Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har bestilt ioniq med andre felger enn de originale?

Startet av Hansi, onsdag 22. mars 2017, klokken 17:51

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. juni 2017, klokken 12:51
Da har jeg testa ut teknikken fra videoen under og lagt til litt ekstra i seteputene. Operasjonen var enkel og reversibel, så nå gjenstår det bare å teste det noen dager.

Hvor er varmetrådene i setet plassert i denne mod'en? Over eller under det nye skuminnlegget?

zbk

Den nye paddingen legges under den orginale, så varmetrådene blir ikke påvirket. Nedenfra og opp har du "ny padding" - "gammel padding" - "varmetråder" - "setetrekk".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann

Etter noen uker med Ampera'en så har jeg funnet en slags løsning ved å sitte på en pute. Men, er jo ikke ideelt i en ny bil dette.  Så derfor et par spørsmål:

- er skinnene/festene en internasjonal standard slik at andre seter, f.eks. fra i3, Recaro etc kan swappes rett inn?
- er kontakter for varmekabler standardisert?
- hva skjer med airbagger - noe problem der ved setebytte?

Ipadjove

Noen har lagt en 'pute' under skinnet på setene og fått et ok resultat. Ivertfall på Bolt. Tror det har blitt gjordt på Ampera-e også.

zbk

Pute under orginalskummet og fjøringen i setet løfter midten av setet og fjerner problemet med at sideputene trykker mot benbygningen. Link til video som viser prosedyren ligger lenger oppe i tråden. Det tar bare 10-15min å utføre og er fullt reverserbart.

Selv har jeg et sitteunderlag nederst (for at ekstraputa ikke skulle skvises ned i fjøringen) , så en big av en overmadrass før orginalsetet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Den første måneden syntes også jeg at setene var plagsomme. Men jammen gikk det over av seg selv. Jeg kan jo håpe det skyldes at jeg har blitt slankere i løpet av sommeren, men tror nok det er kun at de har myknet litt. Kjørte 25 mil forrige helg og setene var helt greie.
Så prøv å se det litt an.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Oddaa

Sitat fra: bno på onsdag 14. juni 2017, klokken 00:34
Jeg merket det først i dag at jeg kjenner seteryggen skaper ømhet i rygg og venstre lår. Tenker på at dette er en langturbil, med slike setet er til å grine av. Burde vi ikke gjøre en kollektiv greie av dette for å få byttet seter eller krevd utbedring.
Er Ampera-e noe så sjeldent som en elbil med _for_ lang rekkevidde?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

bno

Syntes setene var litt . smale til å begyne med. Men etter 5000 km er setene er helt ok. langtur er det hovedsakelig jeg har brukt bilen til så ja det funker bra!

KapteinKork

Jeg leser at flere her inne klager på setene i Opel Ampera-e.

Vi er en familie på fire og spenner fra 195cm/100kg til 160cm/60kg.
Samtlige er meget godt fornøyd med setene - og synes de er kjempegode å sitte i på både korte og lange turer.
Vi har kjørt den 40 mil i ett strekk - og det var ingen antydning til vond stump eller vond rygg.

Tenkte bare det var greit å få frem at selv om noen (få?) opplever setene som dårlige er det også noen (mange?) som synes de originale setene er gode/normale/tilstrekkelige.

Olemann

Bra at noen er fornøyd!  Har aldri før hatt en ny bil der kritikk av en enkelt ting, i dette tilfelle forsetene, har vært så unison fra så mange.  Gjennomgående er også presisjonen og entydigheten i kritikken, nemlig at det dreier seg om kombinasjonen av smale sitteputer innerst mot rygg og spiss opphøyet sidestøtte.

Kan se ut som om dette er uavhengig av "størrelse" på sjåfør, ettersom klager kommer fra både brede og middels smale, og kan virke som om når man kommer over en viss størrelse så er plagene mindre og tilsvarende for de som er så smale at de passer mellom opphøyningene.

At setene er spesielle og for mange ikke passer er det nok ingen tvil om, men jeg har ikke lyst til å modifisere ved å gjøre inngrep i dem, så for meg er løsningen en løs pute som gjør at de spisse sidestøttene ikke klemmer fast hofte/lår.  (er 175/70 så verken så stor at jeg "flyter" over setet, eller klarer smyge mellom sidestøttene)

Egil Fonn

Testet bilen for et par mnd siden. Etter tre mil merket jeg godt trykket i låret fra sidestøtter. Det samme gjorde sønnen min som var med å teste bilen. Fører sete ikke godkjent av oss.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

bno

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 19. august 2017, klokken 19:53
Testet bilen for et par mnd siden. Etter tre mil merket jeg godt trykket i låret fra sidestøtter. Det samme gjorde sønnen min som var med å teste bilen. Fører sete ikke godkjent av oss.
Slik artet også setene seg for oss i begynnelsen, men det er borte nå. Kjennes veldig bra ut.

Det nevnes opp i tråden at det er tilnærmet en unison oppfatning av setene som negative. Man kan vel ikke generalisere med så få innvendinger ut fra et univers på ca 30-40000 biler (sånn cirka) som er produsert.

3irikur

Mulig at jeg har vært heldig og fått en bil med gode seter, men jeg er veldig fornøyd etter 5000km (flere  av turene var så lange at jeg måtte hurtiglade)  :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Olemann

Siden det siktes til mitt innlegg så får jeg kommentere :-)

Ja, det er første gang jeg har kjøpt ny bil og lagt merke til en så utbredt oppfatning og hyppige kommentering av forseter.  Det er nokså irrelevant om 10.000, 20.000 eller 40.000 har kjøpt bilen siden ingen sitter på noen oppsummering av hva disse 10, 20 eller 40.000 mener om bil og seter. De færreste orker vel frekventere steder som dette Forum og dele sine erfaringer, men flott vi er en gjeng entusiaster som gjør det.
Det er både her på Forum og på Facebook gruppen en gjennomgående kritikk av setene, slik det også er med klimaanlegget og 22-23 grader differansen.
EDIT: Og kritikken er ikke bare en upresis "dårlige seter", det er konkret beskrivelse av svakheten som jeg ga lenger opp i et tidligere innlegg. 
Men, som jeg også sier, bra at noen er fornøyd og kan hende kan denne opphøyde kanten "sittes ned" og bli mindre plagsom over tid.

Forøvrig er dette en bil jeg liker og venner meg stadig bedre til, og den vil nok beholdes lenge. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA