Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Tommy Welle, mandag 20. mars 2017, klokken 23:00

« forrige - neste »

Tommy Welle

Hei

Har nettopp bestilt en ny Nissan Leaf Nordic 30kWh.

Har noen spørsmål ang den ladingen. Jeg har funnet ut nå i ettertid at det er 3.3kw modellen og ikke 6.6kw. Dette er ikke mulig og bytte i ettertid sier selg og jeg lurer på om jeg kanskje angrer litt.

Denne skal hovedsakelig bruker 80km hver dag. 40km hver vei med lading i 8timer på jobb. (ingen lading hjemme)
Ellers blir det jo lading på hurtigladestasjoner.

Har lest at en EL bil fort blir hovedbilen, og kunne da kanksje tenkt meg mer kraft ved parkering mens jeg handler, er på besøk etc.
Men hvor mye vil dette ha og si? Er det like greit og bare ta den og heller velge 6.6+ ved neste bilkjøp? Tenkte og kanskje bytte den inn når 2018 modellen kommer.

Takker for svar. (Helt ny i dette)

nr1rayner

Hvordan er lademuligheten på jobb egentlig?
8 timer lading med schuko (10A) kun på jobb er for lite om vinteren, men kan fungere til jobbkjøringen i mildere vær. All annen kjøring må du nok belage deg på å lade i tillegg.

Med det behovet du beskriver ville jeg ikke vært bekymret for 3,3 eller 6,6kw lader, men lademuligheten generelt når du har så lang arbeidsvei.....
Hurtiglader er kjekt å ha i bakhånd, men ikke noe man bør/orker å basere seg på i det daglige.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Tommy Welle

Hei, det er 10A eller 16A stikkontakt, har også en 3 fase kontakt (kan bruker?) tilgjengelig i garasjer her. Hurtiglading har jeg langs veien til jobb. Her jeg bor er det sjelden mer enn 10 minus.

TorC

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:31
Hvordan er lademuligheten på jobb egentlig?
8 timer lading med schuko (10A) kun på jobb er for lite om vinteren, men kan fungere til jobbkjøringen i mildere vær. All annen kjøring må du nok belage deg på å lade i tillegg.

Det er nok en misforståelse. 8 timer på 10A gir bilen mer enn nok juice til det trådstarter beskriver.
På to turer av 40 km har jeg lite tro på at han bruker noe særlig mer enn 1,5 kwt per mil om vinteren. Altså rundt 12 kWt. 10 A gir rundt regnet 2 kW medregnet tap i ladingen. 8 timer gir altså ca 16 kWt. Der er mer enn nok til å dekke inn de 12 kWt ha har brukt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kavorland

Heisann.

Trur ikkje du trenger å uroa deg.

Eg pendlar 80 km til/frå jobb kver dag, pluss ymse småkjøring.
Er som regel mellom 110 - 150 km dagleg i vekedagane på min 24 kwh.

No på vinterstid nytter eg litt hurtiglading dei dagane eg veit det blir over kapasiteten som er 11-12 mil på vinteren. Ein kjapp handletur mens bilen lader i 10 min på hurtiglader, og eg har toppa opp med 20% tillegg.

Om du reiser frå jobb, etter 8 timer med 10 amp lading vil nok bilen ha 100%, og på din 30 kwh så er vel det rundt 13-14 mil på vinterstid. Då skal du ha 5-6 pluss mil etter tur retur jobb.

Eg lader på 16 amp schuko overnatta i heimen, og er på 100% ved avreise frå heim, om du har det samme frå motsatt utgangspunkt er vel egentlig utan betydning.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Tommy Welle

#5
Sitat fra: kavorland på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:45
Heisann.

Trur ikkje du trenger å uroa deg.

Eg pendlar 80 km til/frå jobb kver dag, pluss ymse småkjøring.
Er som regel mellom 110 - 150 km dagleg i vekedagane på min 24 kwh.

No på vinterstid nytter eg litt hurtiglading dei dagane eg veit det blir over kapasiteten som er 11-12 mil på vinteren. Ein kjapp handletur mens bilen lader i 10 min på hurtiglader, og eg har toppa opp med 20% tillegg.

Om du reiser frå jobb, etter 8 timer med 10 amp lading vil nok bilen ha 100%, og på din 30 kwh så er vel det rundt 13-14 mil på vinterstid. Då skal du ha 5-6 pluss mil etter tur retur jobb.

Eg lader på 16 amp schuko overnatta i heimen, og er på 100% ved avreise frå heim, om du har det samme frå motsatt utgangspunkt er vel egentlig utan betydning.

Du har 24kWh modellen?

Klarer du 100% fra hjemme, til jobb og hjem igjen på samme lading?


Nissanleaf201630kwh

Hei.

Jeg ladder heller ikke min bil hjemme. Ladder bare på jobb. Jeg bruker 9 timer fra tomt til fullt batteri på en 16 ampers kurs.

Jeg har også valgt 3,3 istedenfor 6,6. Grunn til det er at det ikke finnes veldig mange(foreløbig) som har 6,6. Det vil si at du ikke får utnyttet dette og en 3,3 er en bedre løsning. ( spart penger ). Når man hurtiglader bruker man chademo uansett.

kavorland

#7

Du har 24kWh modellen?

Klarer du 100% fra hjemme, til jobb og hjem igjen på samme lading?
[/quote]

Har 24 kwh Tekna ja.

Ja, med god margin.
Når eg startar med 100% i heimen, og kun kjører 36 km til jobb, og 36 til heim så har eg som regel berre brukt 60%, maks 70% alt etter ver og føre no på vinteren.

P sommarstid nyttar eg knapt 20% på desse 36 km, og landar då i heimen med nærare 60 % rest.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

nr1rayner

#8
Sitat fra: TorC på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:42
Det er nok en misforståelse. 8 timer på 10A gir bilen mer enn nok juice til det trådstarter beskriver.
På to turer av 40 km har jeg lite tro på at han bruker noe særlig mer enn 1,5 kwt per mil om vinteren. Altså rundt 12 kWt. 10 A gir rundt regnet 2 kW medregnet tap i ladingen. 8 timer gir altså ca 16 kWt. Der er mer enn nok til å dekke inn de 12 kWt ha har brukt.

8 timer på 10A gir ca 80% tilskudd på en 24kwh. Regner med det gir ca 55-65% på en 30kwh.

1,5kwt/mil? I hvilken hastighet/temperatur gjør du det?
Jeg ligger vel på 1,2-1,3 på sommeren, med mye småkjøring, og 1,8 på vinteren. På de kaldeste dagene passerer nok jeg lett 2. Klart, jeg har mye småkjøring, men 1,5 synes jeg var et forsiktig estimat...

Kommer helt an på hastigheten det. Flere ganger jeg kjører ca 35 km til jobb. Om sommeren er det ingen problem, da går det ca 20-25% hver vei, stort sett i 80km/t.
Men er det -10/-15 C kan jeg fint bruke 40-45% på 35km. Da blir det knapt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#9
Ser jeg "dømte" den litt kjapt her i min første kommentar.
Jeg tenkte nok egentlig isolert på de kaldeste, verste dagene.
Er det + eller bare noen få minus burde det gå temmelig fint med 8 timer på jobb.

Edit:
Og det blir endel småkjøring i tillegg, som det ofte blir.
Det er de kalde dagene som er utfordringen. En liten svipptur på 3-4km kan fort spise 10%  :(
Og hurtiglading går tregere.

Summa summarum bør det altså gå fint de aller aller fleste dager.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:41

8 timer på 10A gir ca 80% tilskudd på en 24kwh. Regner med det gir ca 55-65% på en 30kwh.

1,5kwt/mil? I hvilken hastighet/temperatur gjør du det?
Jeg ligger vel på 1,2-1,3 på sommeren, med mye småkjøring, og 1,8 på vinteren. På de kaldeste dagene passerer nok jeg lett 2. Klart, jeg har mye småkjøring, men 1,5 synes jeg var et forsiktig estimat...

Kommer helt an på hastigheten det. Flere ganger jeg kjører ca 35 km til jobb. Om sommeren er det ingen problem, da går det ca 20-25% hver vei, stort sett i 80km/t.
Men er det -10/-15 C kan jeg fint bruke 40-45% på 35km. Da blir det knapt.

Selvsagt kommer det an på hastighet og temperatur, samt en drøss andre faktorer. Trådstarter skrev i sitt første innlegg at dette var en 30 kWt versjon, så da forventer jeg at den har VP. På absolutt kaldeste dagene så kanskje han kan klare å bruke oppimot 2 kWt per mil, men selv da vil han klare dekke inn forbruket på 16 kWt på de 8 timene med en 10 amp kladd. Jeg synes dette er en unødvendig problematisering som bare skaper usikkerhet for trådstarter.

Vi kan trygt konkludere med at ved normal kjøring, to turer av 40 km så vil 8 timers lading på 10A kladd være tilstrekkelig for å dekke forbruket.

Man kan selvsagt anbefale å kjøpe en 16A kladd, men da stilles det andre krav til ladepunktet han skal bruke.

Når det gjelder 6,6 kW ombordlader skjønner ikke hvorfor folk kjiper inn på dette. Det kommer stadig nye type2 stolper som kan gi mer enn 16A. Selv har jeg opplevd flere ganger å komme til en hurtiglader som enten er i ustand, eller kø på. Ofte er det en 11 kW type 2 stolpe ved siden av. Det er betydelig bedre å stå 15 minutter på en slik stolpe for å komme seg til neste stolpe enn å måtte stå en halvtime...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på onsdag 11. januar 2017, klokken 16:52
Når det gjelder 6,6 kW ombordlader skjønner ikke hvorfor folk kjiper inn på dette. Det kommer stadig nye type2 stolper som kan gi mer enn 16A. Selv har jeg opplevd flere ganger å komme til en hurtiglader som enten er i ustand, eller kø på. Ofte er det en 11 kW type 2 stolpe ved siden av. Det er betydelig bedre å stå 15 minutter på en slik stolpe for å komme seg til neste stolpe enn å måtte stå en halvtime...

Dårlig eksempel da en 11kW-stolpe ikke gir deg noe mer fres med 6,6kW lader. 11kW er 3x16A, med 1x32A lader ender du opp med 1x16A som er 3,7kW.

Du må bruke en 22kW-stolpe for å få 6,6kW. Eller en 7,4kW (blir flere og flere av disse).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Viktig da for trådstarter at det faktisk følger med 10A kladd, og ikke 8A...

Nei, her må jeg arrestere deg TorC.
Ang lader, "folk" kjiper ikke inn på 6,6kw (vel, noen gjør det), men i all hovedsak er det Nissan som gjør det. Skulle gjerne hatt 6,6kw den gangen jeg kjøpte, det popper opp slike stolper "over alt" om dagen. Ja, det koster ekstra, men Nissan ser ut til å ta inn utelukkende 3,3kw biler, og som kjent er det vanskelig å få gjort noe med det i ettertid.
Skal man ha 6,6kw blir det gjerne ekstra ventetid på nybil. På bruktmarkedet finnes det stort sett bare USA-modeller med 6,6.
6,6kw burde være standard slik det er på Kia, som jo bruker samme kontakten.

Ja, som vi ble enig om skal trådstarters bruk burde gå til jobbkjøringen. Check.
Men, så blir det som man vet endel småturer innimellom. Alle med elbil vet at det blir hovedbilen.
Viktig å merke er også at hvis trådstarter får problem er det på vei TIL jobb.
Når man da tenker på de kalde dagene:
*en "svipptur" spiser fort 10% batteri.
*Forvarming uten lading spiser også 5+%.
Så, med litt ekstrakjøring og forvarming blir marginene fort svært små med den ladetilgangen, uten bruk av QC.
Når man da ikke har lademulighet hjemme, og offentlig ladepunkt er opptatt er man litt stuck, det kan være nok til at man må spare inn for å komme seg TIL jobb neste dag, eller en tur innom QC.
Og, som kjent, på QC kan det være kø eller andre problemer.
Så nei, det er ikke "unødvendig problematisering".
Dette er noe trådstarter bør være kjent med, jo før jo bedre.

Har ingen tvil om at dette går bra, og de aller aller fleste dagene holder nok jobbladingen mer enn nok.
Men, i kalde perioder, og spesielt hvis det blir mye ekstrakjøring, bør altså trådstarter belage seg på å spe på ladingen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA