Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kupevarme

Startet av ASVN, mandag 20. mars 2017, klokken 10:16

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:27
Jeg fikk levert Xion, med min bil.

Jeg har vibrasjoner ved kjøring i rundt 50-60 km/t som forsvinner ved litt høyere hastigheter, noe som tilsier at en av felgene muligens er blitt litt deformert. Og jeg har aldri kjørt på noen fortauskanter eller skadet felgene på noen annen måte. Så jeg sitter igjen med et inntrykk av at disse felgene ikke er av topp kvalitet.

Jeg tror derfor at ikke at rimeligere felger hos en dekkforhandler er noe dårligere kjøp.

Høres ut som om du har mistet et balanseringslodd, eller at det ligger en klump med intørket sand/mold/leire på en eller flere av felgene.

Knut Røe

Myke piggfrie dekk opptar ekstremt mye sand mellom alle de fine porene inne i dekket.
Dette merker du når du skifter til sommerdekk, og er absolutt noe som vil ødelegge balansen i hjulene fra de var nye. Vinteren er også høytid for smuss og sand som legger seg på baksiden av felger og hjelper til med enda mer ubalanse. Verste jeg har vært borti var når bløt snø hadde lagt seg i felgene og så fryst på natten. Ristet så ille at jeg måtte stoppe og spyle rent, helt forferdelig.

gamer73

#107

Sitate-Golf er en tilnærmet vanlig bil, lite funky greier å forholde seg til, litt sånn "midt på treet" på det meste. Traust og greit. Skiller seg ikke ut, fungerer helt OK, grei kvalitetsfølelse, grei bagasjeplass, går fint å trå inn tre barn i baksetet og en barnevogn i bagasjerommet. Det finnes godt utvalg i tilbehør som takstativer, bokser, stativ, til og med hengerfeste for sykkelstativ, mens i3-eiere har knust bakluka med påstroppet sykkelstativ. Det er normale dekkdimensjoner til hyggelige priser, serviceprisene er bra.
VW prøver å sette seg selv på grenseland til premiumsegmentet, og der syns jeg de overvurderer seg selv, men det er sikkert smak og behag. Vi kan være enige i at Golf ligger unaturlig høyt i pris, men når de ikke har gått på en gigasmell etter dieselgate så skjønner vi hvor landet ligger. Mange lojale kunder som bidrar til at prisene kan jekkes et par hakk over der de burde ligge.
Møller er dessverre en tragedie en får på kjøpet, men de fleste valgene rundt disse bilene handler om kompromiss.

Jeg er BMW-mann, men valgte, med e-Golfen, for første gang i mitt liv, en VW.

En mann av mitt hjerte:) 100% enig.

Jeg elsker BMW'er og jeg skulle gjerne hatt en. Savner min bmw 320 SI limited eddition fra 2006 som jeg solgte i 2013 eller noe. Du verden så gøy jeg hadde det med den bilen....damer..fart...følte meg som en konge etc. En del problemer var det riktignok med den bilen..motorhaveri etc;) Men pytt sann...sånn er det alltid med dem kuleste bilene.

Nå er det kun 1 bil og det er E-golf der jeg stapper inni 3 under OG dama hehe. Kun fordi man sparer så inn i heisike mye penger med dette opplegget for tiden. Golfen i seg selv syntes jeg er urkjedelig, men som sagt....stødig bruksbil er det absolutt:)

Det som er gøy er at dama maser på meg om at hun vil tilbake til at vi har bmw hehe. Kanskje hun mimrer tilbake til da jeg "landet henne" i 320 SI'en:)

Så en gang i fremtiden blir det bmw igjen. Da blir det selvsagt en sedan og selvsagt en IKKE SUV. Tenker 3 eller 5 serie.

PionerThink

He-he, er veldig enig med dere begge, og jeg unnlot og si at jeg har en F11 3.0d Xdrive da jeg tenkte at det kanskje kunne "farge" situasjonen litt ;D
Har også gått i fra den ene BMW'en til den andre og hver gang jeg tenker på at jeg burde selge den pga dyr i drift(les; totalt bilhold), ja så er det glemt neste gang jeg setter meg bak rattet :laugh: (bare for å ha nevnt det så er kona helt på linje og mener draget er helt som det bør være ;))
Når det gjelder e-Golf så ser ikke jeg heller bort fra at dette kunne vært vår nye elbil og kanskje til og med blitt nr.1 bil da vi hadde rukket til vestlandet med 1 lading.(siden vi er 4 så gjelder dette egentlig i3 også, og gr, den har faktisk bare 80 liter mindre baggasjerom, 260 mot 341 på e-Golf)
Mitt ankepunkt er som nevnt bare prisen som jeg synes er litt drøy mtp utstyr og mangel på "pakker" målt opp mot i3, eller de andre :o

Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Chivas

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:07
Ble litt nysgjerrig på den nye e-Golf'en og måtte høre med den lokale leverandøren på pris og levering.
Tok utgangspunkt i spec'en som sto her inne og la til noe ekstra småting, og har jo i tillegg en konsernrabatt som burde tilsi en bedre pris enn 330 000,- som ble opplyst.
Overraskelsen ble da stor når jeg blir presentert med en pris på 324 606,- uten skinnseter eller "Dynamikk-pakke" :'(

Kanskje sjekke andre forhandlere også?

Jeg havnet på rundt 312k med det meste av utstyr uten skinn og vinterhjul. Og jeg hadde ingen "konsernrabatt" ;)

gamer73

#110
Sitat fra: Chivas på onsdag 15. mars 2017, klokken 09:04
Sitat fra: PionerThink på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:07
Ble litt nysgjerrig på den nye e-Golf'en og måtte høre med den lokale leverandøren på pris og levering.
Tok utgangspunkt i spec'en som sto her inne og la til noe ekstra småting, og har jo i tillegg en konsernrabatt som burde tilsi en bedre pris enn 330 000,- som ble opplyst.
Overraskelsen ble da stor når jeg blir presentert med en pris på 324 606,- uten skinnseter eller "Dynamikk-pakke" :'(

Kanskje sjekke andre forhandlere også?

Jeg havnet på rundt 312k med det meste av utstyr uten skinn og vinterhjul. Og jeg hadde ingen "konsernrabatt" ;)

Jeg har også såkalt konsernrabatt, men vet dere hva...jeg tror dem faktisk bruker det mot oss. Husker selger stadig nevnte at jeg hadde "firma-rabatt" og at den var mye bedre enn hva andre fikk etc, og det setter jo fort en stopper for enhver forhandling. Så det er kanskje best å IKKE engang nevne hvor du jobber. Tror man kan få en mye bedre deal jo mindre selger vet om deg etc. Jeg fikk jo med en gang 10k i avslag når jeg kjøpte min 2016 model under "firmaavtale". Men la oss si det slik....jeg tror ikke NOEN har kjøpt bil med mindre enn 10k i avslag. Eneste fordel var jo at jeg ikke engang trengte å nevne avslag, men som sagt..jeg tror "firmaavtale" blir brukt mot oss i forhandlinger.

PionerThink

Tror faktisk du er inne på noe der!
Jeg var for noen år tilbake og prøvekjørte en e-Up, og var da i butikken og fikk første tilbud "over bordet".
Senere når han ba om mail-adressen for å sende et oppdatert tilbud så kom han tilbake og sa vi hadde rabatt pga han så min jobbmail ???
Da følte jeg at vi fikk en reell prisreduksjon fra rundt 210' til rett over 190', som skal være rundt 8% eller noe!?

Har sendt mail til selger nå hvor jeg påpekte at andre har fått samme tilbud uten avtaler, så da gjenstår det å se hva han svarer.
Nå har vel ikke VW-systemet vært kjent for alltid å ha "ærlige hensikter", og noen mener sågar at så snart de har fått kloa i pengene dine så slutter all oppfølging :(
Dette var jo å begynne litt tidlig, og jeg kjenner på meg at nå fant jeg enda en god grunn til ikke å kjøpe bil her >:(
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

gamer73

Sitat fra: PionerThink på onsdag 15. mars 2017, klokken 09:46
Tror faktisk du er inne på noe der!
Jeg var for noen år tilbake og prøvekjørte en e-Up, og var da i butikken og fikk første tilbud "over bordet".
Senere når han ba om mail-adressen for å sende et oppdatert tilbud så kom han tilbake og sa vi hadde rabatt pga han så min jobbmail ???
Da følte jeg at vi fikk en reell prisreduksjon fra rundt 210' til rett over 190', som skal være rundt 8% eller noe!?

Har sendt mail til selger nå hvor jeg påpekte at andre har fått samme tilbud uten avtaler, så da gjenstår det å se hva han svarer.
Nå har vel ikke VW-systemet vært kjent for alltid å ha "ærlige hensikter", og noen mener sågar at så snart de har fått kloa i pengene dine så slutter all oppfølging :(
Dette var jo å begynne litt tidlig, og jeg kjenner på meg at nå fant jeg enda en god grunn til ikke å kjøpe bil her >:(

Jeg vil tror at ALLE bilforhandlere prøver seg hehe. Det er vel bare sånn det er og kommer til å være. Forøvrig var han som solgte meg bilen en svært hyggelig kar og alle samtaler og ting har blitt ordnet helt fint. MEN....som sagt....jeg tror IKKE min firmarabatt gjorde meg noe godt hehe, og jeg hadde nok fått den ned ytterligere ( 5k kanskje ) om jeg IKKE hadde hatt firmarabatten.

Og hvem her inne kan med hånden på hjertet si at dem har fått noe særlig mindre enn 8% rabatt? Eller 5% som min firmaavtale var hehe.

PionerThink

Fikk tilbakemelding fra selger at de vanligvis ga vinterhjul inkludert til de som ikke har noen avtaler, og at jeg hadde fått ytterligere 10 000,- i rabatt med min firma-avtale :o
Jeg sa at dette ikke føltes ut som en god avtale da, og hvis jeg ikke hadde nevnt f.eks vinterhjul i utgangspunktet og så fått 8% rabatt, så burde jeg jo egentlig få vinterhjul med på kjøpet hvis jeg spurte om det slik alle andre får ::) Nei det hadde han ikke mulighet til sa han da denne avtalen "var så god" allerede og at han ikke hadde noe mer "å gå på" :-\
Jeg tror rett og slett de har mer å gå på, men har nok et ønske om å få mest mulig for bilene etter "diesel-gate" ;D Her er tilbudet jeg fikk hvis noen ønsker å sammenligne:
Prisinformasjon
Grunnpris: E-GOLF FL 136 HK 306 820,- *
Årsmodell: 2017
Registrering pr. 14-03-2017 PERSONBIL 2 400,- *
Farge: DEEP BLACK PERLMET. 2T2T 4 400,- *
Interiør: TITAN SORT TWS
Ekstrautstyr i følge spesifikasjon 25 200,- *
Norsk montert utstyr i følge spesifikasjon 12 696,- *
Totalt prisavslag 26 910,-
Total kjøpesum: 324 606,-

Spesifisering Utstyr:
Ekstrautstyr
TONEDE VINDUER BAK, FRA B- SØYLEN 2 100,-
RØYKEPAKKE 100,-
PARKERINGSASSISTENT 1 400,-
RYGGEKAMERA 1 700,-
KEYLESSPAKKE M/ALARM 6 300,-
AMBIENTEBELYSNING 1 800,-
ACTIVE INFO DISPLAY 3 900,-
UTVIDET GARANTI 5ÅR 150000KM 2 800,-
SIKKERHETSPAKKE 2 400,-
DYNAMISKE LED-LYS 2 700,-
Norskmontert utstyr
SKVETTLAPPER FORAN 792,-
BAGASJEROMSMATTE 399,-
16" CONTINENTAL U/PIGG IKKE GTI N325 11 505,-
Detaljer: 03 VW CORVARA
Sum ekstrautstyr 37 896,-
Tilleggsinformasjon
Rabatt på tilleggsutstyr 2 010,-
Rabatt på bil 24 900,-

Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Kårepåsporet

Sitat fra: PionerThink på onsdag 15. mars 2017, klokken 10:50
Fikk tilbakemelding fra selger at de vanligvis ga vinterhjul inkludert til de som ikke har noen avtaler, og at jeg hadde fått ytterligere 10 000,- i rabatt med min firma-avtale :o
Jeg sa at dette ikke føltes ut som en god avtale da, og hvis jeg ikke hadde nevnt f.eks vinterhjul i utgangspunktet og så fått 8% rabatt, så burde jeg jo egentlig få vinterhjul med på kjøpet hvis jeg spurte om det slik alle andre får ::) Nei det hadde han ikke mulighet til sa han da denne avtalen "var så god" allerede og at han ikke hadde noe mer "å gå på" :-\
Jeg tror rett og slett de har mer å gå på, men har nok et ønske om å få mest mulig for bilene etter "diesel-gate" ;D Her er tilbudet jeg fikk hvis noen ønsker å sammenligne:
Prisinformasjon
Grunnpris: E-GOLF FL 136 HK 306 820,- *
Årsmodell: 2017
Registrering pr. 14-03-2017 PERSONBIL 2 400,- *
Farge: DEEP BLACK PERLMET. 2T2T 4 400,- *
Interiør: TITAN SORT TWS
Ekstrautstyr i følge spesifikasjon 25 200,- *
Norsk montert utstyr i følge spesifikasjon 12 696,- *
Totalt prisavslag 26 910,-
Total kjøpesum: 324 606,-

Spesifisering Utstyr:
Ekstrautstyr
TONEDE VINDUER BAK, FRA B- SØYLEN 2 100,-
RØYKEPAKKE 100,-
PARKERINGSASSISTENT 1 400,-
RYGGEKAMERA 1 700,-
KEYLESSPAKKE M/ALARM 6 300,-
AMBIENTEBELYSNING 1 800,-
ACTIVE INFO DISPLAY 3 900,-
UTVIDET GARANTI 5ÅR 150000KM 2 800,-
SIKKERHETSPAKKE 2 400,-
DYNAMISKE LED-LYS 2 700,-
Norskmontert utstyr
SKVETTLAPPER FORAN 792,-
BAGASJEROMSMATTE 399,-
16" CONTINENTAL U/PIGG IKKE GTI N325 11 505,-
Detaljer: 03 VW CORVARA
Sum ekstrautstyr 37 896,-
Tilleggsinformasjon
Rabatt på tilleggsutstyr 2 010,-
Rabatt på bil 24 900,-

Du har fått mer utstyr til lavere pris enn jeg fått tilbud om:

Grunnpris bil kr 306.820,  ekstrautstyr kr 31798, rabatt på bil kr 3000 og rabatt på tilleggsutstyr kr 12418, totalt 15418 i rabatt.

Totalpris bil kr 330.000

Lønner seg å prute....

gamer73

jeg kan ikke kommentere da jeg ikke fikk mer enn 10k i rabatt tilsammen dengang jeg kjøpte min. Men jeg hadde ikke innbytte eller noe så muligens at det påvirket saken.

Men det må vel være andre her inne som kan si noe om 8% rabatten....jeg mener fast bestemt jeg har sett bedre tilbud her inne!

MEN..jeg hadde prutet mer i dag en jeg gjorde den gang. Da gikk jeg jo i "firmaavtale-fellen"

Rumshot

E golf : 296900
registrering : 2400
Farge : 4400
Ekstrautstyr: 41700
Norskmontert utstyr: 2800 (Tektylbehandling står der)
Frakt og leveringsomkostninger: 11920
total prisavslag 14121
Total kjøpesum 346 000.

Burde jeg prute mer?
Jeg har tektylbehandling og PionerThink har skvettelapper på norsk ekstrautstyr...

Chivas

Sitat fra: PionerThink på onsdag 15. mars 2017, klokken 10:50
Fikk tilbakemelding fra selger at de vanligvis ga vinterhjul inkludert til de som ikke har noen avtaler, og at jeg hadde fått ytterligere 10 000,- i rabatt med min firma-avtale :o

Jeg hadde ingen avtale, og vinterhjul kostet for meg ca 12.000,- (hvis jeg hade valgt det) i tillegg, så ikke noe inkludert der.

Når det gjelder 8% rabatten har jeg tidligere hørt at dette er firmarabatten og at de uten avtale kan få maks 5% på facelift-utgaven (man fikk mer rabatt på den forrige).

gamer73

#118
jeg ser nå gjennom det første tilbudet jeg fikk. Der står det 8000kr i prisavslag (såkalt firmaavtale). Og dette var på en bil som da kostet 246300 som listepris (2016 model). Og hva er det i % avslag da? Latterlige 3.25 %. Dette var riktignok en ribbet standard bil og rabatt % blir jo sikkert mindre når man velger ribbet bil. Jeg valgte jo ikke denne, men man ser jo at firmaavtalen suger lut;) MEN...kommer jo ann på HVOR man kjøper bil. Bergen her!

Vinterhjul kunne jeg få for 11tusen...15 toms continetal uten pigg på dem felgene som er avbildet i denne tråden...stygge som nøkken og laget i Kamerun hos en vernet bedrift støttet av en hærskare av barnearbeidere. Jeg sa at dem felgene vil jeg ikke ha om helvete fryser over engang! Han lo godt! (men....som dere ser av rabatten så lo han best til sist;))

Jeg mener å huske at firmaet mitt hadde 7% på ALT hos bmw i bergen rundt 2012, men dette er jo riktignok biler som koster fra 450 og oppover hehe, og ikke en golf til 250

geear

Til innlegg litt lenger oppe; Kjekt at vi er flere.. :-)

Sitat fra: PionerThink på onsdag 15. mars 2017, klokken 08:49
(siden vi er 4 så gjelder dette egentlig i3 også, og gr, den har faktisk bare 80 liter mindre baggasjerom, 260 mot 341 på e-Golf)
Det høres kanskje ikke så mye ut, men 80 liter er en ganske stor forskjell på så små bagasjerom. i3 har 3/4 av Golfen sitt bagasjerom. Golfen har også dobbelt gulv for å ha flatt gulv når baksetene er lagt ned. Den plata går det faktisk an å ta ut. Har forstått det er noen som gjør det både på e-Golf og Soul. Jeg kan gjette på at det gir 40-60 liter ekstra å fjerne den, og da nærmer Golfen seg 400 liter. Jeg har ikke fjernet den i min, men det kan bli prøvd..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA