Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte hjul m/ dekktrykksmåler?

Startet av johnsalf, mandag 20. mars 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

doldis1

 

SitatElbiler har også mye større behov for å være aerodynamiske, og trenger ikke en front med plass til en stor motorblokk, så det er helt klart at bilene vil bli annerledes. Jeg tror kanskje det Tesla gjør er første steg i evolusjonen vekk fra fossilbilene.

Espen, som nær sagt vanlig-godt tenkt!
Hvis vi tar steget tilbake til de første carl Benz automobile er vel slektskapet med hestevognene udiskutabelt?
Litt av samme tankegang slår meg når jeg ser under panseret på en Nissan Leaf,
det ser da unektelig ut som under panseret på enhver annen liten fossil japsebil ?
Her vil det nok komme endringer.
Kan man f.eks se for seg at hjulene eller snarere felgene får innstøpte magneter og blir en del av motoren?
Går det an ?
Ville jo forenklet konstruksjonen, ingen drivaksler,ingen væskekjøling av sentral motor, ingen reduksjonsgir ?
Kanskje vil diameteren på "motoren" (innvendig felgdia) være stor nok til
at tradisjonelle bremser blir overflødig, motorbrems vil være nok? Noe annet ?

elektrolux

Interessant henvisning. Ingen tvil om at produsentene tar utgangspunkt i det kjente.

Dette er da også tryggest kommersiellt. De som tar tjangs på å tenke utenfor boksen selger ikke alltid like mye.

Hub motor som du viser til er tenkt på og var faktisk også standard på Porsche sin første elbil, men konstruksjonen har en del ulemper med vekt og kostnad. Det er nok enklere å lage en liten og effektiv motor som driver hjulene via drivakslinger.

Det som frustrerer meg mest er tankegangen at bilen skal simulere motorbrems når en slipper fartspedalen. Og på toppen av det hele framstiller produsentene den såkalte regenereringen som noe som øker rekkevidden.

Bare se Opel sine reklame videoer. Bilen har 500 km rekkevidde, og regenerering som gir økt rekkevidde. Uinnvidde og journalister tror gjerne at det betyr at en kan få enda lengre rekkevidde bare en regenerer ofte nok. >:(

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jlan

Interessante betraktninger, men jeg er ikke helt enig i konklusjonene.

Det som er elbilens store utfordring ved moderate hastigheter er vekten. Ikke så mye på grunn av akselerasjon/retardasjon, for det tar regenereringen seg av, ihvertfall 3/4. Det som er problemet er rullemotstanden, som er omtrent proporsjonal med vekten. Ved 90 km/t er den for en Tesla S omtrent like stor som luftmotstanden. Ved 60 km/t dobbelt så stor. Smalere dekk hjelper litt, men det går jo ut over kjøreegenskapene. Å legge motorene i hjulene kan kanskje redusere vekten noe, men det øker også ufjæret masse, som igjen er uheldig for kjøreegenskapene.

Det jeg tror er fremtidsløsningen er Maglev, altså at hovedveiene har magnetbaner som løfter hjulene fra bakken, sørger for fremdrift og samtidig lader bilens batteri. Enda et skritt videre så foregår dette inne i rør med lavt lufttrykk, slik at luftmotstanden reduseres også (Hyperloop).   

Edit, beskrevet her: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2547587/The-car-really-lets-fast-lane-Radical-new-convertible-concept-allows-car-drive-normal-roads-pop-wheel-high-speed-maglev-tracks.html
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

cra

Sitat fra: jlan på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:46
Det jeg tror er fremtidsløsningen er Maglev, altså at hovedveiene har magnetbaner som løfter hjulene fra bakken, sørger for fremdrift og samtidig lader bilens batteri.

Med tanke på veistandard, -utbygging og -vedlikehold her til lands skal jeg tørre å sette penger på at ingen av oss som lever i dag kommer til å kjøre på slike veier her i landet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:19

Det som frustrerer meg mest er tankegangen at bilen skal simulere motorbrems når en slipper fartspedalen. Og på toppen av det hele framstiller produsentene den såkalte
Sitatregenereringen som noe som øker rekkevidden



Gjør det ikke det, øker ikke regenerering rekkevidden ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:48Gjør det ikke det, øker ikke regenerering rekkevidden ?
Regenerering øker rekkevidden, i forhold til å ikke ha regenerering.

Når man kjører bør man forsøke å bruke minst mulig regenerering, og aldri friksjonsbremsene. Det beste er å holde jevn fart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Sitat fra: doldis1 på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:48
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:19

Det som frustrerer meg mest er tankegangen at bilen skal simulere motorbrems når en slipper fartspedalen. Og på toppen av det hele framstiller produsentene den såkalte
Sitatregenereringen som noe som øker rekkevidden



Gjør det ikke det, øker ikke regenerering rekkevidden ?
Ikke egentlig, den reduserer tapet du får hver gang du bremser og akselererer igjen. Litt som å handle på salg, du *tjener* ikke penger, du sparer i forhold til å handle til full pris.

Hvis du kjører i konstant hastighet, uten å bremse, vil regenerering ha null effekt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror bilene vil bli betydelig mer aerodynamiske over de neste årene. Model S har Cd på 0,24 og Model 3 har Cd på 0,21. Jeg tror verdier i 0,18-0,25 vil bli normen. Så kan man spørre seg hvordan slike biler vil se ut. Ett par ting jeg tror er at speilene vil forsvinne, erstattet av kameraer, og dashbordet vil flyttes lengre frem i bilen, slik at man sitter nærmere frontruten. De kan ende opp med å se ut som denne bilen: https://www.wired.com/2014/09/german-aerodynamic/

Men kanskje mer trolig er noe mer moderat, som VW XL1 (Cd på 0,189): https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Reduksjon av Cd fra 0.24 til 0.18 for en bil som TMS vil redusere forbruket med ca. 9% i 80 km/t. Omtrent det samme vil en reduksjon av vekten med 300 kg gjøre.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

TrondT

Om 5-7 år vil de fleste NYE biler være EL-SUVer.

Rekkeviddeangsten er borte.
cd-verdier (luftmotstand) vil være glemt.
Ingen bryr seg om trilling.
Vi vil kjøpe de "vanlige" bilene, som før; suv-typer.

Hvorfor? Fordi folk kjøper det de liker. Og kjører slik de vil.
Hvem idag kjører i 90-90 i stedet for i 110 på motorvei for å spare bensin/diesel?
Hvem kjøper mindre biler for å spare drivstoff pga lavere luftmotstand?

Nei, bilkjøpere/kjørere er noen av de minst rasjonelle.

Derfor: bygg ut el-ladestasjoner så raskt som mulig. Spar oss for all el-diskusjon.


2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

stefse

Her gikk det fra Maglev til det mest konservative gitt.
Pris på kjøretøyet, bra ladestasjonsdekning og 250-300km reell rekkevidde også i 110 km/t er nok gamechangeren. Også var det stasjonsvogn og dette hengerfestet da, men det gjelder mest bare i Norge  :)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

TB

Sitat fra: TrondT på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:10
Om 5-7 år vil de fleste NYE biler være EL-SUVer.

Rekkeviddeangsten er borte.
cd-verdier (luftmotstand) vil være glemt.
Ingen bryr seg om trilling.
Vi vil kjøpe de "vanlige" bilene, som før; suv-typer.

Hvorfor? Fordi folk kjøper det de liker. Og kjører slik de vil.
Hvem idag kjører i 90-90 i stedet for i 110 på motorvei for å spare bensin/diesel?
Hvem kjøper mindre biler for å spare drivstoff pga lavere luftmotstand?

Nei, bilkjøpere/kjørere er noen av de minst rasjonelle.

Derfor: bygg ut el-ladestasjoner så raskt som mulig. Spar oss for all el-diskusjon.
Store biler er gode på motorveg, men vanskelig å få plass til i byar med mykje trafikk. Spesielt å få parkert alle bilane..
Trilling er ein Japansk Kei car som er maks 3,4 m x 1,48 m med 660 cc / 47 kW motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car

Om fleire byar set denne typen krav, om drivstofftype, størrelse osv. vil det fortsatt være nisje for mindre bilar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Med trussel om bompenger på elbil, kunne kanskje grensen gå ved elektriske kei biler.

Da slipper vi å måtte ty til MC registrerte biler med redusert komfort og sikkerhet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

S4e

Sitat fra: TrondT på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:10
Om 5-7 år vil de fleste NYE biler være EL-SUVer.

Rekkeviddeangsten er borte.
cd-verdier (luftmotstand) vil være glemt.
Ingen bryr seg om trilling.
Vi vil kjøpe de "vanlige" bilene, som før; suv-typer.

Hvorfor? Fordi folk kjøper det de liker. Og kjører slik de vil.
Hvem idag kjører i 90-90 i stedet for i 110 på motorvei for å spare bensin/diesel?
Hvem kjøper mindre biler for å spare drivstoff pga lavere luftmotstand?

Nei, bilkjøpere/kjørere er noen av de minst rasjonelle.

Derfor: bygg ut el-ladestasjoner så raskt som mulig. Spar oss for all el-diskusjon.

Delvis enig.
Men med elbil kan bilen ha mindre utvendig mål fordi en kan få mer plass innvendig med slike biler.
Men hvis elbil har god nok rekkevidde og lader kjapt så er ikke forbruket like viktig!

Har bestilt Ampera-e og ikke bekymret for at luftmotstand ikke er ideel.
Men skulle gjerne hatt større bagasjerom, awd og tilhengerfeste ;-) Og hurtiglading minst like god som Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

doldis1

 @S4e  Ut av ren nysjerrighet- Ble det Ampera-e isteden for TM3 grunnet leveringstid eller var det
en annen grunn?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA