Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tullball om subsidier fra SP

Startet av knut3448, onsdag 22. mars 2017, klokken 10:23

« forrige - neste »

knut3448

Det begynner å dukke opp noen rapporter om hurtiglading.

Den første jeg leste var ikke særlig lovende, her falt ladefarten til under 40kW ved rett over 50%. På 125A lader. Bilen ble ladet på en lader som kuttet hver 30.min, så ladinga ble restartet 2 ganger. Man skulle tro at det kan påvirke ytelsen, men forfatteren påstår han senere har hurtigladet på stasjon som ikke kutter og sett tilsvarende ytelse. http://boltev.blogspot.no/2017/01/dc-fast-charge-data.html

Dette var ekstremt skuffende lesing, og det ble ikke noe mindre skuffende etter å ha sett Teslabjørn lade en Ioniq med 69kW ved 75%!

Men så dukket det opp en ny rapport som ga litt håp igjen.
Ladinga foregår på 50kW (125A) lader, og han ser at ladefarten er jevnt 45kW frem til ca 65% SOC før den begynner å falle av. Det er altså rom for at bilen tillater høyere ladefart de første 50-60%. Ikke like imponerende som Ioniq, men ser vi 60kW+ for de første 50% på en 100kW lader, så er ikke det galt! Jeg er en av de som heller vil ha én litt lang stopp enn flere korte når jeg er på langtur (~50mil) og da er dette helt ok.

Andre gode nyheter fra den siste rapporten er at varmeanlegget kan trekke strøm rett fra laderen. Når man lader fra en 50kW lader og har rundet 65% SOC så kan man altså varme/kjøle bilen uten at det går ut over ladefarten! Angivelig...

Stigzy

Noen som vet om Opel forhandlere rundt om får hurtiglader nå? Ettersom de hiver seg på elbil bølgen :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Tom E.

Min forhandler sa at de hadde kontakt på veggen fra lanseringen av Ampera i 2010.

TM

Sitat fra: Stigzy på onsdag 18. januar 2017, klokken 20:21
Noen som vet om Opel forhandlere rundt om får hurtiglader nå? Ettersom de hiver seg på elbil bølgen :)
Det blir nok neppe i stallert hurtiglader, men de vil nok installere 20-32A AC ladere til demobilene.

Stigzy

Så merkelig. Trodde det var en selvfølge at de som selger elbil tilbyr hurtiglading til sine kunder. Vet vertfall at alle Nissan forhandlerne måtte ha hurtiglader på plass i 2011 for å få selge Nissan Leaf :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

3irikur

Veldig skuffende om vi ikke faktisk får 50kW... Aller helst ville jeg hatt mye mer, sånn at jeg kunne fått ut max av alle laderene jeg var innom :(
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Hansi

Jeg krysser fremdeles fingrene for at det er mulig å hurtiglade med mer enn 50kW. Det kommer forhåpentligvis flere rapporter fra hurtiglading av Bolt fremover, men det er vel dårlig med hurtigladere som tilbyr over 50kW i USA?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TM

Sitat fra: Stigzy på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:57
Så merkelig. Trodde det var en selvfølge at de som selger elbil tilbyr hurtiglading til sine kunder. Vet vertfall at alle Nissan forhandlerne måtte ha hurtiglader på plass i 2011 for å få selge Nissan Leaf :)
Situasjonen var en helt annen i 2011 hvor det nesten ikke fantes hurtigladere. Alt koster penger og det er vel kundene som betaler for det til slutt. Bilbutikkene har vel heller ikke pumper for diesel og bensin ?  ;)

knut3448

#8
Sitat fra: 3irikur på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:57
Veldig skuffende om vi ikke faktisk får 50kW... Aller helst ville jeg hatt mye mer, sånn at jeg kunne fått ut max av alle laderene jeg var innom :(
Ca 45kW er vel maks fart på en vanlig Fortum eller Grønn Kontakt 125A lader. Vi trenger raskere lader for å finne ut hva som er maks fart. Det som var skuffende i den første rapporten var at den falt fra lederens maksfart ved rundt 50%.

Edit. Autokorrektur på mobilen. Laderens maksfart - skulle det stå i siste setning.

3irikur

Sitat fra: knut7 på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:23
Sitat fra: 3irikur på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:57
Veldig skuffende om vi ikke faktisk får 50kW... Aller helst ville jeg hatt mye mer, sånn at jeg kunne fått ut max av alle laderene jeg var innom :(
Ca 45kW er vel maks fart på en vanlig Fortum eller Grønn Kontakt 125A lader. Vi trenger raskere lader for å finne ut hva som er maks fart. Det som var skuffende i den første rapporten var at den falt fra lederens maksfart ved rundt 50%.

Hmm. Ja. Jeg kommer nok til å ofre 300kr på å teste maksfarten på en av laderene til Arctic Roads...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

edyrli

Set skulle vært interessant å se Spenning og Strøm under lading.
Når jeg ladet iOn fikk jeg 125A opp til litt over 50% men pga lav batterispenning (80 celler, 330V) så blir ikke dette mer enn ca 41 kw på maks.
En i-miev som lader på 360V ville fått 45kw.
(jeg kunne lese dette på panelet til laderen)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

pilt

Sitat fra: nix på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:38
Ikke helt relatert til det tekniske rundt hurtiglading, men nå etter å ha kikket på diverse bilder og videoer, så ser jeg at ladeluken åpner "feil vei", i forhold til at man må kjøre med fronten inn mot en hurtiglader. Kabelen må da forbi og rundt ladeluken, som kanskje kan by på problemer på en god del ladelokasjoner dersom det er korte, stive kabler fra selve hurtigladeren, eller flere biler eller trangt om plassen.
Kan man ikke rygge inn til hurtigladere? Er ledningene for korte til å nå bort da?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Arha

Sitat fra: pilt på søndag 22. januar 2017, klokken 20:20
Sitat fra: nix på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:38
Ikke helt relatert til det tekniske rundt hurtiglading, men nå etter å ha kikket på diverse bilder og videoer, så ser jeg at ladeluken åpner "feil vei", i forhold til at man må kjøre med fronten inn mot en hurtiglader. Kabelen må da forbi og rundt ladeluken, som kanskje kan by på problemer på en god del ladelokasjoner dersom det er korte, stive kabler fra selve hurtigladeren, eller flere biler eller trangt om plassen.
Kan man ikke rygge inn til hurtigladere? Er ledningene for korte til å nå bort da?

Da blir de ihvertfall for korte, siden ladeporten befinner seg foran fordøra.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ipadjove

Har aldri hurtigladet så jeg har ikke erfaring med hvordan kabler/plugg er, men på bilder ser det ut som at det burde gå greit?

kammiz

jeg tror også dette kan bli et problem, så sant du ikke får satt venstre forhjul rett foran der kabelen kommer ut.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA