Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Skvulp, onsdag 22. mars 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

Skvulp

Vurderer og bytte til helårsdekk på leafen.
Bruker bilen stort sett til bykjøring, er det noen som har erfaringer å dele?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

nr1rayner

Hvilken by, eller, hvor i landet?
Byttet fossilbil nylig da den forrige brukte litt vel mye diesel (halv tank på 2 mnd..).
Til den forrige (SUV) kjøpte jeg noen billige vinterdekk fra Kina. De fungerte overraskende bra i alle slags føre. Men i Leafdimensjon finner jeg egentlig ingen spesielle billige dekk jeg kunne tenkt meg å kjøpe.

Til den nye fossilbilen (samme dimensjon som Leaf) kjøpte jeg Nokian WRD4, såkalt europeisk vinterdekk.
Nå kjører jeg jo selvsagt mest Leafen, så ikke mange meter jeg har testet fossilen med WRD4. Men den lille erfaring jeg har så langt er bare positiv.
Faren med å velge et dekk som skal fungere hele året er at de kan være for dårlig på vinterføre, eller være lumske på varme sommerdager.
Dekk er bestandig et kompromiss.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ole Irgens

Sitat fra: Skvulp på onsdag 18. januar 2017, klokken 20:32
Vurderer og bytte til helårsdekk på leafen.
Bruker bilen stort sett til bykjøring, er det noen som har erfaringer å dele?

Nei, men hvorfor? Et helårsdekk vil være ganske mykt i blandingen, og vil dermed slites unødig mye på sommertid. Jeg antar det vil være dårligere dekkøkonomi. Vår Leaf brukes også stort sett til bykjøring, vi har piggfrie dekk såklart, men i løpet av siste uken nå har vi hatt både snø og is og slaps - ville ikke unnvært vinterdekkene. Vi bor i Bergen.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

nr1rayner

Som Ole skriver, viktig å ha gode vinterdekk. Mange "helårsdekk" er alt for mye fokusert på de sesongene man ikke har snø og is.

Ja, et vinterdekk vil slites mer på sommerføre enn et sommerdekk, ingen tvil om det.
Hva som vil lønne seg økonomisk kommer helt an på hvor mye man kjører.
Mine nevnte fossilbiler går så lite at dekkene vil bli for gamle lenge før de blir utslitt.
Bør sterkt begynne å vurdere bytte av dekk når de er 5-6 år gamle, innen de er 10 år bør det i hvert fall iverksettes.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#4
Helårsdekk i byen kan sikkert fungere, så lenge det ikke er snø eller is.

Kommer snøen, så vil du bli en sinke i trafikken som skaper trøbbel for de andre trafikantene i rushtida.  Du vil bruke lang tid på å ta i gang i kryss og rundkjøringer. Og du trenger lang avstand til forandkjørende. Er det mange som kjører sånn, så vil bytrafikken stoppe opp.

Oppdatering :
Ja, det er amerikanske M+S-dekk jeg har prøvd ved noen få anledninger, og det er farlig på snø, når man er vant til å kjøre med Hakka R2.

nr1rayner

@Trekkopp:
Hva betegner du som helårsdekk, og hvilken bakgrunn har du for den påstanden?
Hvis du tenker på "all season" som de bruker over there finnes det nok av youtube-videoer som beviser at de ikke duger.

Men det finnes så mange forskjellige typer dekk, og klasser.
Tror dette er alle hovedgrupperingene:
Sommerdekk, "all season", all wheater, europeiske vinterdekk, nordiske vinterdekk.
Og innen hver av disse grupperingene har man også store forskjeller.
Velger man fra, i det minste, all wheater har man noe som faktisk kan fungere på vinterføre.

Jeg vil klassifisere WRD4 som et helårsdekk, et veldig vinterrettet sådan, men slik må det være i Norge. Har ikke vært en sinke i trafikken jeg, og tomrh har samme dekk på sin Leaf og er godt fornøyd  ;)

F.eks. Nokian sitt Wheaterproof blir vel et "all wheater", samme med det nye Michelin CrossClimate. De har jeg lite tro på på vinterføre. Disse blir i min oppfatning mer et sommerdekk som kan overleve 2 dager med snø. Men noen her på forumet har disse og er visst positivt overrasket på vinterføre det lille de hadde testet da jeg leste...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Skvulp

Takker for svar!
Jeg bor i oslo og bruker bilen mest til bykjøring.
Grunnen til at jeg vurderer helårsdekk er litt pga latskap, men også økonomi.
Dekkene nærmer seg 5 år, så må bytte snart.
Utifra tilbakemeldingene og det jeg leser på nettet så finnes det ikke et helårsdekk noen vil gå god for.
Så jeg får vel kjøpe vinter og sommer :-[.

Hvis noen har noen tips på billige sommer og vinterdekk, gjerne en forhandler, tips tas imot?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

nr1rayner

Har du funnet mye negativt fra folk som har prøvd, eller bare uttalelser fra forhandlere og NAF?
Legg gjerne ved link hvis du finner/gidder  ;)
Jeg handler mine dekk hos dekkonline.com. Godt utvalg i alt fra billig til dyrt, og lave priser.
Skal være litt forsiktig med de billige dekkene, de kan være urunde og sprekke opp i gummien ganske fort. Har vært borti dekk som har vesentlig sprekker etter 1-2 år, dekkene på tilhengeren min byttet jeg nylig pga sprekker, de var da ca 4 år gamle...
På vinterdekk ville jeg ikke våget å spare inn, vet aldri hva man får når man kjøper Linglong og Plingplong-dekk.
Problemet er bare å finne noen som legger om til en ok pris. Ikke alle vil legge om for deg når du kommer med egne dekk, eller de tar blodpris.. Hos "min" butikk betaler jeg ca 6-700 (lagt på felg, legger om på bilen selv).

Forholder meg i mine eksempler her (igjen) til Nokian, da jeg er ganske kjent med deres modeller. De er ikke nødvendigvis best, men som mange er enig om, handler man Nokian har man i det minste ett av de beste.

Klart, det beste er sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren. Skal man sette det på spissen vil det beste være å kjøre med ett sett på vei til jobb, og et annet på vei tilbake pga endrede forhold..
Jeg har bestandig ment at man skal ha skikkelig nordiske vinterdekk på vinteren, man skal være skodd etter verst tenkelig føre (f.eks. Nokian R2). Men i det siste har jeg sannelig vært i tvil.
Nå har vi så mye bar vei her i Trøndelag at det er heller sjelden man har bruk for det beste vintergrepet. Det samme gjelder nok også Oslo, Bergen, Stavanger ++
Nå har jeg jo også sagt at midtbyen har det verste føret, is i bunn og melsnø på toppen, ingenting biter på det..
Nordiske dekk presterer som kjent dårlig på sommerføre. Svært mange vinterdager her har man mange plussgrader og våt vei. Så store deler av vinteren har man, ironisk nok, vært bedre skodd med sommerdekk enn vinterdekk.
Som sagt, dekk er og blir kompromiss. Europeiske vinterdekk er vesentlig bedre enn nordiske på våt og tørr veg. F.eks. Nokian WRD4 har A eller B på vått, mens Nokian R2 har E eller F (husker ikke helt..).
Men, de skal jo selvsagt være dårligere enn et rent sommerdekk i +25C.

Stikk i strid med manges, og mine egne meninger før i tiden, våger jeg faktisk påstanden at europeiske vinterdekk er bedre egnet som vinterdekk i områder med stort sett saltet vei.
Dette fordi man i så stor prosentandel kjører på bar asfalt, hvor et europeisk dekk er vesentlig bedre enn nordiske.
På vinterføre (hard snø, is osv) skal og bør R2 være bedre enn WRD4, men likevel, det ser ut som WRD4 har mer enn akseptabelt grep på vinterføre. Igjen altså, kompromiss.

På varme sommerdager vil jeg tro at dekk som WRD4 presterer tilfredsstillende, i alle fall ikke så farlig som nordiske vinterdekk.
Jeg skal ikke si, kjøp deg WRD4 og bruk de hele året, man må gjøre sitt eget kompromiss og prioritere selv hva man vektlegger mest.
Og sånn sett vil jeg ikke komme med en anbefaling til deg om det heller, man må prøve selv.
Men, min konklusjon er altså så langt at europeiske vinterdekk med fokus lagt på vinterføre (f.eks. WRD4) kan fungere som helårsdekk i snøfattige områder.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Hei
Har meget god Erfaring med Weatherproof (all weather Dekk) og Ikke Amerikansk Helårsdekk.
Dette dekket har Treadwear 440 (helt utrolig)
sjekk dette http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-French-All-Season-Tyre-Test.htm
gså en interessant artikkel https://www.linkedin.com/pulse/tpms-law-drives-all-season-tire-development-europe-david-shaw

Forresten Var jeg nettopp USA (Vermont)  og Kjørte 4WD (leiebil på Amerikanske Helårsdekk (NO season) på nullføre og islagte veier (freezing rain). Det var helt Crazy. Biler overalt i grøfta. De tror (eller håper)  at 4WD løser alle problemer. Omtrent ingen kjører piggdekk selv om det er lovlig. Mye mer dårlig føre enn  sørvestlandet.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

flux

#9
Har Nokian Weatherproof 205/55 R16 91H på min Leaf, er godt fornøyd med både snø, is og våt vei.

https://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-weatherproof/

Myrvang

Sitat fra: Skvulp på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:49

Hvis noen har noen tips på billige sommer og vinterdekk, gjerne en forhandler, tips tas imot?

Husk på at det eneste som forbinder deg med asfalten er dekkene. Det er ikke her man bør spare inn en 1000-lapp mener jeg.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

Enig i det Myrvang, men dyreste dekk (eller testvinner for den del) er ikke nødvendigvis best. Men ja, man løper absolutt en risiko med Linglong og Plingplong..

Takk for link og en fin historie Eureka  :D
Jeg har bestandig hatt sterk tvil til dekk som WRD4, men har altså kjøpt de selv nå. Nå har vel også slike dekk blitt vesentlig bedre på vinterføre de siste årene..
Overgang fra sommer til myke nordiske vinterdekk på Leafen er ekstrem. Vinter sporer så det sliter i rattet, "flyter" i svinger i varmere vær. Har sett, eller sammenlignet noen tester med nordisk vs europeisk, forskjell i bremselengde på våt (og forsåvidt tørr) asfalt er dramatisk.
Konklusjonen min av det var at jeg måtte prøve det europeiske alternativ  :D

Men, nå er jeg (nesten) like skeptisk til dekk som Weatherproof og ikke minst Crossclimate. Slik jeg ser det er de ikke gode nok på vinter, i all hovedsak for lite seiping.
Ser jo merkelig nok i den, og andre tester at Weatherproof skal være fullgodt med WRD4.
Men jeg undrer likevel, hvorfor valgte dere akkurat det dekket?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Hei
Hvor lenge varer Dekktrykksensorer må de byttes hvert 4-år???. Er det batteri i dem ???
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Hei
Fant dette. Kan nok være et argument mot 2 sett felger.
http://www.tirereview.com/changing-tpms-sensor-batteries/. Forresten Har enda ikke hatt bruk for Vinterdekk selv i år men min kone har hatt bruk for vinterdekk 2 stk kjøreturer (Is på vei i distriktet Søndag Morgen). Så på en parkeringsplass tilfeldig i går 7 av 10 biler der hadde piggdekk (Det går meg på Nervene når jeg hører knattringa Engelsk våt asfalt. Sporten sender vinterbilder fra mellomeuropa.

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Er vel ikke usannsynlig om Weatherproof og WRD4 er samme dekk for ulike markeder.

Jeg er ihvertfall overbevist om WRD4, kjører med dem i 2.sesong nå. De er faktisk best når det er skikkelig glatt, dvs. hålke og mildvær. I den grad noen piggfrie kan være gode på hålke da. To situasjoner nylig der jeg berget, en på dårlig strødd hålke ned bratt hyttevei, alle i bilen holdt nærmest pusten, stup utenfor veikanten og ingen autovern. Og en annen situasjon her hjemme der bilen slapp på alle fire hjul ned ustrødd våt hålke i bratt bakke med påfølgende sving, men der framhjula akkurat hentet inn nok grep til å klare svingen likevel mens farta bare aksellererte. (Forventet å havne inn i hagen til naboen der egentlig.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA