Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tullball om subsidier fra SP

Startet av gigafactory, onsdag 22. mars 2017, klokken 01:15

« forrige - neste »

gigafactory

Utvalgte sitater:

"Jo flere Euro VI-lastebiler som ferdes i Oslotrafikken på dager med høy luftforurensing, jo bedre."

"- Hvis en setter det litt på spissen, kan en si at hver barnehage og skole i Oslo burde ha en Euro VI-lastebil stående på tomgang utenfor, sier NLF-direktør Geir A. Mo."

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Dieselforbud-i-Oslo-Euro-VI-lastebilene-renser-lufta


Jeg er kjent med at SCR-rensing i lastebiler er effektivt, men at det er SÅ effektivt hadde jeg ikke fått med meg. På tomgang med varm motor så er det vel minimal produksjon av NOx i utgangspunktet på en moderne diesel, det er ikke det jeg reagerer mest på. Men utsagnet om at jo flere lastebiler i trafikken, jo bedre, DET skurrer i hodet mitt. Da er det belastning på motoren, det blir noe helt annet.

Nå, kjære forum, jeg er bare en skitten økonom som har prøvd å regne litt på dette og får det ikke til å stemme. Jeg kom til at NOx-konsentrasjonen i eksosen var i størrelsesorden ti til flere hundre ganger høyere enn det som blir målt i lufta på en moderat "skitten" dag, avhengig av hvilke utslipp en la til grunn for lastebilen. Tenkte at dette måtte være ingeniørmat, og de er det vel en del av på forumet, så skuffelsen var stor når det var utilgjengelig. Er det noen som har litt greie på dette og kan bekrefte/avkrefte dette? Det er mange forutsetninger og forenklinger en må ta, men jeg håper noen har fasiten ;)

stefse

Ja. Det som gjør dette mulig er adblue(urea) og stort sett kun det. Det henvises til en testrapport som viser at biler med adblue altså lastebiler som har dette påbudt, slipper ut så og så mye mindre No2 enn en personbildiesel. Også kan man satt på spissen si at luften som er bak personbildieselen vil inneholde mindre NO2 etter at lastebilen har brukt den i sin motor.
Også vrir man på det til man får de argumentene man behøver. Hva kan man forvente av en lastebil organisasjon?

Denne dieselgreia blir aldri bra uten adblue, samme hvor mye SW endringer VW gjør. Bilprodusentene og kundene vil ikke ha det fordi det er en bruksterskel og koster penger.
Konklusjonen er at småbildiesler må vekk, og kun tyngre kjøretøy med adblue kan bruke diesel.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jche

Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

stefse

Sitat fra: jche på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:37
Det blir stadig vanligere med adblue på personbiler også...
Det er jo fint, men jeg har til gode å se dette. Er ikke spesielt interessert i å kjøre dieselbiler for å si det slik, så hvis du kan komme med et par eksempler hadde det vært interessant.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

gigafactory

Åja, hvis det er tenkt at de liksom drar dieseleksosen fra bilen foran rett inn, så skjønner jeg at det kan stemme sånn halvveis.

Volkswagen har en del AdBlue-varianter på de sprekere dieselmotorene i hvert fall:

https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/passat-stasjonsvogn/vw_passat_sedan-stv_td_03-2016_web.pdf/_jcr_content/renditions/original./vw_passat_sedan-stv_td_03-2016_web.pdf

Hvis jeg har forstått det rett, så går bilene i en slags limp-mode om de ikke fyller AdBlue?



doldis1

   
Sitatkan en si at hver barnehage og skole i Oslo burde ha en Euro VI-lastebil stående på tomgang utenfor

Ha ha ha,tror vi heller kan si at hver organisasjon som driver med skitten teknologi burde ha en Geir A. Mo
til å snu tingenes tilstand på hodet..
NOx er lokal forurensing og for det meste et storbyproblem, hva med HC, CO, og ikke minst CO2 ?
Hvis lastebilene til Geir A.Mo er så rene som han påstår vil jeg foreslå at han setter en på tomgang
utenfor kontoret sitt og leder eksosen fra den gjennom en slange og inn på kontoret . . .

TB

Sitat fra: gigafactory på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:54
Hvis jeg har forstått det rett, så går bilene i en slags limp-mode om de ikke fyller AdBlue?
Her bilde av instrumentpanel i Citroën Grand C4 Picasso "Starting preventing in 1500 mi":
http://www.parkers.co.uk/cars/reviews/living-with-it/citroen-grand-c4-picasso/september---feeling-a-little-adblue/

Dvs Citroën nekter start om ein ikkje fyller. Vil sikkert varsle for kvar start ein periode.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

stefse

Det må en viss mengde til for at det skal ha effekt. Kan virke som de satser på å ha en liten spylevæske tank med adblue som skal fylles på service. Så programmerer de bilen til å bruke adblue kun i gitte situasjoner som på full gass (Eller at bilen kjøres i test syklus  ;D)

Problemet med personbildieslene i norge er at de kjøres på lav effekt, slik at det ikke blir skikkelig temperatur på eksosen til å få i gang SCR systemet. Spesielt i bykjøring får man aldri opp temperaturen skikkelig, det kan vel alle som har kjørt moderne dieselbil i kuldegrader skrive under på.  Så, når motoren stort sett går ganske kaldt, har adblue liten effekt, derfor vil ikke systemet tre i kraft, og eksosen går urenset ut.

Så kan man lappe på det igjen ved å sette senere insprøytningstidspunkt for å få mer eksos til å varme opp systemet. Da får man høyere forbruk, som er synonymt med mer CO2 som dere vet, og dessuten mer partikler og sot som igjen kan medføre andre driftsforstyrrelser i motoren.

Diesel er rett og slett ikke egnet for å lunke rundt i personbiler i byer. Lastebiler har motorer som er større og som går med høyere belastning. (Tenk på at en lastebil på 50 tonn har 4-500hk, en lastebil på 12-15 tonn har 250hk mens en personbil på 1,8 tonn har 150-200hk - Forholdstallet sier seg selv) Eksostemperaturene er høye, (sjekk varmedisen som kommer ut av eksosrøret på lastebiler) og forholdene ligger til rette for god funksjon av SCR. Så har de også en stor adblue tank, gjerne 20% av dieseltanken, og de fyller jevnlig adblue samtidig med diesel, fra egen pumpepistol.

Det eneste jeg kan se for meg på personbil er å ha et lite dieselaggregat som fyrer i gang og går med jevn høy belastning (lader batteri) hvor alle rensefunksjoner er optimalisert for den jobben.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

gigafactory

Meget interessant, godt å høre at systemet på lastebiler faktisk har noe for seg i praksis også. Vanskelig å få 50 tonn over på EL med det første  ;D

Høres også ut som RDE på sikt vil bli en hodepine for dieselbiler, selv for bilene med dagens SCR. Etter sigende skal "året rundt"-temperaturer benyttes. Om det betyr noe under frysepunktet for de kontinentale er en annen sak, men alt er bedre enn 20-30 varmegrader i en totalt urealistisk syklus som i dag.


Siggen

Sitat fra: stefse på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:45
Sitat fra: jche på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:37
Det blir stadig vanligere med adblue på personbiler også...
Det er jo fint, men jeg har til gode å se dette. Er ikke spesielt interessert i å kjøre dieselbiler for å si det slik, så hvis du kan komme med et par eksempler hadde det vært interessant.

De fleste mercedeser har hatt det lenge. PSA har hatt det en stund på sine 1.6 og 2.0 dieseler noen år også

doldis1

 Uttalelsen fra NLF direktøren er historieløs, feilaktig og latterlig....
Finnes ikke ett eneste barnehagebarn i Norge som har det aller minste glede av eksosen fra euro VI motorer.
I begynnelsen var problemet med dieseleksos røyken, altså HC.
De trodde at fraværet av CO gjorde dieslene ufarlige og de var derfor i utstrakt bruk på steder der bensin
var uegnet, f.eks nede i gruvene i Kiruna..
Så viste det seg at det var CO i dieseleksosen likevel, dog bare rundt 10 % av bensinerne, men farlig nok.
Etterhvert startet "rensingen" av dieselmotorer, tilbakeføring av eksos til innsuget,
katalysator, partikkelfilter og nå det siste som er urea i drivstoffet...

Problemet er bare det at- for hver ny runde med eksoskrav, dukker det opp "nye" giftige stoffer og ofte er
de enda verre enn forgjengerne!
HC-CO2-CO likevel-NOX-NO2, så er det vel bare å vente på neste giftige stoff ut...

Det er heller ikke så merkelig at det er slik. Når diesel forbrennes i luft vil den ikke forsvinne/ brenne opp,
den vil ihht. fysikkens lover kun omdannes...
Iflg. American Lung Assosiation inneholder Dieseleksos 450 ulike kjemiske sammensetninger, 40 av disse
igjen er av staten California klassifisert som giftig...
Bottom line er at når diesel forbrennes i luft vil du alltid få spennende kjemiske forbindelser mellom
komponenter i dieselen og nitrogenet/oksygenet i lufta....

pwb

Sitat fra: stefse på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:45
Sitat fra: jche på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:37
Det blir stadig vanligere med adblue på personbiler også...
Det er jo fint, men jeg har til gode å se dette. Er ikke spesielt interessert i å kjøre dieselbiler for å si det slik, så hvis du kan komme med et par eksempler hadde det vært interessant.

Har vært på mange motorer på personbiler lenge det der. Som andre sier har PSA brukt dette lenge, var det på min 207 fra 2008/09 og er på vår 308 nå også.

stefse

Sitat fra: pwb på torsdag 19. januar 2017, klokken 19:57
Sitat fra: stefse på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:45
Sitat fra: jche på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:37
Det blir stadig vanligere med adblue på personbiler også...
Det er jo fint, men jeg har til gode å se dette. Er ikke spesielt interessert i å kjøre dieselbiler for å si det slik, så hvis du kan komme med et par eksempler hadde det vært interessant.

Har vært på mange motorer på personbiler lenge det der. Som andre sier har PSA brukt dette lenge, var det på min 207 fra 2008/09 og er på vår 308 nå også.
Hvor ofte fyller du adblue da? Kjørte nettopp forbi en nyere Volvo FH16 og la merke til at adblue tanken var nesten like stor som dieseltanken.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

TB

I linken lenger opp står det at tanken for AdBlue er 17 liter. Det skal være nok til 32 000 km. (Om eg har lest / rekna rett?)

Har sjølv erfaring frå Citroën C4 Grand Picasso 2007 modell - der det blir brukt ein liknande tilsetning, omtalt som "Eolys". Det skal være normalt nok til 120 000 km. Den fylles ved å skifte "tanken" som er ein "fleksibel pose". Erfarte dette etter det var mus i bilen som gnaga hol i både dieseltank og denne "Eolys" posen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mr.Zero

Og slik ser denne posen ut. Mener den koster rundt 1.500,-, eller mer..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA