Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kvaler

Startet av Griffel, mandag 10. januar 2011, klokken 19:48

« forrige - neste »

Griffel

Stor artikkel om brenselcellebil, med debatt batteribil brenselcellebil.

Som ledd i en praktisk utprøving i EU-regi vil ti miljøbiler som denne rulle i Oslo-området fra neste år og forbli her ut 2013.

http://www.ntnu.no/gemini/2010-04/12-17.htm

Fra debatten
"– Jeg har aldri lagt skjul på at hydrogendrevne brenselscellebiler bruker strømmen fra et kraftverk bare halvparten så effektivt som en elbil. Det koster energi å produsere og komprimere hydrogen. Men elbiler blir for små og har altfor kort rekkevidde til å dekke folks behov for lengre familieturer på en miljøvennlig måte. Elbilen er ypperlig til bykjøring. Men vi trenger brenselcellebilene i tillegg for å kjøre grønt også når familien skal på hytta.

I øret mitt utdyper Bellonas nestleder at elbiler er ypperlige til energilagring, fordi oppladingen kan programmeres til å skje når billig overskuddskraft er tilgjengelig.

Møller-Holst: – Det er også riktig. Her har el- og hydrogenbilene mye til felles. Elektrisitet kan lagres i batterier over kortere perioder, men overskuddskraft kan også lagres i form av hydrogen over uker og måneder og brukes som drivstoff.

– Og så én ting til, sier SINTEF-forskeren.

– Mange glemmer hvilke kilder vi har i dag for kraftproduksjon. Kommer strømmen som lader batteriet, fra et gasskraftverk, blir energien i naturgassen like godt utnyttet i en brenselcellebil som da får hydrogenet via spalting av naturgass. Også CO2-utslippet fra disse to kjedene er likt."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. desember 2010, klokken 10:09Men vi trenger brenselcellebilene i tillegg for å kjøre grønt også når familien skal på hytta.
Om vi kan hurtiglade til 80 % kapasitet på helst bare 15-20 minutter (maks 30 min) trenger ikke vi i min familie hverken brenselcellebil eller bensin/dieselbil på vei til feriehuset (hytta). Da vil det fungere utmerket med en elbil som Nissan Leaf (gjerne bittelitt større).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lunde

Sintef forskeren har "glemt" at hans hydrogen vidunder skal "lades" fra samme strømnett som elbilene Ergo er påstander om at hydrogen er like bra om elbilene lades på gasskraft helt i tåkheimen.
Dessuten utnytter ikke batterielektriske biler energien bare dobbelt så bra. Om man glemmer den halvparten som allerede er forduftet før hydrogenet havner på tanken har han rett. Veien om hydrogen er i beste fall bare tre til fire ganger så energikrevende. Tomgangsforbruk på 6kW mot elbilens noen hundre sier også sitt.
Hydrogenbusser i Stockholm ble tatt ut av drift grunnet skyhøyt forbruk. Energiforbruket på hydrogenbussene tisvarte ca 16 liter diesel. Om vi ser for oss at den fremstilles av strøm fra et gasskraftverk dilsvarer det et forbruk på det dobbelte. Noe nær 32 liter pr mil. Når de fleste busser med helt ordinære dieselmotorer bruker 5-7 liter pr mil i typisk bytrafikk åpenbarer galskapen seg.
Heldigvis har de fleste våknet fra hydrogenhypen og kommet til fornuften. :)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

#3
Sitat fra: Lunde på tirsdag 14. desember 2010, klokken 16:33
Sintef forskeren har "glemt" at hans hydrogen vidunder skal "lades" fra samme strømnett som elbilene Ergo er påstander om at hydrogen er like bra om elbilene lades på gasskraft helt i tåkheimen.

Du har vel missforstått meningen litt. Dersom en batteribil lades med strøm fra et gasskraftverk, og en brenselcelle-bil får sitt hydrogen framstillt av naturgass, er total energieffiktivitet og CO2 utslipp sammlignbare. Dette var min tolking av utsagnet.

Mange steder i verden er dette en realitet. Men vi har jo vår vannkraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA