Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: armlene

Startet av Orbit, onsdag 22. mars 2017, klokken 10:15

« forrige - neste »

Orbit

Jeg er på jakt etter en semi-portabel ladestasjon, i første omgang til bruk på hytte. Ønsker en portabel versjon for også å kunne bruke denne andre steder, samt å ta den inn i perioder vi ikke er på hytta. Per i dag  er hovedformålet egen lading for en BMW i3, men det kan fort bli for behov lading for besøkende også.

Tanken er å legge opp et rødt CEE 400V 3-fase stikk utvendig på hytta. I utgangpunktet skal det holde lenge med 16A, men bør jeg like gjerne legge opp kurs/kabel/kontakt på 32A dersom dette er mulig i forhold til inntakssikringer og tilknytningskostnader? Evt legge 32A kabel, men 16A sikring og kontakt. Antagelig blir tilknytningskabelen 4x50AL, som burde ha masse kapasitet (nybygg).

Med 16/32A-stikk på veggen, har jeg funnet disse 3-fase ladestasjonene. Tar gjerne imot tips om flere, evt erfaringer med disse:

  • Elbilgrossisten (hvor den kraftigste laderen som inkluderer fast kabel er billigst......)
  • Ladespesialisten: Viridian 22kW, justerbar 6-32A,  kr 5750,- + CEE
  • Elbilhjelpen
  • Torgersen bil, 22kW, justerbar 6-32A, kr 7900,-
  • Tesla Wall Connector, 22kW, kr 5945, gitt denne lovlig kan utstyres med en kabel+CEE på tilførselssiden. Kan bare lade type-2 biler.
  • Tesla Mobile Connector med rødt adapter, 11kW, dersom denne også kan lade andre type-2 biler.
  • Nofuel portabel 22kW lader med fast type-2 kabel, kr 9950,-
Rent praktisk, virker WallB-E som en løsning som lett kan hektes av/på yttervegg, og det også vil være mulig å få en låsebøyle gjennom bakbeslaget for å låse den fast. Viridian er gunstig på pris, men må evt lage en egen bakplate som boksen festes til (og så hekte platen opp på vegg ved behov). Samme kan gjøres med en Tesla-laderne, men det utelukker besøkslading for biler med type-1.

Edit: Lagt til forslag fra Nofuel og ladekabel fra Elbilgrossisten
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

KjellG


elektrolux

Nei, men så er heller ikke trådstarter på jakt etter en lader.

Det No-fuel viser til er en mode 2 "ladeboks"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Nå ble jeg faktisk litt i tvil. No-fuel kaller det lader, men da må den ha ulike pistoler for å kunne lade både Tesle og BMW i3 siden disse har 2 forskjellige måter å tilføre DC strøm til batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Litt forvirrende når en leverandør omtaler en "stikkontakt" på veggen som lader. Der er ofte stor forvirring mhp hvor laderen faktisk er.

I tillegg nevnes her portabel og 3-fase. En nærmer seg en 3-fase DC-lader som faktisk er utenfor bilen.

Orbit

Jeg er altså på jakt etter en veggboks, helst med type-2 kontakt (og ikke fast kabel). Ser de fleste leverandørene kaller dette ladestasjon, og jeg brukte denne betegnelsen - kanskje feilaktig? Men jeg er klar over at dette ikke er mye mer enn en stikkontakt med litt overvåkning, og at laderen i dette tilfelle sitter i bilen.

Her er noen generelle spørsmål som ikke går på hvilket produkt som er "best":

  • Er det noen betenkeligheter med å legge opp 32A kabel mellom sikringsskap og CEE? Jeg regner med å begrense det til 16A stikk, men med feit kabel på plass er det vel lettere å evt opgradere senere. Eller er 32A kabel for grov til å kobles på 16A stikk? Det er 4-5m strekk, mest sannsynlig utvendig på vegg oppunder møne. Dersom elverket ikke skal ha overbetalt for tilknytning med større hovedsikring, blir det nok 32A hele veien.
  • Vil det kreves jordfeilvern type B i sikringsskapet?
  • Er det mulig å sette CEE på vilkårlig ladestasjon, så lenge denne har innebygd jordfeilvern type B? Eller er noen ladestasjoner typegodkjent for kun fast montasje, f. eks. Tesla WC
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Bruker du Cee stikk er det som regel plass til ektra grov kabel. Hvis ikke kan du bruke en overgeng inne i stikket.

Alle ladestasjoner med innebygget jordfeilvern enten det er type A eller B kan i teorien kobles i mode 2; altså via stikk/støpsel, eller teknisk sett som en ladekabel. Ratio har hele tiden levert dette som en av sine "party triks"

Kravet om B vern i sikringskapet gjelder kun ved mode 3 montering, og dersom ladestasjonen ikke selv har dette.

Ut fra ditt behov, og alternativene du ramser opp vil jeg påstå at den gode gamle B3200RD traveren er ideell.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. januar 2017, klokken 10:40
Bruker du Cee stikk er det som regel plass til ektra grov kabel. Hvis ikke kan du bruke en overgeng inne i stikket.

Alle ladestasjoner med innebygget jordfeilvern enten det er type A eller B kan i teorien kobles i mode 2; altså via stikk/støpsel, eller teknisk sett som en ladekabel. Ratio har hele tiden levert dette som en av sine "party triks"

Kravet om B vern i sikringskapet gjelder kun ved mode 3 montering, og dersom ladestasjonen ikke selv har dette.

Ut fra ditt behov, og alternativene du ramser opp vil jeg påstå at den gode gamle B3200RD traveren er ideell.  ;)

Ikke helt enig her.

Ja, et 16A CEE-stikk vil ha plass til en grovere kabel enn 2.5mm2, men 6mm2 blir antageligvis for stort. 10mm2 går garantert ikke.

Det er flere krav til Mode 2, f.eks skal kapslingen tåle overkjøring av bil. Ladestasjoner med en solid metallkapsling (som f.eks EcoLite som jeg selger) tåler dette helt fint.

En elektriker vil alltid insistere på B-vern i skapet om man ber om CEE-kontakt til lading av elbil, da du kan koble hva som helst slags utstyr til den kontakten. Om man sier at CEE-kontakten er til noe annet enn lading kan man nok slippe unna, men får da jordfeilautomat i skapet isteden. Ved direkte kobling trengs kun en automatsikring, så lenge man bruker dobbeltisolert kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:48
Vil det kreves jordfeilvern type B i sikringsskapet?
Ja. Alle stikkontakter for elbillading skal ha jordfeilbryter B.
(Ekstra viktig for trefas.)
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:48Er det mulig å sette CEE på vilkårlig ladestasjon, så lenge denne har innebygd jordfeilvern type B?
Ja(30cm kabel), men ikke beregnet på å henge i kabel som vanlige kladder. (som for øvrig heller ikke bør henge i kabel av hensyn til støpsel og stikkontakt)
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:48
Eller er noen ladestasjoner typegodkjent for kun fast montasje, f. eks. Tesla WC
Ja , de aller fleste er kun typegodkjent for fast montasje inkludert Tesla WC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Orbit

Takk for alle innspill så langt!

I utgangspunktet tenkte jeg at et CEE-stikk ga feksibilitet for en rimelig penge, men ser nå at det drar på seg noe mer ekstra kostnader enn forventet i forhold til å gå for en fastmontert boks. Og jeg har ennå ikke noe annet sted å plugge inn en portabel løsning utenom sporadiske CEE-stikk langs veien.

Uansett, første runde blir å få et skikkelig svar fra elektriker/e-verk på om det er mulig å få en inntakssikring med rom for 32A til lading. Det er ennå noen måneder til byggestart!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Oppdatering:

Det lokale e-verket kunne oppgradere fra 40A til 63A på inntaktet, uten økt tilknytningskostnad. Da dette er en nyinstallasjon, blir det marginalt med ekstra kostnader for den delen av anlegget som skal dimensjoneres for 63A (i praksis kun hovedsikring, da inntakskabel allerede var overdimensjonert).

Med så mye tilgjengelig effekt, går jeg for en fastmontert 22kW boks (32A), mest sannsynlig Viridian EcoLite. Ingen ladepunkt er direkte pene, men denne er i alle fall av de bedre. Så blir det en egen 3-fase 400V rød CEE for annet tilfeldig kraftkrevende utstyr, men bare på 16A da dette uansett dekker det meste av behov og kan kombineres med enkle overganger til schuko for vanlig verktøy. (32A CEE ville krevd byggestrømsentral eller lignende med egen sikring for å kunne koble utstyr med vanlig kontakt).

Det ligger et spøkelse på lur med kommende effekt-ledd på nettleien. Men jeg tror høy effekt på ladepunktet likevel gjør det lettere å holde toppene nede. Ankomst hytte med oppvarming, varmtvann og matlaging vil fort dra 10kW. Siden vi får 11kW lading med dagens bil, kan vi starte lading etter lasttoppen fra annet bruk - i stedet for umiddelbart - og likevel være fulladet til neste dag. Om det blir for mye dill med å sette opp ladetid i bilen/app, er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:21
er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
Ikke alle ladestasjoner er justerbare, så sats på bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. mars 2017, klokken 13:21
er det uansett bare å jusetere ned effekten på ladepunktet (eller i bilen).
Ikke alle ladestasjoner er justerbare, så sats på bilen.
Ikke alle biler kan justeres heller. Det må da være bedre å velge en stasjon som kan justeres.
Zoe 43kW

Robert Sund

@Orbit
Det er også mulig å benytte 32A CEE på 16A sikring. Da kan man legge grovere kabel hvis ønskelig, og man kan lettere standardisere på en plugg både for seg selv og bekjente. Dette krever ikke byggestrømsentral eller lignende for schuko på samme kurs.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA