Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Skvulp, onsdag 22. mars 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

nr1rayner

#75
@giga
Husker ikke i farta, skal sjekke senere

Leaf: Yokohama IG30
6 mm mønster
Kjøpte de brukt, hadde stått på bil en knapp vinter, 2. vinter på min bil. Lagret tørt og mørkt om sommeren.
Produsert: 21/22-12


Mondeo: Nokian WRD4
ca 9mm på nye dekk
Produsert: 43-16


Det er vel noe om dette tidligere i tråden, men siden du påpeker det.
Alder påvirker dekk som vi vet. Men det som påvirker mest er varme (direkte sollys om sommeren).
Med nok varme over lang nok tid vulkaniseres dekket videre, gummien blir hardere.
Derfor er det så viktig å lagre vinterdekkene på et "forsvarlig" sted.

Fordelen da med helårsdekk vs alder er at de må byttes oftere.
Men, så blir de selvsagt også utsatt for mye varme/sollys om sommeren, som kan gjøre de uegnet som vinterdekk før de er slitt "nok". De som har innendørs parkering både hjemme og på jobb slipper selvsagt bedre unna her.
Men, uansett, derfor vil det nok uansett være best å ha 2 hjulsett..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#76
Ser da at mine IG30 begynner å bli noe gamle, men tross det er de nok i relativt fin form mot et splitter nytt dekk.
I Japan har de krav om 5mm mønster på vinterdekk. Japanske dekk har da gjerne sommergummi nederst og vintergummi øverst. Dette er tydelig på Bridgestone WS70 som fulgte med Mondeoen, de er på ca 4+mm og begynner å vise tegn til sommergummien.

Så mine IG30 stiller nok med en akilleshæl i forhold til de blodferske WRD4, men som jeg har skrevet tidligere, hvis europeiske vinterdekk er så ille/livsfarlige på vinterføre som de fleste tror (og som jeg også trodde før), ville de uansett blitt danket ut av 10 år gamle nordiske piggfrie med 4-5mm mønster igjen!

@Leaftekna
Skal man snakke sikkerhet må man nok heller ta seg en prat med folk som kjører med dekk som på dette bildet.
Disse stod på en Soul, Nokian R2. Meg bekjent har Nokian tall i sentersporet i alle dekk for å vise mønsterdybde, her er alt slitt bort. Siste tall på mine WRD4 er 4, så tipper det er ca 3mm (altså på grensen til lovlig).
Helt kurant på tørr asfalt, til nød på våt asfalt, men har nok fint lite å stille opp med på vinterføre, som det var på stedet.

Slikt kjører folk med fordi de:
"ikke kan noe om dekk"
Satt på dekkene på høsten og sjekker ikke før de skal av igjen, "holder 1 sesong til"
Koster så mye med nye dekk så må slite de ut
"De er jo lovlige enda, får ikke bot"
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Hei
Måtte ta bilen helt til Arendal for å finne snødekke på en sidevei. Fant en bratt bakke og der kom ikke Qatrac lite dekka opp. Med denne turen så nærmer jeg meg 1% føre for behov for helårsdekk. Kan virkelig si at jeg hater piggdekk når klimaet der jeg bor såvidt gir behov for helårsdekk.

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Hei
Nå er det typisk Helårsdekk føre. Snø i lufta +2 grader. Ingen snakker om vinterdekk lenger for nå skal sommerdekka på. +2 grader i slutten av april er visstnok noe helt annet enn september.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Det er vel ca i dag det i utgangspunktet er forbudt med piggdekk, så mange i Trøndelag som har lagt om til sommerdekk også.
Men i helga kom det snø, og i mårrest var det glatt mange steder. Er nok mange som har sklidd av/i/på noe de ikke skulle sklidd av/i/på i dag  ;)
På nyhetene kunne de opplyse at det hadde kommet inn 25% flere skademeldinger enn på en normal mandag, mest sannsynlig svært mange med sommerdekk.

WRD4-forget the forcast  ;)
Eller Eureka's elskede weatherproof, Micehlin Crossclimate e.a. som sommerdekk  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Er dessverre i piggdekk-sommerdekk skvis med vår i-MiEV, fruen måtte kjøre på sommerdekk i morges siden jeg har lagt om. Heldigvis tørt. Har lovt meg selv at neste blir helårsdekk på den for vår-sommer-høst. Men må bare bruke opp sommerdekka først (hørt den før?). Leafen trives veldig bra med WRD4 nå ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eureka

Mange Lokasjoner i Norge som fjelloverganger og Nord-Norge kan dette like godt skje i Juni. Så at dekk med Vinteregenskaper og våtgrep C skal være utilgjengelige for beboere disse områdene er er grovt overgrep av dekkbransjen og naf   
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 24. april 2017, klokken 16:51
Men må bare bruke opp sommerdekka først (hørt den før?).

Jeg må bare bruke opp vinterdekka først, før jeg bytter ut de nordiske med WRD4  ;)
Uheldigvis tåler de visst litt, har vel slitt 1-1,5mm på 2 sesonger, så må i hvert fall slite med de i 1 sesong til.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

At det på en dag som dette bare har kommet 25% flere skademeldinger enn på en vanlig mandag er imponerende synes jeg.
Her sørpå snør det til tider tett og på Østlandet har det vært enda være er mitt inntrykk.
På en vinterdag med slikt sleipt føre når folk er skodd for det skulle en vel trodd at skademeldingene økte enda mer enn 25%???

rolandvg99

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 24. april 2017, klokken 21:56
At det på en dag som dette bare har kommet 25% flere skademeldinger enn på en vanlig mandag er imponerende synes jeg.
Her sørpå snør det til tider tett og på Østlandet har det vært enda være er mitt inntrykk.
På en vinterdag med slikt sleipt føre når folk er skodd for det skulle en vel trodd at skademeldingene økte enda mer enn 25%???

Ikke verst føret tatt i betraktning, men jeg regner med at avkortning på forsikringa grunnet uegnet redskap har en større økning.
"I like soul with a capital S"

nr1rayner

Jobber ikke i forsikringsbransjen, så vet ikke, bare hørte såvidt på radioen.
Om det var vinterdager, eller alle dager, vet jeg ikke, men uansett hvordan du snur og vender på tallene burde det ikke være noe tvil om at man er bedre skodd med vinter- eller helårsdekk i slikt føre, og at det mest sannsynlig ville blitt mindre skader.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner



Ikke skremmende forskjell det der. Her brukes også WS80, et nordisk dekk.
Europeiske dekk, slik som WRD4, skulle prestere bedre  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sven erik

om en ikke bruker  bilen på vintern kan man ha et sett hele året  og bare sette vekk  bilen
ellers er 2 sett det som gjelder

nr1rayner

@sven
Siden du er så skråsikker regner jeg med du har prøvd, så del gjerne dine opplevelser.
Hvis du derimot ikke har prøvd alternativer er tydeligvis dette ikke tråden for deg...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA