Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kupevarme

Startet av ASVN, mandag 20. mars 2017, klokken 10:16

« forrige - neste »

Chivas

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 07:32
Det som er genialt med skinnseter er at søl i setene renser seg selv med at du setter deg på sølet så går dritten inn i plaggene i stedet for ned i et stoffsete:) plaggene våre vaskes jo av og til;). Dem sier man skal rense skinnseter.....vel...det holder å rense dem rett før man selger bilen! Dem er i bunn og grunn vedlikeholdsfri!
Er enig med deg i at skinn er det beste valget når det kommer til søl, flekker o.l. (dog, de blir slitt de også), men hvordan er det med søl på de nye perforerte mon tro? Havner det rett ned i elektronikken? 

gamer73

Sitat fra: Chivas på tirsdag 14. mars 2017, klokken 09:04
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 07:32
Det som er genialt med skinnseter er at søl i setene renser seg selv med at du setter deg på sølet så går dritten inn i plaggene i stedet for ned i et stoffsete:) plaggene våre vaskes jo av og til;). Dem sier man skal rense skinnseter.....vel...det holder å rense dem rett før man selger bilen! Dem er i bunn og grunn vedlikeholdsfri!
Er enig med deg i at skinn er det beste valget når det kommer til søl, flekker o.l. (dog, de blir slitt de også), men hvordan er det med søl på de nye perforerte mon tro? Havner det rett ned i elektronikken?

rett ned i skumgumminen;) Vil ikke tro det blir noe problemer med elektronikken, men det havner nok i skumgummien og KAN medføre luktproblemer. Jeg ville IKKE hatt perforerte seter i baksete for å si det sånn. Og heller ikke hjemme i skinnsofaen hehe.

Øyvind.h

En VW Passat jeg fikk ny fra Møller ble levert med dekk som var veldig vanskelig å få tak i når jeg punkterte. Endte opp med å måtte kjøpe grisedyrt dekk hos Møller fordi de var eneste som hadde det tilgjengelig i Oslo.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gamer73

ja moralen er: kjøp vinterdekk/felg hos dekkforhandler!

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 10:23
ja moralen er: kjøp vinterdekk/felg hos dekkforhandler!
Det kommer jeg nok neppe til å gjøre nei. Basert på egne erfaringer....

Andre får selvsagt gjøre akkurat som de vil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

PionerThink

Ble litt nysgjerrig på den nye e-Golf'en og måtte høre med den lokale leverandøren på pris og levering.
Tok utgangspunkt i spec'en som sto her inne og la til noe ekstra småting, og har jo i tillegg en konsernrabatt som burde tilsi en bedre pris enn 330 000,- som ble opplyst.
Overraskelsen ble da stor når jeg blir presentert med en pris på 324 606,- uten skinnseter eller "Dynamikk-pakke" :'(
Kan legge til at jeg var å prøvekjørte en BMW i3 hvor de hadde kampanje, og fikk tilbud på 323 500,- som var inkl. absolutt det meste.
Kan ikke si at jeg ser noen grunner til å velge e-Golf over denne?
Nå kjenner jeg ikke til app'en på e-Golf, men i følge en kollega som har i3 så virker denne alltid og koster heller ikke noe så vidt meg bekjent!
Er det bare meg eller burde VW ta litt "rev i seilene" og slå til med noen "pakker" som inkluderer litt i stedet for å prøve og bli enda mer akterutseilt? Eller frir de så mye til "menigheten" som kjøper bilene for enhver pris?
Er det noe jeg ikke har sett?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 10:23
ja moralen er: kjøp vinterdekk/felg hos dekkforhandler!

Jepp. Kjøpte fra forhandler før. Men det var før jeg så hvor mye billigere og bedre løsninger dekkforhandlerne kunne levere :D
Spesielt på elbiler er det tragikomisk hva enkelte forhandlere tillater seg å ta for momsfrie dekk- og felgpakker. Melking de luxe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

#97
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:05
Det kommer jeg nok neppe til å gjøre nei. Basert på egne erfaringer....

Andre får selvsagt gjøre akkurat som de vil.
Av ren nysgjerrighet, hva er det som er kvalitet med "MT Xion" som Møller leverer i 15" pakken sin mot en bunke tusenlapper? Ser ut som noe no-name greier og finnes ikke igjen på Google utenfor Møller-systemet. Hadde det enda vært originalvare...

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:07
Kan ikke si at jeg ser noen grunner til å velge e-Golf over denne?
Nå kjenner jeg ikke til app'en på e-Golf, men i følge en kollega som har i3 så virker denne alltid og koster heller ikke noe så vidt meg bekjent!
Er det bare meg eller burde VW ta litt "rev i seilene" og slå til med noen "pakker" som inkluderer litt i stedet for å prøve og bli enda mer akterutseilt? Eller frir de så mye til "menigheten" som kjøper bilene for enhver pris?
Er det noe jeg ikke har sett?
Støtter på ingen måte VW i noe som helst annet enn at e-Golf ser ut som en normal bil, men her sammenligner du på veldig ulike premisser.

i3 har liten bagasjeplass.
i3 er en 4-seters bil.
i3 er på mange måter en 3-dørs bil, men i forbedret utgave, selv om den har ulemper i bruk kontra en 5-dørs.
i3 ser helt j**lig ut. Forstår ikke at BMW satte noe slikt i serieproduksjon. Heldigvis har man blitt litt mer vant til den over årenes løp, og det hjelper. Ære til Munchen for at de tør å gjøre ting annerledes, men det går an å lage noe det går an å se på selv om det skal være annerledes. Det er jo ikke slik at det er om å gjøre å lage en styggere bil enn Leaf, Think og
i3 er i mine øyne overlegen på teknikk og ytelser, og derfor betaler man pris tilsvarende større bil for "mindre". At du vurderer det som et bedre kjøp er jo helt supert, og så mange i3er som er på veien så er du ikke alene om det! Jeg hadde nok også hatt i3 om vi kunne levd med fire seter, men det kan vi ikke. Hvis BMW bare hadde lagt i3 rundt en 1-serie og fortsatt klart å holde prisen nede, så hadde den slått alle rekorder!

Jeg har ikke betalt noe for Car-Net på e-Golfen min. Usikker på om det noen gang blir en betalingstjeneste. Noen småbug av og til, og den burde vært bedre. Godt å høre at BMW sin alltid fungerer, for dette burde overhodet ikke være rocket science i 2017!

e-Golf er en tilnærmet vanlig bil, lite funky greier å forholde seg til, litt sånn "midt på treet" på det meste. Traust og greit. Skiller seg ikke ut, fungerer helt OK, grei kvalitetsfølelse, grei bagasjeplass, går fint å trå inn tre barn i baksetet og en barnevogn i bagasjerommet. Det finnes godt utvalg i tilbehør som takstativer, bokser, stativ, til og med hengerfeste for sykkelstativ, mens i3-eiere har knust bakluka med påstroppet sykkelstativ. Det er normale dekkdimensjoner til hyggelige priser, serviceprisene er bra.
VW prøver å sette seg selv på grenseland til premiumsegmentet, og der syns jeg de overvurderer seg selv, men det er sikkert smak og behag. Vi kan være enige i at Golf ligger unaturlig høyt i pris, men når de ikke har gått på en gigasmell etter dieselgate så skjønner vi hvor landet ligger. Mange lojale kunder som bidrar til at prisene kan jekkes et par hakk over der de burde ligge.
Møller er dessverre en tragedie en får på kjøpet, men de fleste valgene rundt disse bilene handler om kompromiss.

Jeg er BMW-mann, men valgte, med e-Golfen, for første gang i mitt liv, en VW.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Oddaa

Sitat fra: gr på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:04
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:05
Det kommer jeg nok neppe til å gjøre nei. Basert på egne erfaringer....

Andre får selvsagt gjøre akkurat som de vil.
Av ren nysgjerrighet, hva er det som er kvalitet med "MT Xion" som Møller leverer i 15" pakken sin mot en bunke tusenlapper? Ser ut som noe no-name greier og finnes ikke igjen på Google utenfor Møller-systemet. Hadde det enda vært originalvare...
Om det er meg du spør så kan jeg ikke svare. Aldri blitt tilbudt eller hørt om "MT Xion". Fikk originalfelger til vinterhjulene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Kårepåsporet

Jeg fikk også tilbud på e-Golf sine originalfelger, altså 8x like felger.

Har kjøpt billige felger og dyre dekk til bensinbilen (bil nurmmer 2). De felgene er virkelig kjipe, og bonusen er at jeg får 20 ekstra bolter å ha i reservehjulsbrønnen....

Oddaa

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:49
Har kjøpt billige felger og dyre dekk til bensinbilen (bil nurmmer 2). De felgene er virkelig kjipe, og bonusen er at jeg får 20 ekstra bolter å ha i reservehjulsbrønnen....
Helt klart en av grunnene til at jeg personlig ikke orker uoriginale felger selv om jeg kunne spart en tusenlapp eller to.

Kjøpte originale felger også til vår andre bil. Her var prisforskjellen 2000 kr mellom merkeforhandler og dekksjappen, ca 8%. Veldig enkelt valg for min del...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

PionerThink

Sitat fra: gr på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:04
e-Golf er en tilnærmet vanlig bil, lite funky greier å forholde seg til, litt sånn "midt på treet" på det meste. Traust og greit. Skiller seg ikke ut, fungerer helt OK, grei kvalitetsfølelse, grei bagasjeplass, går fint å trå inn tre barn i baksetet og en barnevogn i bagasjerommet. Det finnes godt utvalg i tilbehør som takstativer, bokser, stativ, til og med hengerfeste for sykkelstativ, mens i3-eiere har knust bakluka med påstroppet sykkelstativ. Det er normale dekkdimensjoner til hyggelige priser, serviceprisene er bra.
VW prøver å sette seg selv på grenseland til premiumsegmentet, og der syns jeg de overvurderer seg selv, men det er sikkert smak og behag. Vi kan være enige i at Golf ligger unaturlig høyt i pris, men når de ikke har gått på en gigasmell etter dieselgate så skjønner vi hvor landet ligger. Mange lojale kunder som bidrar til at prisene kan jekkes et par hakk over der de burde ligge.
Møller er dessverre en tragedie en får på kjøpet, men de fleste valgene rundt disse bilene handler om kompromiss.

Jeg er BMW-mann, men valgte, med e-Golfen, for første gang i mitt liv, en VW.

Enig i mye av det du skriver, og for vår del som bare er 4 så er ikke 5-seter et "must", og kanskje derfor er sammenligningen litt mer reell :o
MEN, som du skriver er e-Golf en tilnærmet vanlig bil og bruker vel minst 50% direkte fra fossil-Golfen mtp deler. BMW har bygget sin opp som ren Elbil, og tar som nevnt samme pris for "full pakke" ::)
Det er dette jeg ikke skjønner helt at de kan forsvare for en "folkevogn" for å sette det litt på spissen ;)
De burde tatt 50 lapper mindre og lagt seg rett over Leaf da Golf ikke har mer utstyr enn denne vil jeg tro?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

geear

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 14. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: gr på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:04
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:05
Det kommer jeg nok neppe til å gjøre nei. Basert på egne erfaringer....

Andre får selvsagt gjøre akkurat som de vil.
Av ren nysgjerrighet, hva er det som er kvalitet med "MT Xion" som Møller leverer i 15" pakken sin mot en bunke tusenlapper? Ser ut som noe no-name greier og finnes ikke igjen på Google utenfor Møller-systemet. Hadde det enda vært originalvare...
Om det er meg du spør så kan jeg ikke svare. Aldri blitt tilbudt eller hørt om "MT Xion". Fikk originalfelger til vinterhjulene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vel, da er det tydeligvis forskjell hos forhandlerne også, for de har de levert med utallige biler. Inkludert min.

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/15-xion-820415-p
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Oddaa

Sitat fra: gr på tirsdag 14. mars 2017, klokken 19:59
Vel, da er det tydeligvis forskjell hos forhandlerne også, for de har de levert med utallige biler. Inkludert min.

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/15-xion-820415-p
"Corvara" heter de jeg fikk med. 16".


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

eivhelle

Jeg fikk levert Xion, med min bil.

Jeg har vibrasjoner ved kjøring i rundt 50-60 km/t som forsvinner ved litt høyere hastigheter, noe som tilsier at en av felgene muligens er blitt litt deformert. Og jeg har aldri kjørt på noen fortauskanter eller skadet felgene på noen annen måte. Så jeg sitter igjen med et inntrykk av at disse felgene ikke er av topp kvalitet.

Jeg tror derfor at ikke at rimeligere felger hos en dekkforhandler er noe dårligere kjøp.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA