Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av bno, søndag 19. mars 2017, klokken 13:24

« forrige - neste »

doldis1


Sitatcamper med 1000 km rekkevidde

Dette er faktisk et tema! Jeg har inntrykk av at sgs. alle disse har et ducato merke i grillen?
Min har iallefall det.
Bør kanskje lyses ut nisje ledig for ny leverandør ? I framtidsboka mi er vel Fiat en av de aller første som
kakler seg inn i solnedgangen ... ;D

JorgenM

Sitat fra: bno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:33
VW har prestert å få frem en bil med en rekkevidde som i dag er tullete
Hva er tullete med 600km NEDC? Det er mer enn Ampera-E og de fleste Tesla.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bno

#17
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:53
Sitat fra: bno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:33
VW har prestert å få frem en bil med en rekkevidde som i dag er tullete
Hva er tullete med 600km NEDC? Det er mer enn Ampera-E og de fleste Tesla.
Tror jeg var litt uklar. Dagens E-Golf. Tullet til VW om stadig å se frem i tid med prototyper har ikke gitt noe 600Km rekkevidebil....For meg er det mye pissepreik 8) og "opinionspleie" uten noe substans. Man må forstå hvem VW er og hva Tesla har levert. I 2017 er E-Golf en tullebil med liten ladekapasitet (Les bil med 5 liters tank.)
Vanskelig dette med forbrukermakt her, men så lenge det er kjøper så fortsetter produsentene med prototyper uten særlig substans den virkelige verden.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JorgenM

Du har en e-Up selv?

Kjenner flere med e-Golf, de er svært fornøyde og jeg synes det er flott at de har tatt steget over på elbil. Det var eneste alternativet til dem, rimelig 5-seter osv osv.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

automat

For at den jevne fossilbilist skal akseptere elbil tror jeg man må legge følgende til grunn:
1. Bilen må klare all daglig kjøring på en lading, inklusive uforutsette/uplanlagte turer. 30KWh rekker nok for de fleste til dette.
2.Bilen må klare halvlange turer uten lading. Typisk 20-30 mil "til hytta". Også om vinteren.
3. Bilen må på langturer ha så lang rekkevidde at man lader når de reisende trenger pause, ikke at man tar pause fordi bilen trenger lading.

For de to siste punktene må man fort opp i Ampera-e-rekkevidde. Av de som kjører lite på langtur vil det selvfølgelig være noen som er villig til å kompromisse på rekkevidde.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bno

Sitat fra: automat på tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:24
For at den jevne fossilbilist skal akseptere elbil tror jeg man må legge følgende til grunn:
1. Bilen må klare all daglig kjøring på en lading, inklusive uforutsette/uplanlagte turer. 30KWh rekker nok for de fleste til dette.
2.Bilen må klare halvlange turer uten lading. Typisk 20-30 mil "til hytta". Også om vinteren.
3. Bilen må på langturer ha så lang rekkevidde at man lader når de reisende trenger pause, ikke at man tar pause fordi bilen trenger lading.

For de to siste punktene må man fort opp i Ampera-e-rekkevidde. Av de som kjører lite på langtur vil det selvfølgelig være noen som er villig til å kompromisse på rekkevidde.

Enig i det du fremfører, men et fjerde punkt burde være hengerfeste for vi Ola dunk bruker det (mer enn noen andre.) Men ja, disse punkten handler om frihet. Ingen med fossilbil ville ha funet seg i den behandling vi er vitne til med dette prototype tullet.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

Jeg må si meg helt enig med bno i denne saken.
Siden Nissan kom med Leaf i 2011 (riktignok med et utseende som ikke appelerer til alle) har det i det fornuftige prissegmentet 250 - 350k ikke kommet nyheter.

For egen del, og jeg mener å tro det er noe bno vil frem til, har ingen kommet med noe til markedet som har brakt elbilen fremover.
Man burde kunne forvente at VW kom med rekkevidde som klart skilte seg ut fra 2011 biler.
Et selskap som VW, med de ressurser de rår over må man kunne forvente noe mer når de går til markedet.
Hva viste de? En felles bensin/elbil i form av e-UP og Golf, uten noe mer rekkevidde enn i-miev og Leaf!
Franskmennene leverte jo dette tidlig på 90- tallet med Citroen AX, Peugeot 106 osv.

Bare for å skjære alle over en kam her. Ingen av de etablerte bilmerkene har i det hele tatt kommet med noe som har bragt elbilen fremover. Det har kun vært snakk om modifiserte bensinbiler, med fattig rekkevidde, designkonsept fra en annen leverandør med kun fire seter.

Så har vi Ampera-E, joda den kommer i år den, i begrenset opplag! GM viser ingen tegn på å produsere på et nivå de faktisk er i stand til.

For egen del er det fortsatt kun Tesla som viser at de satser fremover.
De går nå over til 3. stadie etter en plan som har vært kjent i vel 7-år.
De stiller med hurtigladere, og selv om det må betales gjelder det kun når vi er på langtur.
I det daglige vil man uansett lade over natt hjemme.

Derfor ligger min bestilling på M3 fast uavhengig av Ampera, Ioniq eller konseptbiler fra andre leverandører.
Den blir selvsagt bestillt med hengerfeste :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bno

#22
Kodalse Takk for støtte.

Så til dette med frihet (uten hengerfeste, men dog)Her er et klipp med uttalelse fra Opel CEO ref. vedlegg.
Range = Frihet i motsetning til å være bundet til lokalplanet. Ser man inn på Mercedes B Electric tråden så er det noen som har erfart dette med range som en "tvangstrøye". Den er det ypperste av tullebil. (Beklager til dere eiere)
Sitat "Vi alle med EL-bil vet at det går en del rekkevidde pga varme. Er det noe andre har tenkt på at hvis vi kunne fått oppvarmingen via noen få liter med diesel/parafin i vinterhalvåret. Dette ville økt rekkevidden betraktelig.
Kilde: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31556.0.html
Dette svarer jukseselskapet VW på ved å frembringe en n``te prototype og på toppen av det av en slags "Caravelle" lignende sak (les Campingbil) Hvem trenger nå først å fremst det da? (Retorisk) (Før en almengyldig langrekkevidde E-Golf som kunne kjøpes idag (ID?)). Jeg skiter i dem.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

eivhelle

Sitat fra: bno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:55
Kodalse Takk for støtte.

Så til dette med frihet (uten hengerfeste, men dog)Her er et klipp med uttalelse fra Opel CEO ref. vedlegg.
Range = Frihet

Rekkevidde = Frihet er for så vidt riktig. Men rekkevidde trenger ikke nødvendigvis å bety større batteri. Så lenge du rekker frem til neste hurtiglader har du all verdens rekkevidde.

Poenget med stor batteripakke er å unngå å måtte lade fordi du prioriterer å spare tid. Men hvis hovedproblemet er at du har for liten tid. Hvor fri er du egentlig da? Du er jo egentlig aller minst fri når du er i tidsklemma.

Så dere må gjerne kjøpe dere mer tid ved å investere i biler med stor batteripakke, men jeg tviler på at det er nok til at følelsen av frihet får senket seg. I så fall må dere også legge bort klokka og lære å ta livet med ro.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

bno

eivhelle,

Frihet er også å muligheten til å kunne hoppe over noen ladere eller ta meg en tur ut i det fri uten å måtte pugge gangetabellen og friske opp divisjon og subtraksjon før jeg drar. Kun å stikke av gårde som "de andre kan" (med fare for at jeg nå kan bli tatt for litt premature... :-[)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JorgenM

Sitat fra: kodalse på tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:42
Ingen av de etablerte bilmerkene har i det hele tatt kommet med noe som har bragt elbilen fremover. Det har kun vært snakk om modifiserte bensinbiler, med fattig rekkevidde, designkonsept fra en annen leverandør med kun fire seter.
Hvilken bensinbil er min BMW i3 basert på igjen?
Forøvrig en revolusjonerende lettvekts elbil i karbonfiber som er en drøm å kjøre og med en byggekvalitet som får min Model S til å blekne. Selvsagt bare dritt i dine øyne...
Hvis slike meninger og drittslenging om andre elbiler er typisk for Tesla-fans så må jeg vurdere å selge vår model S. Eller velge å ikke bry meg...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amoss

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:13
Men hvis hovedproblemet er at du har for liten tid. Hvor fri er du egentlig da? Du er jo egentlig aller minst fri når du er i tidsklemma.

Har man tid nok kan man droppe bilen og gå...  ;)

Som en vis mann en gang sa - alt er relativt. "Tiden" vi måler i her er sammenlignet med alternativet som altså er en fossilbil. Ja, jeg kan lett forsvare at man bruker mer tid til å lade istedet for å fylle drivstoff, men alt med måte. Må man stoppe hver 5. mil for å lade - om så bare "5 minutter" - blir det for mye "heft" og man velger heller en fossilbil. Samme dersom man må lade i 2 timer eller mer hver 20. mil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

#27
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:20
Sitat fra: kodalse på tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:42
Ingen av de etablerte bilmerkene har i det hele tatt kommet med noe som har bragt elbilen fremover. Det har kun vært snakk om modifiserte bensinbiler, med fattig rekkevidde, designkonsept fra en annen leverandør med kun fire seter.
Hvilken bensinbil er min BMW i3 basert på igjen?
Forøvrig en revolusjonerende lettvekts elbil i karbonfiber som er en drøm å kjøre og med en byggekvalitet som får min Model S til å blekne. Selvsagt bare dritt i dine øyne...
Hvis slike meninger og drittslenging om andre elbiler er typisk for Tesla-fans så må jeg vurdere å selge vår model S. Eller velge å ikke bry meg...

@JorgenM
Ikke spor av  ;D - Vi er i samme båt ... Misforstå meg riktig! Ingen av disse bilene er dritt i mine øyne det har jeg aldri sagt. Jeg har sagt at jeg skiter i VW sin prototype strategi intet annet om man leser hva jeg sier. Ingen av eksisterende biler er perfekte og en TMS kunne jeg aldri ha tenkt meg, men det er en annen sak. Men, men de har levert...Tross ekstremt handikapp vis av vis produsentene som har hatt og fremdeles har "gratis penger" i tillegg. Bransjen er overmoden for disruption og da lurer jeg på hva VW ledelsen egentlig holder på med (Er vel i fornektelsesfasen slik det fortoner seg og det kommer til å bli en rude awakening tror jeg om de fortsetter som nå). For den saks skyld også Chevrolet ledelsen som har utkontraktert (outsourcet) AmperaE til Sør Korea. (Gedigen tabbe), men de har levert det markedet egentlig vil ha minus hengerfeste da..
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Amoss

Sitat fra: bno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:23
Bransjen er overmoden for disruption og da lurer jeg på hva VW ledelsen egentlig holder på med (Er vel i fornektelsesfasen slik det fortoner seg og det kommer til å bli en rude awakening tror jeg om de fortsetter som nå).

For ett år siden eller noe sånt hadde jeg nok sagt meg helt enig. Men etter dieselgate og ledelseutskiftning hos VAG tror jeg igrunnen de har hatt denne "rude awakening" allerede - og takket være dieselgate så ble den ikke fullt så "rude" som den kunne hatt blitt, den har bare enda ikke materalisert seg i leverte produkter enda. Forståelig nok etter så kort tid, da forrige ledelse tydeligvis ikke hadde klare modeller på lager, på tross av at de lenge har prøvd å gi det inntrykket i flere år.

Så tror og håper at *denne gangen* mener de alvor, og vil etterhvert klare å levere virkelige produkter og ikke bare konsepter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kodalse

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:20
Sitat fra: kodalse på tirsdag 10. januar 2017, klokken 21:42
Ingen av de etablerte bilmerkene har i det hele tatt kommet med noe som har bragt elbilen fremover. Det har kun vært snakk om modifiserte bensinbiler, med fattig rekkevidde, designkonsept fra en annen leverandør med kun fire seter.
Hvilken bensinbil er min BMW i3 basert på igjen?
Forøvrig en revolusjonerende lettvekts elbil i karbonfiber som er en drøm å kjøre og med en byggekvalitet som får min Model S til å blekne. Selvsagt bare dritt i dine øyne...
Hvis slike meninger og drittslenging om andre elbiler er typisk for Tesla-fans så må jeg vurdere å selge vår model S. Eller velge å ikke bry meg...
BNO svarte forsåvidt greit nok tidligere, men jeg føler for å presisere at når det gjelder i3 klassifiseres den under designkonsept.
Ja den er en kul bil på alle områder. Jeg liker den faktisk, men heller ikke den kom med noe som helst når det gjelder rekkevidde i et fornuftig prissegment.
i3 har slik sett, i mine øyne, kommet med et svært spennende konsept når det gjelder design og bruk av nye materialer, men jeg forfekter fortsatt påstanden om at når det gjelder nødvendig rekkevidde har den svært lite å tilby.
Dette er en "bybil" den vil aldri få resterende 97% av bilkjøpere til å gå mann av huse for å skaffe seg en slik.
Jeg nevnte vel også fire seter, som er uaktuelt for tilnærmet alle av disse 97%.

For å dra en ligning mot meglerbransjen. Det dreier seg først og fremst om rekkevidde, deretter rekkevidde, så rekkevidde.
For egen del (og 1 million andre norske eiere av tilhenger) snakker vi også om tilhengerfeste som jeg benytter jevnt 1-4 ganger pr måned.
Forøvrig leste jeg gjennom eget innlegg og fant ingenting som kun relateres til drittslenging, kun konstatering av fakta, uten bruk av ukvemsord.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA