, men bestilte grå (/sort) i april 2021 så håpet om å få den før sommerferien blir mindre og mindre...

Kjeks1

Jeg endra fra hvit/hvit til hvit/sort for å få bilen raskere. Dukker det opp hvite seter nesten samtidig som jeg får med sort blir jeg litt skuffa :P

Jaronsen

Det skjønner jeg godt :) Jeg la til vinterdekk da det ble tilgjengelig som tilvalg, håper ikke dette påvirker leveringstiden. Ellers fikk jeg aldri beskjed om å fjerne hengerfeste som tilvalg da før jeg fylte ut endelige detaljer og betalingsinfo, som jeg syns var merkelig all den tid jeg trodde det ikke kom med fra fabrikk (også Berlin, da andre har blitt bedt om å fjerne dette i bestillingen sin). Har forøvrig aldri vært med på en mer kryptisk prosess i bestillingen av noe såpass kostbart - både frustrerende og fascinerende på samme tid, hehe.

rfagerdal

Snakket med salg hos Tesla Stavanger på Fredag og de sa de ventet YP inn til Norge denne uken i Drammen.
Så får vi se hvor mange, hvor de sender de etter det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA