Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Umulig å slokke brann i el-bil?

Startet av psyfoon, onsdag 22. mars 2017, klokken 11:14

« forrige - neste »

psyfoon

Holder på å hjelpe en kamerat til å bli elbilist. Han har 7mil hver vei til jobb og Ioniq virker som det beste valget. Han ønsker imidlertid å legge minst mulig penger i bilen og er overhodet ikke opptatt av eller vant med alt det fancy utstyret, da han i dag kjører en tilårskommen bil.

Han ønsker da i utgangspunktet å kjøpe standardutgaven av ioniq, altså uten teknikkpakke. Men selgeren påstår da at han ikke kan få tidsinnstilt oppvarming av kupè og batterivarmer uten varmepumpe. Stemmer dette? Og blir det kraftig reduksjon av rekkevidde vinters tid med kun standard varmer og ikke varmepumpe?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Crown

I følge hyundai.no er både batterivarmer og tidsinnstilling standardutstyr, og ikke del av teknikkpakken. Med mindre https://www.hyundai.no/modeller/hyundai-ioniq-electric/ har feil, så tar selgeren feil.

Bilen vil nok bruke en del mer strøm når det er kaldt, i tillegg til ikke like god varmeeffekt. Hvor mye er ikke godt å si. Det sagt, så blir nok en bil uten teknikkpakke relativt tungsolgt hvis han vil selge den igjen en gang.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Inop

#2
Det er vel ingen som vet akkurat hva varmepumpen har å si, men den øker rekkevidden betydelig om vinteren og sparer en del strøm hvis han har tenkt å lade for egen regning. Med 7 mil hver vei, minusgrader og kanskje en liten omvei for å ordne ett eller annet er han plutselig i gråsonen hvor varmepumpen kan redde dagen.

I tillegg får han blindsonevarsler, parkeringssensor foran og LED nærlys. Veldig nyttige greier som går mer på sikkerheten enn å være fancy :)

En annen ting er at jeg tror forhandlerene ikke har biler uten teknikkpakke i bestilling så da må de evt. bestille bil til han og da blir leveringstiden deretter (med mindre han importerer fra Tyskland eller noe da).
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

jornhd

Da alle norske biler har teknikkpakken, og dermed også varmepumpe, er det ingen som vet rekkevidden på vinteren uten. Da blir det litt gambling om den klarer 14 mil i mange minus.
Som nevnt blir nok bestillingstiden veldig lang på en sånn bil, så da ville jeg nok vurdert å hente en i Tyskland i stedet.

psyfoon

Takker for svar, folkens! Selgeren sa at de kan bestille grunnutgaven og at leveringstiden blir den samme, altså rundt månedsskiftet juni/juli hvis den bestilles nå. Når det er sagt så ser det ut til at han legger de 25k ekstra på bordet og går for teknikkpakken. Slik jeg ser det er det verdt det ettersom man får både varmepumpe og ledlys +litt annet snacks som man fint klarer seg uten men nok er nyttig når man blir vant til det  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

HPSE

De som bestiller nå med teknikkpakke til 25K får også med T2-T2 lader. Tror han kommer til å angre om han ikke kjøper teknikkpakken... og skal han selge og det ikke er teknikkpakke tror eg han vil slite...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA