Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har bestilt ioniq med andre felger enn de originale?

Startet av Hansi, onsdag 22. mars 2017, klokken 17:51

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: nix på fredag 27. januar 2017, klokken 06:59
Jeg tenker at setene ikke blir noe stort problem, men om det skulle bli det og jeg velger å selge Opelen rimelig kjapt, hvilke alternativer med lang rekkevidde har man egentlig fremover?

BMW i3 120Ah?

Hyundai kommer ganske sikkert oppgradert Ioniq og en liten SUV med større batteripakke. Sikkert ikke levering før 2018 dog

tutti

#16
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.

Quetzalcoatl

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:42
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.

Koster det å avbestille?
Reservert: Tesla Model 3 (Levering sent i 2018)

Olemann

Interessant. Kan du beskrive hva som gjorde setene så umulig, og gjerne også din høyde/størrelse ?

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:42
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.

telcontar

Sitat fra: Quetzalcoatl på fredag 27. januar 2017, klokken 14:46
Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:42
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.

Koster det å avbestille?

Sikkert forskjellig praksis rundt omkring.  Der jeg bestilte så kan jeg avbestille uten ekstra kodtnad siden har nok kjøpere.

Avventer uansett til bilen er prøvekjørt.

Dexter

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 26. januar 2017, klokken 23:10
Utenom tilbakemeldinger fra noen s.k. "big guys" i USA er det få tilbakemeldinger på dårlige seter, heller tvert imot.

Kan det være at nordmenn er litt mer sidrumpa enn folk andre steder i verden...?!?

Eller litt mere nøye

model3citizen

Sitter komfortabelt i en Lotus Elise = Kan umulig være et problem for jeg ;)
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

tutti

#22
Sitat fra: Olemann på fredag 27. januar 2017, klokken 15:36
Interessant. Kan du beskrive hva som gjorde setene så umulig, og gjerne også din høyde/størrelse ?

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:42
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.
Det kostet ingenting å avbestille. Kanskje noen også får sin bestilling raskere pga. meg?

Mitt inntrykk fra setene er at de er enkle og mangler komfort.

I tillegg synes jeg resten av bilen innvendig så relativ enkel.

For meg så fikk jeg inntrykk av billig plast og assosiasjoner til varebilplast.

Liker du enkle biler ala billig japse og varebil så går dette bra :)

(Jeg er 180 cm)

Liker du litt høyere standard så er Ioniq mye bedre.

I forhold til den siste Opel bilen jeg har kjørt, Zafira med skinnseter, som var helt fantastisk å sitte i, så er Ampera definitivt i motsatt skala.

Olemann

Takk for svar, får psyke meg opp da, hadde i det lengste håpet at Ampera-e ikke er så ulik min i3 mht. opplevd kvalitet, men skjønner at jeg der er en smule overoptimistisk....i alle fall tar jeg den ut når den kommer, med ventelistene nå så regner jeg med å få igjen kjøpesummen ved rimelig raskt videresalg OM det skulle bli nødvendig.

kammiz

Jeg lurer virkelig på om alle de/dere som er så innmari opptatt av opplevd kvalitet i bilen og komfort i disse stolene, har helt nye hus/leiligheter med de dyreste finishene, de dyreste sofaene, etc etc. Jeg synes dette så til de grader hauses opp.....
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Frissy

Sitat fra: kammiz på mandag 30. januar 2017, klokken 08:57
Jeg lurer virkelig på om alle de/dere som er så innmari opptatt av opplevd kvalitet i bilen og komfort i disse stolene, har helt nye hus/leiligheter med de dyreste finishene, de dyreste sofaene, etc etc. Jeg synes dette så til de grader hauses opp.....

He he. Har tenkt det samme. Jeg tenker dette har med egen referanse å gjøre. Hvis man kjører dyreste MB/Volvo/BMW så vil en gjerne merke forskjell når man setter seg inn i en bil til 1/4 -1/5 av prisen. Hvis ikke hadde det jo vært forferdelig for de som brukte så mye penger på en MB/BMW/volvo.... Jeg kjører pr idag for det meste en Suzuki swift fra 06 og da jeg prøvde setene i oslo så satt jeg i grunn helt greit.... Faktisk mye bedre enn i suzukien. Det er jo slik at e-golfen bør ha bedre seter når de ikke klarer mer enn halve kjørelengden til dyrere pris?  Selvfølgelig bør jo man ha alt til en billigst mulig pris, men det ønsker jo ikke produsentene. VW konsernet har jo egne lyd designere som designer lyden på det å lukke døra på en bil, slik at lyden på en Audi låter bedre enn på en skoda.... kun for at de som bruker mer penger på en bil skal få en mer "premium" følelse når de lukker døra...

Amoss

Sitat fra: kammiz på mandag 30. januar 2017, klokken 08:57
Jeg lurer virkelig på om alle de/dere som er så innmari opptatt av opplevd kvalitet i bilen og komfort i disse stolene, har helt nye hus/leiligheter med de dyreste finishene, de dyreste sofaene, etc etc. Jeg synes dette så til de grader hauses opp.....

Nå vet ikke jeg helt hvem du tenker på som "hauser" opp dette, men jeg er en av de som har kommet med negative kommentarer både om "opplevd kvalitet i bilen og komfort i disse stolene" og vil derfor komme med min bakgrunn. Men snakker altså kun på vegne av meg selv og ikke for noen andre.

Bor i ett eldre slitt hus og har en rimelig stoff-sofa fra Ikea. Kan ikke fordra skinn der ræva skal plasseres så unngår normalt skinn både i bilseter og andre sitteredskaper.

Bilen jeg kjørte frem og tilbake da jeg var på Youngstorget og prøvesatt Ampera-e var en eldre Hyundai med stoffseter og masse hardplast av samme type og farge som i Opelen. Så nei, anser meg ikke som hverken bortskjemt eller kravstor på "opplevd kvalitet" i bilen, men reagerte likevel på hvordan denne bilen føltes som å sette seg inn i ett plastbur, en følelse jeg aldri fikk i denne Hyundaien. Eneste reelle forskjellen jeg kan peke på er at i den så var ett av panelene høyt på dørene av stoff. Rett nok den den delen av interiøret (bortsett fra sete og ratt) som man er mest borti, men likevel overrasker den opplevde forskjellen selv meg. Men ja, finner denne beskrivelsen svært treffende:
Sitat fra: tutti på søndag 29. januar 2017, klokken 20:42
... billig plast og assosiasjoner til varebilplast.
Ja, når jeg ser på det nå i etterkant er nettopp den billig/eldre varebilassosiasjonen påtagende.


Når det gjelder setene så var ikke mitt problem hverken at de var smale (mulig det vil komme etter å ha kjørt bilen på en litt lengre tur? Men satt der jo tross alt kun noen få minutter) eller tynne. Følte dem umiddelbart som overraskende rimelig gode og faste (og det var strengt talt dette jeg på forhånd var redd for - at de skulle føles bløte og svampete). Men da jeg har problemer med ryggen og av erfaring vet at etter en litt lengre tur i dårlige seter/seter med dårlig korsryggstøtte så får jeg svært vondt - noen ganger (ekstra lang tur i ekstra dårlige seter) til og med så jeg blir senge-liggende i det minste resten av dagen eller dagen etter, og kjente derfor spesielt etter korsryggstøtten, og den var totalt fraværende. Så ille var det for meg at her behøvdes det ikke noen lang tur, selv en snartur på lokalbutikken ville vært svært plagsomt for ryggen min i disse setene.

Joda, det finnes tredjeparts puter og lignende man kan bruke for korsryggstøtte, og bruker det på den ene bilen min i dag. Men hva som er greit å gjøre med en bruktbil man har kjøpt for ett 5-siffret beløp er ikke nødvendigvis like greit å måtte gjøre i en bil man har betalt over 300k for.

Kunne jeg levd med den opplevde kvaliteten av interiøret i Ampera-e (slik den var i pre-produksjonsutgaven jeg prøvesatt)?  Ja, men hadde ikke vært villig til å betale over 300k. Halvparten - kanskje tilogmed 200k? - så ville jeg vurdert det.

Kunne jeg levd med setet slik det var i pre-produksjonsutgaven jeg prøvesatt? Nei, ikke uten å måtte modifisere dem. Hadde vi snakket om en bil i 150-200k prisklassen eller under kunne jeg nok vurdert å gjøre nettopp det, men for en bil i 300k og opp?  Da måtte det ha vært en svært spesiell bil, noe jeg ikke føler at Ampera-e er.

Men med alt det sagt, så jo, vil komme å prøvesitte - kanskje også prøvekjøre - bilene når de kommer i produksjonsutgaver til våren. Kanskje de har endret på noen av akkurat de tingene som jeg reagerte på?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

Sitat fra: kammiz på mandag 30. januar 2017, klokken 08:57
Jeg lurer virkelig på om alle de/dere som er så innmari opptatt av opplevd kvalitet i bilen og komfort i disse stolene, har helt nye hus/leiligheter med de dyreste finishene, de dyreste sofaene, etc etc. Jeg synes dette så til de grader hauses opp.....
Ja tenkt det samme, også fundert på om absolutt alle huseiere presentert i Bonytt og Designforum også er inne her på AmperaE forumet. Kanskje det stemmer, var jo referert i en amerikansk prøvekjøringsvideo, at eieren av Bolten hadde hus til 10 milioner dollar....
Men spøk til side, har nå lest og sett et stort antall tester og prøvekjøringsvideo av både erfarne testere/media og eiere av Bolt, og omtrent alle har det helt fint både med seter og inni Bolt'en. (flere av disse testfolka er også godt og vel i American Size)

Og igjen, når det gjelder setene, GM har uttalt og gjort et bevisst og moderne valg med seter som er både plassbesparende og lette. Disse er også testet ut i sk "seating clinics". En tester antydet en vektbesparelse på omtrent 15kg pr plass i bilen, en merkbar vektbesparelse i løpet av bilens livskjørelengde. Chevrolet eller Opel kommer ikke til å komme med en type Volvo/MB stoler i denne bilen, det er ikke en del av Bolt  konseptet.

PionerThink

Er vel over gjennomsnittet interessert i bil, og i en test jeg kom over så var ikke en gang setene nevnt(utenom at det var varme foran/bak og at de kunne legges ned bak):
http://www.bmwblog.com/2017/01/30/test-drive-2017-chevy-bolt-electric-car/
Da tenker jo jeg at de ikke kan være så ille å sitte i?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

S4e

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:57
Er vel over gjennomsnittet interessert i bil, og i en test jeg kom over så var ikke en gang setene nevnt(utenom at det var varme foran/bak og at de kunne legges ned bak):
http://www.bmwblog.com/2017/01/30/test-drive-2017-chevy-bolt-electric-car/
Da tenker jo jeg at de ikke kan være så ille å sitte i?

My only criticisms of the Bolt are born from the thousands of miles I've driven other EVs. I really missed the ability to option Active Cruise Control. In stop and go traffic in an electric vehicle, I find it invaluable. Since it was a ground up new car, I was hopeful it too would be able to do software updates over the air, but the Bolt will instead require trips to the dealer.

Enig - synd de ikke har inkludert dette. Men ikke dårlig med en så kort liste. Og som du sier - seter ikke nevnt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA