Hovedmeny

Regen vs seiling

Startet av Inop, torsdag 19. januar 2017, klokken 07:30

« forrige - neste »

Inop

Nysgjerrig på hva dere mener er mest effektivt på motorvei (uten kø) - regen eller seiling?

Virker som om seiling er mest effektivt ut fra det jeg har prøvd og det er vel logisk da det går bort en del energi i ladingen av batteriet ved regen. Har lest ett eller annet sted at regen har 50-60% virkningsgrad, men det er inkludert mekanisk motstand, rullemotstand og luftmotstand - disse motstandene har man ved seiling også så da er kanskje spørsmålet hvor mye som går bort i selve ladingen av batteriet.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

elektrolux

Seiling er mer effektivt bl.a. forde det gjør deg til en mer avslappet sjåfør.

For å slippe å bruke bremsen vil du nemlig holde lengre avstand til bilen framme og kjører dermed både mer økonomisk og tryggere
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

autopass

Seiler og bruker regenerering som brems. Styrer grad av regenerering med spak på rattet
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

elektrolux

@Autopass:

Vennligst bekreft at Ioniq seiler helt fritt i regen 0 modus.

Vennligst bekreft om regen likevel aktiveres i 0 modus når en bremser.

Er nazi på regen, og hadde det ikke vært for at e-Up har autoseiling ville jeg ikke kjøpt den i sin tid. Er nemlig alt for godt vant med Think Classic sin geniale motorstyring.

Virker på meg som Ioniq "seiler" opp som aktuell bil selv for meg. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

bno

Er også vandt med seiling og stiller meg gjerne bak det du sier. Jeg har også kjørt ioniq og den seiler som en drøm ;D

elektrolux

Fantastisk. Går ut fra at den også regenerere ved bremsing slik alle andre gjør selv i regen 0 modus?
Stavanger:

Jejl

Jeg har ikke sett noen regnestykker på at denne seilingen er mer effekiv enn regenerering i alle tilfeller.

La oss ta rennfasttunellene (ca 8% helling både opp/ned) som et eksempel. En Tesla bruker ca 150 wh/km med cc på 55km/t igjennom hele første tunellen.(Har målt da fartsgrensen var satt ned til 50). Med cc på 85 km/t går det ca 190 wh/km.

Det er bare til å måle med en hvilken som helst elbil ned den første bakken. Du får garantert tilbake mer energi ved å regenerere nedover i 50km/t enn ved å ligge i 80 km/t. Du kan selvfølgelig seile de siste to-tre hundre meterne slik at du starter oppstigningen i 80 km/t dersom det er ønskelig.

elektrolux

Det er klart at cruice kontrollert hastighet på 50 km/t ned/opp Rennfast er enkel måte å bruke minst mulig energi, ( bruker teknikken selv, men da i mer edruelige 70 km/t ) I mer normale situasjoner vil Autoseiling gi økt rekkevidde. 40 km/t skal visstnok være optimal hastighet, men neppe populært hos bilistene bak som skal rekke fergen lengre framme.

Et godt eksempel er VW og Ionic som er ordinære biler men likevel like effektive som den svært så avanserte BMW i3 som har gjort alt bortsett fra Autoseiling for å holde forbruket nede.

Kjøre en i Autoseile modus vil en unngå tap som følge av unødvendig regenerering. Typisk rødt lys 100-200m framme: Har er det bare å slippe fartspedalen og seile inn mot lyset. Ofte blir det grønt og en kan kjøre videre uten å ha tapt energi på regenerering, mens en kan alltid aktivere regen om lyset forblir rødt.
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2017, klokken 08:58
Fantastisk. Går ut fra at den også regenerere ved bremsing slik alle andre gjør selv i regen 0 modus?

"Alle andre" er vel litt å ta i, f.eks Tesla har ikke noe regen på bremsepedalen overhodet. Du kan stille regetil "low" (ikke off), da får du littegranne regen på gasspedalen mens bremsepedalen aktiverer bremsene og ikke noe annet

Ang. i3 så er vel "problemet" med den at den ikke akkurat er designet for lavest mulig luftmotstand.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Var ikke klar over at en såpass enkel og logisk tilnærming ikke var standard på Tesla. Selv Cree SAM har pot meter på bremsen og gir maks regen før mekaniske bremser aktiveres.

Igjen synd at ikke fabrikantene har kikket nærmere på verdens beste elbil, nemlig Think Classic før de bygger sin egen. 
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. januar 2017, klokken 12:06
Var ikke klar over at en såpass enkel og logisk tilnærming ikke var standard på Tesla. Selv Cree SAM har pot meter på bremsen og gir maks regen før mekaniske bremser aktiveres.

Igjen synd at ikke fabrikantene har kikket nærmere på verdens beste elbil, nemlig Think Classic før de bygger sin egen.

Ikke noe blending på bremsepedalen på Tesla, de mente det ga dårligere følesle med bremsekraften. Etter å ha kjørt mye Leaf må jeg si meg tilbøyelig til å være enig. Har heller aldri hørt om noen som har savnet regen på bremsepedalen i Tesla.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Think Classic har 2 trinns regen på bremsepedalen. Et tapp på pedalen aktiverer medium regen inntil en rører fartspedalen, mens max regen aktiviseres ved å holde bremsen inne.

Har aldri hørt om noen som vil ta vekk denne funksjonen.
Stavanger:

tuono

Ser noen ba om en bekreftelse på dette med seiling og regen på brems:

- Med regen på 0 triller bilen 100% fritt. Så snart man rører bremsen begynner den å regenerere, -tilsynelatende progressivt i forhold til bremsetrykk, - inntil man bremser hardt nok til at klossene aktiveres.
Systemet er veldig effektivt. I så stor grad at jeg kan skjønne at det opereres med 15000 km serviceintervaller. For mange bilbrukere vil nok klossene bli aktivert/beveget svært lite. Med salt, veistøv etc. kan resultatet av manglende bremseettersyn bli fatalt!

Det kan også forklare at enkelte blir kvitt den omtalte bremselyden etter kort tid, mens den vedvarer hos andre.
Jeg ble kvitt lyden rimelig kjapt, men kjører vanvittig uøkonomisk på dårlige veier. M.a.o. mer aktivering av selve bremseklossene enn hva endel andre trenger/gjør med det oppsettet Ioniq har.   

elektrolux

Sitat fra: tuono på søndag 22. januar 2017, klokken 12:42
For mange bilbrukere vil nok klossene bli aktivert/beveget svært lite. Med salt, veistøv etc. kan resultatet av manglende bremseettersyn bli fatalt!

Fantastisk at Hyundai har tenkt riktig også her. Rykker dermed inn på den plassen Tesla model 3 hadde hos meg. :D

Ellers tviler jeg på at bremsene rekker å degradere så katastrofalt at vi kan forvente dødsulykker med Ioniq av den grunn. Selv de mest sjokkerende bremsene fungerer overraskende bra, og skader vil arresteres på EU kontrollen.
Stavanger:

tuono

Det kan godt hende at 15000 km er overkill, men de som har fått med seg litt om bil og hvilke søksmål som fremlegges mot bransjen vil sikkert se en sammenheng opp i mot potensialet i et slik bremsesystem om det ikke vedlikeholdes jevnlig..

Tror ellers stavekontrollen har lurt deg litt, for det var ikke enkelt å skjønne hva du egentlig mente med sjokkerende bremser.....

Jeg mener det er riktig å påstå at bremsesystemet til Ioniq vil medføre markant mye mindre aktivering av bremseklossene og tilhørende leamikk enn på et mer konvensjonelt system. Så er det både fordeler og bakdeler med hensyn til det. Og det får den enkelte evaluere rundt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA