Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kupevarme

Startet av Ketill Jacobsen, søndag 19. mars 2017, klokken 22:19

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Renaults sjefsdesigner Laurens van den Acker (LVDA, enda en nederlender!) sier at griller på biler vil leve videre, også av den grunn at batterier kan trenge kjøling. Videre sier han: "En bil uten en grill, er som et ansikt uten nese. Også om det må skapes på kunstig måte. Vi trenger et ansikt på en bil.

Jeg må si meg helt enig med LVDA når jeg ser dagens modeller S og X og nye Model 3. Forrige Model S hadde en fin grill (uten særlig funksjon så vidt jeg vet). I utgangspunktet mener jeg at form må følge funksjon og at når kravene til funksjon er oppfylte, kan en se på estetikken. Men ikke gjøre mye rart som å utstyre bilene med halefinner som de gjorde fra slutten av femtitallet.

Min spådom er at Tesla kommer til å gjøre om frontene (lage en form for grill) i løpet av ett år! Mye kan vi venne oss til og like etter hvert (som Nissan Leaf!), men Tesla's nye fronter vil ikke slå i gjennom (tror jeg). Ellers synes jeg fortsatt at Model S er oppsiktsvekkende flott hver gang jeg ser den og Model 3 blir enda mer tiltalende (fordi den er mindre)!

Ebe

Jeg syntes den nye fronten på Tesla er MYE bedre enn første versjonen som bare var et svart plastdeksel...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

doldis1

 Tror vi venner oss til det, jeg husker godt hylekoret da Ford lanserte sierraen i en tid da alle andre
bilmodeller hadde melkekartongen som mal

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:03
Tror vi venner oss til det, jeg husker godt hylekoret da Ford lanserte sierraen i en tid da alle andre
bilmodeller hadde melkekartongen som mal
Det var før min tid, men jeg ble litt nysgjerrig. Hvilke biler er det den var annerledes fra? Jeg sjekket noen biler som ble nevnt som konkurrenter på wikipedia og klarte ikke å se at den var nevneverdig forskjellig.

Men on-topic: Jeg tror grillen er borte for godt hos Tesla. Jeg syns det nye front-designet passer dårligst på Model X, og best på Model 3. Men de er alle pene nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl

Sitat fra: Ebe på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:38
Jeg syntes den nye fronten på Tesla er MYE bedre enn første versjonen som bare var et svart plastdeksel...
+1

Husker da Mercedes, Mondeo m.fl gikk over til å bruke runde lykter. Det var ramaskrik, for "de så ikke ut i måneskinn". Det gikk ikke så mange mnd før folk flest hadde skiftet mening og likte de nye bedre.

doldis1

 
SitatHvilke biler er det den var annerledes fra?

Å jo du, Sierraen var en åpenbaring :D Konkurrentene var ( kun fra hukommelsen) Volvo 240, Ford Taunus-Escort,
E-klasse merce, Opel Rekord-Ascona,Audi 100, osv.osv  :D

Amoss

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 17:50
SitatHvilke biler er det den var annerledes fra?

Å jo du, Sierraen var en åpenbaring :D Konkurrentene var ( kun fra hukommelsen) Volvo 240, Ford Taunus-Escort,
E-klasse merce, Opel Rekord-Ascona,Audi 100, osv.osv  :D

Først og fremst burde den sammenlignes med bilen den erstattet - Taunus om jeg ikke huske feil? Granadaen var også "forrige generasjon" da Sierraen ble lansert, og en del av sammenligningsgrunnlaget for kunder i dette segmentet.

Ford Taunus

Ford Granada

Ford Sierra MKI
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:16
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:03
Tror vi venner oss til det, jeg husker godt hylekoret da Ford lanserte sierraen i en tid da alle andre
bilmodeller hadde melkekartongen som mal
Det var før min tid, men jeg ble litt nysgjerrig. Hvilke biler er det den var annerledes fra? Jeg sjekket noen biler som ble nevnt som konkurrenter på wikipedia og klarte ikke å se at den var nevneverdig forskjellig.

Men on-topic: Jeg tror grillen er borte for godt hos Tesla. Jeg syns det nye front-designet passer dårligst på Model X, og best på Model 3. Men de er alle pene nok.

Pene nok er ikke godt nok! Utseende spiller en stor rolle og dersom Tesla taper 20% salg så er det alvorlig!

Nye Opel Ampera-e står fram som en flott bil, men bare utseende ville få meg til å velge Model 3 i stedet. Men heller ikke Model 3 går hjem hos meg, mye på grunn av fronten.

I mange år syntes jeg fronten til Audi var håpløst kjedelig, ingen utstråling (utenom varme) og ingen karakter. Men så gjorde de sjakktrekket med å dra grillen under "støtfangeren" og vipps så var alt på plass. Toyota's Lexus var svært kjedelig og så ga de den en svær haikjeft, og gikk dermed fra den ene grøfta til den annen. Nå har Toyota kommet med sin nye CH-R SUV og med denne har Toyota endelig en bil med skikkelig karakter. Fronten er flott, men hjulbuene kunne ha vært litt mer avdempet etter min mening.

Opp gjennom historien har enkelte biler slått i gjennom i markedet til tross for at fabrikanten var ubetydelig i Norge, nemlig Simca 1307/1308 i 1976. Sierra'en ble svært populær med sitt "radikale" nye design som ingen i dag forstår var radikalt (og jeg forstår dem)!

Men Elon Musk har bestemt seg for noe, så står han på det, på godt og vondt! Ellers så burde Musk se på Simca 1200 S Coupe 1968-modell som har en front som ligner Model 3's og har bare en kromlist på knekken på pansret som trekkes ned på hver side (den har motor bak og ingen "kjøler" foran). Nydelig bil!

JorgenM

Foretrekker facelift jeg også, men vi med veteran-Tesla har muligheten til å peke nese til fossilbiler.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ketill Jacobsen

Ford Sierra er et interessant eksempel. Mk 1 hadde ingen grill, Mk 2 hadde en bitte liten grill og Mk 3 en liten grill. Ingen av dem (grillene) var særlig vellykkede og Mk 1 hadde den beste fronten!

gigafactory

Jeg syns fronten på Tesla ser litt tom ut i seg selv, men med et norsk skilt på så er det all nesen en kan trenge.  ;)

AmocoCadiz

Grill på (el)bil er et arkaisk designelement og vil forsvinne helt, sammen med følgesvennen 1-4 eksosrør bak og høy rytmisk brumleprompstøy.

Det går samme vei som knottene på Nokia 3362 som ble erstattet med Apple/Samsung touchskjerm.
(Blackberry tviholdte på knottene, det gikk dårlig)

Ikke en dag fortidlig spør du meg!

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:38
Grill på (el)bil er et arkaisk designelement og vil forsvinne helt, ...

Hmm... Bensinmotorer trenger kjøling, dieselmotor trenger kjøling, elmotor trenger kjøling - også til batteriene. Hva er det egentlig som har endret seg?


Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:38
... og høy rytmisk brumleprompstøy.

Folk installerer egne kilder til "høy rytmisk brumleprompstøy" bak i bilene sine ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#13
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. januar 2017, klokken 23:06Hmm... Bensinmotorer trenger kjøling, dieselmotor trenger kjøling, elmotor trenger kjøling - også til batteriene. Hva er det egentlig som har endret seg?
En bensinbil som bruker 0,8 liter på mila i 80 km/t og har 30% virkningsgrad trenger ca 43 kW kjøling. En elbil som bruker 2 kWh på mila i 80 km/t og har 85% virkningsgrad trenger ca 2,4 kW kjøling. Det er en vesensforskjell der. (50-75% av året trenger man ingen kjøling i Norge, da bare pumper man varmen inn i kupeen.)

Elbiler har også mye større behov for å være aerodynamiske, og trenger ikke en front med plass til en stor motorblokk, så det er helt klart at bilene vil bli annerledes. Jeg tror kanskje det Tesla gjør er første steg i evolusjonen vekk fra fossilbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. januar 2017, klokken 18:11Først og fremst burde den sammenlignes med bilen den erstattet - Taunus om jeg ikke huske feil? Granadaen var også "forrige generasjon" da Sierraen ble lansert, og en del av sammenligningsgrunnlaget for kunder i dette segmentet.
Skjønner. Jeg kan se at det er litt forskjell. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA