Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Skvulp, onsdag 22. mars 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

nr1rayner

Høres ut som du burde anskaffet, og lagt på, kjettinger tomrh  ;)
Kan trygt anbefale de fra Biltema, 149 eller 199 spenn. Høres de for billige ut har man Konig "no problem", tror Torshov selger de. De går vel for en knapp tusenlapp. De er nok mer solide og gir muligens noe bedre grep enn Biltema sine.
Tar ca totalt 4 min å legg på/ta av hvis du har gjort det 2-3 ganger før og har litt teknisk innsikt, og hvis du ikke har kjørt deg fast allerede.. (been there, done that).
På hålke med litt tykkelse er det utrolig hvor mye forskjell det gjør med kjetting. Kan være litt interessant å ha kjetting på begge framhjul, og intet bak hvis føret er typ våt skøytebane i +grader klargjort for NM. Da logrer den lett med halen. Det pareres dog stort sett ganske greit med å gi litt mer gass.

Verre er det egentlig med syltynn is som vi ofte har på saltede hovedveier. Var slik her i dag, men ville ikke brenne diesel uten grunn så ble ingen testing av mine WRD4 i dag ;)

Vesentlig forskjell på mønster på de 2 dekkene. I mine øyne er det forskjellig klassifisering på de 2, europeisk vinterdekk og "all weather" eller noe slikt.
Satt litt på spissen ville jeg vel kunne sagt at WRD4 er et vinterdekk som kan brukes på sommeren, mens Weather er et sommerdekk som kan brukes på vinteren.
Derfor er det for meg interessant, og underlig å lese at Weather gjør det så bra.

Jeg ville absolutt nølt med å kjøpe Weather som vinterdekk, men kunne godt kjøpt det som sommerdekk og testet det ut på vinteren, og da sett om det faktisk duger bra nok.
Var det Eureka som kalte Weatherproof for "Norgesdekket"?
Kanskje har han rett  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Hvis du på død og liv skal spare, kjører lite og kun i byen i lav fart, ville jeg heller gått for piggfrie vinterdekk hele året.
Helårsdekk er en vits.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Eureka

Norgesdekket er uønsket i Norge av Dekkbransjen vil jeg tro. Har lært meg et nytt ord "Pavement Queen"
Forsøker å konvertere dette utrykket til piggdekk som aldri opplever snø/is. I år har jeg hittil kjørt ca 300m på glatt føre (kjører ca 15000 i året)  (en boliggate i 30 km sone). min kone har kjørt mer fordi hun har kjørt i distriktet en Søndag morgen. Jeg tror faktisk det er mer behov for vinterdekk i Danmark enn her. (de har nok ikke så godt vintervedlikehold). 

   
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

jkirkebo

Sitat fra: Eureka på lørdag 28. januar 2017, klokken 12:05
Norgesdekket er uønsket i Norge av Dekkbransjen vil jeg tro. Har lært meg et nytt ord "Pavement Queen"
Forsøker å konvertere dette utrykket til piggdekk som aldri opplever snø/is. I år har jeg hittil kjørt ca 300m på glatt føre (kjører ca 15000 i året)  (en boliggate i 30 km sone). min kone har kjørt mer fordi hun har kjørt i distriktet en Søndag morgen. Jeg tror faktisk det er mer behov for vinterdekk i Danmark enn her. (de har nok ikke så godt vintervedlikehold). 

Jeg har kjørt mange hundre kilometer på isføre i år, og jeg bor i Fredrikstad. Vinterdekk er høyst påkrevd, men vi klarer oss med piggfrie dekk + kjetting når det trengs. Har lagt på kjettingene 2 ganger hittil denne vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

#19
Vianor skaffer ikke WRD4 heller, påstår det er ubrukelig her.
Vil anslå at 20-30% av mine kilometer er på vinterføre, da stort sett glatt vei (tynn is på saltet vei) eller melsnø. Svært lite skikkelig vinterføre. Altså er et "helårsdekk" mer egnet i 70-80% av kjøringen MIN enn et nordisk vinterdekk.

Fruen liker både Leafen og Mondeoen vi har nå. Det sier vel litt at fruen heller tar Mondeoen med WRD4 enn Leafen med nordiske piggfri (IG30) når føret er ille..
For meg sitter det langt inne å brenne diesel, så jeg tar Leaf uansett, har vel kjørt 100km med Mondeo siden den ble kjøpt for snart 2 mnd siden  ;) Og nærmere 3000 med Leaf på samme tid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#20
Gode kontinentale vinterdekk som WRD4 er også utstyrt med mange seipinger, blokkstrukturer og mothakemønster, akkurat som nordiske Hakka R2. Den store forskjellen er gummiblandingen som for WRD4 er hardere og optimal i ca 0 grader mens nordiske R2 er optimal ned mot 20 minusgrader. Å sette disse opp mot hverandre på generell basis er å sammenligne epler og pærer. Tester man i endel minusgrader (som NAF gjør i Finland) så vinner de nordiske. Tester man på nullføre (som ADAC gjør) så vinner de kontinentale.

En gummiblanding for 0 grader kan også brukes på sommerføre, det kan ikke en gummiblanding for -20 som bare blir gele.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 28. januar 2017, klokken 19:28
Gode kontinentale vinterdekk som WRD4 er også utstyrt med mange seipinger, blokkstrukturer og mothakemønster, akkurat som nordiske Hakka R2. Den store forskjellen er gummiblandingen som for WRD4 er hardere og optimal i ca 0 grader mens nordiske R2 er optimal ned mot 20 minusgrader. Å sette disse opp mot hverandre på generell basis er å sammenligne epler og pærer. Tester man i endel minusgrader så vinner de nordiske. Tester man på nullføre så vinner de kontinentale.

En gummiblanding for 0 grader kan brukes på sommerføre, det kan ikke en gummiblanding for -20.

Man bør kjøpe dekk etter det verste føret man normalt opplever på en vinter. Forskjellen mellom kontinentale og nordiske vinterdekk på vått 0-føre er langt mindre kritisk enn forskjellen mellom samme dekk på underkjølt regn eller isføre med 5cm nysnø som føyker. På vått føre kan man klare seg med "hva som helst" om man kjører aktsomt, på glatt føre kan friksjonen gå mot 0 på dekk som er dårlige på det føret, og da hjelper det ikke hvordan du kjører.

Evt. bør man være forberedt på å la bilen stå enkelte dager og kjøre en annen bil til hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Eureka

Hvem kan bruke Kontinentale dekk og hvem skal bruke Nordiske her. Se vedlegg
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

@jkirkebo
Har du prøvd kontinentale vinterdekk?
I tilfelle, hvilke?
Jeg sa akkurat det samme som deg før ;)
Dekkforhandlere og NAF (som tomrh nevner) går høyt ut og sier vel omtrent at slike dekk er livsfarlige i Norge, uten å egentlig ha prøvd de, og i hvert fall ikke på annet enn i -20C som tomrh nevner.
Jeg vil se en skikkelig test i -2/-5C og +5C på f.eks. R2 vs WRD4, men R2 havner nok aldri i noen ADAC-test, og WRD4 havner vel aldri i en NAF-test..

På underkjølt regn og isete saltet veg er det egentlig ingenting som biter. Forskjellen mellom et nordisk dekk og et "all weather" på slikt føre tviler jeg på er nevneverdig stor. Ser ikke bort fra at WRD4 stopper bedre der enn R2..
På skikkelig holkeføre er det bare en type dekk som duger, men det er ikke lovlig på offentlig vei (rally-piggdekk), så da er det kjetting som gjelder. Med kjetting har det fint lite å si hvilke dekk du har.

Mye av føret de siste vintre her i trøndelag (mye rundt 0 grader), har jeg en mistanke om at nordiske dekk har for myk gummi til å fungere optimalt i mange tilfeller. I f.eks. melsnø (og slaps) har jeg en mistanke om at de har for tett mønster til å fungere optimalt, så betviler faktisk ikke at dekk som WRD4 kan fungere BEDRE på enkelte typer vinterføre.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2017, klokken 19:33
Evt. bør man være forberedt på å la bilen stå enkelte dager
Siden jeg velger å kutte ut de siste ordene i den setningen din, kan jeg si meg helt enig  ;)
Ikke fordi man har feil dekk eller feil bil, men fordi føret enkelte dager er skikkelig utfordrende. Selv en veldig erfaren og trygg vintersjåfør bør enkelte dager vurdere å la bilen stå.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Helårsdekk blir nok ikke så veldig utbredt i Norge og Europa forøvrig siden alle nye biler kommer med sommerdekk. og da ender man fort med 2 sett dekk/felger uansett.  Men et annet problem er at dekk blir gamle med 2 sett dekk hvis man kjører lite. Sammen med TPMS og mildere klima, kraftig salting og bedre veier vil nytenking m.h.t vinterdekk tvinge seg frem. Nettsalg av dekk gjør sensur umulig (lokale forhandlere taper på å ikke tilby hele  vareutvalget).
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Bondeknøl

Sitat fra: Eureka på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:20
Helårsdekk blir nok ikke så veldig utbredt i Norge og Europa forøvrig siden alle nye biler kommer med sommerdekk. og da ender man fort med 2 sett dekk/felger uansett.  Men et annet problem er at dekk blir gamle med 2 sett dekk hvis man kjører lite. Sammen med TPMS og mildere klima, kraftig salting og bedre veier vil nytenking m.h.t vinterdekk tvinge seg frem. Nettsalg av dekk gjør sensur umulig (lokale forhandlere taper på å ikke tilby hele  vareutvalget).
Et bra poeng her er at ett sett med vinterdekk fort blir gamle før de blir utslitt. Har noen merket forskjellen på nye og gamle vinterdekk?
Kan det da være like bra å bytte helårsdekk annethvert år enn å kjøre på fem å gamle vinterdekk?

nr1rayner

Har skrevet ca akkurat det samme som deg Bondeknøl, litt lenger opp her, men skjønner du ikke gidder å lese gjennom hele leksa  ;)

Det er vel ingen magisk grense for når dekkene blir for gamle. Oppbevares vinterdekk ute i solveggen hele sommeren er de nok temmelig harde den 2. vinteren.
Bor du i Finnmark, bestandig parkerer i garasje og oppbevarer vinterdekkene kaldt og mørkt om sommeren er det ikke umulig at de er krute gode etter 10 år.
Vanskelig er det også å finne et klart svar på 5, 10 år vs nytt da stadig nye mønster, gummiblanding osv kommer. Må nesten bare føle og kjenne på grepet.
Jeg forholder meg kritisk når de er 5-6 år og setter 10 år som max, uansett mønsterdybde eller type dekk (sommer/vinter).

Det er vel vanskelig å si hvor mange km et dekk holder, kommer jo helt an på dekkene og føret, men tipper 30-40'km er et greit utgangspunkt?
Med mine ca 15'km pr år skulle et helårsdekk da vare 2-3 år.
Mens en delt løsning blir det ca 7-8'km pr dekksett og da varer i ca 4-6 år.
Helt greit med en delt løsning i så tilfelle.

Mens min fossilbil, som kommer til å gå ca 5-6'km pr år vil et helårsdekk vare 5-6 år, og en delt løsning vil nærmest være evigvarende...
Så da må man nesten vurdere om man finner det fornuftig å ta kostnaden av å kaste halvslitte dekk, kjøre noen år ekstra, eller kanskje bruke samme dekk hele året.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#27
Ble plutselig herlig føre i dag, ca 0 grader, mye polert snø, noe slaps osv.
Tok Mondeoen med WRD4 til jobb i dag, så fikk prøvd de  :D
Skulle gjerne slengt de over på Leafen, men dessverre forskjellig boltsirkel og betaler ikke 2x600,- for å bytte dekkene over..
Blir aldri helt rett å sammenligne 2 biler, men min Mondeo og Leaf har begge 205/55-16 og egenvekt (ref. vognkort) skiller det 59kg.
Mondeoen har 5 cm lengre akselavstand, men litt smalere sporvidde. Likevel er den nok mulig mer stødig bil i utgangspunktet, men det hjelper ikke mye med stødig bil hvis man har dårlige dekk på trasig føre.

Gikk helt fint å få til å spinne og få ABS til å slå inn, annet er da heller ikke å vente på det føret.. Men kunne tråkke rimelig hardt på pedalene før støttesystemene slo inn.
Tok ikke Leafen ut på testtur rett etterpå denne gangen, men var ut og kjente på føret med føttene, og kan uansett sammenligne fra erfaring.
Med Leafen hadde jeg nok kjørt vesentlig mer forsiktig, men likevel hatt mer inngrep fra støttesystemene..
Leafen hadde sluppet vesentlig lettere både gass og brems, stopplengden hadde blitt målbart lengre.
Kjørte også bevisst ut i slaps. Var ikke så tykt, men nok til at det ville gitt endel utslag på Leafen.
Men med Mondeoen kunne jeg provosere svært mye før det skjedde noe som helst.
Nå hører det med til historien at Leafen har ca 6 mm mønster og Mondeoen ca 9mm. Men, WRD4 har vesentlig bedre drenering enn Yokohama IG30 som jeg har på Leafen.
Klassifisering på vått er A og E på de 2..

Altså, svært godt fornøyd med WRD4 på nevnte føre  :D

På bar-/våtmark er de i en helt annen klasse enn nordiske vinterdekk, nesten som å kjøre med sommerdekk!
Ingen eller svært lite sporing, mens mine nordiske sporer noe infernalsk.
Nordiske gir seg både i sving og hard bremsing, mens WRD4 oppfører seg her omtrent som sommerdekk.
I noen plussgrader får jeg hjulspinn temmelig fort med Leafen hvis asfalten er litt sleip av gammelt salt og støv, spesielt hvis det er litt fuktig.
Det gjelder både mine nåværende IG30, og de "originale" Dunlop Ice touch piggdekk.
Med sommerdekk på samme føre har jeg nesten ikke sjans å få til hjulspinn. Samme gjelder nok WRD4.
Nå er jo ikke målet å komme først ut av lyskryssene, men dårlig grep ved aks = dårlig grep ved bremsing.

Nei, så langt har jeg bare positivt å si om WRD4, gleder meg nesten til vinterdekkene på Leafen er nok utslitt så jeg får satt på noe annet, og da mest sannsynlig WRD4  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hexachordia

Jeg har også nye WRD4 vinterdekk på Leafen. Skjønner ikke at noen vurderer å kjører med helårsdekk. Testet en runde samme dag som jeg skiftet til vinterdekk. Forbruket øker betraktelig selv med WRD4. Tilsvarer 20-30 km i redusert rekkevidde i forhold til Bridgestone Ecopia sommerdekk. Det er mye.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

nr1rayner

Skjønner du ikke fordi du målte høyere forbruk?
Hvordan ble den testen gjennomført?

Jeg har tatt flere tester og sammenlignet originale Tekna-hjul, Brid. Ecopia og mine Yoko IG30.
Hhv B,B og F i rulle såvidt jeg husker.
Fant svært lite eller ingen forskjell i forbruk på de.
Har ikke testet med WRD4, da mine står på "feil" bil.
Av det jeg husker finner tomrh svært lite forskjell mellom sine WRD4 (195/65-15XL som vel har B i rulle) og Ecopia.
Du har kanskje WRD4 uten XL, og har vel da C i rulle, så kan i så tilfelle være forskjellen mellom B og C du har erfart.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA