Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bil nummer en

Startet av spirrevipp, onsdag 22. mars 2017, klokken 00:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. januar 2017, klokken 08:44
I tillegg tenker sikkert en del "Hey det koster jo hele 10.000,- å få på plass lading hjemme, mye bedre å betale 50 øre ekstra og slippe hjemmelader.

Da har de ikke satt en spesielt høy verdi på egen fritid...
I løpet av en 4 års tid (gitt 20.000km kjørelengde) har man dessuten betalt de 10.000- i ekstra strømkostnad (ca. 50 øre/kWh) og sitter fortsatt uten lader hjemme.

Du skal ikke undervurdere hvor lite supercharger-hjemmeladerne forstår av økonomi eller verdien av egen tid :)
Helt enig i at regnestykket ikke går opp, hverken økonomisk eller ift forvaltning av egen tid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. januar 2017, klokken 12:05
Sitat fra: cra på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:18
Det er jo dette destinasjonslader-programmet er til for. ;)
Har ikke merket noe til destinasjonsladerprogrammet for min del..

Kan ikke garantere at det er eller kommer noe der du kan ha nytte av det, men det blir stadig flere. De har bikka 1000 i Europa nå.

https://www.tesla.com/no_NO/destination-charging

https://www.tesla.com/no_NO/findus?redirect=no#/bounds/62.4114249,6.609298699999954,62.36899449999999,6.5467443,d?search=destination%20charger,
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kavorka

Sitat fra: cra på torsdag 19. januar 2017, klokken 12:50
Kan ikke garantere at det er eller kommer noe der du kan ha nytte av det, men det blir stadig flere. De har bikka 1000 i Europa nå.

https://www.tesla.com/no_NO/destination-charging

https://www.tesla.com/no_NO/findus?redirect=no#/bounds/62.4114249,6.609298699999954,62.36899449999999,6.5467443,d?search=destination%20charger,
Det er å foretrekke å lade der man overnatter. Men hvis man er fastlåst til å overnatte nær de destinasjonsladerne blir det litt upraktisk.

Så langt har de tilbydd gratis lading, slik at det er en ren utgiftspost. Da kan jeg forstå at man bare vil sette opp superladere mellom byer. Jeg ser ikke problemet med at man har superladere i en by når man får dekket de faktiske kostnadene.

turfsurf

Jeg vil heller ha parkering med 7-22kW lading nær overnattingssted, enn SuC i samme by. Kjedelig å kaste bort en halvtime eller mere ekstra for å lade på kvelden eller morgenen, i stedt for bare parkere og plugge i. Betaler heller litt ekstra for overnatting med slik mulighet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. januar 2017, klokken 15:13
Jeg ser ikke problemet med at man har superladere i en by når man får dekket de faktiske kostnadene.

Slik det har blitt priset i denne omgang så får de knapt nok dekket strømutgiftene fra de som har brukt opp kvoten sin - om de i det hele tatt får dekket det. Her har det ikke - slik det ser ut - blitt lagt inn noen marginer for å dekke oppsett/drift/vedlikehold av stasjonene. Så nei, de får så langt vi kan se ikke dekket de faktiske kostnadene. Dette gjør bare superladenettverket til en mindre utgiftspost enn den ellers ville hatt blitt.

Oppsett av ladere ment som "hjemmeladere" for de uten mulighet til å lade hjemme måtte enten være mye dyrere å bruke og/eller levere en mye lavere effekt - noe ala destinasjonslading. Eller av den typen stadig flere byer setter opp som offentlige ladeplasser rundt i byene, altså ikke ett Tesla problem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Om Tesla skal selge biler i stort antall, og sette opp flere superladere, ser jeg ikke det store poenget med at alle superladere skal ligge mellom byene. Tesla tar vel inn en engangssum for å enable superlader funksjon som kan gå til utbygging av infrastruktur.

Når det er billigere å lade hjemme, for de som kan, ser jeg ikke for meg at belastningen blir så mye større på superladere. For de som ikke har lademulighet hjemme, og egentlig ikke ville vurdert elbil, vil Tesla klare å selge en bil. Litt av fortjenesten forsvinner i at det trengs ekstra ladeplass, men regner med de likevel går i pluss.

HenryJac

Er vel fortsatt gratis for de med gratis lading inkl uansett?
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Muffinman

Jepp, og det betyr at jeg i framtiden skal kjøre på og......fortsatt unngå hurtiglading når jeg kan :)  Selv supercharger er så treigt at jeg får mark, ihvertfall når jeg kjører alene.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. januar 2017, klokken 09:18
Jepp, og det betyr at jeg i framtiden skal kjøre på og......fortsatt unngå hurtiglading når jeg kan :)  Selv supercharger er så treigt at jeg får mark, ihvertfall når jeg kjører alene.

Samme strategi her - SC brukes kun når jeg er nødt. Men når jeg først er på langtur (som jeg nok er sjeldnere enn du) så synes jeg SC er rask nok til lading underveis; 20 min gir en kjapp matbit og et dobesøk, samt en liten rusletur hvis vær og omgivelser er OK.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Kommer nok helt an på hvor mange man er i bilen. Når jeg er på langtur er det omtrent alltid 4-6 pers i bilen. Jeg kunne ikke kjørt lenger enn 3-3,5 timer i strekk om jeg så ville, og det er omtrent ikke mulig å få til kortere pauser enn 15-20 minutter.
Pausene er alltid lengre og hyppigere enn ladebehovet.

Eneste nedturen jeg kommer på var i fjor sommer når det var smokkfult i Falkenberg med ladekø. Da fikk jeg en del mindre strøm enn planlagt og måtte ta unødvendige 5-10 minutter i Køge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg syns lading underveis er kjedelig. Selvom vi har full bil vil jeg gjerne slippe å stoppe ved Jafs på Gol, er så lei av den..

Gleder med til 150kWt-pakke kommer! Da forsvinner stort sett mitt ladebehov underveis (unntatt ekstremturer til Nord Norge..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ladov

Musk har vel sagt at Tesla ikke kommer til å gå over 100kWh med det første så da må du nok kjøpe et annet merke(sikkert noe tilgjengelig i 2019).

Derimot tror jeg Tesla snart kommer til å annonsere økt ladeeffekt og da er det ikke like viktig med stort batteri lenger. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ladov på fredag 27. januar 2017, klokken 17:06
Musk har vel sagt at Tesla ikke kommer til å gå over 100kWh med det første så da må du nok kjøpe et annet merke(sikkert noe tilgjengelig i 2019).
Det de har sagt er vel at 100 kWh batteriet er det største de lager med 18650-cellene. Det kommer nok ikke 150 kWh batteri med det første, men 110-120 kWh ville det ikke overraske meg om kommer ca i 2018, da med 21-70 celler fra Gigafactory.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Batteridiskusjonen er en avsporing i denne tråden. Tesla leverer den batteristørrelsen som er nødvendig for å ha størst i forhold til konkurrentene- det vil altså også være avhengig av dem. Jeg tviler på at det er en definert øvre grense.

skolelyset

Er gratis superlading noe jeg skal betale noe ekstra for? Evt hvor mye ekstra?
Regner med mitt behov for superlading vil være veldig lite siden jeg sjelden kjører langt, og har mulighet til ganske stor hjemmelader både hjemme og på hytta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA