Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av turfsurf, tirsdag 21. mars 2017, klokken 21:03

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hnrk på fredag 20. januar 2017, klokken 09:40Kan vel hende marginene har endret seg nå som Gigafactory har begynt å produsere de nye cellene? (så kanskje både 75 og 90 er dyre?) :)
Model S/X vil nok ikke benytte celler fra Gigafactory de nærmeste par årene i hvert fall. Produksjonen til Gigafactory er tiltenkt Tesla Energy og Model 3 i første omgang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Fikk nettopp svar fra Tesla på spørsmål om oppgradering til 100,med  bil i produksjon. Mister fri SC, depositum og får nye priser.

Surt å ta ett tap på 15k, men ellers er jo 90-100 ett røverkjøp sammenlignet med 75-90, selv om den oppgraderingen gir økt ytelse og.

Noen som vet noe om ladefarten på 100 vs 90?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rettep

Hm, vanskelig å forholde seg til disse endringene når jeg akkurat har bestilt bil. Men, i forhold til helt normalt bruk, og hvis man skal forholde seg til annenhåndsverdi (tross alt bør man vel det når man kjøper en bil til 1 mill og et produkt som samtidig er i rivende utvikling) - da lurer jeg virkelig hva som vil bli lagt mest vekt på av gratis superlading kontra 100 batteri om et par tre år...?

Øyvind.h

Godt spørsmål. Det finnes nok en del ekstrembrukere som vil se verdien i ubegrenset lading. Men hvor stor kan den kjøpergruppen være?

Jeg synes 100-batteriet er verd mer enn hva de har priset oppgraderingen til.
Bjørn har for øvrig testet ladehastigheten på 100-batteriet og konkludert med at den er høyere enn 90-batteriet (Sjekk video). Såfremt man er alene på laderen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#19
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2017, klokken 09:39
Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)
Begge deler er nok billig om det var reel batterikapasitet det var snakk om. Tesla håper vel på å kunne prise batterierceller fra sin nye fabrikk til ca 100dollar/kWh. Batteripakker blir en god del dyrere. Dagens pris er adskillig høyere.
Her er det vel snakk om batterier som sitter i bilen og hvor en softwarebegrensninger i ytelse og kapasitet gir en "rabatt". Prisingen er nok mer en vurdering av hva som gir mest penger i kassa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

o.b.lix

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. januar 2017, klokken 10:29
Fikk nettopp svar fra Tesla på spørsmål om oppgradering til 100,med  bil i produksjon. Mister fri SC, depositum og får nye priser.

Dvs om bilen er satt i produksjon, så koster 100D 46.700 mere, + verdien av gratis SC + 2 måneder lengre leveringstid...

Æsj...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

#21
Da har jeg kansellert 90 og bestillt 100. Droppet premium denne gangen, siden man ikke får med ventilerte seter, og alcantara tak nå er inkludert i skinnpakken. Valgte nå med carbon interiør i stedet for dark ash. Bilen koster nå ca 10k mindre, men tapte depositum på 15k. Estimerte utgifter til SuC er 3k i året. Det kan jeg leve med. Dråpen i havet var ladehastigheten på SuC, det betyr litt på motorvei.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

Smart valg, hadde valgt 100 fremfor free SC any day. Har luftet X100 i heime og 200.000 mer, men vi tror fortsatt vi klarer oss fint med 60 og om ikke får vi se på det når vi vet. Denne Tesla-galoppen er farlig;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tjomswrx

Har ikke avbestilt x90 enda, men kommer nok til å gjøre det til fordel for x100. Har mer bruk for rekkevidden enn gratis SC. Kjipt at depositumet ryker da bilen snart skal i produksjon. Synes egentlig dette er litt dårlig av Tesla når jeg oppgraderer til enda dyrere bil. Bilen er ikke produsert enda. Jaja, skjønner at min bil er planlagt i produksjonslinjen osv....
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
S85

MeTesla

Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Har ikke avbestilt x90 enda, men kommer nok til å gjøre det til fordel for x100. Har mer bruk for rekkevidden enn gratis SC. Kjipt at depositumet ryker da bilen snart skal i produksjon. Synes egentlig dette er litt dårlig av Tesla når jeg oppgraderer til enda dyrere bil. Bilen er ikke produsert enda. Jaja, skjønner at min bil er planlagt i produksjonslinjen osv....
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.

Den sannsynligheten er vel i høyeste grad tilstede?

Ellemelle

Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Hvis du uansett taper depositumet ditt, hva har du å vinne på å avbestille bilen allerede nå? Selv om du venter til bilen er på Drammens havn, så taper du ikke mer enn depositumet (som du allerede har avskrevet).
Jeg ville ha ventet og sett ann litt, i det minste til bilen har blitt produsert.

Rico

Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:45
Smart valg, hadde valgt 100 fremfor free SC any day. Har luftet X100 i heime og 200.000 mer, men vi tror fortsatt vi klarer oss fint med 60 og om ikke får vi se på det når vi vet. Denne Tesla-galoppen er farlig;)

Les denne tweeten til Elon, dette her tar aldri slutt:


tjomswrx

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:57
Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Hvis du uansett taper depositumet ditt, hva har du å vinne på å avbestille bilen allerede nå? Selv om du venter til bilen er på Drammens havn, så taper du ikke mer enn depositumet (som du allerede har avskrevet).
Jeg ville ha ventet og sett ann litt, i det minste til bilen har blitt produsert.

Takk for støtte. Kanskje lurt å vente litt.

Mister ikke depositum hvis om men min bil produseres med begrenset 100kwh batteri. Det er jo det jeg håper på selvsagt.
S85

turfsurf

Hvis bilen din ikke har gått i produksjon enda, så taper du ikke depositum hvis du oppgraderer til 100.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA