Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av ograv, mandag 10. januar 2011, klokken 14:50

« forrige - neste »

Lunde

#30
@2EL Alle batterier tåler å klattlades, men ikke alle liker å være fulladet til enhver tid. Nicd batteriene skal lagres utladet ergo er det prosesser som tærer på batteriene om de står fulladet.

Litium tåler og klarer fint "klattlading", men det kommer an på hvor du klatter fra og til . Selvsagt kan du klattelade så mye du vil fra lite til mer energi på batteriet. Tesla lader normalt til 80% som nevnt. Ikke fordi batteriene ikke tåler å bli fulladet, men fordi det spiser unødig mye av levetiden. Skal du lade en Tesla fullt MÅ du aktivere "Rangemode" manuelt hver gang. Hvorfor bry brukerne med dette om det er likgyldig om du lader fullt?

Jeg har skrevet at litium yter sitt beste på 50° pluss og at ytelsen er redusert med opptil 40% ved minus 20. Manualen til litiumpakka i en TH!NK bekrefter dette, men opplyser at ytelsen for deres batteri "kun" reduseres med 35% i munus 20.


Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#31
Jeg håper for TH!NK sin del at eierne (som også eier en litium batterifabrikk) ser nytten av å levere et alternativ til oss nordboere. Jeg ser ikke bort fra at om en stund når erfaringene brer seg med litium at dette vil være et konkuransefortrinn på våre breddegrader.
Som sagt vil fasiten dukke opp en gang i fremtiden  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ladefabrikken

Lunde:  Ja men da tror jeg vi er enig. Tidligere i tråen var det noen som mente at litium ikke kunne klattlades og det vet vi jo ikke stemmer.
Og alt det med 20% og 80% er jo noe som er ferdig innstilt fra bilfabrikanten så vi som forbruker ikke trenger å tenke på. Uten om 2ELen da, på den måtte jeg innstille dette selv på BMS. Men å si at cellen blir skadet av å lade til 100% synens jeg blir feil å si.

Men at man får redusert anntall ladesykluser er jeg enig i. Når man sier at cellene blir skadet tror jeg mange tenker oj oj kaputte celler.
Jeg har et test resultat jeg kan legge ut litt senere ikveld som viser litium ion celle som er ladet til 100% og faktisk ned til 2V 0% 1C utlading 500 ganger. Og testen viser at cellen bare blir redusert til 95% kapasitet etter dette. Men dette var en lab test og man kan jo helt klart si at cellene blir hærja med mye mer i en elbil enn i en lab.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lunde

#33
Så bra :-) Litium her en energitetthet på ca 120wh/kilo hevdes det. I praksis har TH!NK med sin pakke begrenset den til drøyt 80. drøye 30% reduksjon for å sikre lang levetid. Tror det er ca 20 i bunn og ca 10 i toppen. Nå er det vel neppe slik at 99 er OK og 100 er skummelt. Antar at ulempene stiger proposjonalt med SOC fra et visst nivå. Mener jeg har lest at de varer bortimot evig? om du kun holder deg mellom 40 og 70% Utfordringen er at bilens totale bruksegenskaper jobber mot dette da man må ballansere mellom faktiske ytelser og rekkevidde med akseptabel risiko for å overholde garantiforpliktelser.

Kjører du mye og krever maks ytelse året rundt har jeg liten tro på at TH!NK forhandlerne eller andre anbefaler annet enn ZEBRA.
Merk at jeg ikke har sagt at litium er dårlig, men at de faktisk har andre egenskaper som muligens ikke gavner de fleste under normale forhold. Litium har vel først og fremst sin fordel i biler med store krav til effekt i tempererte strøk  ;) Med effekten som hentes ut i TH!NK på våre breddegrader vil fordelene med litum begrense seg til lav selvutlading, noe bedre virkningsgrad og kortere ladetid.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Sitat fra: Lunde på torsdag 16. desember 2010, klokken 18:18
Jeg ser ikke bort fra at om en stund når erfaringene brer seg med litium ....
Det ser ut til at de som kjører Think med Litium har litt ulike opplevelser med kulde, det hadde vært fint om flere kunne rapportere erfaringene sine her. Er det riktig observert at EnerDel sine litium batterier tåler kulde bedre enn enkelte andre varianter..?

Sitat fra: Lunde på torsdag 16. desember 2010, klokken 18:18
Som sagt vil fasiten dukke opp en gang i fremtiden  ;)
Ja i fremtiden slipper vi å lure på fremtiden.
-------
Denne debatten om batteritrivsel er veldig lærerik. Vi kan dra dette langt og sammenligne med en fossilmotor, de fleste hadde den gang hørt at motoren ville vare lengre hvis en bare kjørte pent på lavt turtall, uten kaldstart, og alltid med ny syntetisk olje, (maks motortrivsel) men i praksis var ikke dette mulig.
Litiumbatterier vil nok vare lengst hvis de aldri blir brukt, men bilfabrikantene selger heldigvis bilene med garanti og tilnærmet fri bruk :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ladefabrikken

Her er den testen jeg snakka om i går. Jeg husket feil med 1C utlading, det er 0,3C utlading i denne testen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

III

Er spent på om Think vil utvikle en variant med Zebrabatteri som har litt større kapasitet og har en litt hurtigere lader (3 x dagens f.eks? ) , da snakker vi  :)
En femseter med 50kwh , er det realistisk eller blir bilen for tung ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

SitatEr spent på om Think vil utvikle en variant med Zebrabatteri som har litt større kapasitet og har en litt hurtigere lader (3 x dagens f.eks? ) , da snakker vi 
En femseter med 50kwh , er det realistisk eller blir bilen for tung ?

Forsøker å svare meg selv :
Hurtigere ladning(med lader som trekker det) er jo fullt mulig, 3x230v16a burde vel være mulig både hjemme og på ladeplasser , som en valgmulighet.

Men når det gjelder tyngde , kan man jo sitere Dansk elbilkomite :

"En batteridrevet el-bil vil, hvis den ikke skal være alt for tung, kunne udstyres med op til 300 kg batterier."

Når  Zebra-batteriet veier ca 250 kg , er det ikke mye å gå på , dersom vi stoler på elbilkomiteen.
Det betyr at Zebrabatteriets vekt i forhold til strømtetthet bør botimot halveres (dvs strømtetthet må dobles) ,dersom det skal være realistisk. Med en større bil , kommer det jo også en vektøkning på selve bilen.
Så er spørsmålet om Zebra-batteriet er så å si fullt utnyttet kapasitetsmessig eller om den har mer å gå på.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Lunde

Litiumbatteriene i TH!NK kan lades på 15 minutter. De har flere prototyper som kan det, MEN det har sin pris på batterilevetid etc. Kan fort koste mer enn det smaker når man i tillegg må betale "blodpriser" for å få en kWh på en hurtigladestasjon til 3-400 000 Kroner (naturlig nok)

Zebra kan lades på to tmer i følge spekken til ZEBRA, men når de skal ta sine forholdsregler og være 110% sikre på at de tørr å gi 5 års garanti begrenser de seg til vel 3 timer.

Behøver vel ikke være rakettforsker for å forstå at TH!NK også ser nødvendigheten av å komme med raskere lademuligheter å det kommer. I frunnen vil det for alle elbiler være mulig (det MÅ det være) å lade på 10-16A enfas. Om det satses på kombinerte potensielt sterkere universalladere onboard eller eksterne ladere man kan ta med seg eller montere hjemme vil tiden vise.

Teknologien som er i bilene vil spille på lag med eventuelt senere løsninger for hurtigerelading så ettermontering vil nok være mulig.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

III

#39
Nå er det mulig jeg spør veldig dumt , men er det slik at man kan lade Think på en hurtigladestasjon(zebra altså) ? Man får vel ikke brukt ladeledningen med boksen og får kanskje ikke begrenset ladefarten ? Eller kan man stille inn på hurtigladeren ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA