Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Redusert batterikapasitet?

Startet av Dnn ., onsdag 22. mars 2017, klokken 14:20

« forrige - neste »

Dnn .

Hei

I mars så er det årsmøte, og selvom jeg vet borettslaget jobber litt med elbil-lading så har vi total forbud å lade.

Det er et borettslag som har en drøy 300parkeringsplasser vil jeg tro, der alle har en stikkkontakt hver til motorvarmer der alt er fra 70-tallet når det ble bygget. Noen (spesielt de litt eldre i borettslaget) tror at elbiler er en bombe på tidsur. Har selv spurt borettslaget om lov å lade, hvis jeg bruker charge amps kabelen og justerer effekten ned til 6A. Det tilsier vel like lite, hvis ikke mindre effekt som en coupe- og motorvarmer uten hell.

Noen som har noen konkrete papirer jeg kan ta å få sendt til dem som de evt kan presantere på årsmøte for å fjerne totalforbudet, eller evt hjelpet saken å få ordnet ordentlig ladestasjoner?

All hjelp tas godt imot. Litt lei å ha en bil som nesten kun kan brukes til/fra jobb (lader på jobb)

bno

Var på et møte i Rogaland elbil forening idag vedr. blant annet dette tema(hovedakelig). Lyse har et opplegg på gang sammen med schneider Electric. Sjekk ut lyse.no eller kontakt schneider Electric i Oslo. Sikker på at de kan hjelpe.

Opplegg med priser, styring og support 24/7 og alt klappet og klart. Ring også Lyse for info. Veldig bra opplegg.

http://www.schneider-electric.no/no/product-category/1800-evlink-elbilladere---l-sninger/?filter=business-4-elektrisk-distribusjon

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Hansi

Interessant. Jeg er også interessert i dokumentasjon som kan overbevise noen om at det er trygt med ladeplasser, utleier av parkeringsplasser på jobben..
Schneider Electric
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TB

Borettslag er styrt av dei som bur der i form av eit valgt styre. Bebuere som ynskjer endringar må kontakte styret om sine synspunkter. Det som ofte kan hjelpe på er å legge fram mest mulig konkrete forslag. Ved å samle fleire som fremmer eit forslag vil det være enklare å få det gjennomført.

Det er ingen automatikk i at styret må være den som gjennomfører eit tiltak. Dvs, om styret er "redd" for å utrede ein slik muligheit vil det lønne seg å innhente ein fullmakt til å gjennomføre ein evaluering / tilbud / forslag som legges fram for styret / generalforsamling.

Eller - du kan stille til valg, og bli valgt inn i styret.

Eit tankekors:
Borettslag der alle styremedlemmer bur i 1. etasje vil neppe prioritere nye balkonger, det vil jo gi dei i første etasje mindre sol.... :)
Styret representerer i ein slik situasjon ikkje alle medlemmene.

Dvs - eit styre som består av både fossilbilister og elbilister er ein fordel...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bno

Sitat fra: TB på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:22
Borettslag er styrt av dei som bur der i form av eit valgt styre. Bebuere som ynskjer endringar må kontakte styret om sine synspunkter. Det som ofte kan hjelpe på er å legge fram mest mulig konkrete forslag. Ved å samle fleire som fremmer eit forslag vil det være enklare å få det gjennomført.

Det er ingen automatikk i at styret må være den som gjennomfører eit tiltak. Dvs, om styret er "redd" for å utrede ein slik muligheit vil det lønne seg å innhente ein fullmakt til å gjennomføre ein evaluering / tilbud / forslag som legges fram for styret / generalforsamling.

Eller - du kan stille til valg, og bli valgt inn i styret.

Eit tankekors:
Borettslag er alle styremedlemmer bur i 1. etasje vil neppe prioritere nye balkonger... :)

Dette (Uthevet) bl. annet var viet stor oppmerksomhet (selvsagt) Det var også et fokus på samordning og helhetsperspektiv. At det er en samordning slik at utbyggbarhet (les: egenskap ved utstyr og tilkobling) er ivaretatt fra 1 ladeplass til mange.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Trikkern

http://www.salto.no/ladelosninger/borettslag

Ikke direkte dokumentasjon på at det er ufarlig, men at et seriøst firma har laget eget opplegg for lading i borettslag bør vel betrygge noen   ;)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

TB

Sitat fra: bno på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:26
Det var også et fokus på samordning og helhetsperspektiv. At det er en samordning slik at utbuggbarhet er ivaretatt fra 1 ladeplass til mange.
Det er nok fornuftig å tenke på frå starten av. Er gjerne tyngre å ta det opp på nytt seinare når det er mange bilar på plass. (Slik som det her eg bur.. 14 bilar and counting...)

Har sett på:
- http://www.zapcharger.com/pro-en
- Salto
- Grønn kontakt
- Smartly Elbillading https://www.smartly.no/smarthjem/elbillading
- Viridian EcoLite-ladestasjon (http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bno

Sitat fra: TB på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:36
Sitat fra: bno på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:26
Det var også et fokus på samordning og helhetsperspektiv. At det er en samordning slik at utbuggbarhet er ivaretatt fra 1 ladeplass til mange.
Det er nok fornuftig å tenke på frå starten av. Er gjerne tyngre å ta det opp på nytt seinare når det er mange bilar på plass. (Slik som det her eg bur.. 14 bilar and counting...)

Har sett på:
- http://www.zapcharger.com/pro-en
- Salto
- Grønn kontakt
- Smartly Elbillading https://www.smartly.no/smarthjem/elbillading
- Viridian EcoLite-ladestasjon (http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner )
Var kulepunkt 4 på lista di vi gikk gjennom. Lyse har gode argumenter her og ville satset på dem som et tyngdepunkt her.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

Her er anbefalingene med et 12 siders dokument beregnet for blant andre borettslag:

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Videre har vi denne artikkelen fra TU:

http://www.tu.no/artikler/dette-bor-du-vite-om-brann-i-elbiler/276372

Hvis vi tar eksempelet Nissan Leaf fant jeg ett tilfelle av brann i en Leaf i USA under kjøring.
Ellers ingen tilfeller av flere hundre tusen solgte biler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Her er Zaptec sin presentasjon av sin løsning. Må lese meg opp på Schneider sitt system, men Zaptec sitt system er bygget nettopp for trygg lading i borettslag, og kan utnytte eksisterende tilførsel optimalt med sin patenterte last og fase balansering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. januar 2017, klokken 06:28
Her er Zaptec sin presentasjon av sin løsning. Må lese meg opp på Schneider sitt system, men Zaptec sitt system er bygget nettopp for trygg lading i borettslag, og kan utnytte eksisterende tilførsel optimalt med sin patenterte last og fase balansering.
Fant ikke vedlegget? Uansett så kommer jeg til å velge Zaptec her i garasjen hos meg om litt.

Innledning
Jeg er meget skuffet (subsidiert som de er) over at Lyse (som er eiet av kommunene omkring) ikke har Zaptec med på laget her. Jeg tror at fokus fra Lyset nok ligger på å hente månedsgebyr og å sikre at de får minst mulig å gjøre (les: stoler ikke på Zaptec/ for dyrt? For det siste om det er slik, så bør man kunne tilby valgmulighet (Hva er dette for noe...)  for dette "fastleddet" NOK 100,-. De elsker monopol og proprietære løsninger (smartly) ha en finger med i dette  så man må passe seg for det.

Diskusjon
Når man vet at dette er lokalt oppfunnet så gjør dette meg enda mer forundet. Er det noen her som bør kjenne et samfunnsansvar så må det være Lyse med sitt monopol. Syntes å høre at Ordfører i Stavanger (eier ca. 50% av Lyse) snakket om å skaffe 10000 arbeidsplasser for å demme noe opp om oljerelatert bortfall? Eliten i Stavanger er som ellers en gjeng med tullinger 8). Hadde mest lyst å gå, men satt for høflighets skyld og Pizzaen var da goe... :o

Saken
Det sagt - hvor er Zaptec? Har ikke de en salgsforce? Når Renault er på laget borger det for kvalitet så hva er dette for noe?  Har de ikke noen Dansker på laget slik at de får solgt tingene sine?  :P

Konklusjon
Dette burde (lokal) foreningen gripe fatt i og få raskt på banen en ikke monopolistisk alternativ presentert.

Etterord
a) Jeg skal sende av gårde en mail ila dagen til styret i foreningen. Hva Zaptec burde gjøre er å komme opp med en løsning som viser hvilket kostnadsbilde som ville gjelde på driften.

b) Elextrolux, Elbilhjelpen burde se på hvilket forretnings-mulighet som kunne ligge her både leveringsmessig men  i stor grad på support på anleggene for det er der fokuset burde ligge. Faen meg være litt foranlendte her ...Ikke la oss slå på hjemmebane av en utlending som heller ikke har et bedre produkt snarer tverrt imot...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Lyse samarbeider også med Zaptec,  men de er åpne for alle løsninger.

Som du sier er Zaptec sitt system i utgangspunktet gratis i bruk, og gir administrator god oversikt over den enkeltes forbruk og kan ut fra det sende ut rettferdige faktura basert på forbruk, ladetid og antall ladesyklusser.

Zaptec jobber også med å tilby betalingsløsning der de tar seg av hele faktureringen mot et lite prispåslag.

Dette er mye ryddigere enn løsninger der brukerne først betaler for ladeutstyret,  og så må betale for å bruke det på egen strøm.

P.S. Fikk ikke lastet opp vedlegget grunnet begrensninger på den nye jobben forumplattformen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bno

Har du en link? Eller få noen andre som jobber hos Zaptec til å formidle denne her inne.
Det er i sameiet / borettslag slaget står. Vi sammen med Zaptec bør ta et raskt initiativ og det bør også gå noen meldinger til lokalpolitikerne. Vi får se...ila av dagen. Ikke bra dette. Nå ble seg så engasjert at kaffien e kalle.... ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

SurSnasen

Sitat fra: Dnn . på onsdag 18. januar 2017, klokken 22:20
I mars så er det årsmøte, og selvom jeg vet borettslaget jobber litt med elbil-lading så har vi total forbud å lade.

Husk for all del å melde inn dette, i god tid, som en sak for årsmøtet/generalforsamlingen. Regner med det er planen?

Usikker på om dette er noe som må avgjøres på generalforsamling, eller om styret har fullmakt til å ta en slik avgjørelse. Ryddigste er uansett å la selve borettslaget ta avgjørelsen (generalforsamlingen). Om du da allierer deg med noen andre elbil-eiere, eller andre som vil stemme positivt, vil det normalt være gode sjanser for å få saken gjennom. Det pleier ikke akkurat å være fullt hus på generalforsamlinger...

elektrolux

Sitat fra: bno på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:02
Har du en link? Eller få noen andre som jobber hos Zaptec til å formidle denne her inne.

Send meg en mail så får du alt du trenger. Zaptec gikk vekk fra å ha egne selgere ( som bl.a meg ) til å stole på at forhandlerene ( som bl.a. meg ) tar seg av promotering og salg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA